reduction of temperature effects; bridge monitoring; moving load test; dynamic test; bearing conditions; Verringerung des Temperatureinflusses; Brückenüberwachung; Test mit beweglicher Last; Dynamische Tests; Auflagerbedingungen
Abstract :
[de] Immer mehr Betonbrücken weisen aufgrund von Korrosion und Ermüdung zunehmend Schäden auf. Neben der regelmäßigen normalen Sichtprüfung kann der Zustand der Brücke auch durch zusätzliche Tests mit wiederholter statischer Belastung und/oder dynamischen Prüfungen erfasst werden. Um eventuelle Schädigungen eines Bauwerks zu ermitteln und die Standsicherheit überprüfen zu können, ist es wichtig, die Systemeigenschaften der Brücke im „gesunden“ Referenzzustand exakt zu kennen. Das Systemverhalten wird nicht nur durch Schäden beeinflusst, sondern auch durch Lagerbedingungen und Umwelteinflüsse, wie z. B.die Bauteiltemperatur. Der Einfluss der Temperatur kann sogar größere Änderungen der Messgrößen (Biegelinie oder modalen Parameter) hervorrufen als reale Schäden. Daher sollten Temperatureffekte vor jeder Zustandsanalyse kompensiert werden. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, den Einfluss der Lager und der Temperatur an einem realen Brückenträger darzustellen. Dazu wurden verschiedene statische und dynamische Tests im unbeschädigten Referenzzustand durchgeführt. [en] A rising number of concrete bridges are showing increasing damage due to corrosion and fatigue. In addition to the regular standard visual inspection, the bridge’s condition can also be recorded using additional tests with repeated static loading and/or dynamic tests. To determine any damage to a structure and to check its structural stability, it is crucial to know the exact system properties of the bridge in its undamaged reference state. The system behavior is influenced by damage and bearing conditions and environmental influences, such as the structure’s temperature. The influence of temperature can even cause larger changes in the measured quantities (bending line or modal parameters) than real damage. Therefore, temperature effects should be compensated before any condition analysis. The present work aims to demonstrate the influence of different bearing types and temperature on a real bridge beam. For this purpose, various static and dynamic tests were performed in the undamaged reference state.
Disciplines :
Civil engineering Mechanical engineering
Author, co-author :
KEBIG, Tanja ; University of Luxembourg > Faculty of Science, Technology and Medicine (FSTM) > Department of Engineering (DoE)
DAKHILI, Khatereh ; University of Luxembourg > Faculty of Science, Technology and Medicine (FSTM) > Department of Engineering (DoE)
NGUYEN, Viet Ha ; University of Luxembourg > Faculty of Science, Technology and Communication (FSTC) > Engineering Research Unit
Bender, Michél; Trier University of Applied Sciences > Department of Civil Engineering
Zürbes, Arno; Bingen Technical University of Applied Sciences
MAAS, Stefan ; University of Luxembourg > Faculty of Science, Technology and Medicine (FSTM) > Department of Engineering (DoE)
Language :
German
Title :
Verringerung des Temperatureinflusses bei der Überwachung von Brücken am Beispiel von Messdaten aus Luxemburg
Alternative titles :
[en] Reduction of temperature effects in bridge monitoring using the example of measurement data from Luxembourg