References of "Diverse speeches and writings"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailThe Future of Living with AI
Schommer, Christoph UL

Speeches/Talks (2021)

This talk, which was part of a 2-hour panel and delivered as a 20-minute presentation without slides, came at the invitation of the Luxembourg Embassy in Brussels, Belgium. The speech is a statement and ... [more ▼]

This talk, which was part of a 2-hour panel and delivered as a 20-minute presentation without slides, came at the invitation of the Luxembourg Embassy in Brussels, Belgium. The speech is a statement and part of the International Symposium "The Future of Living", supported by EUNIC - EU National Institutes of Culture. The event was under the patronage of the Slovenian Presidency of the European Parliament. In the lecture, I briefly presented some selected ideas, observations, and examples on the symposium topic as well as my view of a future living together. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEl Estado de Bienestar de la 4T y La Tercera Vía
Huitrón García, Patricia Manuela; Cebotari, Victor UL; Rodríguez Rosario, David Gustavo

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 26 (2 UL)
See detailErnährungssouveränität: Katzentisch statt Mitbestimmung
Adami, Joël; Reckinger, Rachel UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 9 (2 UL)
Full Text
See detailL’épreuve de la démocratie ou la démocratie à l’épreuve ?
Danescu, Elena UL

Article for general public (2021)

Considérée parmi les valeurs et principes universels et indivisibles, la démocratie fournit le cadre juste pour l’exercice et la protection des droits humain. C’est ainsi que les Nations Unies adoptent le ... [more ▼]

Considérée parmi les valeurs et principes universels et indivisibles, la démocratie fournit le cadre juste pour l’exercice et la protection des droits humain. C’est ainsi que les Nations Unies adoptent le 15 septembre 1997 la Déclaration universelle sur la démocratie, dont le 10e anniversaire donne lieu la Journée internationale de la démocratie, marquée chaque année depuis 2007, pour sensibiliser à ce sujet les gouvernements et citoyens du monde entier. Depuis 2020, la crise du Covid-19 avec ses défis sociaux, politiques et juridiques majeurs à l'échelle mondiale, ne cesse de mettre la démocratie à l’épreuve en attaquant certains de ses principes constitutifs, notamment la liberté, l’équité, la justice, l’état de droit. Une prise de conscience s’impose. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (0 UL)
Full Text
See detailRéflexions sur la signification historique du 11 septembre 2001
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

The Tageblatt today reproduces for the 20th anniversary of 9/11 excerpts from an article published by the historian Denis Scuto almost twenty years ago in the same Luxembourg newspaper Tageblatt, on 13 ... [more ▼]

The Tageblatt today reproduces for the 20th anniversary of 9/11 excerpts from an article published by the historian Denis Scuto almost twenty years ago in the same Luxembourg newspaper Tageblatt, on 13 December 2001, on the historical meaning of the attacks of 11 September 2001. Three months after the attacks, Denis Scuto explained the changes, imagined or real, and the hopes, legitimate but quickly disappointed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 12 (3 UL)
Full Text
See detailСоветские военнопленные в Люксембурге и люксембургские военнопленные в СССР
Ganschow, Inna UL

Speeches/Talks (2021)

The bilateral seminar for Luxembourger and Russian history students was shown in the short presentation on the Russian forum "Moya strana - moya Rossiya" as an example of teaching Russian history abroad.

Detailed reference viewed: 13 (0 UL)
Full Text
See detailÉlections fédérales 2021 : l’ère après-Merkel
Miessen, Thomas; Brüll, Christoph UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 29 (0 UL)
See detailErnährungssouveränität: Transformation des Ernährungssystems
Reckinger, Rachel UL; Adami, Joël

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 36 (3 UL)
See detail100 Joer russesch Presenz zu Lëtzebuerg
Ganschow, Inna UL; Hamdi, Mohamed

Article for general public (2021)

Wann ee vu Migratiounsgeschicht zu Lëtzebuerg schwätzt, denkt ee meeschtens un italieenesch a portugisesch Awanderer. Datt et awer zënter op d'mannst 100 Joer och eng russesch Präsenz zu Lëtzebuerg gëtt ... [more ▼]

Wann ee vu Migratiounsgeschicht zu Lëtzebuerg schwätzt, denkt ee meeschtens un italieenesch a portugisesch Awanderer. Datt et awer zënter op d'mannst 100 Joer och eng russesch Präsenz zu Lëtzebuerg gëtt ass bis ewell wéineg bekannt. A Kollaboratioun mam Zentrum fir zäitgenösseg an digital Geschicht op der Uni Lëtzebuerg huet d'Fondation Lydie Schmit elo eng originell Etude iwwer d'russesch Immigratioun zu Lëtzebuerg erausginn. De Mohamed Hamdi huet d'Buch gelies. [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (2 UL)
See detailErnährungssouveränität
: Zweckentfremdeter Rat
Adami, Joël; Schneider, Norry; Reckinger, Rachel UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 29 (4 UL)
See detailConseils de politique alimentaire : un rôle-clé dans la démocratie
Reckinger, Rachel UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 26 (1 UL)
See detailInternet : voyage au bout du réseau
Schafer, Valerie UL

Diverse speeches and writings (2021)

Participation avec Camille Paloque-Bergès à l'émission Eurêka (58') d'A. Beauchamp sur l'histoire d'Internet.

Detailed reference viewed: 69 (0 UL)
See detailWhen Trusting Your Family Hurts Your Family Business
Jaskiewicz, Peter; Carney, Michael G.; Hansen, Christopher UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 61 (1 UL)
Full Text
See detailEin Mehr im Leben
Weber, Jean-Marie UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 50 (4 UL)
See detailDaily mindfulness, motivational conflict, and stress in university students: An experience-sampling study
Senker, Kerstin; Fries, Stefan; Grund, Axel UL

Speeches/Talks (2021)

University students have a lot of freedom in organizing their everyday lives, but often also feel stressed and torn between action opportunities. Mindfulness entails the self-regulation of attention on ... [more ▼]

University students have a lot of freedom in organizing their everyday lives, but often also feel stressed and torn between action opportunities. Mindfulness entails the self-regulation of attention on immediate experience and an open and non-judging attitude towards these mental experiences. It is positively related to well-being and to intrapsychic congruence. The aim of the present work is to examine the relationship of daily mindfulness, motivational conflict, and perceived stress in the everyday life of university students. During a week of smartphone-based experience-sampling, 108 university students were asked five times daily about their momentary mindfulness and whether they experience motivational conflicts. Additionally, we assessed perceived stress each evening. The relationship between daily mindfulness, motivational conflict, and perceived stress was analyzed on the daily level with multi-level analyses. Both aggregated daily conflict (i.e., feeling that one should be doing something else) and mindfulness (i.e., being non-judgmental) yielded an effect on perceived stress, even when controlling for between-person differences in study load, for example. Findings underline the relevance of mindfulness for perceived stress in academic contexts and thereby also show an approach to positively influence well-being in university students in the future. [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (0 UL)
See detailPodcast Café du Savoir. Episode 2: Alternative Prüfungsformen
Lenz, Thomas UL; Krämer, Charlotte UL; Kang, Liana et al

Speeches/Talks (2021)

Detailed reference viewed: 22 (4 UL)
Full Text
See detailMultilingual children - today & tomorrow
Kirsch, Claudine UL

Speeches/Talks (2021)

What does it mean to be bilingual? Does one need to be competent in two or more languages? Are bilinguals more prone to speech disorders and less likely to have Alzheimer? Do parents and teachers need to ... [more ▼]

What does it mean to be bilingual? Does one need to be competent in two or more languages? Are bilinguals more prone to speech disorders and less likely to have Alzheimer? Do parents and teachers need to strictly separate languages for children to learn? What are multilingual/ translanguaging pedagogies and to what extent can they promote multilingualism at school? Join us to find out and discuss! [less ▲]

Detailed reference viewed: 146 (1 UL)
Full Text
See detailUne expo multimédia révèle l'histoire des Luxembourgeois dans la Légion
Scuto, Denis UL; Camarda, Sandra; Sauer, Arnaud UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 33 (2 UL)
See detailFranséisch an der Schoul: E Webinaire vum SCRIPT a vum Radio 100,7
Raus, Tonia UL; Bechthold, Christiane; Palumbo, Nicolas et al

Speeches/Talks (2021)

Detailed reference viewed: 36 (0 UL)
Full Text
See detailHigher Education Expansion and Inequality in Labour Incomes: The Importance of a Gendered Perspective
Sauer, Petra; van Kerm, Philippe UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 52 (2 UL)
Full Text
See detailLe Luxembourg, une nation vivante qui change
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 34 (1 UL)
Full Text
See detailSchülerInnen zuhören. Eine Voraussetzung für die mentale Entwicklung
Weber, Jean-Marie UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 52 (8 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBlasmusik und ihre Erforschung. Aspekte und Grundzüge
Sagrillo, Damien François UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 33 (3 UL)
Full Text
See detailReview for German Journal of Sport and Exercise Research
Bund, Andreas UL

in German Journal of Sport and Exercise Research (2021)

Detailed reference viewed: 25 (1 UL)
Full Text
See detailSchattenboxen um die psychotherapeutische Gesundheitsversorgung in Luxemburg
Steffgen, Georges UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 25 (1 UL)
Full Text
See detail70.000 Luxembourgeois aux Etats-Unis au 19e siècle? Bullshit!
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 58 (0 UL)
See detailSowjetesch Zwangsaarbechterinnen zu Lëtzebuerg
Ganschow, Inna UL; Delage, Michel

Article for general public (2021)

Honnerte vu jonke Meedercher aus der fréierer Sowjetunioun ware wärend dem Zweete Weltkrich vun Nazi-Däitschland gezwonge ginn, a Lëtzebuerger Betriber ze schaffen. D'Historikerin Inna Ganschow huet sech ... [more ▼]

Honnerte vu jonke Meedercher aus der fréierer Sowjetunioun ware wärend dem Zweete Weltkrich vun Nazi-Däitschland gezwonge ginn, a Lëtzebuerger Betriber ze schaffen. D'Historikerin Inna Ganschow huet sech fir d'Geschicht vun dëse Fraen interesséiert. Viru Kuerzem huet si fir den Nationale Resistenz-Musée eng Videokonferenz zu deem Thema gehalen. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (1 UL)
Full Text
See detailLuxemburg und der Zweite Weltkrieg: Über den nationalen Tellerrand hinausschauen
Brüll, Christoph UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 40 (2 UL)
Full Text
See detail„Place de l’Etoile“/Stäreplaz. Goldgrube mit grünen Dächern
Hesse, Markus UL

Article for general public (2021)

Stadt ist Markt. Der Warentausch war, neben Militär und Kirche, immer ein wichtiges Movens von Stadtgründung und -entwicklung. Will man die heutigen Konsumlandschaften reflektieren, muss man am Konsum von ... [more ▼]

Stadt ist Markt. Der Warentausch war, neben Militär und Kirche, immer ein wichtiges Movens von Stadtgründung und -entwicklung. Will man die heutigen Konsumlandschaften reflektieren, muss man am Konsum von Grund und Boden ansetzen. Solch ein Blick erklärt, in welche Richtung sich viele Städte gegenwärtig und zukünftig entwickeln werden. [less ▲]

Detailed reference viewed: 63 (0 UL)
See detailWWII: Sowjetische ZwangsarbeiterInnen in Luxemburg
Ganschow, Inna UL; Schroeder, Frank

Conference given outside the academic context (2021)

In her lecture, Inna Ganschow presents the conditions that made it possible for almost 4,000 Soviet women to be abducted to Luxembourg during the Second World War. In addition to the working and living ... [more ▼]

In her lecture, Inna Ganschow presents the conditions that made it possible for almost 4,000 Soviet women to be abducted to Luxembourg during the Second World War. In addition to the working and living conditions of the so-called Eastern workers and prisoners of war, the focus of the evening is also on relations with the Luxembourg civilian population. It also deals with the forced returns to the Soviet Union and the fate of those affected after the war. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (0 UL)
Full Text
See detailDenken in Kategorien
Bucher, Heike; Kerger, Sylvie UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 28 (6 UL)
See detailX25, une norme pour le transport de données
Schafer, Valerie UL

in Encyclopédie d'histoire numérique EHNE (2021)

L’avis X25, adopté en 1976 par le Comité consultatif international téléphonique et télégraphique (CCITT) dans le domaine des réseaux de données permet d’explorer des enjeux nationaux et internationaux de ... [more ▼]

L’avis X25, adopté en 1976 par le Comité consultatif international téléphonique et télégraphique (CCITT) dans le domaine des réseaux de données permet d’explorer des enjeux nationaux et internationaux de normalisation. Son histoire témoigne de la convergence entre télécommunications et informatique dans les années 1970, des débats liés au développement des réseaux de données, en particulier autour de la commutation de paquets, mais aussi de choix techniques, industriels et politiques complexes, et ce à plusieurs échelles. En revenant sur le passage du projet de norme à l’avis X25, à valeur non contraignante, son implémentation et développement dans des réseaux, puis sa postérité, cette étude permet d’explorer les acteurs, motivations et choix effectués à plusieurs moments charnières de l’histoire des réseaux de données. [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (1 UL)
Full Text
See detailHans Küng. Ein Theologe mit Wumms und Stacheln
Weber, Jean-Marie UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 35 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailLes dangers de pastebin
Samhi, Jordan UL; Bissyande, Tegawendé François D Assise UL; Klein, Jacques UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 63 (6 UL)
See detailWarlux. Op der Sich no Zäitdokumenter aus dem Zweete Weltkrich
Janz, Nina UL

Speeches/Talks (2021)

Detailed reference viewed: 32 (3 UL)
Full Text
See detailIntroduction to Research Data Management and Data Management Plans
England, Jonathan UL

Speeches/Talks (2021)

The video-recording of the presentation can be found on https://youtu.be/OPX3ryHAbns

Detailed reference viewed: 57 (10 UL)
Full Text
See detailLa grève de mars 1921 - entre mythe et utopie
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 50 (3 UL)
Full Text
See detailLuxembourg Diplomacy at Work
Danescu, Elena UL; Wurth, Hubert; Gomes Samuel, Manuel et al

Speeches/Talks (2021)

After the Second World War, Luxembourg became a leading player in international relations. As a founding member of most of the major international institutions – including the United Nations (1945), the ... [more ▼]

After the Second World War, Luxembourg became a leading player in international relations. As a founding member of most of the major international institutions – including the United Nations (1945), the North Atlantic Treaty Organisation (1949), the Council of Europe (1949), the European Communities (starting with the European Coal and Steel Community in 1951) and then the European Union (1993) –, Luxembourg assumed a key role in European integration and multilateralism. Its constant aim has always been to maintain and strengthen the framework of international law as a basis for democracy, human rights and the values of freedom, peace and security worldwide. Luxembourg’s diplomatic apparatus serves the people of Luxembourg, the country’s institutions, the private sector and civil society by supporting and defending Luxembourg’s political, economic, business, cultural and consular interests abroad. [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (5 UL)
See detailTalk for Russian school students: Luxembourg
Ganschow, Inna UL

Conference given outside the academic context (2021)

Presentation of the Grand Duchy and the life of Luxembourgers and Russians here.

Detailed reference viewed: 50 (0 UL)
Full Text
See detailQuand l’Europe emménageait au Luxembourg
Danescu, Elena UL

Article for general public (2021)

Lorsque le 9 mai 1950, le ministre français des Affaires étrangères (natif du Luxembourg) Robert Schuman (1886-1963) énonce ce que l’Histoire retiendra comme la « Déclaration Schuman » et propose la ... [more ▼]

Lorsque le 9 mai 1950, le ministre français des Affaires étrangères (natif du Luxembourg) Robert Schuman (1886-1963) énonce ce que l’Histoire retiendra comme la « Déclaration Schuman » et propose la création d’une Communauté européenne du charbon et de l'acier (CECA) réunissant les ennemies héréditaires d’antan - la France et l’Allemagne - personne n’imaginait que cette initiative censée forger une paix durable en Europe allait se concrétiser en moins d’un an. Et pourtant, la première Communauté européenne devient réalité le 18 avril 1951, lorsque les représentants de six pays - Robert Schuman (France), Konrad Adenauer (RFA), Paul van Zeeland et Joseph Meurice (Belgique), le comte Carlo Sforza (Italie), Dirk Stikker et Jan Van den Brink (Pays-Bas) et Joseph Bech (Luxembourg) – concluent le traité de Paris. Le traité CECA d’il y a 70 ans, presque jour pour jour, signifie le début du destin européen du Grand-Duché en tant qu’État fondateur et acteur de marque de la construction européenne, et de Luxembourg-ville, en tant que « première capitale de l’Europe ». [less ▲]

Detailed reference viewed: 47 (2 UL)
See detailDie "mentions honorifiques" - Kann man Patriotismus bewerten?
Wingerter, Elisabeth UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 35 (1 UL)
Full Text
See detailRussians in Luxembourg: Drei Leben der Bildhauerin Nina Grach-Jascinsky
Ganschow, Inna UL

Article for general public (2021)

Portrait of the sculptor of the emblematic monument DATZEMISCH in front of the oldest school Luxembourgs, the Athenee – Nina Grach-Jascinsky, born 1903 in Russia.

Detailed reference viewed: 61 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailLe rôle civilisationnel des universités
Leprevost, Franck UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 81 (0 UL)
Full Text
See detailE puer Froen zur Sortie de crise
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 57 (3 UL)
Full Text
See detailThe Belgium-Luxembourg Economic Union (BLEU) Lessons from the past, future prospects
Danescu, Elena UL

Speeches/Talks (2021)

The Belgium-Luxembourg Economic Union (BLEU) was established on 25 July 1921. Some years later, in 1935, three additional sections were added to the BLEU Convention: on financial and monetary matters, a ... [more ▼]

The Belgium-Luxembourg Economic Union (BLEU) was established on 25 July 1921. Some years later, in 1935, three additional sections were added to the BLEU Convention: on financial and monetary matters, a common trade regime and a “special revenue community” with specific excise duties. In 1963, the provisions of the BLEU were revised following the entry into force of the European Economic Community (EEC) and Benelux. The two countries renewed the Convention in a new enhanced version on 18 December 2002, reflecting a determination to extend their collaboration beyond the economic and monetary field and paving the way for closer political and administrative cooperation, especially in the areas of justice, citizenship, health and cross-border synergies in the Greater Region, and creating a framework for dialogue within the European Union. For one century now, Belgium and Luxembourg have enjoyed a strong bilateral partnership, one that has been marked by various difficulties and tensions but has been deepened and renewed over the years. The centenary of the BLEU, which occurs in a context beset by unprecedented challenges and uncertainties for the Greater Region, Europe and the international community, is an opportunity for discussion and reflection on the lessons that can be learned from the past, the current situation and prospects for the future of this union. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (1 UL)
Full Text
See detailInterview: Women in Research
Ganschow, Inna UL

Conference given outside the academic context (2021)

We invite you to take part in a round table with international participation "My country - my Russia: a single educational space for young compatriots living abroad." The event will be held on March 21st ... [more ▼]

We invite you to take part in a round table with international participation "My country - my Russia: a single educational space for young compatriots living abroad." The event will be held on March 21st, 2021 at 12.00 (Moscow time) in the meeting room of the Academic Council of the Russian State Humanitarian University with the direct participation of the Ministry of Education of Russia, the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation, the Federal Agency for the Commonwealth of Independent States, compatriots living abroad, and on international humanitarian cooperation and television representatives. Within the framework of the event, the presentation of the 18th season of the All-Russian competition of youth copyright projects and projects in the field of education aimed at the social and economic development of Russian territories "My country is my Russia" (hereinafter - the Competition), including the international nomination "The Commonwealth of Our Countries », Speeches of specialized experts and specialists. The event will be attended by organizers, experts, graduates of the Competition, as well as representatives of educational organizations and youth public associations from more than 40 countries (Australia, Egypt, Germany, USA, Turkey, etc.). The event will be held in a hybrid format: face-to-face participation is possible, as well as online connection. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (0 UL)
See detailA History of Pathé 9.5mm film
van der Heijden, Tim UL

Speeches/Talks (2021)

Presentation about the history of Pathé 9.5mm film for students of the Lycée Technique des Arts et Métiers (LTAM) in Luxembourg. Invited lecture organized by the Centre national de l'audiovisuel (CNA ... [more ▼]

Presentation about the history of Pathé 9.5mm film for students of the Lycée Technique des Arts et Métiers (LTAM) in Luxembourg. Invited lecture organized by the Centre national de l'audiovisuel (CNA) Luxembourg, Dudelange, on 17 March 2021. [less ▲]

Detailed reference viewed: 45 (0 UL)
Full Text
See detailLe genre et l'Europe: Quo Vadis?
Danescu, Elena UL

Article for general public (2021)

L'égalité des genres est un principe fondateur de l'Union européenne (UE) inscrit dans les traités et constamment réaffirmé (Protocole social annexé au Traité de Maastricht, Traité d'Amsterdam, Charte ... [more ▼]

L'égalité des genres est un principe fondateur de l'Union européenne (UE) inscrit dans les traités et constamment réaffirmé (Protocole social annexé au Traité de Maastricht, Traité d'Amsterdam, Charte sociale européenne, Charte européenne des droits fondamentaux). Même si des progrès notables restent à accomplir, l’Europe démocratique constitue une source d’inspiration en matière de l'égalité entre les sexes et le développement des sociétés plus ouvertes et modernes. [less ▲]

Detailed reference viewed: 43 (2 UL)
Full Text
See detailÖffnung auf ein Mehr an Leben Teil 2: Der Weg aus der Krise
Weber, Jean-Marie UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 52 (3 UL)
Full Text
See detailWarum und zu welchem Ende reden wir über "Neue Suburbanität"?
Hesse, Markus UL

Speeches/Talks (2021)

Das Papier gibt einen Überblick über das Sujet der Neuen Suburbanität, und zwar in vier Schritten. Erstens erfolgt ein Einstieg in die Diskussion über Begrifflichkeiten und Definitionen; zweitens wird der ... [more ▼]

Das Papier gibt einen Überblick über das Sujet der Neuen Suburbanität, und zwar in vier Schritten. Erstens erfolgt ein Einstieg in die Diskussion über Begrifflichkeiten und Definitionen; zweitens wird der Anlass hinterfragt, warum man 2019, immer noch … oder gerade wieder, über Suburbanisierung redet, forscht, dazu plant. Drittens werden die theoretischen und praktischen Herausforderungen, denen sich die Forschung zu Neuer Suburbanität stellen sollte, benannt; viertens wird ein kurzer Ausblick auf die Stadt von übermorgen vorgenommen -- eine Reflexion darüber, welchen Platz Suburbia und Suburbanisierung hier einnehmen können. [less ▲]

Detailed reference viewed: 135 (0 UL)
Full Text
See detailFake news sur l'architecture eschoise
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 61 (2 UL)
Full Text
See detailIst die Künstliche Intelligenz für oder gegen die Menschheit?
Schommer, Christoph UL

Speeches/Talks (2021)

La Commission Luxembourgeoise pour la coopération avec l’UNESCO et la Bibliothèque nationale du Luxembourg invitent à leur cycle de conférences dans le cadre des « Rendez-Vous de l’UNESCO ». Le thème ... [more ▼]

La Commission Luxembourgeoise pour la coopération avec l’UNESCO et la Bibliothèque nationale du Luxembourg invitent à leur cycle de conférences dans le cadre des « Rendez-Vous de l’UNESCO ». Le thème central du cycle est cette année : « Mankind and Media. Rethinking the Roles in the Age of Information » Les dernières années ont en outre montré clairement qu’on est fortement dépendant de la transmission des informations vite et performante : on demande toujours plus de données, plus d’informations, plus de connectivité. Mais peut-on conserver une vue d’ensemble dans ce flux d’information hyperrapide ? Peut-on encore contrôler la transformation des informations par les médias numériques ? Où en est l’humain devant l’évolution exponentielle des technologies, de l’intelligence artificielle et du commerce de nos données ? Qui reste à l’origine de l’information et qui comment nous l’interprétons ? Les conférences traitent cette thématique en différentes perspectives. Le 25 février, Prof. Dr. Christoph Schommer de l’Université du Luxembourg fera l’ouverture en posant la question : L’intelligence Artificielle? Où en sommes-nous ? Il abordera les possibilités, chances et risques de ces nouvelles technologies. 4 journalistes se réuniront le 22 avril et discuteront, animés par Josée Hansen, la transmission d’informations et l’objectivité dans le temps des « Fake News » et du « Click Bait ». Dr. Manuela di Franco nous introduira le 1er juillet dans le monde des dessins animés et se penchera sur leur rôle dans la transmission des messages subliminaux et propagandistes. Ian di Toffoli et Prof. Dr. Lukas K. Sosoe s’entretiendront le 30 septembre sur les problèmes et limites de l’éthique dans le monde digital. Qu’il ne faut pas oublier l’art dans la transmission des messages nous rappelleront les 4 artistes qui poursuivront le 2nd décembre, dans la dernière table ronde de ce cycle modérée par Dr. Nora Schleich, le rôle de la liberté artistique face à la libre expression des opinions. Que peut et même doit faire l’art ? La Bibliothèque nationale du Luxembourg aménagera pour chacune de ces soirées, qui auront lieu toujours jeudi à 19hrs, une salle assez grande pour assurer la réunion en présence physique et, le cas échéant, en respect des restrictions actuelles. 25.02.2021 Der Mensch und die Künstliche Intelligenz. Wo stehen wir? (DE) Un entretien avec Prof. Christoph Schommer, modéré par Dr. Nora Schleich, traduit en anglais 22.04.2021 Mediepluralismus – Eng Garantie fir Demokratie am 21. Joerhonnert? (LU) Une table-ronde avec François Aulner, Pia Oppel, Christoph Bumb et Jean-Louis Siweck, modérée par Josée Hansen 01.07.2021 Transmission of Information via Specific Media – Propagandistic Messages in Comics (EN) Une présentation de Dr. Manuela di Franco, traduit en français 30.09.2021 L’Ethique dans la société de l’Information (FR) Un discours avec Prof. Lukas Sosoe, modéré par Ian de Toffoli, traduit en anglais 02.12.2021 Artistesch Fräiheet a Meenungsfräiheet (LU) Une table-ronde avec Justine Blau, Dr. Cédric Kayer, Filip Markiewicz et Anne Simon., modérée par Dr. Nora Schleich Comme les places sont limitées, il faudra s’inscrire au plus tard trois jours avant la conférence en envoyant un courriel à : reservation@bnl.etat.lu Pour plus d’informations, veuillez accéder le site internet : www.unesco.lu; www.bnl.lu [less ▲]

Detailed reference viewed: 107 (1 UL)
Full Text
See detailWriting the Contemporary History of Europe: Old Concepts, New Tools?
Danescu, Elena UL; Itzel, Constanze; Douglas, McCarthy et al

Speeches/Talks (2021)

Although the idea of Europe dates back to ancient times and was crystallised in the Enlightenment, the plan for European unification emerged in the second half of the 20th century as a consequence of an ... [more ▼]

Although the idea of Europe dates back to ancient times and was crystallised in the Enlightenment, the plan for European unification emerged in the second half of the 20th century as a consequence of an economic process based on a single market and a single currency. European integration is therefore a recent chapter in the history of Europe, one which has been written before our very eyes, but it remains fragmented into disparate national histories. In the 21st century, those writing the history of Europe find themselves confronted with a threefold challenge: they must meet the demands of the digital age, adjust to the paradigm shift within the historical discipline and navigate the geopolitical upheavals that the continent has been experiencing since 1989 (the fall of communism; the enlargement of the European Union; the many crises the EU has faced, including Brexit; the divide between institutions and citizens; the socio-economic consequences of the global crisis, including the COVID-19 health crisis; the new nature of transatlantic relations, etc.). [less ▲]

Detailed reference viewed: 87 (3 UL)
Full Text
See detailZwangsrekrutierung: Geschichte von unten erzählen
Scuto, Denis UL; Pauly, Michel Romain UL; Vercruysse, Sarah Maya UL et al

in Kuntzmann, Morgan (Ed.) Luxemburger Wort (2021)

Detailed reference viewed: 52 (0 UL)
See detailThe winner writes it all. Wie erzählen wir Vergangenheit?
Brüll, Christoph UL

Conference given outside the academic context (2021)

Detailed reference viewed: 32 (3 UL)
Full Text
See detailSloterdijks Hermeneutik der Entlarvung: Wie das Subversive der Religionen zur Pervertierung generiert
Weber, Jean-Marie UL

Conference given outside the academic context (2021)

Detailed reference viewed: 53 (2 UL)
See detailImages alliées de la libération des camps nazis
Tore, Gian Maria UL; Brüll, Christoph UL

Conference given outside the academic context (2021)

La seconde guerre mondiale terminée, le procès de Nuremberg ouvre une nouvelle ère : celle des poursuites judiciaires pour « crimes contre l’humanité », mais aussi celle du recours à l’image comme « ... [more ▼]

La seconde guerre mondiale terminée, le procès de Nuremberg ouvre une nouvelle ère : celle des poursuites judiciaires pour « crimes contre l’humanité », mais aussi celle du recours à l’image comme « preuve ». La projection de films de la libération des camps nazis pendant les audiences du procès de Nuremberg constitue un moment révolutionnaire et fondamental. Ces films tournés et montés par les Soviétiques, les Anglais et surtout les Américains – qui travaillent alors à Hollywood – semblent être aujourd’hui des documentaires incontournables. En réalité, ils sont souvent plus connus que réellement vus ; la plupart d’entre eux avait même littéralement disparu pendant des décennies. [less ▲]

Detailed reference viewed: 35 (4 UL)
Full Text
See detailÖffnung auf ein Mehr an Leben Teil 1: Die Ursache für die Krise der Kirche
Weber, Jean-Marie UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
See detailS4F Podcast: Postwachstumsökonomie
Schulz, Christian UL

Speeches/Talks (2021)

Detailed reference viewed: 58 (0 UL)
Full Text
See detailKeen ass vergiess - Näischt gëtt vergiess
Ganschow, Inna UL; Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

The authors tell from the lives of three married couples. The men and one of the women immigrated to Luxembourg from Russia via Germany and France at the beginning of the 20th century, the other two wives ... [more ▼]

The authors tell from the lives of three married couples. The men and one of the women immigrated to Luxembourg from Russia via Germany and France at the beginning of the 20th century, the other two wives came from Luxembourg or the border area. The married couple Aronow-Herz, Fakorowitsch-Levy and Lukmanski-Lubinstein and their children tell stories of migration and integration, of constraints and freedom, of plans and setbacks. And then the story of the unthinkable: the Shoah. In the first so-called Pole transport alone, including these three families, a total of 323 Jews were deported from Luxembourg on October 16, 1941 to Litzmannstadt (Lodz): 89 Luxembourgers, 234 non-Luxembourgers, mainly Germans, Poles, stateless persons - mostly from Russia and Poles - some Lithuanians, Letters, Dutch and French. Only eleven out of 323 survived the deportation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 102 (0 UL)
Full Text
See detailNiemand ist vergessen - Nichts wird vergessen
Scuto, Denis UL; Ganschow, Inna

Article for general public (2021)

This article of Inna Ganschow and Denis Scuto reconstructs the stories of the families Families Aronow-Herz, Faktorowitsch-Levy, Lukmanski-Lubinstein, Jewish families immigrated from Russia to Germany ... [more ▼]

This article of Inna Ganschow and Denis Scuto reconstructs the stories of the families Families Aronow-Herz, Faktorowitsch-Levy, Lukmanski-Lubinstein, Jewish families immigrated from Russia to Germany, France and finally Luxembourg in the 1920s, their lives and work in the Grand-Duchy and their deportation from Luxembourg to Lizmannstadt (Lodz) on 16th Octobre 1941. [less ▲]

Detailed reference viewed: 59 (12 UL)
Full Text
See detail#YesWeCare: Die Übersehenen
Ganschow, Inna UL

Article for general public (2021)

After someone dies of the coronavirus and medical staff is no longer needed, work for more COVID fighters begins - the morticians.

Detailed reference viewed: 18 (0 UL)
See detailLe développement du numérique nous rend-il de plus en plus proches ?
Schafer, Valerie UL

Conference given outside the academic context (2021)

Préprogramme Traduction simultanée en français et en hongrois Jeudi 28 Janvier 2021 – EN LIGNE 17h00 – 17h20 Ouverture : Anna Sándor, Journaliste à nőklapja.hu et à HVG.hu 17h20 – 18h00 Table ronde : Le ... [more ▼]

Préprogramme Traduction simultanée en français et en hongrois Jeudi 28 Janvier 2021 – EN LIGNE 17h00 – 17h20 Ouverture : Anna Sándor, Journaliste à nőklapja.hu et à HVG.hu 17h20 – 18h00 Table ronde : Le développement du numérique nous rend-il de plus en plus proches ? Modération réalisée par Anna Sándor, ancienne journaliste à nőklapja.hu et à HVG.hu Participants : Ágnes Zsila, chercheur à l’Institut de Biologie de l’Université ELTE TTK ; (Chercheuse en psychologie, en théorie des jeux, impact des nouvelles technologies en particulier sur les jeunes) György Csepeli, sociologue, professeur émérite (ELTE) chercheur (FTI-iASK) ; (Chercheur en sociologie et psychologie sociale, ancien sous-secrétaire d’Etat hongrois à l’information) Valérie Schafer, Historienne et Professeure d’histoire contemporaine européenne, Université du Luxembourg 18h00 – 18h25 Questions et réponses 18h25 – 18h30 Conclusions [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (2 UL)
Full Text
See detailE Brandstëfter an seng historesch Rezepter
Scuto, Denis UL

Speeches/Talks (2021)

Historian Denis Scuto, vice-director of Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History discusses the frontal attack by Trump and his supporters against democratic institutions and historical ... [more ▼]

Historian Denis Scuto, vice-director of Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History discusses the frontal attack by Trump and his supporters against democratic institutions and historical traditions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (4 UL)
Full Text
See detailUn incendiaire et ses recettes historiques
Scuto, Denis UL

Article for general public (2021)

Historian Denis Scuto, Vice-Director of Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History discusses the frontal attack by Trump and his supporters against democratic institutions and historical ... [more ▼]

Historian Denis Scuto, Vice-Director of Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History discusses the frontal attack by Trump and his supporters against democratic institutions and historical traditions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 47 (2 UL)
Full Text
See detailRegards sur 25 ans de travail frontalier au Luxembourg : Evolutions, Profils et Défis
Pigeron-Piroth, Isabelle UL; Belkacem, Rachid

Conference given outside the academic context (2021)

Ils furent quelques 50 000 en 1996 pour dépasser les 200 000 aujourd’hui, les travailleurs frontaliers représentent près de la moitié des emplois salariés. Une situation unique parmi toutes les ... [more ▼]

Ils furent quelques 50 000 en 1996 pour dépasser les 200 000 aujourd’hui, les travailleurs frontaliers représentent près de la moitié des emplois salariés. Une situation unique parmi toutes les démocraties. Au-delà de la caricature et du cliché, qui sont ces frontaliers? A travers leurs travaux, Isabelle Pigeron-Piroth (Université du Luxembourg – Center for Border Studies) et Rachid Belkacem (Université de Lorraine – Center for Border Studies) illustreront les principales évolutions du travail frontalier, la grande hétérogénéité de leurs profils et les défis auxquels le Luxembourg va devoir faire face dans les années à venir. La communication des chercheurs sera complétée par la présentation d’un sondage sur le vivre ensemble au Luxembourg vu par les frontaliers . La parole sera également donnée à PwC, acteur économique et grand employeur de main-d’œuvre transfrontalière, qui partagera ses expériences. [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (1 UL)
Full Text
See detailLeveraging state-of-the-art architectures by enriching training information - a case study
Sölter, Jan; Proverbio, Daniele; Baniasadi, Mehri et al

Speeches/Talks (2021)

Our working hypothesis is that key factors in COVID-19 imaging are the available imaging data and their label noise and confounders, rather than network architectures per se. Thus, we applied existing ... [more ▼]

Our working hypothesis is that key factors in COVID-19 imaging are the available imaging data and their label noise and confounders, rather than network architectures per se. Thus, we applied existing state-of-the-art convolution neural network frameworks based on the U-Net architecture, namely nnU-Net [3], and focused on leveraging the available training data. We did not apply any pre-training nor modi ed the network architecture. First, we enriched training information by generating two additional labels for lung and body area. Lung labels were created with a public available lung segmentation network and weak body labels were generated by thresholding. Subsequently, we trained three di erent multi-class networks: 2-label (original background and lesion labels), 3-label (additional lung label) and 4-label (additional lung and body label). The 3-label obtained the best single network performance in internal cross-validation (Dice-Score 0.756) and on the leaderboard (Dice- Score 0.755, Haussdor 95-Score 57.5). To improve robustness, we created a weighted ensemble of all three models, with calibrated weights to optimise the ranking in Dice-Score. This ensemble achieved a slight performance gain in internal cross-validation (Dice-Score 0.760). On the validation set leaderboard, it improved our Dice-Score to 0.768 and Haussdor 95- Score to 54.8. It ranked 3rd in phase I according to mean Dice-Score. Adding unlabelled data from the public TCIA dataset in a student-teacher manner signi cantly improved our internal validation score (Dice-Score of 0.770). However, we noticed partial overlap between our additional training data (although not human-labelled) and  nal test data and therefore submitted the ensemble without additional data, to yield realistic assessments. [less ▲]

Detailed reference viewed: 17 (0 UL)
See detailZoom in den Gerichtssaal? Über das Für und Wider digitaler Gerichtsprozesse
Becker, Katrin UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 31 (0 UL)
Full Text
See detailWladimir Peninsky. Ein (etwas anderer) Russe in Luxemburg
Ganschow, Inna UL; Lieb, Daniela

Article for general public (2021)

Vladimir Peninsky was a Russian refugee, spy, collaborator and composer in Luxembourg. His unknown and notable biography is the focus of the article.

Detailed reference viewed: 83 (0 UL)
Full Text
See detailBeneath the spurious legality of the ECB’s monetary policy
Dani, Marco; Chiti, Edoardo; Mendes, Joana UL et al

Diverse speeches and writings (2021)

Detailed reference viewed: 66 (3 UL)
Full Text
See detailEvery number is the beginning of a power of 2
Perucca, Antonella UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 50 (5 UL)
Full Text
See detailArtificial life of shape-shifters
Lengiewicz, Jakub UL; Hołobut, Paweł

Diverse speeches and writings (2021)

Detailed reference viewed: 37 (2 UL)
See detailAssociate Editor, Journal of Risk and Financial Management
Wolff, Christian UL

Diverse speeches and writings (2021)

Detailed reference viewed: 13 (1 UL)
See detailPodcast Café du Savoir. Episode 1: PITT– Programme for Innovative Teaching & Training
Baumann, Isabell Eva UL; Bissen, Manuel; Harion, Dominic UL et al

Speeches/Talks (2021)

Detailed reference viewed: 56 (1 UL)
Full Text
See detailForced migration and living between cities: Young Syrian adults in Beirut
Oesch, Lucas UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 53 (4 UL)
See detailGuest Editor, Journal of Risk and Financial Management
Wolff, Christian UL

in Wolff, Christiaan (Ed.) The Financial System in a Post COVID-19 World (2021)

Detailed reference viewed: 17 (4 UL)
See detailUX-Maturity: Mensch im Fokus, Erfolg im Visier
Rohles, Björn UL

Article for general public (2021)

User experience (UX) is a key success factor in the design of digital products and services. However, companies and other organizations are at different stages when it comes to aligning their processes ... [more ▼]

User experience (UX) is a key success factor in the design of digital products and services. However, companies and other organizations are at different stages when it comes to aligning their processes for a positive UX. UX maturity models help to identify where an organization stands in terms of UX maturity. How can companies use this to systematically design for positive UX and turn it into business advantages? [less ▲]

Detailed reference viewed: 97 (2 UL)
See detailDetermining Pretrial Detention by Algorithm: The Lesser of Two Evils?
Blount, Kelly UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 32 (0 UL)
Full Text
See detailSztuczne życie zmiennokształtnych
Lengiewicz, Jakub UL; Hołobut, Paweł

Diverse speeches and writings (2021)

Detailed reference viewed: 33 (1 UL)
Full Text
See detailDementia prevention “for all”: Between enthusiasm and prudence
Leist, Anja UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 26 (1 UL)
See detailAssociate Editor, Pacific-Basin Finance Journal
Wolff, Christian UL

Diverse speeches and writings (2021)

Detailed reference viewed: 13 (1 UL)
Full Text
See detailSeminar : Spiritualität für freie Geister
Weber, Jean-Marie UL; Meyers, Christiane UL; Weis, Marc

Speeches/Talks (2021)

Detailed reference viewed: 100 (1 UL)
Full Text
See detailStaircase numbers
Perucca, Antonella UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 51 (0 UL)
See detailMember, Managing Board, European Banking Center Network
Wolff, Christian UL

Diverse speeches and writings (2021)

Detailed reference viewed: 20 (1 UL)
Full Text
See detailThe potential of Language Technology and AI
Schommer, Christoph UL

Speeches/Talks (2020)

Detailed reference viewed: 140 (3 UL)
Full Text
See detailBREXIT: état des lieux
Danescu, Elena UL; Esposito, Marie-Claude; Da Silva, Joana

Speeches/Talks (2020)

Au 31 janvier 2020 à minuit (heure de Bruxelles), le Royaume-Uni a quitté l'Union européenne. Cette sortie n'est pourtant pas totale : conformément à l’accord de retrait, le pays est entré dans une ... [more ▼]

Au 31 janvier 2020 à minuit (heure de Bruxelles), le Royaume-Uni a quitté l'Union européenne. Cette sortie n'est pourtant pas totale : conformément à l’accord de retrait, le pays est entré dans une transition qui lui permet de négocier sa future relation avec l’UE, tout en restant provisoirement intégré à un certain nombre de politiques européennes. Cette phase doit prendre fin au 31 décembre 2020 au plus tôt, mais les pourparlers semblent actuellement en impasse. S’il demeure la conséquence directe du référendum organisé le 23 juin 2016 par l’ancien Premier Ministre David Cameron, le « Brexit » reflète de longues décennies de rapports tumultueux avec l’Europe supranationale, qui ont nourri l’euroscepticisme et anti-européenisme des Britanniques.[...] [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (1 UL)
See detailUne télé-justice est-il encore une justice?
Becker, Katrin UL

Diverse speeches and writings (2020)

Detailed reference viewed: 27 (0 UL)
Full Text
See detailL'Europe des droits fondamentaux
Danescu, Elena UL

Article for general public (2020)

Sept décennies après la signature de la Convention européenne des droits de l’homme (Rome, 4 novembre 1950) et vingt ans après la proclamation la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne (Nice ... [more ▼]

Sept décennies après la signature de la Convention européenne des droits de l’homme (Rome, 4 novembre 1950) et vingt ans après la proclamation la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne (Nice, 7 décembre 2000), la sauvegarde des libertés fondamentales et de l’État de droit mis en cause par certains État membres se trouvent parmi les défis majeurs de l’Europe. À l’heure ou l’Union cherche des réponses pour contrecarrer les atteintes portées à son socle des valeurs communes, un regard rétrospectif sur la problématique européenne des libertés et droits fondamentaux permettra de mieux comprendre la gravité des enjeux actuels. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (2 UL)
Full Text
See detailLe Luxembourg, bien plus qu'un espace intermédiaire
Scuto, Denis UL

Article for general public (2020)

Detailed reference viewed: 86 (4 UL)
See detailStereotype in der Kindheit
Kerger, Sylvie UL

Speeches/Talks (2020)

Dr Sylvie Kerger est docteure en psychologie et enseignante-chercheuse à l’Université du Luxembourg. Elle enseigne au Bachelor en sciences de l’éducation et dans ses travaux de recherche, elle s’intéresse ... [more ▼]

Dr Sylvie Kerger est docteure en psychologie et enseignante-chercheuse à l’Université du Luxembourg. Elle enseigne au Bachelor en sciences de l’éducation et dans ses travaux de recherche, elle s’intéresse aux stéréotypes de genre dans l’enfance. Depuis leur plus jeune âge, les enfants sont confrontés à de nombreux stéréotypes de genre, notamment dans leur environnement familial, sociétal (par exemple, à travers le marketing genré) et éducatif. C’est notamment dans ce dernier contexte que la Dr Sylvie Kerger mène, ensemble avec la Dr Laurence Brasseur, un projet de recherche qui a été rendu possible grâce au financement du Ministère de l’égalité entre les femmes et les hommes. L’objectif de cette étude est de révéler les représentations du genre dans les manuels scolaires utilisés à l’école fondamentale au Luxembourg. Transmetteurs de valeurs et de connaissances, les manuels scolaires jouent un rôle prépondérant dans la socialisation. Grâce à un état des lieux du contexte luxembourgeois, ce projet permettra d’élaborer un ensemble de recommandations pour les acteurs concernés et fournira des outils qui faciliteront l’application d’un regard critique sur le matériel didactique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 43 (1 UL)
Full Text
See detailIntroduction : les Cahiers de la Grande Région - Quelles équations à résoudre pour le marché du travail transfrontalier (n°2) et la formation dans la Grande Région Réalités et défis (n°3)
Pigeron-Piroth, Isabelle UL

Conference given outside the academic context (2020)

A l’occasion de la publication de la troisième édition de la série Cahiers de la Grande Région, la Fondation IDEA asbl et le réseau Center for Border Studies de l’Université de la Grande Région (UniGR-CBS ... [more ▼]

A l’occasion de la publication de la troisième édition de la série Cahiers de la Grande Région, la Fondation IDEA asbl et le réseau Center for Border Studies de l’Université de la Grande Région (UniGR-CBS), en partenariat avec les membres de l’initiative des Cahiers de la Grande Région ont le plaisir de vous inviter à participer à la prochaine conférence-débat qui portera sur le thème: Inadéquations, compétences, formation… Quelles équations pour le marché du travail transfrontalier ? Eléments de réflexion à partir des Cahiers de la Grande Région #2 et #3 [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (0 UL)
See detailEFF (economics department) seminar in Groeningen
Sándor, László UL

Speeches/Talks (2020)

Detailed reference viewed: 15 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLuxembourger in the USSR: Tambow in Wort und Schrift. Zur logotherapeutischen Funktion von Ego-Dokumenten und Lagerliteratur der Zwangsrekrutierten in sowjetischer Gefangenschaft
Ganschow, Inna UL

Article for general public (2020)

Luxembourg camp literature has its literary roots in the literature of prisoners of war and prisoners of war of the First World War. During their Soviet imprisonment from 1943 to 1953, the Luxembourg ... [more ▼]

Luxembourg camp literature has its literary roots in the literature of prisoners of war and prisoners of war of the First World War. During their Soviet imprisonment from 1943 to 1953, the Luxembourg conscripts continued a tradition of documentarism that did not want to create fictional narrative worlds, but instead focused exclusively on what they had experienced themselves. A large part of the texts left behind is also not literature that was written for a larger audience. They have often been published by the authors themselves. Autobiographies, memoirs and a few volumes of poetry (Faber, Bausch, Schauss) were published, some decades later. A fictional play by the former prisoner of war Joseph Schmit has not been printed to this day. Numerous ego documents, as the research of contemporary history calls them today, have also been preserved - private, handwritten texts of a personal nature. Such material will be the primary focus of this paper. The range of Luxembourgish texts to be examined from the Soviet camp ranges from smuggled notes and letters that released comrades brought to Luxembourg, through diaries, speeches and self-made dictionaries to poems and stories, some of which were in the camp and some immediately after their return Tambov and other Soviet camps emerged. [less ▲]

Detailed reference viewed: 29 (3 UL)
See detailUn inventaire du patrimoine après une épidémie de démolitions?
Pauly, Michel UL

Article for general public (2020)

plaidoyer pour l'introduction d'une procédure d'urgence dans le projet de loi 7473 afin d'éviter des démolitions en masse avant la finalisation de l'inventaire des monuments historiques

Detailed reference viewed: 59 (3 UL)