Article (Scientific journals)
Musikalische Bildung. Deutsche und französische Tradition im Überblick
Sagrillo, Damien
2017In Gradus, 4 (1)
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Sagrillo_Musikalische Bildung. Artikel for the Gradus.pdf
Publisher postprint (470.7 kB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Musikalische Bildung; Organisation und Politik; Frankreich–Deutschland–Ungarn
Abstract :
[en] In den folgenden Zeilen wird es darum gehen, die beiden Persönlichkeiten Leo Kestenberg und Marcel Landowski vorzustellen, ihr Lebenswerk zu beleuchten, zu vergleichen und mit dem ungarischen Komponisten, Musikethnologen und Musikpädagogen Zoltán Kodály in Zusammenhang zu bringen. Im Vordergrund wird aber immer Marcel Landowski stehen, da von ihm in deutscher Sprache bis jetzt so gut wie nichts vorliegt. Obschon in ihren Ländern durchaus als Musiker und Wegbereiter der Organisation des Musiklebens anerkannt, sind Kestenberg und Landowski, im Gegensatz zu Zoltán Kodály, in den jeweilig anderen Ländern so gut wie unbekannt. Eine vergleichende Studie bietet sich demnach an. Dennoch kann sie nicht komplett sein, sondern Anregung sein für weitere Nachforschungen über Organisation musikalischer Bildung und deren politischen Hintergrund in den an dieser Stelle behandelten Ländern bzw. in den europäischen Nationen überhaupt. In the following lines, I will present the two personalities of Leo Kestenberg and Marcel Landowski; I will describe their life-work and relate it to Zoltán Kodály, the eminent Hungarian composer, ethnomusicologist and music pedagogue. However, the study will be based on Marcel Landowski, because, until now, no German documents are dealing with his life and achievements. Although acknowledged in their countries as musicians and of music organisers, Kestenberg and Landowski are not known in the respective other country. On the other hand, Zoltán Kodály is recognised worldwide. It is for this reason that a comparative study is necessary. Nevertheless, this paper cannot be complete but should be a motivation for further research about the organisation of music education, the organisation of music including the political background in the countries presented in this document or the larger context of European nations.
Disciplines :
Performing arts
Author, co-author :
Sagrillo, Damien  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
External co-authors :
no
Language :
German
Title :
Musikalische Bildung. Deutsche und französische Tradition im Überblick
Publication date :
May 2017
Journal title :
Gradus
ISSN :
2064-8014
Publisher :
Pallasz Athéné Universität, Kecskemét, Hungary
Volume :
4
Issue :
1
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
Available on ORBilu :
since 11 May 2017

Statistics


Number of views
160 (15 by Unilu)
Number of downloads
143 (6 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu