Doctoral thesis (Dissertations and theses)
LA KORA A LA CONFLUENCE DES CULTURES : UNE ETUDE DE LA TRANSMISSION D’UN OBJET CULTUREL DANS UN CONTEXTE TRANSCULTUREL CONTEMPORAIN
Ayegnon, Armel Benvide Osée
2021
 

Files


Full Text
final4.pdf
Publisher postprint (20.01 MB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
kora; cultural entrepreneurship; safeguarding heritage
Abstract :
[fr] La kora est un instrument de musique d’origine ouest-africaine. Aujourd’hui jouée par plusieurs individus qui ne proviennent pas forcément de son milieu d’origine, elle a été transmise de son cercle culturel endogène vers d’autres cercles exogènes. Nous-même sommes joueur de kora et appartenons à ce cercle exogène. Dans notre itinéraire d’artiste et dans notre histoire personnelle, nous avons ressenti le besoin de production d’un jeu hybride. C’est ainsi qu’en tant qu’artiste et chercheur, nous avons eu pour premier objectif de thèse de doctorat une recherche de processus d’hybridation à partir d’un répertoire dit « traditionnel » et d’un autre dit « moderne ». Notre parcours académique nous fit remettre en question ces qualificatifs catégoriels : « traditionnel », « moderne ». Cette remise en cause est passée par l’observation de processus de transmission de la kora. Elle a été faite à partir de l’histoire même de l’instrument qui ne peut se dissocier de l’histoire des individus et des communautés qui l’ont adopté. Cependant, étant donné la grande diversité des histoires, il fallait penser à mettre en place des outils de collectes de connaissances liées à des contextes et des objets matériels et immatériels, ayant trait à la kora. Afin d’atteindre le but premier que nous encourions, nous avons finalement dirigé cette recherche vers la proposition d’une méthode d’approche d’étude de la transmission. Il intervient donc dans ce travail de recherche une dialectique entre l’objet approché et l’approche utilisée. C’est cette dialectique qui correspond à l’objectif principal de ce travail. Ainsi, cette thèse de doctorat se veut répondre à la question suivante : « Comment penser la transmission de la kora “objet-témoin” de la rencontre des cultures ? » Elle est une double recherche portant à la fois sur la transmission de la kora et sur les moyens permettant d’étudier et de se rendre compte de cette transmission. Cette recherche a abouti par la suite à un projet d’anthropologie appliquée, voire d’ingénierie culturelle. Ce présent écrit est le résumé d’une aventure académique entre pratique et théorie.
[en] The kora is a musical instrument of West African origin. Now played by several individuals who do not necessarily come from her native background, it has been transmitted from her endogenous cultural circle to other exogenous circles. We ourselves are kora players and belong to this exogenous circle. In our artistic journey and in our personal history, we have felt the need to produce a hybrid game. Thus, as an artist and researcher, our first objective of a doctoral thesis was to research hybridization processes from a so-called "traditional" repertoire and another called "modern". . Our academic career made us question these categorical qualifiers: "traditional", "modern". This questioning took place through the observation of the process of transmission of the kora. It was made from the very history of the instrument which cannot be dissociated from the history of the individuals and communities who adopted it. However, given the great diversity of the stories, it was necessary to think about setting up tools for collecting knowledge related to contexts and material and immaterial objects, relating to the kora. In order to achieve the primary goal we were pursuing, we finally directed this research towards proposing a method of approach to the study of transmission. There is therefore a dialectic between the object approached and the approach used in this research work. It is this dialectic that corresponds to the main objective of this work. Thus, this doctoral thesis aims to answer the following question: "How to think about the transmission of the kora" object-witness "of the meeting of cultures? "It is a double research focusing both on the transmission of the kora and on the means to study and realize this transmission. This research subsequently led to an applied anthropology and even cultural engineering project. This present writing is the summary of an academic adventure between practice and theory.
Disciplines :
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Ayegnon, Armel Benvide Osée ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE)
Language :
French
Title :
LA KORA A LA CONFLUENCE DES CULTURES : UNE ETUDE DE LA TRANSMISSION D’UN OBJET CULTUREL DANS UN CONTEXTE TRANSCULTUREL CONTEMPORAIN
Alternative titles :
[en] THe Kora at the cultures confluence: a study of the transmission of a cultural object within a contemporary transcultural context
Defense date :
29 March 2021
Number of pages :
316
Institution :
Unilu - University of Luxembourg, Esch-sur-Alzette, Luxembourg
Degree :
Doctorat de Lettres
Jury member :
Boesen, Elisabeth 
Aubert, Laurent
Terrien, Pascal
Focus Area :
Educational Sciences
Additional URL :
Available on ORBilu :
since 29 October 2021

Statistics


Number of views
249 (17 by Unilu)
Number of downloads
433 (3 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu