Article (Périodiques scientifiques)
Trait emotional intelligence and problematic online behaviors among adolescents: The mediating role of mindfulness, rumination, and depression
Kircaburun, Kagan; Griffiths, Mark D.; BILLIEUX, Joël
2019In Personality and Individual Differences, 139, p. 208-213
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Kircarburun_PAID_2019.pdf
Postprint Éditeur (318.51 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Problematic social media use; Problem Video Gaming; Mindfulness; Rumination; Depression; Emotional Intelligence
Résumé :
[en] Preliminary studies have shown that trait emotional intelligence (trait EI) can be a risk factor for higher problematic use of specific online activities. However, the possible mediating role of mindfulness and rumination on the relationship of trait EI with problematic social media use (PSMU) and problematic online gaming (POG) is unclear. Among a sample of 470 adolescents, the present study examined the direct and indirect associations of trait EI with PSMU and POG and the potential mediational role of mindfulness, rumination, and depression while controlling for gender and age. Multiple mediation analyses indicated that trait EI was indirectly associated with PSMU via mindfulness, rumination, and depression, and with POG via mindfulness and rumination. Furthermore, rumination affected PSMU positively. The study provides empirical evidence of the theoretical assumption that different types of specific problematic online behaviors are related to both shared and specific risk factors.
Disciplines :
Traitement & psychologie clinique
Auteur, co-auteur :
Kircaburun, Kagan
Griffiths, Mark D.
BILLIEUX, Joël ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Trait emotional intelligence and problematic online behaviors among adolescents: The mediating role of mindfulness, rumination, and depression
Date de publication/diffusion :
2019
Titre du périodique :
Personality and Individual Differences
ISSN :
0191-8869
eISSN :
1873-3549
Maison d'édition :
Elsevier, Royaume-Uni
Volume/Tome :
139
Pagination :
208-213
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 28 novembre 2018

Statistiques


Nombre de vues
255 (dont 9 Unilu)
Nombre de téléchargements
2 (dont 1 Unilu)

citations Scopus®
 
78
citations Scopus®
sans auto-citations
72
OpenCitations
 
38
citations OpenAlex
 
89
citations WoS
 
70

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu