Article (Scientific journals)
Institutionelle Dimensionen inklusiver Schulbildung: Herausforderungen der UN-Behindertenrechtskonvention für Deutschland, Island und Schweden im Vergleich
Biermann, Julia; Powell, Justin J W
2014In Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, 17 (4), p. 679-700
Peer reviewed
 

Files


Full Text
BiermannPowell2014_InstitutionelleDimensionenInklusiverSchulbildungUN-BehindertenrechtskonventionVgl-DE-IS-SW.pdf
Publisher postprint (968.87 kB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
sonderpädagogische Förderung; inklusive Bildung; Institution; Ländervergleich
Abstract :
[de] Die menschenrechtsbasierte Orientierung der UN-Behindertenrechtskonvention, nach welcher eine Segregation auf Basis von Behinderungen als Diskriminierung gilt, stellt weltweit eine besondere Herausforderung für institutionalisierte sonderpädagogische Fördersysteme dar. In diesem Beitrag werden entlang der rechtlichen, normativen und kulturell-kognitiven Dimension inklusiver Bildung Deutschland, Island und Schweden verglichen. Der Vergleich verdeutlicht wichtige Unterschiede in diesen drei institutionalisierten Dimensionen von sonderpädagogischem Förderbedarf—Bildungs- und Behinderungsparadigmen, schulischen Organisationsformen sowie Rechte und Ressourcen—die inklusive Bildung fördern oder behindern. Kontrastiert werden die Länder im Hinblick auf die Frage: Wie wird die Förderung von als förderbedürftig wahrgenommenen Schülerinnen und Schülern in diesen drei nationalen Kontexten gestaltet? Aus dieser Analyse werden Hinweise auf die Verwirklichung inklusiver Schulbildung in Deutschland, einem der segregiertesten Bildungssysteme Europas, abgeleitet. Die Untersuchung zeigte entscheidende Differenzen im Hinblick auf das Verhältnis von Klassifizierung und Lernortzuweisungen.
[en] The rights-based orientation embedded in the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, which mandates inclusive education for all students and counts segregation as discrimination, poses fundamental challenges to institutionalized (special) education systems. However, it does so to different extents, with the Nordic countries already the most inclusive systems worldwide. Thus, this analysis contrasts challenges and opportunities in institutional transformation of special education and inclusive education in Germany, Iceland and Sweden. We address the questions: How do these countries provide educational supports for students considered to have special educational needs? What perspectives can be derived for the implementation of inclusive education, especially for Germany, still among the most segregated systems in Europe, from such comparative analysis? The study revealed key differences in the three institutional dimensions—educational ideals and disability paradigms, organizational forms, and regulations—that hinder or enable inclusive education.
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Biermann, Julia
Powell, Justin J W  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Language :
German
Title :
Institutionelle Dimensionen inklusiver Schulbildung: Herausforderungen der UN-Behindertenrechtskonvention für Deutschland, Island und Schweden im Vergleich
Alternative titles :
[en] Institutional dimensions of inclusive schooling: comparing the challenge of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities in Germany, Iceland and Sweden
Publication date :
2014
Journal title :
Zeitschrift für Erziehungswissenschaften
ISSN :
1434-663X
eISSN :
1862-5215
Volume :
17
Issue :
4
Pages :
679-700
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBilu :
since 23 September 2014

Statistics


Number of views
1077 (30 by Unilu)
Number of downloads
2561 (8 by Unilu)

Scopus citations®
 
17
Scopus citations®
without self-citations
11
OpenCitations
 
24
WoS citations
 
15

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu