Article (Périodiques scientifiques)
High blood pressure responders show largest increase in heartbeat perception accuracy after post-learning stress following a cardiac interoceptive learning task
Schenk, Lara; Fischbach, Jean T. M.; Müller, Ruta et al.
2020In Biological Psychology, 154 (1), p. 107919
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Schenk 2020.pdf
Postprint Éditeur (1.45 MB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Résumé :
[en] Mental disorders with physical symptoms, e.g. somatic symptom disorder, are characterized by altered interoceptive accuracy (IAc), which can be explained by individual differences in interoceptive learning (IL). We investigated if stress facilitates IL. Seventy-three healthy participants performed a heartbeat counting task (HCT: T1) and a heartbeat perception training (HBPT). After exposure to a socially-evaluated cold pressor stress test (SECPT; n=48) or a control condition (n=25), two more HCTs were performed (T2: 30 minutes after SECPT; T3: 24 h later). After the HBPT, all participants showed an increase in IAc. We separated the stress group into high vs. low systolic blood pressures (SBP) responders (n=24 each), with high SBP responders showing the largest IAc increases. Only SBP, but not cortisol responsiveness significantly predicted IAc increase from T1 to T2. Our results indicate that post-learning autonomic stress response facilitates IL, whereas the HPA axis response may be less important for this effect.
Disciplines :
Neurosciences & comportement
Auteur, co-auteur :
Schenk, Lara
Fischbach, Jean T. M.
Müller, Ruta  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Vögele, Claus  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Witthöft, Michael
Van Diest, Ilse
SCHULZ, André  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
High blood pressure responders show largest increase in heartbeat perception accuracy after post-learning stress following a cardiac interoceptive learning task
Date de publication/diffusion :
2020
Titre du périodique :
Biological Psychology
ISSN :
0301-0511
eISSN :
1873-6246
Maison d'édition :
Elsevier, Amsterdam, Pays-Bas
Volume/Tome :
154
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
107919
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 05 juin 2020

Statistiques


Nombre de vues
213 (dont 5 Unilu)
Nombre de téléchargements
0 (dont 0 Unilu)

citations Scopus®
 
20
citations Scopus®
sans auto-citations
7
OpenCitations
 
9
citations OpenAlex
 
22
citations WoS
 
17

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu