Reference : Johnny and Ivan learning in a programmed way: The reinvention of one American technology
Scientific journals : Article
Arts & humanities : History
Educational Sciences
http://hdl.handle.net/10993/40735
Johnny and Ivan learning in a programmed way: The reinvention of one American technology
English
Boretska, Viktoria mailto [University of Luxembourg > Luxembourg Center for Contemporary and Digital History (C2DH) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
Jan-2019
IJHE Bildungsgeschichte
Julius Klinkhardt
9
1
29-46
Yes
International
2192-4295
Bad Heilbrunn
Germany
[en] Cold War ; programmed instruction ; cybernetics
[en] In the heated times of the Cold War, two hypothetical schoolboys – Johnny in the United States and Ivan in the Soviet Union (USSR) – were both promised a school where they would learn in a new way. This new way – the technology of programmed instruction – was developed by the American behavioral psychologist Burrhus F. Skinner. It became popular globally over the 1960s and was promoted passionately in the United States and the USSR alike. The aim of this article is to explore this shared sentiment, with the specific intention of explaining how, during the Cold War, an American innovation was able to become a hit in Soviet education under reform. Un­ derstanding educational transfer as translation rather than transportation, the article unveils the ways in which the idea of programmed learning became embedded and reconceptualized through the specific Soviet political, historical, and cultural lens of the time. The case of programmed instruction not only demonstrates that ideas become global only through their local reinvention but also illustrates that assumed scientific­ hence ­universal educational innovations or programs are never such.
[de] Zwei fiktiven Schülern, Johnny in den USA und Ivan in der UdSSR, wurde in der spannungsrei­ chen Zeit des Kalten Krieges neues Lernen versprochen. Die zugrundeliegende Methode des pro­grammierten Unterrichts stammt vom amerikanischen Verhaltenspsychologen Burrhus F. Skinner. Während des Kalten Krieges sorgten leidenschaftliche Befürworter gleichermaßen in den USA wie in der UdSSR für die Verbreitung dieser Bildungstechnologie. Dieser erstaunliche Umstand wird verständlich, wenn der Transfer pädagogischer Konzepte nicht als Transport, sondern als Überset­ zung aufgefasst wird. Im vorliegenden Artikel wird in diesem Sinne der Frage nachgegangen, wie die Idee des programmierten Lernens in die spezifische politische, historische und kulturelle Situa­ tion der Sowjetunion eingebettet und in ihr rekonzipiert wurde. Aus dieser Perspektive betrachtet, kann von wissenschaftlich­universalen Bildungsinnovationen nie die Rede sein, weil solche jeweils nur als lokalisierte Neuerfindungen global werden können.
Fonds National de la Recherche - FnR
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/10993/40735

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