Article (Scientific journals)
Heranführung an die mehrsprachige Pädagogik durch Filmaufnahmen in der Lehrerausbildung in Luxemburg
Kirsch, Claudine
2020In Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 25 (1), p. 22
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Kirsch_2020.pdf
Publisher postprint (328.1 kB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Teacher education; multilingual education in early childhood; movies; reflection
Abstract :
[en] Aufgrund von gesellschaftlichen, sprach- und bildungspolitischen Entwicklungen soll mehrsprachige Bildung ein fester Bestandteil des Schul- und Vorschulunterrichts sein. Es gilt deshalb, angehende LehrerInnen auf diese Neuerung vorzubereiten und ihnen beim Aneignen von Wissen und bei der Reflexion ihrer Haltungen zu helfen. Zu diesem Zweck wurden Filmaufnahmen aus einer empirischen Forschung zur frühen mehrsprachigen Bildung in der Lehrerausbildung in Luxemburg eingesetzt. Ein Fragebogen und Gruppeninterviews mit den Studierenden zeigen, dass sie durch das Filmmaterial neues Wissen erwarben und an ihren Einstellungen arbeiteten. Die Veranschaulichung in den Filmen, die theoriegeleiteten Diskussionen im Seminar und die tiefe Auseinandersetzung und Reflexion der Studierenden waren lernförderlich. Societal developments, language policies and new understandings of language learning call for multilingual education in schools. Prospective teachers need to be prepared for this change and develop a stance and knowledge that further multilingualism. To promote learning, videos of a research project on multilingual pedagogies in early years were used in teacher education in Luxembourg. A questionnaire and group interviews with students showed that they developed new knowledge and worked on their stance towards multilingual education. The illustrations in the videos, the theory-led discussions as well as the students’ deep engagement and reflection promoted learning.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Kirsch, Claudine  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
External co-authors :
no
Language :
English
Title :
Heranführung an die mehrsprachige Pädagogik durch Filmaufnahmen in der Lehrerausbildung in Luxemburg
Alternative titles :
[en] Developing multilingual pedagogies through video-recordings in initial teacher education in Luxembourg
Publication date :
08 April 2020
Journal title :
Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht
ISSN :
1205-6545
Publisher :
TU, Darmstadt, Germany
Special issue title :
Mehrsprachigkeitsdidaktische Ansätze in der DaF-Lehrerausbildung
Volume :
25
Issue :
1
Pages :
22
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
FnR Project :
FNR9989225 - Developing Multilingual Pedagogies In Early Childhood Education, 2015 (01/05/2016-30/04/2019) - Claudine Kirsch
Funders :
Ministry of national education, childhood and youth
Available on ORBilu :
since 27 January 2020

Statistics


Number of views
86 (1 by Unilu)
Number of downloads
125 (3 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu