Reference : Le sentiment d’auto-efficacité et la compatibilité support/tâche pendant la lecture e...
Dissertations and theses : Bachelor/master dissertation
Social & behavioral sciences, psychology : Theoretical & cognitive psychology Social & behavioral sciences, psychology : Multidisciplinary, general & others
http://hdl.handle.net/10993/33054
Le sentiment d’auto-efficacité et la compatibilité support/tâche pendant la lecture et la rédaction de texte sur tablette numérique: éléments comportementaux, charge mentale et variation du sentiment d’auto-efficacité
French
[en] Self-efficacy and task/device compatibility: Mental workload, behaviours and self-efficacy variations while reading and writing on tablet
Pere, Maxime[University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
2-Sep-2015
Université Toulouse II - Jean Jaurès, Toulouse, France
Master 1 Psychologie : Ergonomie Cognitive et Ingénierie Linguistique
[fr] Ce mémoire vise à comprendre et explorer les processus cognitifs mis en jeu dans la réalisation de tâches lors de l’utilisation d’une tablette. Le but est de voir les effets du Sentiment d’Auto Efficacité en interaction avec la compatibilité/incompatibilité de la tablette avec une tâche de lecture/recherche d’information ainsi qu’une tâche de rédaction de texte. Il vise à décrire les effets du SAE sur les comportements en termes de stratégies, de performance, d’engagement ainsi que de charge cognitive. Pour ce, 99 étudiants de l’université de Toulouse II Jean Jaurès ont été confrontés à deux versions de documents différentes sur tablettes numériques, faisant varier la compatibilité de l’outil avec la tâche : une compatible, l’autre incompatible. Des mesures d’utilité perçue, de difficulté perçue, de temps, de SAE et de comportement (stratégie essai-erreur, persévération, abandon) ont été effectuées. Les niveaux de SAE n’ont pas d’effet sur les comportements et performances. Cependant, les résultats montrent une variation du SAE entre la première et la seconde mesure (pré-post questionnaire). Ils montrent également un effet significatif de la condition sur les performances. Pour finir, on retrouve une relation négative entre le SAE et la difficulté perçue.
[en] This memory aims at understanding and at exploring the cognitive processes involved in the realization of tasks during the use of a tablet. The purpose is to see the effects of the Self efficacy in interaction with the compatibility / incompatibility of the tablet with a reading / searching task as wellas a writing task. It aims at describing the effects of the self-efficacy on the behavior in terms of strategies, performance, perseveration as well as cognitive load. For it, 99 students of the University of Toulouse II Jean Jaurès were confronted with two different versions of the document on digital tablets, making vary the compatibility of the tool with the task: a compatible one, and an incompatible. Measures of perceived utility, perceived difficulty, of time, of self-efficacy and behavior (strategytrying -error, perseverating, aborting) were made. The levels of Self-Efficacy have no effect on the behavior and the performances. However, the results show a variation of the self-efficacy between the first one and the second measure (pre-post survey).They also show a significant effect of the condition on the performances. To finish, we find a negative relation between the self-efficacy and the received difficulty.