Profil

PAUSE Johannes

ORCID
0000-0001-5953-4005
Main Referenced Co-authors
WALKOWSKI, Niels-Oliver  (14)
Nanz, Tobias (11)
Gradinari, Irina (6)
Koch, Lars (6)
Burghardt, Manuel (3)
Main Referenced Keywords
Film Studies (18); Digital Humanities (9); Hollywood (7); Digital Film Studies (4); Great Depression (4);
Main Referenced Disciplines
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (80)
Literature (15)
History (4)
Education & instruction (3)

Publications (total 102)

The most downloaded
2351 downloads
Spiegel, S., Nitzke, S., Anton, A., Amlinger, C., & Pause, J. (2020). Verschwörungstheorien als narratives Phänomen. Zeitschrift für Fantastikforschung, 8 (1). doi:10.16995/zff.3415 https://hdl.handle.net/10993/45216

The most cited

14 citations (OpenCitations)

Spiegel, S., Nitzke, S., Anton, A., Amlinger, C., & Pause, J. (2020). Verschwörungstheorien als narratives Phänomen. Zeitschrift für Fantastikforschung, 8 (1). doi:10.16995/zff.3415 https://hdl.handle.net/10993/45216

PAUSE, J. (2024). 3D-Animation. In S. Brössel, I. Gradinari, M.-L. Körber, J. PAUSE, S. Ludwig, D. Wiegand, ... M. Kuhn (Eds.), Lexikon der Filmbegriffe (Living Handbook). Kiel, Germany: Universität Kiel.
Editorial reviewed

Funken, F.* , RESCH, C.* , JUNG, M. N. N.* , PAUSE, J. (Crit. Ed.), JUNGBLUT, M.-P. (Ed.), Guardiola, E. (Ed.), & Mason, A. (Ed.). (2024). The Migrants Chronicles: 1892. Köln, Germany: TH Köln - Institut für Informatik.
* These authors have contributed equally to this work.

PAUSE, J. (2024). Choralität. In S. Brössel, I. Gradinari, M.-L. Körber, J. PAUSE, S. Ludwig, D. Wiegand, ... M. Kuhn (Eds.), Lexikon der Filmbegriffe (Living Handbook). Kiel, Germany: Universität Kiel.
Editorial reviewed

PAUSE, J. (2023). Der Weihnachtsmann des Volkes. Miracle on 34th Street und das populistische Kino Hollywoods. In A. Geier, I. Gradinari, ... I. Hnilica (Eds.), Weihnachtsfilme lesen II. Von Krisengeschichten und Wunschszenarien (pp. 25-52). Bielefeld, Germany: transcript.
Editorial reviewed

Jungblut, M.-P.* , & PAUSE, J.*. (October 2023). The Migrants‘ Chronicles 1892: Geschichte, Emotionen und Kulturerbe im Computerspiel. De Cliärrwer Kanton, 2023 (S), p. 47-49.
* These authors have contributed equally to this work.

Funken, F.* , Guardiola, E.* , Jungblut, M.-P.* , Mason, A.* , & Pause, J.*. (2023). Balancing education and engagement. A suggested co-design process for historical game development. In DH Benelux 2023 - Book of Abstracts. Brussels, Belgium: Royal Library of Belgium (KBR). doi:10.5281/zenodo.7994126
Peer reviewed
* These authors have contributed equally to this work.

Pause, J. (2023). Lincoln im Saloon. Rotary Magazin, (3).

Pause, J. (2023). Populismus und Kino. Politische Repräsentation im Hollywood der 1930er Jahre. Bielefeld, Germany: Transcript. doi:10.14361/9783839465400

Prokić, T., & PAUSE, J. (2023). Tiefenzeit erzählen – Tiefenzukunft erfinden. Eine Verortung. In J. PAUSE & T. Prokic, Zeiten der Natur: Konzeptionen der Tiefenzeit in der literarischen Moderne (pp. 1-26). Berlin, Heidelberg, Unknown/unspecified: J.B. Metzler. doi:10.1007/978-3-662-67588-5_1
Peer reviewed

PAUSE, J., & Prokic, T. (Eds.). (2023). Zeiten der Natur. Konzeptionen der Tiefenzeit in der literarischen Moderne. Berlin, Heidelberg, Unknown/unspecified: J.B. Metzler. doi:10.1007/978-3-662-67588-5
Peer reviewed

Pause, J. (2022). Der Chor der Heimat. Arnold Ulitz, Luis Trenker und der frühe deutsche Tonfilm. In T. Carstensen & O. Kohns (Eds.), Heimat in Literatur und Kultur. Neue Perspektiven (pp. 273-291). Paderborn, Germany: Wilhelm Fink. doi:10.30965/9783846766156
Editorial reviewed

Pause, J. (2022). Inkommunikabilität. Medienpädagogische Praktiken der Entnetzung. merzWissenschaft, (6), 60-72.
Peer reviewed

Pause, J. (2022). Wargames. In M. Flintrop (Ed.), John Badham. Blick und Bewegung (pp. 217-220). Braunschweig, Germany: Fenomena Filmbücher.
Editorial reviewed

Pause, J. (2022). Die zwei Geister des Präsidenten. Lincoln-Mythos und politische Theologie im Hollywood-Kino während der Great Depression: Gabriel over the White House (1933). In I. Gradinari & M. Niehaus (Eds.), Störung, Verunsicherung, Destabilisierung: Filmanalysen (pp. 33-61). Hagen, Germany: Hagen University Press. doi:10.57813/20220525-150629-0
Editorial reviewed

Pause, J. (2022). Der stumme Chor des Volkes. Populistische Repräsentation im Classical Hollywood. In T. Dembeck & J. Forhmann (Eds.), Die Rhetorik des Populismus und das Populäre. Körperschaftsbildungen in der Gesellschaft (pp. 247-265). Göttingen, Germany: Wallstein.
Editorial reviewed

Kuhn, M., Wulff, H.-J., Brössel, S., Gradinari, I., Körber, M.-L., Ludwig, S., Pause, J., & Wiegand, D. (Eds.). (2022). Das Lexikon der Filmbegriffe. Kiel, Germany: Christian-Albrechts-Universität zu Kiel.

Gradinari, I., & Pause, J. (January 2022). Männerbund, Staatsschiff, Multitude. U-Boote und Raumfahrzeuge als politische Körper. COLLATERAL: Online Journal for Cross-Cultural Close Reading, 32.
Peer reviewed

Pause, J. (2021). Für andere sprechen. Die Politik der Übersetzung in The Interpreter (2005) und Arrival (2016). In I. Gradinari & I. Ritzer (Eds.), Genre und Race. Mediale Interdependenzen von Ästhetik und Politik (pp. 123-141). Wiesbaden, Germany: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-32187-1_7
Peer reviewed

Pause, J., & Harion, D. (2021). Eine Frage der Haltung – Spannungsfelder des Unterrichtens in einer digitalen Welt. In Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021. LUCET, & SCRIPT. doi:10.48746/bb2021lu-DE-44
Peer reviewed

Harion, D., & Pause, J. (2021). Digitalisierung von Schule und Digitalisierung im Unterricht. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/46644.

Mein, G., & Pause, J. (Eds.). (2021). Self and Society in the Corona Crisis. Perspectives from the Humanities and Social Sciences. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/bxaj-cq22

Mein, G., & Pause, J. (2021). Preface. In G. Mein & J. Pause (Eds.), Self and Society in the Corona Crisis. Perspectives from the Humanities and Social Sciences. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/7bct-dr05

Nanz, T., & Pause, J. (2021). Der Kalte Krieg und sein Wetter. Dritte Natur. Technik - Kapital - Umwelt, 3, 233-250.
Peer reviewed

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (2021). Zombies, Conspiracies, and Esthetics in Crisis. A Computational Engagement with Genre Esthetics. In I. Ritzer (Ed.), Media and Genre. Dialogues in Aesthetics and Cultural Analysis (pp. 231-259). Cham, Unknown/unspecified: Palgrave Macmillan. doi:10.1007/978-3-030-69866-9_9
Editorial reviewed

Pause, J. (2020). [Rezension] Ivo Ritzer: Medientheorie der Globalisierung. Zeitschrift für Medienwissenschaft.
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J. (2020). Das Begehren von Schicksal und Möglichkeit. The Sin of Nora Moran (1933). In I. Gradinari & M. Niehaus (Eds.), Filmisches Erinnern. Zur Ästhetik und Funktion der Rückblende (pp. 31-49). Dortmund, Germany: readbox unipress.
Editorial reviewed

Pause, J. (2020). Das Versprechen Homers. In G. Holtz (Ed.), Narben auf der Haut und in der Seele (pp. 24-26). Bielefeld, Germany: Kerber Verlag.
Editorial reviewed

Pause, J., Walkowski, N.-O., & Vonderau, P. (2020). Editorial: Digitale Praktiken. Montage AV, 29 (1), 5-20.
Peer reviewed

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (2020). Welten abnehmenden Lichts. Ein Multi-Scale Viewing des Politthrillers im 21. Jahrhundert. Montage AV, 29 (1), 59-82.
Peer reviewed

Spiegel, S., Nitzke, S., Anton, A., Amlinger, C., & Pause, J. (2020). Verschwörungstheorien als narratives Phänomen. Zeitschrift für Fantastikforschung, 8 (1). doi:10.16995/zff.3415
Editorial reviewed

Burghardt, M., Heftberger, A., Pause, J., Walkowski, N.-O., & Zeppelzauer, M. (2020). Film and Video Analysis in the Digital Humanities – An Interdisciplinary Dialog. Digital Humanities Quarterly, 14 (4).
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (Eds.). (2020). Digitale Praktiken. Montage AV, 29 (1).
Peer reviewed

Burghardt, M., Heftberger, A., Pause, J., Walkowski, N.-O., & Zeppelzauer, M. (Eds.). (2020). Digital Humanities & Film Studies: Analyzing the Modalities of Moving Images. Digital Humanities Quarterly, 14 (4).
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J. (2020). Der Kalte Krieg und das Meer. Zur Erinnerungspolitik des U-Boot-Films. Zeitschrift für Interkulturelle Germanistik, 11 (2), 171-186. doi:10.14361/zig-2020-110212
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J. (June 2019). Capturing Backstage. Representations of Democracy in Hollywood Cinema. Frames Cinema Journal, 15.
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J. (02 April 2019). [Rezension] Lars Nowak (Hg.): Medien - Krieg - Raum. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, 1 (2019), 24-27. doi:10.17192/ep2019.1.8025
Peer reviewed

Walkowski, N.-O., & Pause, J. (2019). Phos. A Panel/HoloViews Dashboard for the Interactive Analysis of Color Contrasts in Movies. doi:10.26298/k7s9-nj42

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (2019). Scalable Viewing. Digitale Methoden und die Digital Humanities. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/39314.

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (2019). Taxonomien computergestützter Forschung. Digitale Methoden und die Digital Humanities. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/39313.

Pause, J. (2019). Der unsichtbare Zweite. Gegenschüsse im One-Actor-Movie. In M. Doll (Ed.), Cutting Edge! Aktuelle Positionen der Filmmontage (pp. 80-105). Berlin, Germany: Bertz + Fischer.
Editorial reviewed

Walkowski, N.-O., & Pause, J. (2019). Color Contrast Data for a Corpus of 24 Political Thrillers. doi:10.26298/d0pg-ey54

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (2018). Everything is illuminated. Zur numerischen Analyse von Farbigkeit in Filmen. Zeitschrift für digitale Geisteswissenschaften. doi:10.17175/2018_003
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J. (2018). Kino, Kopf und Staat. Die Medien des Verschwörungsfilms. In I. Gradinari, N. Immer, ... J. Pause (Eds.), Medialisierungen der Macht. Filmische Inszenierungen politischer Praxis (pp. 389-408). Paderborn, Unknown/unspecified: Wilhelm Fink.
Editorial reviewed

Koch, L., Nanz, T., & Pause, J. (2018). Imagined Scenarios of Disruption. A Concept. In J. Pause, L. Koch (Ed.), ... T. Nanz (Ed.), Disruption in the Arts. Textual, Visual, and Performative Strategies for Analyzing Societal Self-Descriptions (pp. 63-81). Berlin/Boston, Unknown/unspecified: de Gruyter. doi:10.1515/9783110580082-005
Peer reviewed

Pause, J. (2018). Expansions of the Instant. Disruptions of Time in Contemporary German Literature. In L. Koch, T. Nanz, ... J. Pause (Eds.), Disruption in the Arts. Textual, Visual, and Performative Strategies for Analyzing Societal Self-Descriptions (pp. 117-132). Berlin/Boston, Unknown/unspecified: de Gruyter.
Peer reviewed

Koch, L., Nanz, T., & Pause, J. (2018). Disruption in the Arts. Prologue. In L. Koch, T. Nanz, ... J. Pause (Eds.), Disruption in the Arts. Textual, Visual, and Performative Strategies for Analyzing Societal Self-Descriptions. Berlin/Boston, Unknown/unspecified: de Gruyter.

Pause, J. (2018). [Rezension] Hektor Haarkötter/Evelyn Runge: Motor/Reise. Basiswissen für die Medienpraxis. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, (2/3), 220-221.
Peer reviewed

Gradinari, I., Immer, N., & Pause, J. (Eds.). (2018). Medialisierungen der Macht. Filmische Inszenierungen politischer Praxis. Paderborn, Unknown/unspecified: Wilhelm Fink.

Gradinari, I., & Pause, J. (2018). Medialisierung der Macht. Zur Gegenwart des politischen Kinos. In I. Gradinari, N. Immer, ... J. Pause (Eds.), Medialisierungen der Macht. Filmische Inszenierungen politischer Praxis (pp. 9-30). Paderborn, Unknown/unspecified: Wilhelm Fink.

Koch, L., Nanz, T., & Pause, J. (Eds.). (2018). Disruptions in the Arts. Textual, Visual, and Performative Strategies for Analyzing Societal Self-Descriptions. Berlin/Boston, Unknown/unspecified: de Gruyter.

Burghardt, M.* , Heftberger* , Müller-Birn, C.* , PAUSE, J.* , WALKOWSKI, N.-O.* , & Zeppelzauer, M. (2018). Computergestützte Film- und Videoanalyse. In DHd 2018: Kritik der digitalen Vernunft - Book pf Abstracts. Cologne, Germany: Universität Köln.
Peer reviewed
* These authors have contributed equally to this work.

Pause, J. (2017). Der Sohn ist aus den Fugen. Posthistorische Zeiterfahrungen bei David Wagner und Thomas von Steinaecker. In A.-K. Gisbertz & M. Ostheimer (Eds.), Geschichte – Latenz – Zukunft. Zur narrativen Modellierung von Zeit im neueren Generationenroman, Hannover (pp. 107-126). Hannover, Unknown/unspecified: Wehrhahn.

Pause, J. (2017). Der Ort des Anderen. Zur Topologie (neo-)kolonialer Konflikte in Battaglia di Algeri und Syriana. In C. Bruns, „Rasse“ und Raum. Topologien zwischen Kolonial-, Geo- und Biopolitik. Geschichte, Kunst, Erinnerung (pp. 181-200). Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Pause, J. (2017). Andrew Laeddis: Der Detektiv als Täter. Rekursive Paranoia im Verschwörungsfilm. In R. Gaderer, L. Koch, E. Meilicke, ... T. Ebner (Eds.), Paranoia. Lektüren und Ausschreitungen des Verdachts (pp. 155-170). Wien, Unknown/unspecified: Turia & Kant.

Walkowski, N.-O., & Pause, J. (2017). Cittena. A Python Library for the Analysis of Color Contrasts in Movie Corpora. doi:10.26298/j33f-8e81

PAUSE, J., & Walkowski, N.-O. (2017). The Colorized Dead. Computerunterstützte Analysen der Farblichkeit von Filmen in den Digital Humanities am Beispiel von Zombiefilmen. In DHd 2017: Digitale Nachhaltigkeit - Book of Abstracts. Switzerland: Universität Bern.
Peer reviewed

Koch, L., Nanz, T., & Pause, J. (2016). Imaginationen der Störung. Ein Konzept. Behemoth: a Journal on Civilisation, 9 (2).
Peer reviewed

Koch, L., Nanz, T., & Pause, J. (Eds.). (2016). Imaginationen der Störung. Behemoth: a Journal on Civilisation, 9 (2), 2016.
Peer reviewed

Koch, L., Nanz, T., & Pause, J. (2016). Editorial. Behemoth: a Journal on Civilisation, 9 (2), 2-5.

Pause, J. (2016). Eiserne Ketten, verzweigte Pfade. Zur Phantastik des Erzählens in klassischer Moderne und Gegenwart. In T. van Hoorn (Ed.), Zeit, Stillstellung und Geschichte im deutschsprachigen Gegenwartsroman (pp. 31-45). Hannover, Unknown/unspecified: Wehrhahn.

Pause, J. (2016). Reise und Nicht-Wissen. Ein Aufbruch. In I. Gradinari, D. Muller, ... J. Pause (Eds.), Versteckt – Verirrt – Verschollen. Reisen und Nicht-Wissen (pp. 1-26). Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Pause, J. (Ed.). (2016). Versteckt – Verirrt – Verschollen. Reisen und Nicht-Wissen. Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Gradinari, I., & Pause, J. (2016). Sexualmord und Fotografie. Zur Entstehung des Tatorts als Wissensraum. In O. Böni & J. Johnstone (Eds.), Crimes of Passion. Repräsentationen der Sexualpathologie im frühen 20. Jahrhundert (pp. 49-73). Berlin/Boston, Unknown/unspecified: de Gruyter.

Pause, J., & Walkowski, N.-O. (2016). The Colorized Dead. Computerunterstützte Analysen der Farblichkeit von Filmen in den Digital Humanities am Beispiel von Zombiefilmen. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/34340.

Pause, J. (2016). Investigative Fiktionen. Ermittlungen politischer Wirklichkeit in Literatur und Film am Beispiel des Oktoberfestattentats. In S. R. Fauth & R. Parr (Eds.), Neue Realismen. Formen des Realismus in der Gegenwartsliteratur (pp. 181-196). München, Unknown/unspecified: Fink.

Pause, J. (2015). Der Antagonismus der Räume und die Militanz des Blicks. Gillo Pontecorvos Battaglia di Algeri. WerkstattGeschichte, (69), 23-36.
Peer Reviewed verified by ORBi

Pause, J., & Nanz, T. (Eds.). (2015). Politiken des Ereignisses. Mediale Formierungen von Vergangenheit und Zukunft. Bielefeld, Unknown/unspecified: transcript.

Nanz, T., & Pause, J. (2015). Politiken des Ereignisses. Einleitung. In T. Nanz & J. Pause (Eds.), Politiken des Ereignisses. Mediale Formierungen von Vergangenheit und Zukunft (pp. 7-32). Bielefeld, Unknown/unspecified: transcript.

Pause, J., Christen, M., von Kap-Her, K., Oechsner, B., Winkler, H., Hediger, V., Rathgeber, P., Lehmann, A.-S., & Rieger, S. (2014). Bild, Ton, Schrift oder Zahl? Zeitschrift für Medienwissenschaft, 6 (10), 46-67.
Editorial reviewed

Pause, J. (2014). Cinema's Journey into Homelessness. Leos Carax' Holy Motors. Transfers. Interdisciplinary Journal of Mobility Studies, 4 (1), 133-136.
Peer reviewed

Pause, J., Gradinari, I., & Müller, D. (Eds.). (2014). Wissensraum Film. Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Pause, J. (2014). Ordnungen der (Un-)Sichtbarkeit. Das Jenseits der Bilder im italienischen Politthriller: Francesco Rosi, Damiano Damiani, Elio Petri. In H.-P. Preusser (Ed.), Anschauen und Vorstellen. Gelenkte Imagination im Kino (pp. 199-216). Marburg, Unknown/unspecified: Schüren.

Pause, J. (2014). Der postapokalyptische Robinson. Imagination, Medien und Kalter Krieg in David Bourlas The Noah. In S. Höltgen & I. Gradinari (Ed.), Heiße Drähte. Medien im Kalten Krieg (pp. 125-146). Bochum/Freiburg, Unknown/unspecified: Projekt Verlag.

Pause, J. (2014). Tatort und Bildlabor. Die epistemischen Räume des politischen Kriminalfilms. In C. Moulin & M. Przybilski (Eds.), Orts- Wechsel. Reale, imaginierte und virtuelle Wissensräume (pp. 117-133). Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Pause, J. (2014). Das kinematographische Subjekt. Zur Raum- und Mediengeschichte filmischer Reisen ins Ich. In P. Klenke (Ed.), Writing Worlds. Welten- und Raummodelle der Fantastik (pp. 205-218). Heidelberg, Unknown/unspecified: Winter.

Pause, J. (2014). Filmische Räume des Wissens. Zur Einführung. In I. Gradinari, D. Müller, ... J. Pause (Eds.), Wissensraum Film (pp. 1-11). Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Pause, J. (2014). Die epistemischen Motoren des Kinos. In I. Gradinari, D. Muller, ... J. Pause (Eds.), Wissensraum Film (pp. 13-35). Wiesbaden, Unknown/unspecified: Reichert.

Pause, J. (2014). Epistemologie der Gewalt. Der italienische Polizeifilm. Montage AV, 23 (1), 63-79.
Peer reviewed

Pause, J. (2013). Zeuge einer Verschwörung. In T. Koebner & H.-J. Wulff (Eds.), Filmgenres: Thriller (pp. 195-198). Stuttgart, Unknown/unspecified: Reclam.

Pause, J. (2013). The Killing Fields. In H. J. Wulff & T. Koebner (Ed.), Filmgenres: Thriller (pp. 286-289). Stuttgart, Unknown/unspecified: Reclam.

Pause, J. (2013). Vermisst. In T. Koebner & H. J. Wulff (Eds.), Filmgenres: Thriller (pp. 261-264). Stuttgart, Unknown/unspecified: Reclam.

Pause, J. (2013). Syriana. In H. J. Wulff & T. Koebner (Ed.), Filmgenres: Thriller (pp. 472-475). Stuttgart, Unknown/unspecified: Reclam.

Pause, J., & Nanz, T. (Eds.). (2013). Das Undenkbare filmen. Atomkrieg im Kino. Bielefeld, Unknown/unspecified: transcript.

Albers, J., & Pause, J. (2013). Herakles und die Amazonen. Filmische Transformationen eines antiken Mythos. Hephaistos, 29, 139-155.

Pause, J. (2013). Omertà, Trauma, Paranoia. Das Schweigen der Ereignisse in Francesco Rosis Salvatore Giuliano und Il Caso Mattei. In J. B. Köhne (Ed.), Trauma und Film. Inszenierungen eines Nicht-Repräsentierbaren (pp. 195-217). Berlin, Unknown/unspecified: Kadmos.

Pause, J. (2013). Will the Survivors watch TV? Der Zivilschutz, das Fernsehen und Peter Watkins’ The War Game. In T. Nanz & J. Pause (Eds.), Das Undenkbare filmen. Atomkrieg im Kino (pp. 53-84). Bielefeld, Unknown/unspecified: transcript.

Nanz, T., & Pause, J. (2013). Das Undenkbare filmen. Einleitung. In T. Nanz & J. Pause (Eds.), Das Undenkbare filmen. Atomkrieg im Kino (pp. 7-24). Bielefeld, Unknown/unspecified: transcript.

Pause, J. (2013). Blickverschiebungen. Die Politthriller Alan J. Pakulas. In C. Mehlinger & R. Ruppert (Eds.), Alan J. Pakula (pp. 45-67). München, Unknown/unspecified: Text & Kritik.

Pause, J. (2012). Campus Revolt Movie. In H. J. Wulff (Ed.), Lexikon der Filmbegriffe. brünger.media.

Pause, J. (2012). Wirtschaftskrimi. In H. J. Wulff (Ed.), Lexikon der Filmbegriffe. brünger.media.

Pause, J. (2012). Tyrannei des Augenblicks. Krisenhafte Zeiterfahrungen in der deutschen Gegenwartsliteratur. Kritische Ausgabe, 21, 7-11.

Pause, J. (2012). Männer, die auf Wände starren. Sensorische Deprivation im Kino. Cinema. Schweizer Filmjahrbuch, 57, 10-24.

Pause, J. (2012). Texturen der Zeit. Zum Wandel ästhetischer Zeitkonzepte in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. Köln, Unknown/unspecified: Böhlau.

Pause, J. (2012). Zeitmotivik und narratologische Metareflexion. Tendenzen der deutschsprachigen Phantastik 1900-2000. In F. Gruczka (Ed.), Akten des XII. Germanistenkongresses der IVG. Warschau 2010. Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. Bd. 5 (pp. 245-250). Frankfurt am Main, Unknown/unspecified: Peter Lang.

Pause, J. (2012). Topologien der Macht. Zum filmischen Raum des Polit-Thrillers. In R. Prange, H. Engelke (Ed.), ... R. M. Fischer (Ed.), Film als Raumkunst. Historische Perspektiven und aktuelle Methoden (pp. 177-191). Marburg, Unknown/unspecified: Schüren.

Pause, J. (2012). [Rezension] Matthias Brütsch: Traumbühne Kino. Sehepunkte, (5).

Pause, J. (2011). Zeitnetze. Globalisierung und postmoderne Ästhetik in Helmut Kraussers Roman UC. Transit : A Journal of Travel, Migration and Multiculturalism in the German-speaking World, 7 (1).
Peer reviewed

Pause, J. (2011). Das Ich auf dem Bildschirm. Thomas Glavinics Die Arbeit der Nacht (2006) und das Subjekt im Zeitalter audiovisueller Medien. In J. van Bebber (Ed.), Dawn of an Evil Millennium. Horror und Kultur im neuen Jahrtausend (pp. 307-311). Darmstadt, Unknown/unspecified: Büchner.

Pause, J. (2010). [Tagungsbericht] „Ein Exzess der Befreiung der Frau“? Terrorismus, Geschlecht und Gesellschaft in den 1970er-Jahren in transnationaler und interdisziplinärer Perspektive. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/36486.

Pause, J. (2009). Letzte Menschen. Zur Konjunktur eines Szenarios in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. Deutsche Bücher, 3, 177-199.
Peer reviewed

Pause, J. (2004). Die ironische Korrektur. Vom philosophischen Paradigmenwechsel Thomas Bernhards. Berlin, Unknown/unspecified: Tenea.

Pause, J. (2003). Die Flucht ins Nichts. Videobilder als Irritation von Identität in David Lynchs Lost Highway. Nach dem Film, (3).

Contact ORBilu