Eprint first made available on ORBilu (E-prints, Working papers and Research blog)
Mobbing in der Schule / Harcèlement à l’école
Heinz, Andreas; van Duin, Claire; Kern, Matthias Robert et al.
2018
 

Files


Full Text
Factsheet 13 Bullying.pdf
Publisher postprint (327.52 kB)
Download
Annexes
13 Bullying.pdf
(244.14 kB)
Version en français
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Mobbing; HBSC; Luxemburg; Bullying
Abstract :
[de] In der Kindheit und Jugend gemobbt zu werden ist ein Risikofaktor für schlechtere Schulleistungen, aber langfristig auch für Angststörungen im Erwachsenenalter. Daher wurde in der HBSC-Studie 2014 gefragt, wie häufig die Schüler in den vergangenen Monaten in der Schule gemobbt wurden. 73 % waren nicht von Mobbing betroffen, 16 % wurden 1- bis 2-mal gemobbt und 11 % wurden mindestens 2-mal pro Monat gemobbt. Ältere Schüler waren seltener Opfer von Mobbing als jüngere Schüler, wobei Jungen und Mädchen in allen Altersgruppen ähnlich häufig betroffen waren. Dementsprechend waren die Schüler des Fondamental und des Modulaire häufiger betroffen als die Schüler des Secondaire technique und des Secondaire. Schüler, die aus Familien mit einem geringen Wohlstandsniveau stammen, waren häufiger Mobbingopfer als Schüler aus wohlhabenden Familien. Mit der Häufigkeit des Mobbings sinkt die Lebenszufriedenheit und die Zahl der Gesundheitsbeschwerden steigt.
[fr] Être victime de harcèlement pendant l'enfance et l'adolescence est un facteur de risque de difficultés scolaires et, à long terme, de troubles anxieux à l'âge adulte. Par conséquent, l'étude HBSC de 2014 a demandé à quelle fréquence les élèves avaient été victimes de harcèlement à l'école au cours des derniers mois. Parmi les élèves, 73 % n'ont pas été victimes de harcèlement, 16 % en ont été victimes une ou deux fois et 11 % au moins deux fois par mois. Les élèves plus âgés étaient moins susceptibles d'être victimes de harcèlement que les plus jeunes, les garçons et les filles étant affectés de façon égale dans tous les groupes d'âge. Les élèves du fondamental et du modulaire ont été plus fréquemment affectés par rapport à ceux du secondaire classique et technique. Les élèves issus de familles d’un niveau socio-économique plus faible étaient plus susceptibles d'être victimes de harcèlement que ceux issus de familles d’un niveau socio-économique élevé. Enfin, plus la fréquence de harcèlement augmente, plus la satisfaction de vie diminue et plus le nombre de problèmes de santé augmente.
Disciplines :
Public health, health care sciences & services
Author, co-author :
Heinz, Andreas ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
van Duin, Claire ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Kern, Matthias Robert ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Residori, Caroline  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Catunda, Carolina ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Willems, Helmut ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Language :
German
Title :
Mobbing in der Schule / Harcèlement à l’école
Publication date :
08 October 2018
Number of pages :
4
Available on ORBilu :
since 08 October 2018

Statistics


Number of views
954 (59 by Unilu)
Number of downloads
797 (37 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu