Report (2022)
Insbesondere unter Jugendlichen hat die Nutzung sozialer Medien in den letzten Jahren zugenommen. Wenn die Nutzung Merkmale einer Sucht aufweist (z.B. Gewöhnung und sozialer Rückzug), dann wird von einer problematischen Nutzung sozialer Medien gesprochen – im Folgenden PSMU genannt. Dieser Kurzbericht gibt einen Überblick darüber, wie häufig PSMU unter luxemburgischen Schülern vorkommt und welche Merkmale mit einem höheren Risiko für PSMU einhergehen. Dazu wurden Daten der luxemburgischen Health Behavior in School-aged Children (HBSC)-Studie 2018 ausgewertet, an der 8 687 Jugendliche im Alter von 11 bis 18 Jahren teilnahmen. Laut dieser Umfrage liegt die Häufigkeit von PSMU in dieser Altersgruppe bei 5,9 %. Eine Reihe von Merkmalen aus den Bereichen Soziodemografie, soziale Unterstützung, Wohlbefinden und Mediennutzung wurden als potenzielle Risikofaktoren untersucht. PSMU tritt häufiger bei Mädchen und jüngeren Schülern sowie bei Schülern mit Migrationshintergrund auf. Bei Schülern, die bei beiden Elternteilen aufwachsen, ist PSMU seltener im Vergleich zu Schülern, die bei Alleinerziehenden oder in anderen Familienkonstellationen aufwachsen. Ein Vergleich der Risikofaktoren hat ergeben, dass das Alter, Cybermobbing, Stress, psychosomatische Beschwerden, eine Vorliebe für Online-Interaktion und die Intensität der Kommunikation über elektronische Medien die wichtigsten Risikofaktoren sind. Das Risiko für einen problematischen Umgang mit sozialen Medien ist somit höher bei jüngeren Schülern; Schülern, die andere online mobben; gestressten Schülern; Schülern mit häufigen psychosomatischen Beschwerden; Schülern, die Online-Kommunikation gegenüber einer Kommunikation in der realen Welt vorziehen sowie Schülern, die elektronische Medien generell häufig nutzen. Speziell zur Prävention von PSMU haben sich noch keine Maßnahmen etabliert, aber es gibt gut erforschte Maßnahmen zur Prävention von Internetsucht, die sich in abgewandelter Form möglicherweise auch bei PSMU eignen.
Diverse speeches and writings (2022)
Scientific Conference (2022, March 10)
Neben der Familie ist die Schule für Kinder und Jugendliche ein wichtiges Umfeld. Hier verbringen sie einen großen Teil des Tages, hier treffen sie ihre Freunde, und ihre schulischen Leistungen bestimmen wesentlich mit, welchen beruflichen Weg sie später einschlagen können. Dementsprechend hat die Schule als sozialer Kontext einen großen Einfluss auch auf das Wohlbefinden und gesundheitliche Befindlichkeiten der Schüler. Positive schulische Erfahrungen können eine Ressource für Wohlbefinden sein, negative Erfahrungen können die psychische und physische Gesundheit beeinträchtigen. Da es sich bei HBSC um eine Befragung handelt, die in der Schule durchgeführt wird und da die Schule ein wichtiges soziales Umfeld ist, werden auch mehrere Fragen zur Schule gestellt. Im Vortrag werden zunächst aktuelle Ergebnisse aus Luxemburg zum schulischen Kontext präsentiert und international eingeordnet. So wird schon seit mehreren Befragungen erhoben, ob die Schüler die Schule mögen, ob sie sich durch die Schularbeit gestresst fühlen und wie sie die Beziehungen zu ihren Klassenkameraden und den Lehrern bewerten und ob sie viel auf der Ebene der Klasse und der Schule mitbestimmen können. In einem zweiten Schritt wird mit Hilfe einer Clusteranalyse untersucht, ob es typische Konstellationen gibt, d. h. Gruppen von Schülern, die sich in ihren Schulerfahrungen möglichst stark ähneln. Aus der HBSC-Studie ist bekannt, dass es zahlreiche Zusammenhänge zwischen diesen Erfahrungen gibt. Wenn solche kohärenten Gruppen identifiziert werden können, dann kann eine darauf basierende Typologie helfen, die komplexen Zusammenhänge zwischen zahlreichen Variablen in komprimierter Form darzustellen. Im konkreten Fall wurden 4 schulbezogene Einstellungen und Bewertungen dazu genutzt, um solche Gruppen zu identifizieren. Diese Gruppen/Cluster werden zunächst anhand der Variablen beschrieben, die zur Gruppenbildung genutzt wurden. Die Analyse zeigt, dass es bezüglich der Schulerfahrungen fünf in sich homogene Cluster gibt. Cluster 1, in dem sich der größte Anteil der Schüler (28.8%) befindet, ist durch allgemein positive Schulerfahrungen gekennzeichnet. Die Schüler in dieser Gruppe mögen die Schule, sie berichten von einem guten Klassenklima und sie geben an, kaum durch die Schularbeit gestresst zu sein. Darüber hinaus berichten diese Schüler über ein gutes Verhältnis zu ihren Lehrern. Cluster 2 ist durch Schüler gekennzeichnet, deren Schulerfahrungen überwiegend positiv sind (sie mögen die Schule und sie haben ein gutes Verhältnis zu den Mitschülern und Lehrern), die sich aber durch die Schularbeit gestresst fühlen, was sich negativ auf ihr allgemeines Wohlbefinden auswirkt. Cluster 3 zeichnet sich durch Schüler aus, die über ein geringes Maß an Stress berichten und insgesamt durchschnittliche Werte für die schulbezogenen Variablen wie Beziehungen zu ihrem Lehrer und das Klassenklima aufweisen. In Cluster 4 befinden sich die Schüler, die viel Schulstress erfahren, relativ schlechte Beziehungen zu ihren Lehrern haben und die Schule im Allgemeinen nicht mögen. Allerdings berichten diese Schüler von einem guten Klassenklima. Dieses Cluster umfasst 14.7% der Schüler und ist damit das kleinste Cluster. Cluster 5 besteht aus Schülern mit durchweg negativen Schulerfahrungen und ist damit das Gegenteil von Cluster 1. Die Schüler in Cluster 5 haben viel Schulstress, sind nicht gerne in der Schule und berichten von schlechteren Beziehungen zu ihren Lehrern und Mitschülern im Vergleich zu den Schülern in den anderen Clustern. Die weitere Beschreibung der Cluster mit Hilfe von soziodemografischen Variablen, anderen schulbezogenen Variablen und gesundheitsbezogenen Ergebnisvariablen wird zeigen, dass die gefundenen Gruppen in sich kohärent sind bezüglich der schulbezogenen Variablen, und dass sie zudem mit gesundheitsbezogenen und mit soziodemografischen Variablen korrelieren.
Conference given outside the academic context (2022)
Scientific Conference (2021, June)
Background: Although it is known that health behaviours, socio-demographic variables and outcomes correlate, it is rarely investigated if there are typical patterns of these variables among the research subjects. Objectives: To find out whether the students can be divided into distinct groups based on their health behaviour and whether these groups differ in other ways (outcomes and socio-demographics). Method: In step 1, a hierarchical cluster analysis was carried out to determine the number of groups and to identify the cluster centres. In step 2, this information was entered as the initial values of a cluster centre analysis. In step 3, the clusters were characterised using additional variables. Results: The 8065 students surveyed could be divided into 5 distinct groups based on their data on smoking, drinking, soft drinks, exercising, fighting and bullying, with cluster 1 and cluster 5 representing the strongest contrast. Cluster 1 comprises students whose health behaviour is generally positive. It is the largest cluster with 49.5% of students. Cluster 5 comprises students whose behaviour is consistently negative. It is the smallest cluster with 7.1% of students. Students in cluster 2 are close to average on many variables, but their dental health is problematic because they frequently consume soft drinks and rarely brush their teeth. Students in cluster 3 are physically inactive, their mental health is poor, but they are also rarely injured. The students in cluster 4 stand out because of their aggressive behaviour. Conclusion: With the help of cluster analysis, it is possible to categorise the students into a small number of groups based on their health behaviour. These groups are coherent in terms of health behaviour, many outcome variables and socio-demographic variables.
Report (2021)
Der Bericht gibt Auskunft über Gesundheit und Wohlbefinden der Schüler im Jahr 2018 in ihrem sozialen Kontext. Darüber hinaus informiert er, wie sich die entsprechenden Indikatoren von 2006—2018 in Luxemburg entwickelt haben. Verbesserungen gab es vor allem beim Gesundheitsverhalten — die Schüler rauchen und trinken weniger, sie putzen sich häufiger die Zähne und essen mehr Obst und Gemüse. Verschlechterungen betreffen die mentale Gesundheit: Die Schüler haben häufiger psychosomatische Beschwerden und sie fühlen sich häufiger von der Schularbeit gestresst. Des Weiteren sind die Schüler häufiger übergewichtig und sie sind seltener körperlich aktiv. Der Bericht zeigt auch, dass Gesundheitsrisiken mit soziodemografischen Merkmalen zusammenhängen, wie u. a. dem Geschlecht, dem Alter, dem Wohlstand und dem Migrationshintergrund. So verhalten sich Mädchen zwar häufig gesundheitsbewusster als Jungen, aber dennoch schätzen sie ihren Gesundheitszustand schlechter ein und sie haben mehr Stress und sie sind häufiger von multiplen psychosomatischen Beschwerden betroffen. Aus Clusteranalysen geht hervor, dass es typische Konstellationen von Gesundheitsverhaltensweisen gibt, die zudem mit soziodemografischen Merkmalen sowie Übergewicht, Stress und der Lebenszufriedenheit zusammenhängen.
in International Journal of Environmental Research and Public Health (2021), 18(22),
Social media use has increased substantially over the past decades, especially among adolescents. A proportion of adolescents develop a pattern of problematic social media use (PSMU). Predictors of PSMU are insufficiently understood and researched. This study aims to investigate predictors of PSMU in a nationally representative sample of adolescents in Luxembourg. Data from the Health Behavior in School-aged Children (HBSC) study in Luxembourg were used, in which 8687 students aged 11–18 years old participated. The data were analyzed using hierarchical multiple regression. A range of sociodemographic, social support, well-being and media use predictors were added to the model in four blocks. The predictors in the final model explained 22.3% of the variance in PSMU. The block of sociodemographic predictors explained the lowest proportion of variance in PSMU compared with the other blocks. Age negatively predicted PSMU. Of the predictors related to social support, cyberbullying perpetration was the strongest predictor of PSMU. Perceived stress and psychosomatic complaints positively predicted PSMU. The intensity of electronic media communication and preference for online social interaction were stronger predictors of PSMU than the other predictors in the model. The results indicate that prevention efforts need to consider the diverse range of predictors related to PSMU.
in Cogent Medicine (2020, December 04)
Background: In many studies, participants who do not state their gender are excluded from the analysis. This may be appropriate if they do not answer the questionnaire seriously. However, some participants may have understandable reasons for not reporting their gender, e.g. questioning their gender identity. Research question: How many students and which students do not answer the question on gender? Methods: We analyzed data of the Health Behaviour in School-aged Children study from Ireland, France, Hungary, Scotland, Belgium (Flemish) and Luxembourg (n = 40,053). To explore the reasons for non-response, we divided the participants into 3 groups: 1. Responders answered both socio- demographic questions (age and gender) 2. age non-responders did not answer the question on age. 3. Gender non-responders answered the question on age, but not the one on gender. Results: 311 out of 40,053 (0.8%) pupils aged 11–18 did not report their gender. About 40% of them did not answer the age question either. However, the other 60% belong to the group of gender non-responders and this group is disadvantaged compared to responders: they report lower self-rated health, more health complaints, less family support and more substance use (alcohol, tobacco, cannabis). 1.9% of pupils did not answer the question about age. These age non-responders answered the questionnaire more selectively overall and skipped more questions. Conclusion: The data suggest that the reasons for age non-response and gender non-response are different. For age non-responders, the fear of de-anonymization seems to be the reason for not indicating their age. Not answering the question on gender is rare. If the participants answered the question on age, but not the question on gender, then the variable gender is missing not at random. The health problems of gender non-responders correspond to the health problems of gender non-conforming adolescents. Thus, the question arises if the group of gender non-responders should be included in the analysis and if the question on gender should be asked differently in the future
Scientific Conference (2020, November 10)
Background: In 2018, the Luxembourg HBSC team scanned the questionnaires to make the data available faster and to avoid entry errors. Scanning has been shown to be suitable for identifying difficult questions. Objective: The presentation shows which questions were difficult to answer and what the difficulty was. Method: The questionnaires were scanned by student assistants and the data was validated by them if the scanning programme did not detect any errors. If errors occurred (e.g. missing answers or multiple answers), then these questionnaires were checked by HBSC team members. This gave us a systematic overview of which questions were difficult to answer. Results 1. The data from 10000 questionnaires were entered in 6 weeks (half the time needed compared to manual entry in 2014). 2. The MVPA question was frequently the subject of multiple answers. This may indicate that these students use the answer scale as a counting aid. 3. Students who state that they have never smoked in their lives often skip the question about tobacco use in the last month. This behaviour can be explained by Grice's conversational maxims. 4. Behaviours indicating that the answers are not serious (crossed-out questions, crosses outside the boxes, fun answers to open questions) are rare. Conclusions: Scanning is an efficient way to enter many questionnaires in a short time and high quality. Furthermore, it can help to discover difficult questions and to find out what the difficulty is.
Report (2020)
Suicide is one of the leading causes of death among young people worldwide. In order to prevent suicides, early identification of groups at risk is needed. In the Luxembourgish HBSC study, data on suicidal behaviours among adolescents were collected in 2006, 2010 and 2014. These can be used to identify suicide risk factors and to develop comprehensive suicide prevention programs. In Luxembourg, the suicide rate has fluctuated around 15 deaths per 100 000 inhabitants per year, for more than ten years. In the period 2006 – 2016, 20 deaths were registered as suicide in the age group of 10 to 19-year-olds. These suicides represent approximately 19% of all deaths registered in this age group. In the Luxembourgish HBSC study conducted in 2014, 875 adolescents indicated to have contemplated suicide in the last 12 months, which amounts to 15.1% of the adolescents in the study. In the same year, 811 adolescents (14.0%) indicated to have made a suicide plan in the last 12 months, and 448 adolescents (7.7%) to have attempted suicide (at least once) in the last year. In first instance, bivariate logistic regressions analyses were conducted for 24 independent variables with three suicidal behaviours (contemplation of suicide, planning of suicide and suicide attempt) and sadness as dependent variables in order to identify potential risk factors. These risk factors were further tested in multivariate logistic regressions, in order to make a statement about the relevance of these factors for suicidal behaviour of adolescents in Luxembourg, while taking into account the dependence between the risk factors. Results from multivariate logistic regressions indicate that subjective health complaints are the most important risk factor for suicidal behaviour. Adolescents who have recurrent multiple health complaints are at higher risk for suicidal behaviour than adolescents who do not have health complaints. Life satisfaction is the second most important risk factor for suicidal behaviour. Adolescents with lower levels of life satisfaction are at higher risk for suicidal behaviour than adolescents who have higher levels of life satisfaction. Gender-specific analyses show that the risk factors differ between girls and boys for suicidal behaviour.
Report (2020)
This report shows how 30 health indicators developed in the four Luxembourg HBSC surveys conducted in 2006, 2010, 2014 and 2018. There were positive trends especially in the health behaviour of the pupils: they smoke less and drink less alcohol. They also report more frequently that they brush their teeth regularly, eat more fruit and fewer sweets and consume fewer soft drinks. From 2006-2018, however, there were also deteriorations. For example, more pupils feel stressed from school and rate the climate among classmates worse. In addition, there are more pupils who are overweight and exercise less and more pupils report having psychosomatic health complaints.
in Journal of Affective Disorders (2020), 260
Background: Suicide is the second leading cause of death in adolescents. Screening for persons at risk usually includes asking about suicidal ideation, which is considered inappropriate in some societies and situations. To avoid directly addressing suicide, this paper investigates whether the Health Behaviour in School-aged Children Symptom Checklist (HBSC-SCL), a validated non-clinical measure of eight subjective health complaints (e.g. headache, feeling low), could be used as a tool for screening suicidal ideation and behavior in adolescents. Methods: 5262 secondary school students aged 12-18 answered the Luxembourgish HBSC 2014 survey, including the HBSC-SCL items and suicidal ideation and behavior questions. Results: Each HBSC-SCL item correlates with suicidal ideation and behavior. A sum score was calculated ranging from zero to eight health complaints to predict respondents who considered suicide (area under the ROC curve = .770). The ideal cut-off for screening students who consider suicide is three or more health complaints: sensitivity is 66.3%, specificity is 75.9% and positive predictive value is 32.9%. Limitations: One limitation is HBSC-SCL's low positive predictive value. This is a general problem of screening rare events: the lower the prevalence, the lower the positive predictive value. Sensitivity and specificity could be improved by taking age-, gender- and country-specific cut-off values, but such refinements would make the score calculation more complicated. Conclusions: The HBSC-SCL is short, easy to use, with satisfactory screening properties. The checklist can be used when suicide cannot be addressed directly, and also in a more general context, e.g. by school nurses when screening adolescents.
in Cogent Medicine (2020), 7(1),
Background: Adolescents spend an increasing amount of time communicating online. Previous research has indicated that electronic media communication has been associated with positive outcomes on adolescent well-being and development, however, problematic social media use is on the rise. This study investigates factors that influence problematic social media use (PSMU), based on previous empirical research and the Differential Susceptibility to Media Effects Model by Valkenburg and Peter (2013). Methods: The data used in this study stems from the 2018 Health Behaviour for School-aged Children (HBSC) study in Luxembourg. Data from elementary and secondary school students aged 11 to 18 was used (N = 6164), which was collected through a written survey. A four-stage hierarchical multiple regression analysis was conducted using SPSS, with problematic social media use as the dependent variable. 14 independent variables were included in the model, added in four blocks: sociodemographic factors, social support factors, well-being factors and media use factors.Results: The results indicate that in stage one of the hierarchical regression, the sociodemographic predictors accounted for 3% of the variation in problematic social media use. The addition of the social support factors to the model in stage two explained an additional 7% of the variation in problematic social media use, and the addition of the well-being factors in stage three an additional 5.3%. In stage four of the hierarchical regression media use factors were added to the model, and the four blocks of predictors accounted for 22.2% of the variation in problematic social media use (Adjusted R2 = 0.222). The most important predictors for problematic social media use were preference for online social interaction (β = 0.205, p < .001), the intensity of electronic media communication (β = 0.155, p < .001), psychosomatic complaints (β = 0.136, p < .001), perceived stress (β = 0.122, p < .001) and cyberbullying perpetration (β = 0.117, p < .001). Conclusions: The block of sociodemographic factors contributed minimally to the explanation of the variance in problematic social media use in the model. The most important predictors for problematic social media use were preference for online social interaction, the intensity of electronic media communication, psychosomatic complaints, perceived stress and cyberbullying perpetration. This suggests that there are several starting points for the prevention of problematic social media use among adolescents.
in Journal of Adolescent Health (2020), 66(6S), 29-39
Purpose: The paper explores gender inequalities between 45 countries across 10 health indicators among adolescents and whether those differences in health correlate with gender inequality in general. Methods: Data from 71,942 students aged 15 years from 45 countries who participated in the 2018 Health Behaviour in School-aged Children survey were analyzed. For this purpose, 10 indicators were selected, representing a broad spectrum of health outcomes. The gender differences in the countries were first presented using odds ratios. Countries with similar risk profiles were grouped together using cluster analyses. For each of the 10 indicators, the correlation with the Gender Inequality Index was examined. Results: The cluster analysis reveals systematic gender inequalities, as the countries can be divided into seven distinct groups with similar gender inequality patterns. For eight of the 10 health indicators, there is a negative correlation with the Gender Inequality Index: the greater the gender equality in a country, the higher the odds that girls feel fat, have low support from families, have low life satisfaction, have multiple health complaints, smoke, drink alcohol, feel school pressure, and are overweight compared with boys. Four indicators show a divergence: the higher the gender equality in a country in general, the larger the differences between boys and girls regarding life satisfaction, school pressure, multiple health complaints, and feeling fat. Conclusions: Countries that are geographically and historically linked are similar in terms of the health risks for boys and girls. The results challenge the assumption that greater gender equality is always associated with greater health equality.
Scientific Conference (2019, September)
Background: Cannabis is the most widely consumed illegal drug worldwide. Among adolescents, cannabis use is a risk factor for cognitive decline, mental illness, social problems, and the use of other psychoactive drugs. The current study presents trends in cannabis consumption among adolescents in Luxembourg. Methods: The Health Behaviour in School Aged Children (HBSC) Study in Luxembourg collected data in 2006, 2010, 2014 and 2018 using a standardized paper-pencil questionnaire. In total, 23,346 secondary schools students aged 11 to 18 years old (M=15.51, SD=1.53) responded to questions on cannabis, tobacco and alcohol consumption (lifetime and the past 30 days). Findings: In general, students who never used cannabis significantly increased over the four HBSC study waves (78%, 81.2%, 81%, 84%), whereas trends are similar for boys (74.5%, 77%, 78.2%, 81.4%), but not for girls (81.5%, 85%, 83.2%, 86.3%). Cannabis use (past 30 days) significantly differ for girls (94.1%, 94.1%, 92.8%, 93.7%), but not in general (91.7%, 92%, 90.9%, 91.7%), neither for boys (89.3%, 90.1%, 88.6%, 89.6%). Discussion: Cannabis lifetime use remains high for both genders. While consumption in the last 30 days remained stable for boys, it increased for girls over the past years. Tailored preventive interventions, based on health psychological models, are essential to educate adolescents about the social-cognitive risks of cannabis use and strengthen their capacities and resilience to resist experimental drug use and social pressure. In a context where legalization policies are discussed in various European countries, e-health approaches, for example, could be widely implemented in a cost-effective manner.
Poster (2019, September)
Background: Positive relationships with parents can reduce the risk of suicidal behaviour in adolescents. Previous research has indicated that adolescents who report poor communication with their parents are more likely to display suicidal behaviour. The aim of this study is to find out whether communication with the father or mother is equally important for suicidal behaviour. Methods: A total of 5595 students aged from 12 to 18 years old in secondary school participated in the 2014 HBSC Luxembourg survey. They responded to a questionnaire including, among others: 4 questions regarding sadness, suicide ideation, planning and attempt, and 2 questions about ease of communication with their father and mother. Findings: Adolescents who indicate poorer communication with their mother or father have higher odds for all suicidal behaviours. Poor communication with fathers has a bigger influence on the odds for sadness, whereas poor communication with mothers has a bigger influence on the odds for attempted suicide. Lastly, adolescents who don`t have or don`t see their mother or father are at increased risk for the suicidal behaviours, although the odds are not as high as for those indicating very difficult communication with their parent(s). Discussion: The Luxembourgish findings confirm the results of previous research and go further showing that, as a determinant, communication with mother differs from the communication with father. More studies should confirm these findings and include other variables, such as social support and stress, in order to see their relation with the communication with both parental figures and suicidal behaviours.
Scientific Conference (2019, June 20)
Background: In many studies, participants who do not state their gender are excluded from the analysis. This may be appropriate if they do not answer the questionnaire seriously. However, some participants may have understandable reasons for not reporting their gender, e.g. questioning their gender identity. Objective: How many students and which students do not answer the question on gender? Methods: HBSC 2018 raw data from Ireland, Luxembourg, Belgium and France are compared. To explore the reasons for non-response, we divided the participants into 3 groups: 1. Responders answered both sociodemographic questions (age and gender) 2. age non-responders did not answer the question on age. 3. Gender non-responders answered the question on age, but not the one on gender. Results: Between 0.8% (Ireland) and 1.2% (Luxembourg) of participants did not report their gender. About half of them did not answer the age question either. However, the other half belong to the group of gender non-responders and this group is disadvantaged compared to responders: they report lower life satisfaction, lower self-rated health, more health complaints, less peer support and their WHO-5 Well-being score is lower. Not answering the question on gender is rare. If the participants answered the question on age, but not the question on gender, then the variable gender is missing not at random. Implication: The question arises whether the group of gender non-responders should be included in the analysis and whether the question on gender should be asked differently in the future.
Scientific Conference (2019, June)
Background: Life satisfaction (LS) is a major component of adolescents’ subjective well-being, facilitating adaptive development and influencing health. Literature shows that social support influences adolescents LS. In addition, the social network can affect health-related behaviors of adults - individuals that smoke or exercise tend to group together. However, the effects of others` LS on adolescents’ individual evaluation of LS (the contagion hypothesis) is still to be addressed. Objective(s): To test the contagion hypothesis of adolescents’ life satisfaction (how LS of proxies influences the individual LS appraisal). Method: Data is from 9738 students (aged 9-20) from the 2018 HBSC Luxembourg survey. A multilevel analysis was used to evaluate LS, with the school classes as subjects (model 1) to estimate the influence of being in a certain school class. Later, FAS, age and gender were entered as control variables (model 2). Results: The grand mean (intercept) for LS in model 1 was 7.57 (SE=.03, p<.001). For model 2, FAS (b=.47, SE=.03, p<.001), age (b=-.14, SE=.01, p<.001) and gender (b=-.23, SE=.04, p<.001) were significantly predictive of LS. The grand mean for LS, conditioned on the presence of FAS, age and gender, was 9.02 (SE=.05, p<.001). Interclass Correlation Coefficient decreased from model 1 (ICC=.08) to model 2 (ICC=.04). Conclusions: Results suggest that part of the variance of LS can be explained by the school class level. In other words, school class clusters have an influence on their LS, indicating that the LS of adolescents from a class partially accounts for individual LS.
in European Journal of Public Health (2019), 29
in European Journal of Public Health (2019)
in South Eastern European Journal of Public Health (2019)
Scientific Conference (2018, December 07)
Introduction: As the second leading cause of death among young people suicide is a severe public health problem. Previous studies have indicated that risk factors for suicidal behaviours differ for males and females, although it remains uncertain whether gender predicts suicidal behaviors. The 2014 HBSC study in Luxembourg has gathered data on the suicidal ideation sequence in adolescents and can contribute to these issues. Purpose: The objective of this study was to examine gender differences within the risk factors for suicidal behaviours within the adolescent population of Luxembourg. Materials and Methods: Data on suicidal ideation among adolescents was collected through written survey. Data from secondary school students aged 12 to 18 was used (N=5595). Bivariate logistic regressions were conducted in order to identify risk factors for the dependent variables of “sadness”, “considering suicide”, “planning suicide” and “suicide attempt” in the last twelve months. Subsequently, multivariate logistic regressions were performed split by gender. 24 independent variables were included in the models. Results: The three significant variables that added most to the models for “sadness” and “suicide attempt” are named. For boys, the odds for sadness were impacted by the number of health complaints (OR: 1.4 for each additional health complaint; CI: 1.4-1.6), life satisfaction (OR: 1.2 for each additional unit; CI: 1.2-1.3) and body image (OR: 1.6 for too thin; CI: 1.1-2.3; OR: 1.7 for too fat; CI: 1.3-2.3). For girls, the variables were the number of health complaints (OR: 1.4; CI: 1.3-1.4), life satisfaction (OR: 1.3; CI: 1.2-1.4) and sexual abuse (OR: 2.5; CI: 2.0-3.1). Considering suicide attempts, for boys the odds were impacted by the physical fighting (OR: 2.9 for 4 fights or more; CI: 1.5-5.5), life satisfaction (OR: 1.2; CI: 1.3-2.1) and substance use (OR: 1.7; CI: 1.3-2.1). For girls, the number of health complaints (OR: 1.3, CI: 1.2-1.4), life satisfaction (OR: 1.3; CI: 1.2-1.4) and type of school (OR: 3.7 for secondary technique; CI: 2.1-5.0) impacted the odds. Conclusion: This study has indicated that differences in risk factors between the genders increase as the severity of suicidal behavior increases. This highlights the need for distinct strategies for the prevention of suicide behaviours that are suitable for the different genders, and their respective risk factors.
Poster (2018, December 07)
Introduction: Suicide is one of the leading causes of death of young people and as such, screening for suicidal ideation is a major public health concern. However, there is fear that exposure to suicide-related content would encourage suicide attempt. This false idea is a great barrier to effectively screen. Hence, the need for tools without suicide content. Purpose: The goal of this study is to present a short tool that could be helpful for suicide screening and prevention. Materials and Methods: This study is based on the 2014 HBSC Luxembourg survey. A total of 5595 students aged from 12 to 18 years old in secondary school responded to a questionnaire translated to both French and German. Among others, it included the HBSC Symptom Checklist, a scale developed to measure eight health complaints (headache, abdominal pain, backache, feeling low, irritability, feeling nervous, sleeping difficulties and dizziness), as well as 4 questions asked in a logical sequence concerning sadness, suicide ideation, suicide planning and suicide attempt. Results: Multivariate Logistic Regression analyses with 24 potential indicators showed the number of health complaints as the most predictive indicator for suicide attempt (OR=1.248; C.I.: 1.175-1.325). Following, a significant ROC curve (area under the curve of 0.76; sensitivity=0.68 and specificity=0.73) and Youden Index (0.41) indicates the optimum cut-off at three complaints, with a predictive value of 17%. An alternative cut off point at four (sensitivity=0.57 and specificity=0.82; Youden Index of 0.39) has a predictive value of 21%. Conclusion: The HBSC Symptom Checklist seems to be a good predictor as each additional health complaint increases the risk of suicide attempt by 25%. In addition, it could be an alternative to traditional suicide screening measures, as its sensitivity, specificity and predictive values are similar to measures more commonly used, such as the Columbia Suicide Screen or the Beck Depression Inventory. Further work should be invested to validate the HBSC Symptom Checklist as a screening tool for suicide prevention.
Scientific Conference (2018, December 06)
Introduction: Cannabis is the most widely consumed illegal drug worldwide. The use of cannabis is a risk factor for mental illnesses, but also for social problems such as lower educational attainment and the use of other drugs. Consumption is considered particularly harmful if it starts early in adolescence, if in a high-dose and if it continues on a regular basis. Purpose: This study aims to give an overview on adolescents’ cannabis consumption in Luxembourg (how often and when they started consuming cannabis) and in comparison with other European countries. Materials and Methods: In 2014, 3461 students in secondary school took part in the HBSC study. The questionnaire translated to both French and German. They answered, among other health related questions, about their cannabis use (30 days and lifetime prevalence), as well as when they started consuming it. Results: Two groups were formed: 15-16 and 17-18 years old. In the 15-16 group, 11.2% used cannabis in the past 30 days and 21.7% tried it at least once in their lives. In the age group of 17-18, 15.2% stated using it in the last month and 38% in lifetime. Regarding the use in the past 30 days split by gender, the prevalence for girls is 8.9% and 13.8% for boys (15-16 age group) and 10.6% and 20.1% respectively (17-18 year-olds). The lifetime prevalence for 15-16 years old is 18% for both girls and boys, higher than the 13% HBSC participant countries (mostly European) mean for girls and 17% for boys. Finally, about the age they first tried cannabis, 6.8% of boys and 5.3% of girls responded the age of 12 (or younger), a similar ascendant curve is found and the prevalence of 25% for boys is reached at the age of 14 years, as for girls it is at 14.2 years old. Conclusion: First, our results highlight the differences between the 30-day versus lifetime consumption, indicating the latter is much more widespread than the regular consumption. Secondly, the older the students are, the higher the proportion of cannabis users, for both boys and girls, with regular consumption being more frequent among boys. In addition, consumption in a lifetime in Luxembourg is higher than other Europeans countries. Finally, a quarter of consumers started at the age of 14 or younger. This data indicates not only that prevention programs still are in need, but they should start early.
Book published by University of Luxembourg (2018)
The following report contains the results of the Luxembourgish Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study, which was conducted in the year 2014. The HBSC study is a cross-national survey study that collects data every four years in school classes across Europe, Asia and Canada. In Luxembourg, students from primary and secondary schools that teach according to the Luxembourgish curriculum were included in the study. This report contains the data of 7233 students aged 11 to 18 years old. The HBSC study inquires about a wide range of topics, including questions on subjective well-being, nutrition, physical activity, social relationships in- and outside of school, use of addictive substances and sexual behaviour. This report examines these topics mainly with regard to socio-demographic characteristics. With regards to gender, neither boys nor girls are at a clear disadvantage for the researched themes. The position of boys and girls depends on the theme, which means that for certain themes boys are at a disadvantage, whereas for other themes girls are at a disadvantage. Boys indicate higher rates of substance use (alcohol, tobacco and cannabis), higher rates of overweight and they watch more television than girls. However, girls report less physical activity, lower rates of breakfast consumption, more health complaints and lower life satisfaction compared to boys. For almost all the indicators examined, the 11-12-year-olds have the best scores and often the next group (13-14-year-olds) is already performing significantly worse. The only exception in this pattern was found for the variable of bullying: the older the students are, the less often they are victims of bullying. The age 12-13 is therefore considered a critical phase of life from a health perspective. Additionally, the social status of students is of relevance for their health. The large majority of indicators show that the higher the family affluence, the better the results reported by students. Students from the Fondamental are younger, and thus obtain better scores for the majority of indicators than the students from secondary schools. Within secondary schools, better scores are obtained by Secondaire classique students compared to Secondaire technique students. In the international comparison, Luxembourgish students are inconspicuous and often placed in the midfield with average scores. Compared to students in other countries, Luxembourgish students report to do more sports and they report fewer occasions of drunkenness in their life. However, Luxembourg obtained low scores for two indicators: Luxembourgish students have a high number of health complaints (e.g. pain, problems falling asleep, nervousness) and their life satisfaction is relatively low.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler gefragt, wie häufig sie in ihrer Freizeit so aktiv sind, dass sie außer Atem oder ins Schwitzen kommen. Rund jeder zehnte Schüler ist nach eigenen Angaben nie körperlich aktiv, rund jeder sechste ist hingegen an 7 Stunden oder häufiger pro Woche aktiv. Im internationalen Vergleich sind die luxemburgischen Schüler überdurchschnittlich häufig körperlich aktiv. Allerdings nimmt die Aktivität im Laufe der Jugend ab und bestimmte Gruppen sind aktiver als andere: Jungen sind in allen Altersgruppen aktiver als Mädchen und Kinder aus wohlhabenden Familien sind aktiver als Kinder aus nicht wohlhabenden Familien. Schüler des Enseignement secondaire sind aktiver als Schüler des Modulaire.
E-print/Working paper (2018)
In der Kindheit und Jugend gemobbt zu werden ist ein Risikofaktor für schlechtere Schulleistungen, aber langfristig auch für Angststörungen im Erwachsenenalter. Daher wurde in der HBSC-Studie 2014 gefragt, wie häufig die Schüler in den vergangenen Monaten in der Schule gemobbt wurden. 73 % waren nicht von Mobbing betroffen, 16 % wurden 1- bis 2-mal gemobbt und 11 % wurden mindestens 2-mal pro Monat gemobbt. Ältere Schüler waren seltener Opfer von Mobbing als jüngere Schüler, wobei Jungen und Mädchen in allen Altersgruppen ähnlich häufig betroffen waren. Dementsprechend waren die Schüler des Fondamental und des Modulaire häufiger betroffen als die Schüler des Secondaire technique und des Secondaire. Schüler, die aus Familien mit einem geringen Wohlstandsniveau stammen, waren häufiger Mobbingopfer als Schüler aus wohlhabenden Familien. Mit der Häufigkeit des Mobbings sinkt die Lebenszufriedenheit und die Zahl der Gesundheitsbeschwerden steigt.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 sollten die Schüler die folgende Aussage zum Klassenklima bewerten: „Die meisten Schüler in meiner Klasse sind nett und hilfsbereit.“ 72 % stimmen dieser Aussage zu, 10 % lehnen sie ab und 18 % wählen die neutrale Mittelkategorie. Getrennt nach Alter und Geschlecht zeigen sich kaum Unterschiede im wahrgenommenen Klassenklima. Allerdings bewerten Schüler des Fondamental und des Secondaire das Klassenklima besser als Schüler des Secondaire technique und des Modulaire. Je besser das Klassenklima bewertet wird, desto zufriedener sind die Schüler mit ihrem Leben und desto mehr mögen sie die Schule.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 sollten die Schüler vier Aussagen zur Qualität der Kommunikation in ihrer Familie auf einer Skala von 1 (= niedrige Qualität) bis 5 (= hohe Qualität) bewerten. Über 80 % vergeben gute Bewertungen im Bereich von 4 oder 5. Rund 12 % der Schüler bewerten die Qualität der Familienkommunikation im mittleren Bereich (3) und 5 % vergeben niedrige Bewertungen (1 oder 2). Ältere Schüler bewerten die Familienkommunikation schlechter als jüngere. Dementsprechend bewerten Schüler des Fondamental die Familienkommunikation besser als Schüler von Sekundarschulen. Schüler, die eine hohe Qualität angeben, berichten eine geringere Zahl von Gesundheitsbeschwerden.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler gefragt, wie lange sie an einem Wochentag fernsehen. Knapp 8 % geben an, nicht fernzusehen, weitere 19 % schauen eine halbe Stunde fern. 57 % schauen 2 Stunden oder mehr fern, was als häufiger TV-Konsum definiert wird. Bei Schülern im Alter von 13-18 ist häufiger TV-Konsum weiter verbreitet als bei Schülern im Alter von 11-12. Des Weiteren ist häufiger TV-Konsum verbreiteter bei Schülern des Secondaire technique als bei Schülern des Fondamental sowie des Secondaire. Schüler, die davon ausgehen, dass ihre Lehrer sie für leistungsschwach halten, schauen häufiger Fernsehen als Schüler, die denken, dass ihre Lehrer sie für überdurchschnittlich leistungsfähig halten.
E-print/Working paper (2018)
Ein hoher Gemüse- und Obstverzehr ist Teil eines gesunden Lebensstils. In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler daher gefragt, wie häufig sie Obst und Gemüse essen: 37 % gaben an, täglich Obst zu essen und 32 % gaben den täglichen Verzehr von Gemüse an. Schüler der Altersgruppe 11-12 essen häufiger Obst und Gemüse als Schüler im Alter von 13-18. Der tägliche Konsum von Obst und Gemüse ist bei Mädchen häufiger als bei Jungen. Des Weiteren ist der tägliche Konsum bei Schülern aus wohlhabenden Familien weiter verbreitet als bei Schülern aus nicht wohlhabenden Familien. Schüler des Fondamental und des Enseignement secondaire geben einen täglichen Verzehr häufiger an als Schüler des Enseignement secondaire technique und des Modulaire.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler gefragt, ob sie in den vergangenen 30 Tagen Alkohol getrunken haben. Von den 11-12-Jährigen gaben dies 4 % an, in der Altersgruppe 17-18 waren es 68 %. Bis zum Alter von 16 Jahren geben Jungen und Mädchen ähnlich häufig Alkoholkonsum an. In der Altersgruppe 17-18 haben männliche Jugendliche häufiger als weibliche Jugendliche Alkohol getrunken (73 % vs. 63 % in den vergangenen 30 Tagen). Ältere Jugendliche aus wohlhabenden Familien gaben häufiger Alkoholkonsum an als Jugendliche aus Familien mit geringem Wohlstand (74 % vs. 63 %). Zudem konsumieren die 15-18-jährigen Schüler des Enseignement secondaire häufiger Alkohol als die Schüler des Enseignement secondaire technique. Verglichen mit 15-jährigen Schülern aus anderen Ländern geben die luxemburgischen Schüler seltener an, bereits zweimal oder häufiger in ihrem Leben betrunken gewesen zu sein.
E-print/Working paper (2018)
L'école est un lieu important de socialisation dans lequel les élèves passent beaucoup de temps. Les expériences positives en lien avec l’école peuvent favoriser leur développement social et celui de leur santé, tandis que les expériences négatives peuvent perturber leur développement. Par conséquent, l'étude HBSC de 2014 a demandé à quel point les élèves aimaient leur école. Parmi les 11-12 ans, 30 % disent aimer beaucoup l'école et 52 % l'aiment un peu. Dans le groupe des 15-16 ans, 11 % disent aimer beaucoup l'école et 15 % ne l'aiment pas du tout. En conséquence, les élèves du fondamental sont plus nombreux à aimer beaucoup l’école que les élèves du secondaire. Cependant, il n'y a pratiquement pas de différences entre les écoles secondaires classique, technique et modulaire. En outre, plus les élèves se sentent stressés par les devoirs, moins ils aiment l'école. Ils ont également tendance à ne pas l’aimer quand ils soupçonnent que leurs enseignants les considèrent comme n’étant pas assez performants. Enfin, moins les élèves aiment leur école, plus ils signalent de problèmes de santé.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie wurde den Schülern die Frage gestellt: „Fühlst du dich durch die Schularbeit gestresst?“ Insgesamt antworteten 21 % „überhaupt nicht“, 44 % „ein bisschen“, 19 % „einigermaßen“ und 17 % „sehr“. Je älter die Schüler sind, desto häufiger geben sie an, unter Schulstress zu leiden. Unter den älteren Schülern sind Mädchen eher von Schulstress betroffen als Jungen. Am häufigsten fühlen sich Schüler des Enseignement secondaire von der Schularbeit gestresst, am seltensten Schüler des Fondamentals, Schüler des Secondaire technique liegen dazwischen. Schüler, die davon ausgehen, dass ihre Lehrer sie für überdurchschnittlich leistungsfähig halten, geben seltener Schulstress an als Schüler, die annehmen, dass ihre Lehrer sie für durchschnittlich oder unterdurchschnittlich leistungsfähig halten. Schüler, die einen stärkeren Schulstress angeben, geben auch an, unter mehr Gesundheitsbeschwerden zu leiden (Kopf-, Bauch- und Rückenschmerzen, Traurigkeit, Gereiztheit, Nervosität, Einschlafschwierigkeiten und Schwindel).
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurde nach dem Cannabiskonsum der Schüler gefragt. 38 % der 17-18-Jährigen haben laut eigenen Angaben mindestens einmal in ihrem Leben Cannabis probiert, in den vergangenen 30 Tagen haben in dieser Altersgruppe 15 % Cannabis konsumiert. Der „Probierkonsum“ ist somit deutlich weiter verbreitet als der regelmäßige Konsum. Je älter die Schüler sind, desto höher ist der Anteil der Cannabiskonsumenten, wobei der Anstieg bei den Jungen größer ist als bei den Mädchen. Von den 17-18-Jährigen haben 20 % der Jungen in den vergangenen 30 Tagen Cannabis genommen, aber nur 11 % der Mädchen. Die Häufigkeit des Konsums unterscheidet sich kaum je nach Wohlstand der Familie oder zwischen dem Enseignement secondaire und dem Enseignement secondaire technique. Ein Viertel der Konsumenten hat bis zum Alter von rund 14 Jahren mit dem Konsum angefangen, daher sollte die Prävention frühzeitig einsetzen.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurden Fragen zum Tabakkonsum gestellt. Von den 11-12-Jährigen sind 2 % laut eigenen Angaben Raucher, in der Altersgruppe 17-18 steigt dieser Anteil auf knapp über ein Drittel. Bis zum Alter von 14 Jahren ist der Anteil der regelmäßigen Raucher (d.h. sie rauchen mindestens einmal pro Woche) bei Jungen und Mädchen etwa gleich hoch. In der Altersgruppe 17-18 rauchen 32 % der männlichen Jugendlichen regelmäßig, aber nur 23 % der weiblichen Jugendlichen. Im Enseignement secondaire technique ist der Anteil der regelmäßigen Raucher in allen Altersgruppen ungefähr doppelt so hoch wie im Enseignement secondaire. Die Hälfte der Raucher hat mit 14 Jahren oder noch früher mit dem Rauchen angefangen, daher sollte frühzeitig über die Gefahren des Rauchens aufgeklärt werden.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurden den Schülern von Sekundarschulen Fragen zu Sexualität und Verhütung gestellt. Von den männlichen Jugendlichen im Alter von 15 Jahren gaben 27 % an, schon Geschlechtsverkehr gehabt zu haben, bei den weiblichen Jugendlichen liegt der Anteil mit 22 % etwas darunter. Von den 18-Jährigen gaben jeweils rund zwei Drittel an, schon mit jemandem geschlafen zu haben. Schüler des Enseignement secondaire technique geben häufiger als ihre Altersgenossen im Enseignement secondaire an, schon Geschlechtsverkehr gehabt zu haben. Bei ihrem letzten Geschlechtsverkehr haben 68 % mit Kondomen verhütet und 55 % mit der Pille. Jungen wussten häufiger als die Mädchen nicht, welche Verhütungsmittel sie genutzt haben. Dies deutet darauf hin, dass Jungen in Verhütungsfragen sorgloser sind und ein Teil von ihnen Verhütung als Frauensache ansieht. Rund 3 % der sexuell aktiven Schüler gaben ein riskantes Verhütungsverhalten an: Sie haben beim letzten Geschlechtsverkehr mittels Koitus interruptus verhütet und sie haben auf andere Methoden verzichtet oder sie wussten nicht, ob der Partner bzw. die Partnerin zusätzlich eine sichere Methode einsetzt.
E-print/Working paper (2018)
In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler gefragt, ob sie an allen Schultagen frühstücken. Tägliches Frühstücken nimmt mit dem Alter ab: Während im Alter von 11-12 rund zwei Drittel der Schüler täglich frühstücken, sind es weniger als die Hälfte der Schüler im Alter von 17-18. Im Alter von 11-16 ist tägliches Frühstücken bei Jungen häufiger verbreitet als bei Mädchen, in der Altersgruppe 17-18 gibt es keine Unterschiede. Die befragten Schüler frühstücken umso eher täglich, je höher der Wohlstand der Familie ist, in der sie aufwachsen. Tägliches Frühstücken ist bei Schülern im Fondamental häufiger verbreitet als bei Schülern an Sekundarschulen. Innerhalb der Sekundarschulen ist tägliches Frühstücken am weitesten verbreitet im Enseignement secondaire und am seltensten im Modulaire.
E-print/Working paper (2018)
Die Schule ist ein wichtiger Ort der Sozialisation, an dem die Schüler viel Zeit verbringen. Positive Erfahrungen mit der Schule können die soziale und gesundheitliche Entwicklung der Schüler fördern, negative Erfahrungen können die Entwicklung beeinträchtigen. Daher wurde in der HBSC-Studie 2014 gefragt, wie sehr die Schüler ihre Schule mögen. Von den 11-12-Jährigen mögen 30 % die Schule sehr, weitere 52 % mögen sie einigermaßen. In der Gruppe der 15-16-Jährigen mögen 11 % die Schule sehr und 15 % mögen sie überhaupt nicht. Dementsprechend mögen Schüler des Fondamental ihre Schule eher als Schüler an Sekundarschulen. Zwischen den Schultypen Secondaire, Secondaire technique und Modulaire gibt es hingegen kaum Unterschiede. Je mehr sich Schüler durch die Schularbeit gestresst fühlen, desto eher mögen sie die Schule nicht. Sie mögen sie auch dann eher nicht, wenn sie vermuten, dass ihre Lehrer sie für leistungsschwach halten. Je weniger die Schüler ihre Schule mögen, desto mehr Gesundheitsbeschwerden berichten sie.
Scientific Conference (2018)
Background: Life satisfaction in youth decreases with lower FAS and older age, but increases with social support. Adolescence is a period of transition and the amount of time spend with peers increases while with family decreases. Objective(s): This study aims to investigate the mediating effects of family and peer support in the life satisfaction of Luxemburgish adolescents. Method: A total of 7 757 students aged from 11 to 18 years old took part in the 2014 HBSC Luxembourg survey. Data collected with the Cantril ladder (1965) to assess life satisfaction, the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) measuring both peer and family support and the Family Affluence Scale (FAS) was analyzed. Results: Hierarchical multiple regression analysis indicates the negative effect of age and the positive effect of family affluence on life satisfaction being partially mediated by family support, but not peer support, despite the strong correlation between both kinds of social support. Conclusions: Although peer and family support are highly correlated variables, only the latter influences adolescents’ life satisfaction, decreasing the negative impact of age and family affluence. As adolescence is a period of transition, the opposite results were expected, with peers being more important with age. Keeping a satisfactory relationship with family seems to play an important role in their life satisfaction. More studies should explore both complimentary kinds of social support.
Scientific Conference (2018)
Background: Suicide is a main cause of death among young people worldwide and adolescence is the period with the highest risk of developing suicidal ideation. Objective(s): Trends of suicidal ideation over time and identification of groups at risk in Luxembourg. Method: Secondary school students were asked the questions from the Optional Package “Suicidal ideation and behaviour” in the Luxembourgish HBSC survey 2006 (N = 6581), 2010 (N = 7192), and 2014 (N = 5599). Data were analysed using SPSS complex samples and logistic regressions. Results: 15.9% of the students considered suicide in 2006, 12.7% in 2010 and 15.2% in 2014. Girls were more likely to consider suicide than boys. Family affluence, family structure, schooltype, age, bullying and other variables predicted suicidal ideation and behaviour, too. Conclusions: Despite a decrease of considered suicide in 2010, suicidal ideation and behaviour did not change between 2006 and 2014. Thus, prevention programmes are important.