Communication publiée dans un ouvrage (Colloques, congrès, conférences scientifiques et actes)
Virtual Verification of Cause-Effect Chains in Automotive Cyber-Physical Systems
GONZALEZ DE OLIVEIRA, Ricardo; Raghupatruni, Indrasen; Hamman, Arne et al.
2021In 21. Internationales Stuttgarter Symposium
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Mots-clés :
Cyber-Physical Systems; Simulation; Automotive; Ethernet; E/E architecture; Cause-Effect Chains; performance; timing; HAD
Résumé :
[en] The technical complexity of automotive Cyber-Physical Systems (CPS) traditionally demands high development and validation efforts. Due to the new technologies entering the automotive market, such as Highly Automated Driving (HAD) (>= SAE L3) and connected infotainment, the overall system complexity is currently increasing significantly, challenging traditional system development methods and requiring new approaches for validation and verification (V&V). In parallel, new Electric/Electronic (E/E) architecture patterns are emerging in the automotive industry, distributing the functionalities across several multi-core Electrical Control Units (ECU) connected via Ethernet-based in-vehicle networks. This distributed approach leads to complex inter- and intra-ECU timing relations challenging the concept of freedom from interference according to the ISO 26262, and adding another dimension of effects analysis during V&V. This work enhances a cyber-physical functional simulation tool to include timing effects in distributed cause-effect chains and multi-technology-communication networks (incl. Ethernet and CAN). The resulting simulation allows the system designer to evaluate the impact of timing properties on a given distributed vehicle function, enabling an early validation of the system, avoiding rework during later stages of the development process resulting from wrong design choices.
Disciplines :
Ingénierie électrique & électronique
Auteur, co-auteur :
GONZALEZ DE OLIVEIRA, Ricardo ;  University of Luxembourg > Faculty of Science, Technology and Communication (FSTC)
Raghupatruni, Indrasen;  Robert Bosch GmbH
Hamman, Arne;  Robert Bosch GmbH
Henkel, Achim;  Robert Bosch GmbH
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Anglais
Titre :
Virtual Verification of Cause-Effect Chains in Automotive Cyber-Physical Systems
Date de publication/diffusion :
25 janvier 2021
Nom de la manifestation :
21st Stuttgart International Symposium
Organisateur de la manifestation :
FKFS events
Lieu de la manifestation :
Stuttgart, Allemagne
Date de la manifestation :
30-03-2021 to 31-03-2021
Manifestation à portée :
International
Titre de l'ouvrage principal :
21. Internationales Stuttgarter Symposium
Maison d'édition :
Springer
Pagination :
12
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Security, Reliability and Trust
Disponible sur ORBilu :
depuis le 15 février 2021

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