Contribution à des ouvrages collectifs (Parties d’ouvrages)
Apprentissage formel, non-formel et informel de musique dans la communauté
SAGRILLO, Damien
2019In Créer pour éduquer. La place de la transdisciplinarité
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
SagrilloHarmattanPréimprimé.pdf
Preprint Auteur (317.38 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
« Community music »; Musique pour amateurs; Apprentissage formel, non-formel et informel; Musique à vent
Résumé :
[en] The practice of music lovers is based on leisure activities. But many other components could be grouped from a perspective of community music. First, it seems that it is totally dissociated from traditional methods of musical learning of a formal or non-formal nature. However, it would preferably be linked to informal education. Music in the community is presented as a counter-phenomenon to the highly professionalised musical culture (Lichtinger, 2013). The term ‘community music’ is perfectly appropriate to trace the process of a musical education of young people that often begins with an amateur phase to lead later to the professional life for the most skilled, either to describe the musical training and life of young amateurs, or to trace the life of amateur musicians throughout the life of these musicians. I will present definitions for each of the three training aspects. Next, I will relate the two concepts – that of the three aspects of musical formation and that of music in the community – by giving examples of widespread musical practice, namely wind music (and / or choral) to finally compare models of musical learning.
Disciplines :
Arts du spectacle
Auteur, co-auteur :
SAGRILLO, Damien  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Français
Titre :
Apprentissage formel, non-formel et informel de musique dans la communauté
Titre traduit :
[en] Formal, Non-formal and Informal Learning in Community Music
Date de publication/diffusion :
juin 2019
Titre de l'ouvrage principal :
Créer pour éduquer. La place de la transdisciplinarité
Maison d'édition :
l'Harmattan, Paris, France
ISBN/EAN :
978-2-343-17551-5
Pagination :
167-181
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Educational Sciences
Disponible sur ORBilu :
depuis le 07 juin 2019

Statistiques


Nombre de vues
263 (dont 20 Unilu)
Nombre de téléchargements
4 (dont 3 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu