Profil

ZURBRIGGEN Carmen

Main Referenced Co-authors
Venetz, Martin (52)
Schwab, Susanne (17)
Knickenberg, Margarita (12)
Hinni, Chantal (7)
Müller, Christoph Michael (7)
Main Referenced Keywords
inclusion (14); classroom composition (7); emotional experience (7); inclusive education (7); academic self-concept (6);
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (97)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (38)

Publications (total 135)

The most downloaded
416 downloads
Stöcker, A., Schriber, S., & Zurbriggen, C. (December 2019). Perceptions of Inclusion. Selbst- und Fremdeinschätzung von Schülerinnen und Schülern mit Bedarf an sonderpädagogischer Unterstützung im Bereich Körperliche und motorische Entwicklung im Übergang von der Primar- in die Sekundarstufe. Zeitschrift für Heilpädagogik, 70 (12), 623-637. https://hdl.handle.net/10993/44789

The most cited

34 citations (Scopus®)

Zurbriggen, C., Venetz, M., Schwab, S., & Hessels, M. G. P. (2019). A psychometric analysis of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). European Journal of Psychological Assessment, 35 (5), 641–649. doi:10.1027/1015-5759/a000443 https://hdl.handle.net/10993/44218

Gasser, L., Cillessen, A. H. N., Huber, C., Mainhard, T., Müller, C. M., & Zurbriggen, C. (In press). The Role of Teachers in Students’ Social Inclusion in the Classroom. Frontiers in Education.
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C., & Müller, C. M. (2022). An evaluation of the German teacher version of the Developmental Behaviour Checklist in children and adolescents with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 1–11. doi:10.3109/13668250.2022.2044269
Peer Reviewed verified by ORBi

Krischler, M., Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (August 2021). Inequalities in teacher reports on students’ inclusion at school [Paper presentation]. ECER Conference, Geneva, Switzerland.

Zurbriggen, C., & Moser, V. (2021). Schule und erschwerte Lernsituationen und Lebenslagen. In T. Hascher, T.-S. Idel, ... W. Helsper, Handbuch Schulforschung. Wiesbaden, Unknown/unspecified: Springer. doi:10.1007/978-3-658-24734-8_39-1
Peer reviewed

Zurbriggen, C., Hofmann, V., Lehofer, M., & Schwab, S. (2021). Social classroom climate and personalised instruction as predictors of students’ social participation. International Journal of Inclusive Education. doi:10.1080/13603116.2021.1882590
Peer reviewed

Zurbriggen, C., Jendryczko, D., & Nussbeck, F. W. (2021). Rosy or blue? Change in recall bias of students’ affective experiences during early adolescence. Emotion. doi:10.1037/emo0001031
Peer Reviewed verified by ORBi

Schmidt, P., & Zurbriggen, C. (2021). Entwicklung und erste empirische Überprüfung des Fragebogens zur Erfassung des generellen emotionalen Selbstkonzepts in der frühen Adoleszenz (FEGESK-A). Empirische Pädagogik, 35 (2), 183–201.
Peer Reviewed verified by ORBi

Paljakka, A., Schwab, S., & Zurbriggen, C. (2021). Multi-informant assessment of bullying in Austrian schools. Frontiers in Education, 6 (712318). doi:10.3389/feduc.2021.712318
Peer Reviewed verified by ORBi

Knickenberg, M., Stöcker, A., & Zurbriggen, C. (2021). Inklusives Klassenklima. In K. Resch, K.-T. Lindner, B. Streese, M. Proyer, ... S. Schwab, Inklusive Schulentwicklung (pp. 36–42). Münster, Germany: Waxmann.
Peer reviewed

Stöcker, A., & Zurbriggen, C. (2021). Operationalisierungen von Beeinträchtigung und Behinderung bei Kindern und Jugendlichen – eine illustrative Replikation aus dem Teilhabebericht. Empirische Sonderpädagogik, 13 (4), 354-364.
Peer reviewed

Schmidt, M., Schwab, S., & Zurbriggen, C. (2021). Social inclusion, emotional inclusion and academic self-concept of slovenian students with learning disabilities. Sodobna Pedagogika, 72 (2), 218–234.
Peer reviewed

Zurbriggen, C., & Schmidt, P. (2021). Emotionen im inklusiven Unterricht. In M. Gläser-Zikuda, F. Hofmann, ... V. Frederking, Emotionen im Unterricht. Psychologische, pädagogische und fachdidaktische Perspektiven. Stuttgart, Germany: Kohlhammer.
Peer reviewed

Müller, C. M., & Zurbriggen, C. (2021). Handlungsmöglichkeiten zur Unterstützung von Schülerinnen und Schülern mit Verhaltensauffälligkeiten. In A. Kunz, R. Luder, ... C. Müller Bösch, Inklusive Pädagogik und Didaktik (2nd fully revised and corrected edition, pp. 348–362). Zürich, Switzerland: hep.
Peer reviewed

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., & Schmidt, P. (2020). Peers als Quelle aktueller Motivation? Wie Jugendliche mit heterogenen Verhaltensweisen Peerinteraktionen in Abhängigkeit des behavioralen Klassenumfeldes erleben. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 1–15. doi:10.1024/1010-0652/a000292
Peer Reviewed verified by ORBi

Stöcker, A., & Zurbriggen, C. (November 2020). Social Participation and Disability in Relation to School and Family [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (LuxERA) Conference 2020, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Zurbriggen, C., Nusser, L., & Schmitt, M. (November 2020). Inequalities in teacher reports on students’ inclusion at school [Paper presentation]. LuxERA Online Conference, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Zurbriggen, C. (August 2020). Peer influence in individuals with developmental disabilities [Paper presentation]. EARLI SIG15 Online Conference, London, United Kingdom.

Schwab, S., Zurbriggen, C., & Venetz, M. (2020). Self-reports of students’ inclusion at school compared with teacher, mother and father ratings: A multitrait-multimethod analysis. Journal of School Psychology, 82 (1), 1–16. doi:10.1016/j.jsp.2020.07.003
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C., & Knickenberg, M. (2020). Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). Ein Feedback-Instrument für die inklusive Schule. Schule inklusiv, 6, p. 35–39.

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., Venetz, M., Schwab, S., & Gebhardt, M. (2020). Assessing dimensions of inclusion from students’ perspective – measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings. European Journal of Special Needs Education, 35 (3), 187–302. doi:10.1080/08856257.2019.1646958
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (January 2020). Wohlbefinden on Schülerinnen und Schülern als Indikator von Inklusion – Ergebnisse aus der Schweiz, Deutschland und Österreich [Paper presentation]. Konferenz „Inclusive education: an international perspective“, Vienna, Austria.

Zurbriggen, C., & Knickenberg, M. (2020). Die Bedeutsamkeit von Peers für Jugendliche in der Sekundarstufe und in der Freizeit. In G. Hagenauer & D. Raufelder, Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (pp. 335-350). Waxmann.
Peer reviewed

Stöcker, A., Schriber, S., & Zurbriggen, C. (December 2019). Perceptions of Inclusion. Selbst- und Fremdeinschätzung von Schülerinnen und Schülern mit Bedarf an sonderpädagogischer Unterstützung im Bereich Körperliche und motorische Entwicklung im Übergang von der Primar- in die Sekundarstufe. Zeitschrift für Heilpädagogik, 70 (12), 623-637.

Zurbriggen, C. (November 2019). Qualität schulischer Inklusion aus Perspektive von Kindern und Jugendlichen [Paper presentation]. Gastvortrag an der Universität Zürich, Zurich, Switzerland.

Stöcker, A., & Zurbriggen, C. (September 2019). Quantitative Erfassung von Behinderung aus der Perspektive von Kindern [Poster presentation]. Jahrestagung der Sektion Soziologie der Kindheit in der Deutschen Gesellschaft für Soziologie und dem Zentrum für Kindheits- und Jugendforschung der Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany.

Zurbriggen, C., & Huber, C. (August 2019). Beyond mere counting: How experience sampling can help to understand social interactions [Paper presentation]. EARLI 2019, Aachen, Germany.

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., Hinni, C., & Venetz, M. (August 2019). Applicability of ESM in school: Quality of students’ social interactions [Paper presentation]. EARLI 2019, Aachen, Germany.

Stöcker, A., Zurbriggen, C., & Schrieber, S. (June 2019). Perceptions of Inclusion. Selbst-und Fremdeinschätzung von Schülerinnen und Schülern mit Bedarf an sonderpädagogischer Unterstützung im Bereich Körperlich-motorische Entwicklung [Poster presentation]. AESF (Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung) Frühjahrstagung, Fribourg, Switzerland.

Knickenberg, M., & Zurbriggen, C. (June 2019). Erfassung von Merkmalen inklusiven Unterrichts mit der Experience Sampling Method [Poster presentation]. Frühjahrstagung der AESF, Fribourg, Switzerland.

Zurbriggen, C. (June 2019). Heterogener Forschungsstand und heterogene Befunde – Strategien für die eigene Forschungsarbeit [Paper presentation]. Vorkonferenz für den wissenschaftlichen Nachwuchs am Kongress der SGBF und SGL, Basel, Switzerland.

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., & Hinni, C. (June 2019). Peer interactions in everyday school life versus leisure time of adolescents and their emotional experience [Paper presentation]. Biennial Conference of the Society of Ambulatory Assessment (SAA), Syracuse, United States - New York.

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., & Venetz, M. (May 2019). Assessing social interaction quality with the Experience Sampling Method [Paper presentation]. Conference on the Social Inclusion of Students with Disabilities in General Education, Groningen, Netherlands.

Zurbriggen, C. (March 2019). Wohlbefinden und Inklusion – ein Widerspruch? [Paper presentation]. Gastreferat, Zurich, Switzerland.

Zurbriggen, C., Knickenberg, M., & Venetz, M. (March 2019). Students with emotional and behavioral problems: Their emotional experience in the classroom during peer interactions [Paper presentation]. SRCD Biennial Meeting, Baltimore, United States - Massachusetts.

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., & Venetz, M. (February 2019). Inklusion aus der Sicht von Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen – Überprüfung von Messinvarianz in verschiedenen schulischen Kontexten [Paper presentation]. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung GEBF, Köln, Germany.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Schwab, S. (2019). What do teachers think about their students’ inclusion? Consistency of students’ self-reports and teacher ratings. Frontiers in Psychology, 10 (1637), 1–14. doi:10.3389/fpsyg.2019.01637
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C., Venetz, M., Schwab, S., & Hessels, M. G. P. (2019). A psychometric analysis of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). European Journal of Psychological Assessment, 35 (5), 641–649. doi:10.1027/1015-5759/a000443
Peer reviewed

Zurbriggen, C., Venetz, M., & Hinni, C. (2019). The quality of experience of students with and without special educational needs in everyday life and when relating to peers (Reprint). In S. Schwab, M. Nel, ... F. Hellmich, Social participation of students with special educational needs in mainstream education (Originally published as a special issue of the European Journal of Special Needs Education, pp. 43–58). Routledge.
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (January 2019). Emotionales Erleben und schulische Inklusion – Untersuchungen mit der Experience Sampling Method [Paper presentation]. Gastvortrag am IDeA-Zentrum des DIPF Leipniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt a. M., Germany.

Gorges, J., Lütje-Klose, B., & Zurbriggen, C. (2019). Editorial: Fachdidaktische und bildungswissenschaftliche Ansätze der Lehrerinnen- und Lehrerbildung für die inklusive Schule. Herausforderung Lehrer_innenbildung, 2 (3).
Peer Reviewed verified by ORBi

Schmidt, P., & Zurbriggen, C. (November 2018). Entwicklung eines Fragebogens zur Erfassung des emotionalen Selbstkonzepts von Jugendlichen [Poster presentation]. Herbsttagung der AESF, Wuppertal, Germany.

Stöcker, A., & Zurbriggen, C. (October 2018). Quantitative Erfassung von Behinderung. Entwicklung eines praxisrelevanten Erhebungsinstruments [Poster presentation]. Herbsttagung der AESF, Wuppertal, Germany.

Spörer, N., Minnaert, A., Zurbriggen, C., Huber, C., Stadtfeld, C., Eberle, J., de Boer, A., Petry, K., & Henke, T. (September 2018). Conception of the E-CIR “Measuring and supporting students’ social participation”. The 2018 E-CIR Group [Poster presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Potsdam, Germany.

Knickenberg, M., Zurbriggen, C., Venetz, M., Schwab, S., & Gebhardt, M. (September 2018). Assessing dimensions of inclusion – Measurement invariance between students with and without learning disabilities [Paper presentation]. EARLI SIG15 conference, Potsdam, Germany.

Zurbriggen, C., Venetz, M., & Hinni, C. (September 2018). Social interactions in everyday life of students with and without special educational needs [Paper presentation]. EARLI SIG15 conference, Potsdam, Germany. doi:10.1080/08856257.2018.1424777

Markus, S., Schwab, S., Zurbriggen, C., Trauntschnig, M., & Hoffmann, L. (September 2018). Perceptions of inclusion and motivational relationships as predictors of emotional well-being [Paper presentation]. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italy.

Venetz, M., Zurbriggen, C., Schwab, S., & Trauntschnig, M. (September 2018). Consistency of inclusion assessment: Contrasting students’ reports with teacher and parent ratings [Paper presentation]. EARLI SIG15 conference, Potsdam, Germany.

Markus, S., Schwab, S., Zurbriggen, C., Trauntschnig, M., & Hoffmann, L. (July 2018). Emotional well-being in inclusive education and its relation to motivational appraisals [Paper presentation]. 6thInternational Conference on Inclusion, Wuppertal, Germany.

Schwab, S., Zurbriggen, C., Venetz, M., & Trauntschnig, M. (June 2018). Perceptions of inclusion questionnaire – eine psychometrische Analyse der Schüler-, Eltern- und Lehrerversion [Paper presentation]. SGBF, Zürich, Switzerland.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Altmeyer, S. (June 2018). Veränderung des schulischen Wohlbefindens von Schülerinnen und Schülern im Verlauf eines Schuljahres und Konsistenz von Schüler- und Lehrereinschätzungen [Paper presentation]. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, Zürich, Switzerland.

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (April 2018). The emotional experience of students with internalizing behavior during classroom peer interactions [Paper presentation]. Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence SRA, Minneapolis, United States - Minnesota.

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (February 2018). Emotionales Erleben von Schülerinnen und Schülern mit internalisierendem Verhalten bei Peerinteraktionen im Unterricht [Paper presentation]. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Switzerland.

Zurbriggen, C. (2018). Methoden der empirischen Erforschung von Beziehungen und Einflussprozessen zwischen Klassenkameradinnen und -kameraden. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbarsgebiete, 87 (3), 205–217.
Peer reviewed

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (2018). Diversität und aktuelles emotionales Erleben von Schülerinnen und Schülern im inklusiven Unterricht. In G. Hagenauer & T. Hascher, Emotionen und Emotionsregulation in Schule und Hochschule (pp. 87–102). Waxmann.
Peer reviewed

Hinni, C., & Zurbriggen, C. (2018). Intersektionalität in der Sonderpädagogik. Perspektiven für die Analyse der Wechselbeziehungen von Behinderung und anderen Ungleichheitsdimensionen. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbarsgebiete, 87 (2), 167-172. doi:10.2378/vhn2018.art17d
Peer reviewed

Zurbriggen, C., Schwab, S., de Boer, A., & Koglin, U. (2018). Editorial: Assessing behavior difficulties in students. European Journal of Psychological Assessment, 34 (2), 65–68. doi:10.1027/1015-5759/a000468
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (2018). Fortführung des Diskurses „Dabei oder nicht dabei? Soziale Partizipation im Jugendalter“. Sonderpädagogische Förderung heute, 63 (4), 429–434.
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (2018). Schulklasseneffekte auf Schulleistung und akademisches Selbstkonzept. In K. Rathmann & K. Hurrelmann, Leistung und Wohlbefinden in der Schule: Herausforderung Inklusion (pp. 287–299). Beltz, Juventa.

Zurbriggen, C., Schwab, S., de Boer, A., & Koglin, U. (2018). Special issue: Assessing behavior difficulties in students. European Journal of Psychological Assessment, 34 (2). doi:10.1027/1015-5759/a000468
Peer reviewed

Zurbriggen, C., Venetz, M., & Hinni, C. (2018). The quality of experience of students with and without special educational needs in everyday life and when relating to peers. European Journal of Special Needs Education. doi:10.1080/08856257.2018.1424777
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C. (2018). Dabei oder nicht dabei? Soziale Partizipation im Jugendalter. Sonderpädagogische Förderung heute, 63 (4), 408–417.
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (November 2017). Wohlbefinden und emotionales Erleben von Schülerinnen und Schülern im inklusiven Unterricht [Paper presentation]. Ringvorlesung "Theoretisch-Fachdidaktische Zugänge zum Thema schulische Inklusion", Bielefeld, Germany.

Zurbriggen, C. (November 2017). Erleben positiver Emotionen im inklusiven Unterricht [Paper presentation]. Fachtagung Swiss Positive Psychology Association (SWIPPA), Zurich, Switzerland.

Venetz, Zurbriggen, C., & Schwab, S. (September 2017). What do teachers think about their students' inclusion? Consistency of self- and teacher reports [Paper presentation]. Biennial Conference of EARLI, Tampere, Finland. doi:10.3389/fpsyg.2019.01637

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (September 2017). Affektives Wohlbefinden im Unterricht während der Adoleszenz – Veränderung und Konsistenz aktuell und habituell berichteten Befindens [Paper presentation]. Tagung Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Germany.

Zurbriggen, C. (August 2017). The role of the teachers in evaluating the social outcomes of students in special educational needs in general education [Paper presentation]. European Conference on Educational Research (ECER), Copenhagen, Denmark.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Schwab, S. (August 2017). Inclusion in school: How consistent are students’ self- and teacher reports? [Paper presentation]. Biennial Conference of European Conference on Educational Research (ECER), Copenhagen, Denmark.

Müller, C. M., & Zurbriggen, C. (August 2017). An overview of classroom composition research on social-emotional outcomes [Paper presentation]. Biennial Conference of EARLI, Tampere, Finland.

Zurbriggen, C., Gommans, R., & Venetz. (August 2017). Are students trapped into the big-fish-little-pond effect? A comparison of the group actor-partner interdependence model and a latent-manifest contextual model [Paper presentation]. Biennial Conference of EARLI, Tampere, Finland.

Zurbriggen, C., & Venetz. (June 2017). Methodeneffekte von Selbstberichten zum emotionalen Erleben von Schülerinnen und Schülern im inklusiven Unterricht [Paper presentation]. Tagung der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Fribourg, Switzerland.

Zurbriggen, C., & Venetz. (June 2017). Are they all the same? A multilevel latent profile analysis of students' disengagement at secondary school [Paper presentation]. Conference of the Swiss Society of Research in Education (SSRE), Fribourg, Switzerland.

Zurbriggen, C. (May 2017). Méthode de recherche: Auto-évaluation des élèves sur l’intégration scolaire [Paper presentation]. Séminaire de recherche, Université de Genève, Geneva, Switzerland.

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (March 2017). Social participation and emotional experience in inclusive classrooms [Paper presentation]. Conference on Social inclusion of students with disabilities in general education, Groningen, Netherlands.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (February 2017). Qualität des Erlebens von Schülerinnen und Schülern im inklusiven Unterricht - Untersuchungen mit der Experience Sampling Method (ESM) [Paper presentation]. Gastvortrag im Forschungskolloquium der Binational School of Education BiSE, Konstanz, Germany.

Zurbriggen, C., & Orthmann Bless, D. (2017). Adaptive Behavior Assessment System II – Eine erste Überprüfung der psychometrischen Eigenschaften der deutschen Erwachsenenversion. Empirische Sonderpädagogik, 9 (1), 3–18.
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (2017). Die ELG Sunnegrund: Eltern und Lehrpersonen gemeinsam in Richtung Erziehungs- und Bildungspartnerschaft. In B. Lütje-Klose, S. Miller, S. Schwab, ... B. Streese, Inklusion: Profile für Schul- und Unterrichtsentwicklung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Theoretische Grundlagen - Empirische Befunde - Praxisbeispiele (pp. 153–162). Waxmann.
Peer reviewed

Orthmann Bless, D., & Zurbriggen, C. (2017). Zur Variabilität adaptiver Kompetenzen von Erwachsenen mit geistiger Behinderung. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbarsgebiete, 86 (1), 41–55. doi:10.2378/vhn2017.art04d
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (2016). Unterschiedliche schulische Lernumfelder und ihre Folgen [Paper presentation]. Vortragswerkstatt "Erfolgreich mit der Diversität von Lernenden umgehen", Luzern, Switzerland.

Zurbriggen, C. (August 2016). Two sides of the same coin? Linking evidence-based assessment and intervention to support students’ social and emotional development throughout the course of child and youth development in schools [Paper presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Leuven, Belgium.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (August 2016). Stability and change in behavioral problems after transition to lower secondary school – A latent transition analysis [Paper presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Leuven, Belgium.

Zurbriggen, C. (August 2016). The big-fish-little-pond effect on academic self-concept: Are students trapped into the negative social comparison effect? [Paper presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Leuven, Belgium.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (August 2016). Medium-term effects of inclusion on students’ well-being in everyday life and when relating to peers [Paper presentation]. European Conference on Educational Research (ECER), Dublin, Ireland.

Zurbriggen, C. (August 2016). Teachers’ self-efficacy beliefs, attitudes and motivation to engage in inclusive education [Paper presentation]. European Conference on Educational Research (ECER), Dublin, Ireland.

Zurbriggen, C., & Kronig, W. (June 2016). Disability as an outland in the own country [Paper presentation]. International Conference “Social prejudice on campus”, Osnabrück, Germany.

Zurbriggen, C. (May 2016). Emotionales Erleben und schulische Motivation vor und nach dem Übergang auf die Sekundarstufe I [Paper presentation]. Tagung "Motivation und Selbstregulation bei Schulschwierigkeiten", Zürich, Switzerland.

Zurbriggen, C., Gommans, R., & Venetz, M. (April 2016). The big-fish-little-pond effect on academic self-concept: A comparison of GAPIM and a latent-manifest contextual model [Paper presentation]. Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), Baltimore, United States - Maryland.

Zurbriggen, C. (March 2016). Schwache Schulleistungen beim Übergang auf die Sekundarstufe I als Hypothek? [Paper presentation]. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Germany.

Zurbriggen, C. (February 2016). Leistungsgruppierung und Inklusion? Schülerinnen und Schüler mit schwachen Schulleistungen im Spannungsfeld komparativer und normativer Einflüsse [Paper presentation]. Tagung der Integrations-/Inklusionsforscherinnen und -forscher (IFO), Bielefeld, Germany.

Müller, C. M., Hofmann, V., Hinni, C., Müller, X., Begert, T., & Zurbriggen, C. (2016). Häufigkeitsviktimisierung zwischen verschiedenen Bildungsgängen - Das Ergebnis unterschiedlich ausgeprägter Mediennutzung? Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 38 (2), 199-220.
Peer reviewed

Zurbriggen, C., & Kronig, W. (2016). Themenreihe: Intersektionalität in der Sonderpädagogik. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbarsgebiete, 85 (3).
Peer reviewed

Müller, C. M., & Zurbriggen, C. (2016). An overview of classroom composition research on social-emotional outcomes – Introduction to the Special Issue. Journal of Cognitive Education and Psychology, 15 (2), 163-184. doi:10.1891/1945-8959.15.2.163
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (2016). Soziale Partizipation und aktuelles Erleben im gemeinsamen Unterricht. Empirische Pädagogik, 30 (1), 98–112.
Peer Reviewed verified by ORBi

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (2016). Intensity bias oder rosy view? Zur Diskrepanz habituell und aktuell berichtetem emotionalen Erleben im Unterricht. Empirische Pädagogik, 30 (1), 27–42.
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C. (2016). Schulklasseneffekte. Schülerinnen und Schüler zwischen komparativen und normativen Einflüssen. Springer. doi:10.1007/978-3-658-13140-1

Zurbriggen, C., Venetz, M., Schwab, S., & Hessels, M. (November 2015). Perceptions of Integration Questionnaire (PIQ): Dimensionen der Integration aus Lehrer- und Schülerperspektive [Paper presentation]. Herbsttagung der AESF, Köln, Germany.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (September 2015). Effects of school-related beliefs on the discrepancy between students’ self-reported state and trait emotions in class [Paper presentation]. European Conference on Educational Research (ECER), Budapest, Hungary.

Zurbriggen, C. (September 2015). Übergang Primar – Sekundar: Wie schwer wiegt die Hypothek schwacher Schulleistungen? [Paper presentation]. Schweizer Heilpädagogik-Kongress, Bern, Switzerland.

Zurbriggen, C. (September 2015). Aktuelle vs. bilanzierende Selbstberichte zum Unterrichtserleben [Paper presentation]. DGFE-Sektionstagung Sonderpädagogik, Basel, Switzerland.

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (August 2015). Teachers’ perception of disrupted instruction: person- and teacher-related correlates and effects on emotions [Paper presentation]. Biennial Conference of EARLI, Limassol, Cyprus.

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (March 2015). Subjektiv erlebte soziale Partizipation im Unterrichtsalltag inklusiver Schulklassen [Paper presentation]. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Germany.

Müller, C. M., & Zurbriggen, C. (2015). Special issue: Classroom composition research on social-emotional outcomes. Journal of Cognitive Education and Psychology, 15 (2).
Peer Reviewed verified by ORBi

Zurbriggen, C. (2015). Relevance of the reference group for students with low achievement: A contrasting juxtaposition of comparative and normative peer effects (dissertation abstract). Journal of Cognitive Education and Psychology, 14 (3), 409–410. doi:10.1891/1945-8959.14.3.409

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (2015). Faktorenanalyse. In K. Koch & S. Ellinger, Empirische Forschungsmethoden in der Heil- und Sonderpädagogik (pp. 187–193). Hogrefe.
Peer reviewed

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (2015). Intensive longitudinal methods – ihre Eignung für die sonderpädagogische Forschung und exemplarische Anwendungsmöglichkeiten. Empirische Sonderpädagogik, 7 (3), 194–205.
Peer reviewed

Zurbriggen, C. (2015). Zur Bedeutung der schulischen Bezugsgruppe bei schwachen Schulleistungen. Eine Gegenüberstellung von komparativen und normativen Peereffekten auf Schulleistungen, akademisches Selbstkonzept und Berufsaspirationen [Doctoral thesis, Philosophischen Fakultät der Universität Freiburg]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/44798

Zurbriggen, C. (October 2014). Transition from primary to secondary school: Mechanisms contributing to educational inequalities [Paper presentation]. International conference “The evolution of economic and social inequalities in Switzerland (and beyond)”, Neuchâtel, Switzerland.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Liesen, C. (August 2014). Subgroups of problematic behaviour among students of primary school from teacher perspective: A latent profile analysis [Paper presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Zurich, Switzerland.

Zurbriggen, C., & Venetz, M. (August 2014). Internalizing and externalizing behaviour: Subjective experiences in different classroom situations [Paper presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Zürich, Switzerland.

Zurbriggen, C., Kronig, W., & Venetz, M. (July 2014). Educational context and occupational aspirations: The role of academic tracking [Paper presentation]. International conference "How do education systems shape educational inequalities?", Luxembourg, Luxembourg.

Zurbriggen, C. (June 2014). Zur Bedeutung von Peers für das akademische Selbstkonzept [Paper presentation]. Jahreskongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Luzern, Switzerland.

Zurbriggen, C. (May 2014). Differenzielle soziale Lernumfelder und ihr Einfluss auf die schulische Leistungsentwicklung [Paper presentation]. Frühjahrstagung der AESF, Zurich, Switzerland.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (April 2014). Schulische Integration und Schulübergang. Ergebnisse einer Längsschnittuntersuchung [Paper presentation]. Gastvortrag im Studiengang Master of Arts in Special Needs Education, Bern, Switzerland.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (2014). Integriert während der Primarschule – und dann? Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 20 (5), 38–44.

Müller, C. M., & Zurbriggen, C. (2014). Handlungsmöglichkeiten zur Unterstützung von Schülerinnen und Schülern mit Verhaltensauffälligkeiten. In R. Luder, A. Kunz, ... C. Müller Bösch, Inklusive Pädagogik und Didaktik (pp. 331-344). Pestalozzianum.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Eckhart, M. (2014). Entwicklung und erste Validierung einer Kurzversion des „Fragebogens zur Erfassung von Dimensionen der Integration von Schülern (FDI)“ von Haeberlin, Moser, Bless und Klaghofer. Empirische Sonderpädagogik, 6 (2), 99–113.
Peer reviewed

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Eckhart, M. (January 2014). Kurzfragebogen zur Erfassung der Dimensionen der Integration von Schülerinnen und Schülern (KFDI) [Paper presentation]. Fachtagung des Netzwerks Forschung Sonderpädagogik der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Bern, Switzerland.

Zurbriggen, C., Orthmann Bless, D., Estermann, V., Duss, I., Hess, R. C., Hinni, C., & Wüthrich, L. (2014). Adaptive Kompetenzen von Erwachsenen mit intellektueller Beeinträchtigung. Freiburg, Switzerland: Heilpädagogisches Institut der Universität Freiburg.

Zurbriggen, C. (November 2013). Inklusion und Integration – wo steht die Schweiz? [Paper presentation]. Gastvortrag im Masterstudiengang Fachbereich Erziehungswissenschaften 2, Hamburg, Germany.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (August 2013). Integriert während der Primarschule – und dann? [Paper presentation]. Schweizer Heilpädagogik-Kongress, Bern, Switzerland.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (September 2012). Schulische Integration und Schulübergang [Paper presentation]. Tagung Netzwerk Forschung Sonderpädagogik, Bern, Switzerland.

Venetz, M., Tarnutzer, R., Zurbriggen, C., & Sempert, W. (2012). Emotionales Erleben im Unterricht und schulbezogene Selbstbilder. Vergleichende Analysen von Lernenden in integrativen und separativen Schulformen. SZH/CSPS.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (September 2011). Verhaltensauffällige Kinder: Wie sie sich selbst sehen und die Schule erleben [Paper presentation]. Schweizer Heilpädagogik-Kongress, Bern, Switzerland.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (2011). Integriert oder separiert – wie erleben es die Schülerinnen und Schüler? [Paper presentation]. Ringvorlesung der Hochschule für Heilpädagogik Zürich und des Instituts für Sonderpädagogik der Universität Zürich, Zurich, Switzerland.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (2011). Wie Schülerinnen und Schüler in integrativen Klassen den Unterrichtsalltag erleben. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 17 (5), 6–10.

Tarnutzer, R., Venetz, M., & Zurbriggen, C. (January 2011). Effekte integrativer und separativer Schulung auf das emotionale Erleben im Unterricht [Paper presentation]. 3. Integrationstagung, Zurich, Switzerland.

Zurbriggen, C. (September 2010). The quality of cooperation experienced by remedial and regular teachers in inclusive schools [Paper presentation]. Biennial Meeting of EARLI SIG 15, Frankfurt, Germany.

Venetz, M., & Zurbriggen, C. (August 2010). Wie erleben in Regelklassen integrierte Kinder den Unterrichtsalltag? [Paper presentation]. Tagung Netzwerk Forschung Sonderpädagogik der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Zurich, Switzerland.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Sempert, W. (April 2010). Die Erlebensqualität von Kindern in der integrativen und separativen Schulform [Paper presentation]. Gastvortrag an der Pädagogischen Hochschule Bern, Bern, Switzerland.

Venetz, M., Tarnutzer, R., Zurbriggen, C., & Sempert, W. (March 2010). Der Unterricht in der intergrativen Schulform – Wie erleben ihn die Lernenden? [Paper presentation]. 2. Integrationstagung, Zurich, Switzerland.

Zurbriggen, C. (2010). Zusammenarbeit von Klassenlehrpersonen und Lehrpersonen Schulischer Heilpädagogik in integrativen Schulen [Paper presentation]. Vortrag auf Einladung der Dienststelle für Unterrichtswesen des Departements für Erziehung, Kultur und Sport Kanton Wallis, Berufsschule Visp, Visp, Switzerland.

Venetz, M., Tarnutzer, R., Zurbriggen, C., & Sempert, W. (2010). Die Qualität des Erlebens von Lernenden in integrativen und separativen Schulformen. Zürich, Switzerland: Hochschule für Heilpädagogik.

Zurbriggen, C. (November 2009). Qualität des Erlebens bei der Zusammenarbeit von Klassenlehrpersonen und Lehrkräften Schulischer Heilpädagogik in der Integrativen Schulform [Paper presentation]. "Best of HfH" der Absolventenvereingigung VAZ, Zurich, Switzerland.

Venetz, M., Zurbriggen, C., & Audeoud, M. (September 2009). Gestresst, gelangweilt oder begeistert? Wie integrativ beschulte Kinder und ihre Lehrpersonen den (Schul-)Alltag erleben [Paper presentation]. Schweizer Heilpädagogik-Kongress (SZH), Bern, Switzerland.

Zurbriggen, C. (July 2009). Qualität des Erlebens beim Unterrichten sowie bei der Zusammenarbeit von Klassenlehrpersonen und Lehrkräften Schulischer Heilpädagogik [Paper presentation]. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Zurich, Switzerland.

Zurbriggen, C. (January 2009). Einblicke in das Befinden und Erleben von Lehrpersonen bei der Zusammenarbeit in der integrativen Schulform. KSH Mitteilungsblatt, 22, p. 21-25.

Contact ORBilu