Article (Scientific journals)
Johnny and Ivan learning in a programmed way: The reinvention of one American technology
Boretska, Viktoria
2019In IJHE Bildungsgeschichte, 9 (1), p. 29-46
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Boretska_Johnny and Ivan.pdf
Publisher postprint (115.06 kB)
Request a copy

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Cold War; programmed instruction; cybernetics
Abstract :
[en] In the heated times of the Cold War, two hypothetical schoolboys – Johnny in the United States and Ivan in the Soviet Union (USSR) – were both promised a school where they would learn in a new way. This new way – the technology of programmed instruction – was developed by the American behavioral psychologist Burrhus F. Skinner. It became popular globally over the 1960s and was promoted passionately in the United States and the USSR alike. The aim of this article is to explore this shared sentiment, with the specific intention of explaining how, during the Cold War, an American innovation was able to become a hit in Soviet education under reform. Un­ derstanding educational transfer as translation rather than transportation, the article unveils the ways in which the idea of programmed learning became embedded and reconceptualized through the specific Soviet political, historical, and cultural lens of the time. The case of programmed instruction not only demonstrates that ideas become global only through their local reinvention but also illustrates that assumed scientific­ hence ­universal educational innovations or programs are never such.
[de] Zwei fiktiven Schülern, Johnny in den USA und Ivan in der UdSSR, wurde in der spannungsrei­ chen Zeit des Kalten Krieges neues Lernen versprochen. Die zugrundeliegende Methode des pro­grammierten Unterrichts stammt vom amerikanischen Verhaltenspsychologen Burrhus F. Skinner. Während des Kalten Krieges sorgten leidenschaftliche Befürworter gleichermaßen in den USA wie in der UdSSR für die Verbreitung dieser Bildungstechnologie. Dieser erstaunliche Umstand wird verständlich, wenn der Transfer pädagogischer Konzepte nicht als Transport, sondern als Überset­ zung aufgefasst wird. Im vorliegenden Artikel wird in diesem Sinne der Frage nachgegangen, wie die Idee des programmierten Lernens in die spezifische politische, historische und kulturelle Situa­ tion der Sowjetunion eingebettet und in ihr rekonzipiert wurde. Aus dieser Perspektive betrachtet, kann von wissenschaftlich­universalen Bildungsinnovationen nie die Rede sein, weil solche jeweils nur als lokalisierte Neuerfindungen global werden können.
Research center :
- Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C2DH) > Public History and Outreach (PHO)
Disciplines :
History
Author, co-author :
Boretska, Viktoria ;  University of Luxembourg > Luxembourg Center for Contemporary and Digital History (C2DH) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
External co-authors :
yes
Language :
English
Title :
Johnny and Ivan learning in a programmed way: The reinvention of one American technology
Publication date :
January 2019
Journal title :
IJHE Bildungsgeschichte
ISSN :
2192-4295
Publisher :
Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, Germany
Volume :
9
Issue :
1
Pages :
29-46
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
Funders :
FNR - Fonds National de la Recherche [LU]
Available on ORBilu :
since 19 October 2019

Statistics


Number of views
182 (8 by Unilu)
Number of downloads
0 (0 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu