Article (Périodiques scientifiques)
Do students’ language backgrounds explain achievement differences in the Luxembourgish education system?
SIMOES LOURÊIRO, Kevin; HADJAR, Andreas; Scharf, Jan et al.
2019In Ethnicities, 19 (6), p. 1202-1228
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Simoes et al_Language background and educational achievement_Ethnicities.pdf
Postprint Éditeur (288.51 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
educational inequalities; achievement; language background; social origin; immigrant origin; Luxembourg
Résumé :
[en] What is the role of students’ language background in school success within the multilingual and highly stratified education system in Luxembourg? Considering achievement differences in terms of the primary effects of social and ethnic origin, we assume that students of a disadvantaged social origin (e.g. working class), with an immigrant background, who speak languages at home other than Luxembourg’s official languages show lower school achievements and are placed into lower school tracks. Analyses are based on the data of Luxembourgish primary (grades 4/5) and secondary students (grades 7/8) from two consecutive survey waves in 2016/2017 (for the international project SASAL – School Alienation in Switzerland and Luxembourg). The results indicate language background has only marginal effects, but social and immigrant origin has stronger effects.
Disciplines :
Education & enseignement
Sociologie & sciences sociales
Auteur, co-auteur :
SIMOES LOURÊIRO, Kevin ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
HADJAR, Andreas  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Scharf, Jan
GRECU, Alyssa Laureen ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Anglais
Titre :
Do students’ language backgrounds explain achievement differences in the Luxembourgish education system?
Date de publication/diffusion :
2019
Titre du périodique :
Ethnicities
ISSN :
1468-7968
eISSN :
1741-2706
Maison d'édition :
SAGE Publications, New York, Etats-Unis - New York
Volume/Tome :
19
Fascicule/Saison :
6
Pagination :
1202-1228
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
Projet FnR :
FNR9857103 - School Alienation In Switzerland And Luxembourg, 2014 (01/09/2015-31/08/2019) - Andreas Hadjar
Intitulé du projet de recherche :
SASAL - School Alienation in Switzerland and Luxembourg
Organisme subsidiant :
FNR - Fonds National de la Recherche
SNSF - Swiss National Science Foundation
Disponible sur ORBilu :
depuis le 12 avril 2019

Statistiques


Nombre de vues
255 (dont 26 Unilu)
Nombre de téléchargements
5 (dont 5 Unilu)

citations Scopus®
 
5
citations Scopus®
sans auto-citations
2
OpenCitations
 
3
citations OpenAlex
 
9
citations WoS
 
3

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu