Profil

LEHMANN Harry

University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Humanities (DHUM) > German Studies

Main Referenced Co-authors
Bernal, Alberto (2)
Pasiecznik, Monika (2)
Baggio, Igor (1)
Bürger, Peter (1)
Demand, Christian (1)
Main Referenced Keywords
New Music (12); conceptual music (6); digital revolution (5); Materialfortschritt (5); aesthetic experience (4);
Main Referenced Disciplines
Art & art history (86)
Philosophy & ethics (2)
Sociology & social sciences (2)
Performing arts (1)
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (1)

Publications (total 88)

The most downloaded
62 downloads
Lehmann, H. (2016). Rewolucja cyfrowa muzyki : Filozofia muzyki. Warsaw, Poland: Bęc Zmiana. https://hdl.handle.net/10993/52705

Lehmann, H. (2023). Musik und Wirklichkeit. Modelle der Musikphilosophie. Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H. (2022). Gehalt. In J. Siegmund (Ed.), Handbuch Kunstphilosophie (pp. 215-225). Bielefeld, Germany: transcript.

Lehmann, H. (May 2022). Material estranho no Concerto para piano (Baggio, I., Trans.). Artefilosofia, 32, 78-97.

Lehmann, H. (2021). Kunst, Freiheit, Moral. Wie es zu Autonomieverlusten in liberalen Demokratien kommt. Lettre International. Europas Kulturzeitung, (135), 24-33.

Lehmann, H. (2021). Ein Blick in die Zukunft des Musikjournalismus. In R. Jungwirth & M. Schmidt (Eds.), Hat Musikjournalismus noch eine Zukunft? (pp. 43-48). Würzburg, Germany: Königshausen & Neumann.

Lehmann, H. (2021). Art and Art Criticism in Times of Political Polarization. In D. Perrier (Ed.), Art Criticism in Times of Populism and Nationalism: Proceedings of the 52nd International AICA Congress, Cologne/Berlin 1–7 October 2019 (pp. 65-72). Heidelberg, Germany: arthistoricum.net.

Lehmann, H. (2021). Ein Sprechtheater aus dem Geiste der Musik. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/54950.

Lehmann, H. (2021). Oral – Literal – Digital. Zur Genese einer digitalen Musikkultur. In A. Nassehi, S. Anderl, ... P. Felixberger (Eds.), Kursbuch 205 'Musikbox' (Kursbuch, pp. 38-52). Hamburg, Germany: Kulturstiftung gGmbH. doi:10.5771/0023-5652-2021-205

Lehmann, H. (2021). Musik im Sprechtheater. Pressure Composing in ›4.48 Psychose‹. Neue Zeitschrift für Musik, 4, 48-51.

Lehmann, H. (2020). Politisierung der Künste. Strategien im Konflikt zwischen Kommunitarismus und Kosmopolitismus. Lettre International. Europas Kulturzeitung, (131), 56-61.

Lehmann, H. (2020). Beethovens Schwestern. Opernwelt, 54-58.

Lehmann, H. (June 2020). Kunst und Kunstkritik in Zeiten politischer Polarisierung. Ein Kippmodell des politischen Raumes. Merkur: Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken, 853 (6), 5-21.

Lehmann, H. (2020). Die Norwegian Opra. Die Ø Trilogie von Trond Reinholdtsen. Neue Zeitschrift für Musik. Begegnung, 5, 30-35.

Lehmann, H. (2020). Voyager Ästhetik. George Lewis improvisiert mit Computern. Neue Zeitschrift für Musik, (4), 36-39.

Lehmann, H. (2020). Das Musikpublikum. Kleine Genealogie mit Zukunftsprognose. Neue Zeitschrift für Musik, (1), 20-22.

Lehmann, H. (2020). Komponieren im Medium der Samples. Neue Musikzeitung, 69 (2), 17-18.

Lehmann, H. (2020). Vom aufgelösten zum reflexiven Musikbegriff. In Präsident und Direktorium der Bayerischen Akademie der Schönen Künste in München (Ed.), Bayrische Akademie der Schönen Künste. Jahrbuch 33 (2019) 2020 (pp. 219-230). Göttingen, Germany: Wallstein Verlag.

Lehmann, H. (2020). »Was mich interessiert ist die Konstruktion«, Text über Rieke Süßkows Inszenierung ›IKI.Radikalmensch‹. Radikal Jung 2020 – Das Festival für junge Regie, 3, 92-100.

Lehmann, H. (2020). Dalle Partiture ai Samples. De Musica, 14 (2), 37-56.

Lehmann, H. (2019). Artistic Research in Art Music. Reflections on the Artistic Research Project ‘Music with the Real’. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/54980.

Lehmann, H. (2018). Betraktninger om det kunstneriske utviklingsprosjektet »Music with the Real« (Melander, S., Trans.). Ballade.

Lehmann, H. (25 August 2018). Perceptivna primerjava kot temelj filozofije umetnosti (Muhovič, J., Trans.). Phainomena. Journal of Phenomenology and Hermeneutics, 27 (104/205), 167-185.

Lehmann, H. (2018). Del concepto desintegrado al concepto reflexivo de música (Bernal, A., Trans.). Sul Ponticello.

Lehmann, H. (2018). Freies Ausloten von Wirklichkeitsbezügen. Überlegungen zum Artistic-Research-Projekt ›Music with the Real‹. Neue Musikzeitung, (9), 17-19.

Lehmann, H. (2018). Fremdmaterial im Klavierkonzert?! Trond Reinholdtsens ›Theory of the Subject‹. Neue Zeitschrift für Musik, 179 (5), 36-43.

Lehmann, H. (2018). Konzeptkunst als Inbegriff der Avantgarde. In A. Mauz, U. Weber, ... M. Wieland (Eds.), Avantgarden und Avantgardismus (pp. 29-43). Göttingen, Germany: Wallstein Verlag.

Lehmann, H. (October 2017). Politische Kunst? Merkur: Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken, 71 (821), 69-72.

Lehmann, H. (2017). La Révolution digitale dans la musique : Une philosophie de la musique. Paris, France: Allia.

Lehmann, H. (2017). Od wyczerpanego do samoświadomego pojęcia muzyki. Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki, 1 (5), 4-20.

Lehmann, H. (2017). Was ist politische Musik? Darmstädter Beiträge zur Neuen Musik, 24.

Lehmann, H. (2017). ›Muzak‹ oder wie die Postmoderne die Neue Musik heimgesucht hat. Neue Zeitschrift für Musik, (3), 14-23.

Lehmann, H. (2016). Ästhetische Erfahrung : Eine Diskursanalyse. Paderborn, Germany: W. Fink.

Lehmann, H. (2016). Demokratisierung und Banalisierung – Ein Widerspruch in den Künsten. Kulturmanagement Magazin, 11-13.

Lehmann, H. (2016). Gehaltsästhetik : Eine Kunstphilosophie. Paderborn, Germany: Wilhelm Fink.

Lehmann, H. (2016). Rewolucja cyfrowa muzyki : Filozofia muzyki. Warsaw, Poland: Bęc Zmiana.

Lehmann, H. (2016). Rezension zu Romano Pocai: Philosophie, Kunst und Moderne. Überlegungen mit Hegel und Adorno. Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft, 61 (1), 160-164. doi:10.28937

Lehmann, H. (2016). 33 tezy na temat muzyki konceptualnej (Pasiecznik, M., Trans.). Glissando, 29 (2), 71-72.

Lehmann, H. (2016). Música conceptual, catalizadora del giro hacia la estética del contenido inmaterial (Bernal, A., Trans.). Sul Ponticello, 32 (104).

Lehmann, H. (2015). Narrativität in der Musik – Eine Skizze. In F. Döhl & D. M. Feige (Eds.), Musik und Narration. Philosophische und musikästhetische Perspektiven (pp. 245-256). Berlin, Germany: transcript.

Lehmann, H. (May 2015). 33 Thesen zur Konzeptmusik. MusikTexte, 145 (2), 78-79.

Lehmann, H. (2015). Erhabenheit – Ereignis – Ambivalenz. Zur Ästhetik der Neuen Musik. Neue Zeitschrift für Musik, 5, 22-27.

Lehmann, H. (2015). Kapitulationserklärung der Neuen Musik. Response auf Harald Muenz. Musiktexte – Zeitschrift für neue Musik, 147, 75-76.

Lehmann, H. (2015). Im Windschatten der digitalen Revolution. Neue Musik – Kunstmusik oder Zeitgenössische Klassik? Neue Musikzeitung, 64 (2), 3.

Lehmann, H. (2014). Die Demokratisierung der Hochkultur. Über die Leerstelle einer autonomen Kunstkritik. In M. Fischer, Die Salzburger Festspiele. Ihre Bedeutung für die europäische Festspielkultur und ihr Publikum (pp. 144-155). Salzburg, Austria: Anton Pustet.

Lehmann, H. (2014). Konzeptmusik. Katalysator der gehaltsästhetischen Wende in der Neuen Musik. Neue Zeitschrift für Musik, (1), 22-25, 30-35, 40-43.

Lehmann, H. (2014). Dziesięć tez na temat krytyki sztuki (Pasiecznik, M., Trans.). Odra, (5), 51-59.

Lehmann, H. (2014). Ästhetischer Gehalt im Widerstreit von Absoluter und Relationaler Musik. Eine Erwiderung. Neue Zeitschrift für Musik, 1, 1-17.

Lehmann, H. (2013). Die digitale Revolution der Musik : Eine Musikphilosophie. Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H. (2013). Muzyka konceptualna jako katalizator zwroutu treściowo-estetycznego w nowej muzyce. Glissando, 22, 88-105.

Lehmann, H. (2013). Elitär – Populär. Über das Entstehen und Vergehen einer kulturellen Leitdifferenz. In J. P. Hiekel (Ed.), Populär vs. elitär? Wertvorstellungen und Popularisierungen der Musik heute (edition neue zeitschrift für musik, pp. 52-63). Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H. (2013). Die Digitalisierung der Neuen Musik. Im Gespräch mit Rolf W. Stoll. Neue Zeitschrift für Musik, 1, 9-11.

Lehmann, H., Bürger, P., Demand, C., Ullrich, W., & Rauterberg, H. (2012). Autonome Kunstkritik. Berlin, Germany: Kulturverlag Kadmos.

Lehmann, H. (2012). Zehn Thesen zur Kunstkritik. In H. Lehmann (Ed.), Autonome Kunstkritik (pp. 982-994). Berlin, Germany: Kadmos.

Lehmann, H. (2012). Digitale Infiltrationen. Die gehaltsästhetische Wende der Neuen Musik. Dissonance, 117, 4-10.

Lehmann, H. (2012). Autonome Kunstkritik – Ein Plädoyer. In W. Lamprecht (Ed.), Weißbuch Kulturjournalismus (pp. 358-365). Wien, Austria: Löcker.

Lehmann, H. (2012). Komplexität und Kritik. Eine Modellanalyse anhand von Anatoly Osmolovskys ›Rot Front – Leftover‹. Springer Hefte fuer Gegenwartskunst, 18 (3), 54-57.

Lehmann, H. (2012). Entfremdung – Verfremdung. Identitätsprobleme in Kunst und Gesellschaft. In C. Wirsing (Ed.), Auf Nietzsches Balkon II. Philosophische Beiträge aus der Villa Silberblick (pp. 214-218). Weimar, Germany: Bauhaus-Universität.

Lehmann, H. (2012). Vom Staunen der Kinder zum Staunen in der Kunst. In C. Streckhardt (Ed.), Die Neugier des Glücklichen Eine Festschrift für den Gründer des Kollegs Friedrich Nietzsche (pp. 124-130). Weimar, Germany: Bauhaus Universität.

Lehmann, H. (2012). Virtuelle Musik. Der Komponist David Cope. Merkur: Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken, (756), 391-401.

Lehmann, H. (2011). Zweite Moderne. Zur Konstruktion von binären Epochenbegriffen. In S. Wilke (Ed.), Moderne und Historizität (pp. 40-52). Weimar, Germany: Verlag der Bauhaus-Universität.

Lehmann, H. (2011). Neue Musik und Engagement. Ein Essay über Dror Feiler. In A. Köhler & R. Stoll (Eds.), Die Innovation bleibt immer auf einem Fleck. Die Donaueschinger Musiktage und ihr Metier (pp. 29-33). Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H., Kreidler, J., & Mahnkopf, C.-S. (2010). Musik, Ästhetik, Digitalisierung : Eine Kontroverse. Hofheim, Germany: Wolke.

Lehmann, H. (2010). Smalltalk, Flirt, Wissenschaft und Kunst. Zur strukturellen Koppelung von Bewusstsein und Kommunikation. In C. Filk & H. Simon (Eds.), Kunstkommunikation: »Wie ist Kunst möglich?« (pp. 37-53). berlin, Germany: Kadmos.

Lehmann, H. (2010). Kunst und kulturelle Identität. In M. Demuth & J. P. Hiekel (Eds.), Kulturelle Identität(en) in der Musik der Gegenwart (pp. 53-66). Saarbrücken, Germany: Pfau.

Lehmann, H. (2010). Digitization and Concept: A Thought Experiment Concerning New Music. Search. Journal for New Music and Culture, (7).

Lehmann, H. (2010). Zum Begriff der Digitalen Revolution. Eine Erwiderung auf Reinhard Oehlschlägel. Positionen. Texte zur aktuellen Musik, (84), 30-33.

Lehmann, H. (2010). Авангард сегодна. Basa. Fortschrittliche Kunst unserer Zeit (Баса. Передовое искусство нашего времени), 18-57.

Lehmann, H. (May 2009). Geschichten aus dem blinden Fleck – Zur Erzählphilosophie von Ingo Schulze. Sinn und Form, 61 (3), 390-410.

Lehmann, H. (2009). Die Digitalisierung der Neuen Musik – Ein Gedankenexperiment. In J. P. Hiekel (Ed.), Vernetzungen. Neue Musik im Spannungsfeld von Wissenschaft und Technik (pp. 33-43). Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H. (2009). Warum die DDR am Design gescheitert ist. Lettre International. Europas Kulturzeitung, (86), 125-132.

Lehmann, H. (2009). Deset tez za umetnostno kritiko. Nova Revija. Mesecnik za kulturo, (321-323), 271-284.

Lehmann, H. (2009). Die Avantgarde als Nullpunkt der Moderne. In M. Demuth & J. P. Hiekel (Eds.), Freiräume und Spannungsfelder. Reflexionen zur Musik heute (pp. 13-22). Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H. (2009). Zur Kriterienbildung von neuer Kunst in Ost und West. In U. Zimmermann (Ed.), Jahrbuch der Sächsischen Akademie der Künste 2007-2008 (pp. 327-332). Dresden, Unknown/unspecified: Michel Sandstein.

Lehmann, H. (2008). Der schöne und der neue Klang. Zur Oper 'Zaide-Adama' von Chaya Czernowin. In J. Kühnel, U. Mueller, O. Panagl, ... G. Gruber (Eds.), Musiktheater der Gegenwart. Text und Komposition, Rezeption und Kanonbildung. Mit einem Schwerpunkt: Die Salzburger Ur- und Erstaufführungen in Theater und Musiktheater; Vorträge des Salzburger Symposions 2006 (pp. 236-244). Anif/Salzburg, Austria: Mueller-Speiser.

Lehmann, H. (2008). Was ein Ereignis zeitigt. Zu Isabel Mundrys Sandschleifen. Neue Zeitschrift für Musik, 169 (1), 48-53.

Lehmann, H. (2008). Oт орнамента к освобожденному произведению искусства. Moscow Art Magazine, 69.

Lehmann, H. (2007). Povratek umetniškega dela. Ampak. Mesečnik za kulturo, politiko in gospodarstvo, 38-39.

Lehmann, H. (2007). Die Wiederkehr des Kunstwerks. Eine Documenta-Analyse. Artnet Magazin.

Lehmann, H. (2007). Die Kunst der Reflexiven Moderne. In J. P. Hiekel (Ed.), Orientierungen. Wege im Pluralismus der Gegenwartsmusik (Veröffentlichungen des Instituts für Neue Musik und Musikerziehung, Darmstadt, Band 47, pp. 24-44). Mainz, Germany: Schott Music.

Lehmann, H. (2007). Neutralisierte Indifferenz – Das zentrale Bezugsproblem der aktuellen Kunstphilosophie. In P. Frank (Ed.), Limina. Zur Indifferenz in zeitgenössischer Kunst und Musik (pp. 99-123). Saarbrücken, Germany: Pfau.

Lehmann, H. (2007). Schönheit – Wahrheit – Kunst. Zur Neujustierung ästhetischer Kategorien. Neue Zeitschrift für Musik, (3), 17-21.

Lehmann, H. (2007). Teoretski model estetske moderne. Umetnost in Forma (Kunst und Form), Phainomena, 17 (66/67), 107-124.

Lehmann, H. (2007). Was ist Philosophie? Zur Koppelung und Entkoppelung von Wissenschaft und Philosophie. Studia Philosophica, 66, 91-123.

Lehmann, H. (2006). Avant-garde Today. In C.-S. Mahnkopf (Ed.), Critical Composition Today (pp. 9-42). Hofheim, Germany: Wolke.

Lehmann, H. (2006). Avantgarde heute. Ein Theoriemodell der ästhetischen Moderne. Musik & Ästhetik, 10 (38), 5-41.

Lehmann, H. (2005). Die flüchtige Wahrheit der Kunst : Ästhetik nach Luhmann. Paderborn, Germany: W. Fink.

Lehmann, H. (2005). Globalisierung und die Freiheit der Künste. Musik & Ästhetik, 9 (33), 86-103.

Lehmann, H. (2005). Глобализация и свобода искусства. Проблемы теоретической социологии, Санктс Петербург, (5), 143-159.

Contact ORBilu