Article (Périodiques scientifiques)
Implicit motives and children's salivary cortisol reactivity to an adapted version of the Trier Social Stress Test for Children (TSST-C)
Spengler, Benedikt; Hofer, Jan; Busch, Holger et al.
2020In Personality and Individual Differences, 162, p. 110010
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Spengler, Hofer, Bush, Dzionsko and Emslander (2020).pdf
Postprint Éditeur (664.65 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Résumé :
[en] This research addresses the interplay between two implicit motives, that are power (nPow) and affiliation (nAff), and the cortisol reactivity (CR) to a psychosocial stressor (an adaption of the Trier Social Stress Test for Children; TSST-C; Buske-Kirschbaum et al., 1997) in 89 healthy children (45 female; Mage = 7.74, SDAge = 0.46). We assessed implicit motives by a 6-image Picture Story Exercise (PSE) and cortisol by 6 saliva samples. As hypothesized, the procedure triggered a significant cortisol reaction, F(1.44, 127.05Greenhouse-Geisser) = 8.22, p = .002, η²part = 0.09. Contrary to our hypothesis, children high in nPow showed no significant increase in CR (β = 0.06, p = .60). However, our results were in line with the findings of Wegner, Schüler, and Budde (2014) that a high implicit affiliation motive is associated with an attenuated CR (β = −0.21, p = .05). Perspectives for future research on implicit motives and children's CR to psychosocial stress are discussed.
Disciplines :
Sciences sociales & comportementales, psychologie: Multidisciplinaire, généralités & autres
Auteur, co-auteur :
Spengler, Benedikt
Hofer, Jan
Busch, Holger
Dzionsko, Inga
EMSLANDER, Valentin  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Implicit motives and children's salivary cortisol reactivity to an adapted version of the Trier Social Stress Test for Children (TSST-C)
Date de publication/diffusion :
2020
Titre du périodique :
Personality and Individual Differences
ISSN :
0191-8869
eISSN :
1873-3549
Maison d'édition :
Elsevier, Royaume-Uni
Volume/Tome :
162
Pagination :
110010
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 16 septembre 2020

Statistiques


Nombre de vues
150 (dont 5 Unilu)
Nombre de téléchargements
1 (dont 1 Unilu)

citations Scopus®
 
5
citations Scopus®
sans auto-citations
2
OpenCitations
 
1
citations OpenAlex
 
7
citations WoS
 
4

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu