Article (Scientific journals)
Sorgenkinder. Beobachtungen zur sozialpädagogischen Konstitution von Kindheit in der außerschulischen Ganztagesbetreuung luxemburgischer „Maison Relais pour Enfants“
Neumann, Sascha
2013In Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 8 (2), p. 149-162
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Diskurs Druck.pdf
Author postprint (203.62 kB)
Request a copy

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Kindheit; Kindheitsforschung; Ethnographie; Frühpädagogik; Sozialpädagogik; Childhood; Childhood Studies; Early Childhood Education; Ethnography; Social Pedagogy
Abstract :
[de] Im Zentrum des Beitrages steht die spezifische Form der Konstitution von Kindheit in sozialpädagogisch codierten Settings. Ausgegangen wird zunächst von methodologischen Fragen: Wie sich lässt sich die Konstitution von Kindheit überhaupt und wie lässt sie sich eigentlich als eine „sozialpädagogische“ beobachten? Daran schließt eine empirische Rekonstruktion an, die sich auf ethnographische Beobachtungen zur Adressierung von Kindern als Kinder bezieht. Schauplatz der Beobachtungen sind sogenannte Maison relais pour enfants, die zwei pädagogische Felder auf sich vereinen: das ‚frühpädagogische‘ Feld der Bildung und Betreuung im Vorschulalter sowie das ‚sozialpädagogische’ Feld der außerschulischen Betreuung für Schulkinder. Die spezifisch sozialpädagogische Form der Konstitution von Kindheit wird dabei im Horizont der Gegenüberstellung zweier differenter Muster der Adressierung verdeutlicht: „Entwicklungskindheit“ und „Sorgenkindheit“.
[en] Based on methodological considerations concerning the possibility of observing the constitution of childhood in social pedagogy, the paper explores the specific means of addressing children as children in socio-pedagogical practices. The analysis reflects empirical data from an ethnographic study in Maison relais pour enfants which unite two different educational fields under one roof: the field of early childhood education and the socio-pedagogical field of out-of-school care for children over 3. The specific form of the social-pedagogical constitution of childhood is, then, reconstructed by contrasting two different ways of addressing children: as developing children and as problem children
Disciplines :
Sociology & social sciences
Education & instruction
Author, co-author :
Neumann, Sascha ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
External co-authors :
no
Language :
German
Title :
Sorgenkinder. Beobachtungen zur sozialpädagogischen Konstitution von Kindheit in der außerschulischen Ganztagesbetreuung luxemburgischer „Maison Relais pour Enfants“
Publication date :
2013
Journal title :
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung
ISSN :
2193-9713
Publisher :
Barbara Budrich, Leverkusen, Germany
Volume :
8
Issue :
2
Pages :
149-162.
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBilu :
since 09 December 2017

Statistics


Number of views
185 (38 by Unilu)
Number of downloads
6 (5 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu