France; Germany; cross-border; vocational and educational training; actors
Résumé :
[de] Im saarländisch-lothringischen Grenzraum arbeiten nicht nur zahlreiche Menschen im Nachbarland, die Grenze wird auch zum Zweck der dualen Berufsausbildung überquert. Der Text legt allgemein verständlich dar, wer wichtige regionale Akteure sind; welche grenzüberschreitenden Akteure eine Rolle spielen und wie es zu Lernprozessen kommt. [en] In the Saarland-Lorraine border region, not only do numerous people work in the neighbouring country, the border is also crossed for the purpose of dual vocational and educational training. The text explains in a generally understandable way who are important regional players; which cross-border players play a role and how learning processes take place.
Disciplines :
Geographie humaine & démographie
Auteur, co-auteur :
NIENABER, Birte ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
Dörrenbächer, H. Peter; Universität des Saarlandes
Funk, Ines; Universität des Saarlandes
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Français
Titre :
Processus d'apprentissage régionaux dans la région frontalière Sarre-Lorraine. Un exemple de formation professionnelle transfrontalière en alternance
Titre traduit :
[en] Regional learning processes in the Saarland-Lorraine border region. The example of cross-border dual vocational and educational training