Article (Scientific journals)
Successful and Unsuccessful Intergenerational Transfer of Educational Attainment on Wellbeing in the Swiss Youth Cohort TREE
Samuel, Robin; Hupka-Brunner, Sandra; Stalder, Barbara E. et al.
2011In Swiss Journal of Sociology, 37 (1), p. 57-78
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Samuel_Hupka-Brunner_Stalder_Bergman_2011.pdf
Publisher postprint (365.44 kB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Educational attainment; Well-being; Success; self-esteem; Bourdieu; positive attitude toward life; transferts du niveau d’éducation entre générations; bien-être; estime de soi; attitude positive face à la vie
Abstract :
[en] Educational attainment is considered the most important contributor to status and occupational achievement in modern societies. Largely dependent on socio-economic background, the transfer of educational attainment from parents to their offspring is likely to have various consequences. Some of these consequences may be of an intra-individual nature. In this article, we explore the consequences of (un)successful intergenerational transfer of educational attainment on wellbeing (self-esteem, positive attitude toward life), drawing primarily on the work of Pierre Bourdieu. We use panel data from the Transition from Education to Employment Project (TREE), and employ longitudinal autoregressive structural equation models. The results show a destabilization of wellbeing over time for the group with downward educational mobility.
[fr] Le niveau d’éducation est déterminé dans une large mesure par les origines sociales. Il est considéré comme un facteur ayant une influence majeure sur le statut et le succès professionnel dans les sociétés modernes. Le transfert intergénérationnel du niveau d’éducation entraîne une série de conséquences. Certaines de ces conséquences sont de nature intra-individuelle. Dans cet article, nous examinons l’impact du transfert intergénérationnel du niveau d’éducation, qu’il soit réussi ou non, sur le bien-être (estime de soi, attitude positive face à la vie). Nous nous appuyons sur les travaux de Pierre Bourdieu et analysons les données du panel du projet « Transition de l’éducation à l’emploi » (TREE) au moyen de modèles d’équations structurelles autorégressifs longitudinaux. Les résultats montrent une déstabilisation du bien-être au fil du temps che zles adolescents en mobilité sociale descendante.
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Samuel, Robin  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Hupka-Brunner, Sandra
Stalder, Barbara E.
Bergman, Manfred Max
External co-authors :
yes
Language :
English
Title :
Successful and Unsuccessful Intergenerational Transfer of Educational Attainment on Wellbeing in the Swiss Youth Cohort TREE
Alternative titles :
[fr] Effets des transferts, réussis ou non,du niveau d’éducation entre les générations sur le bien-être de la cohorte-TREE
Publication date :
2011
Journal title :
Swiss Journal of Sociology
Volume :
37
Issue :
1
Pages :
57-78
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBilu :
since 27 January 2016

Statistics


Number of views
192 (12 by Unilu)
Number of downloads
384 (5 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu