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Peer Reviewed
See detailIst Solfège gute Musik? Ein musikpädagogischer Ansatz zwischen Ästhetik und Selbstzweck
Sagrillo, Damien UL

Scientific Conference (2018, November 24)

Als Guido von Arezzo vor einem knappen Jahrtausend mit der Erfindung des Liniensystems aufwartete und Tonsilben aus den Angangsbuchstaben des Johannes-Hymnus ableitete, revolutionierte er damit die ... [more ▼]

Als Guido von Arezzo vor einem knappen Jahrtausend mit der Erfindung des Liniensystems aufwartete und Tonsilben aus den Angangsbuchstaben des Johannes-Hymnus ableitete, revolutionierte er damit die musikalische Bildung: Er ersetzte absurdes Auswendiglernen von (Kirchen-)Gesängen durch eine erlernbare, mechanische Lesetechnik. Er konnte wohl nicht ahnen, dass nach fast tausend Jahren „seine“ Methode immer noch Anwendung findet. In meinem Vortrag werde ich aufzeigen, wie Solfège, zum einen, durchaus musikästhetisch verortet ist, während, auf der anderen Seite, eben diese Methode der mechanischen Lesbarkeit, bar jedes musikästhetischen Anspruchs, den Musikpädagogen Kopfzerbrechen bereitet. [less ▲]

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See detailLa motivation du départ en échange pour développer les compétences des étudiants en tandem
Lejot, Eve UL; Molostoff, Leslie UL

Presentation (2018, November 23)

La motivation du départ en échange pour développer les compétences des étudiants en tandem : un parcours d’accompagnement linguistique et interculturel sur Moodle ! Présentation de dispositif ... [more ▼]

La motivation du départ en échange pour développer les compétences des étudiants en tandem : un parcours d’accompagnement linguistique et interculturel sur Moodle ! Présentation de dispositif d’enseignement-apprentissage LEJOT Eve, MOLOSTOFF Leslie Université du Luxembourg, Unité de recherche IPSE (Identités. Politiques, Sociétés, Espaces) KH Les Centres de Langues des 6 universités de la Grande Région (région territoriale transfrontalière entre la France, la Belgique, le Luxembourg et l’Allemagne) travaillent ensemble à la création d’un parcours pédagogique en ligne d’apprentissage du français et de l’allemand dans le cadre d’un projet Erasmus+ (2017-2019). L’objectif de la mise en place d’un cours en ligne est de guider les étudiants dans la préparation de leur échange universitaire dans l’une des 6 universités et ainsi de les inciter à se poser les bonnes questions en amont de leur départ. Le dispositif permet de développer leurs compétences linguistiques et interculturelles. Le constat d’un manque certain de coopération entre les Centres de Langues de la Grande Région est à l’origine de ce projet transfrontalier. De plus, dans la plupart des universités du consortium, un échange est obligatoire dans le parcours universitaire. Une étude préliminaire a mis au jour le manque de préparation des étudiants à ce semestre passé à l’étranger et également de mise à profit culturelle et linguistique de cet échange. D’autre part, les réponses à des questionnaires de cette étude envoyés aux étudiants ont révélé que ces derniers accordaient un grand intérêt aux cours de langues et s’y engageaient de manière volontaire. L’enjeu du projet, et donc du cours en ligne, via les activités pédagogiques proposées, est de rendre les étudiants plus autonomes et de les confronter, avant même leur départ, aux différences administratives, culturelles ou encore linguistiques qu’ils pourront observer entre leur environnement d’origine et celui d’accueil. Fractionné en cinq étapes thématiques (Préparation avant le départ, Préparation à l’arrivée, Vivre sur place, Les études et Validation des études), le parcours en ligne propose aux étudiants des activités qui leur permettront à la fois de renforcer leurs parcours linguistiques (apprentissage de vocabulaire spécifique, lecture de documents authentiques, visionnage de vidéos, rédaction de textes, etc.), et leurs compétences interculturelles (qu’est-ce qu’un bail ?, comment trouver un logement sur place ?, comment fonctionne l’université d’accueil ?, la notation, la gastronomie 95 locale, etc.). Afin de rendre la progression plus fluide, les étapes sont elles-mêmes divisées en trois parties. Toutes les parties contiennent au minimum un bloc d’activités au sein duquel les étudiants trouveront un document authentique et didactisé, des questions de compréhension de ce document, un exercice d’appropriation des nouvelles informations culturelles et/ou linguistiques et enfin, une tâche à effectuer (écrire un mail au secrétariat de l’université d’accueil, témoigner sur un sujet, etc.). Les informations communiquées via les activités correspondent au plus près aux attentes des étudiants avec six versions du cours proposées : une version par université. D’un point de vue technique, le cours est proposé en ligne, sur la plateforme Moodle. Ainsi, tous les étudiants participant au cours, malgré leur éloignement physique, partagent un même espace de travail en ligne. L’ensemble des activités se réalise individuellement et en autonomie, néanmoins, un espace collaboratif est mis à la disposition des étudiants sur le mode du tandem. L’objectif de notre projet étant de préparer culturellement et linguistiquement les étudiants en futur échange à vivre et étudier dans leur nouvelle ville/université d’accueil, intégrer des échanges réguliers avec un étudiant de la langue cible, voire de l’université d’accueil, apportera un gain en autonomie aux étudiants, une métaréflexion sur leur propre culture sociale et universitaire et des informations cruciales sur leur futur nouvel environnement. La pédagogie tandem en ligne rencontre ces dernières années un vif succès dans le contexte universitaire, comme le montrent, entre autres, le projet eTandem sino-francophone (Wang-Szilas, 2017) et le projet franco-brésilien Télétandem (Santos, 2012). Les résultats des recherches dans le domaine sociocognitif montrent que « l’espace protégé et encourageant du tandem » déclenche de nouveaux réflexes d’apprentissage (Eschenauer, 2013. p. 96). Travailler en tandem permet à deux étudiants de gérer un projet commun, de gagner de l’autonomie par la mise en place de ce projet, de se décentrer, de gagner en empathie et de mener une réflexion sur les moyens méthodologiques de mise en place pour l’organisation du travail (Eschenauer, 2013). Ainsi, les activités de la plateforme ont été conçues dans l’idée que les étudiants s’accompagnent mutuellement dans le développement de leurs compétences linguistiques et interculturelles. Au sein de notre parcours en ligne, le rôle du tandem est, tout d’abord, de permettre à l’étudiant d’avoir un soutien dans sa ville d’accueil, une personne-ressource apte à répondre à la majorité des questions liées à son installation dans la nouvelle ville. L’étudiant ressource devra opérer, comme mentionné plus haut, un travail de décentration dans la mesure où il devra apprendre à prendre du recul sur sa propre culture afin de pouvoir en parler avec son partenaire. Le partenaire, lui, développera son sens de l’empathie dans la mesure où il devra se montrer prêt à recevoir des informations pouvant différer des modèles culturels qui lui sont connus et familiers. Dans une autre mesure, une des stratégies spécifiques au tandem est de « proposer ou faire des corrections » (Lewis et Stickler, 2007, p.14). Cette stratégie de correction entre pairs est notamment applicable dans des activités de production écrite. Grâce à la relecture entre pairs, les étudiants ont plus tendance à retravailler leur production lorsqu’ils reçoivent des retours de pairs (Carifio, Jackson et Dagostino, 2001). Dans le cadre du projet, lorsqu’une tâche de production écrite est demandée, l’étudiant peut faire appel à son partenaire pour une relecture et des feedbacks avant de soumettre son travail en ligne. Ainsi, tous les étudiants ont donc un rôle à la fois de collaborateur et de co-évaluateur. Ils travaillent ensemble dans les trois situations suivantes : 96 relecture de documents : dans le cadre de la réalisation d’une tâche individuelle de production, l’étudiant est fortement encouragé à faire appel à son partenaire pour une relecture de son travail avant soumission de ce dernier pour évaluation. Le partenaire apportera des feedbacks à l’étudiant afin d’améliorer cette production. échange de conseils : comme mentionné plus haut, les étudiants sont, tout au long du travail sur la plateforme, des ressources les uns pour les autres. Chaque étudiant est un soutien, une personne-ressource pour son partenaire, apte à répondre (ou à chercher la réponse) à la majorité des questions liées à son installation dans la nouvelle ville. collaboration : tout au long du scénario, en plus des tâches à réaliser individuellement, il est demandé aux tandems de travailler en étroite collaboration sur des présentations communes à réaliser dans les deux langues et visant à approfondir encore une fois les connaissances linguistiques et culturelles respectives de la paire d’étudiants sur leur ville/université d’accueil. L’enjeu de l’intégration de la fonction tandem dans notre cours en ligne est de tester à la fois le principe de l’eTandem et la réalisation de tâches autour du Français sur Objectif Universitaire. Du fait de la collaboration de 6 universités représentant 4 pays, la relation avec un pair semble la source la plus fiable et précise pour la collecte d’informations et l’autoformation de l’étudiant en futur échange dans une de ces 6 universités. La complexité résulte dans la mise en place de cette fonction tandem et dans l’évaluation des compétences qu’elle permettra aux étudiants de réellement développer. Enfin, sert-elle vraiment l’autonomisation de l’étudiant ? Si on distingue l’autonomie de l’indépendance (l’indépendance comme capacité à gérer des situations tout seul et l’autonomie comme la capacité à faire ses choix, à décider par soi-même de nos besoins de ce qui est bon pour nous), la plateforme permet de développer les deux à la fois pour les étudiants. Les 5 étapes thématiques du Moodle permettent de développer leur indépendance, de les outiller pour qu’ils puissent se débrouiller pendant ce semestre avec la langue, la culture universitaire et nationale du pays d’accueil. Le travail en tandem va permettre à l’étudiant de s’émanciper du programme préconstruit pour choisir par lui-même ce qu’il veut savoir, ce qui l’intéresse, etc. et utiliser son tandem pour trouver les moyens d’accéder aux informations et compétences dont il peut avoir besoin pour rendre effective cette autonomie. La difficulté est de trouver ici un juste guidage du tandem : suffisamment cadrant pour le faire démarrer et lui servir d’étayage, et suffisamment lâche pour laisser le binôme s’en émanciper. L’objectif est d’« outiller » les étudiants au mieux pour acquérir le niveau suivant à leur niveau de langue actuelle (par exemple progresser de B1 à B2). Nous avons ainsi conçu pour notre scénario un ensemble de tâches à réaliser en tandem orientées autour de la vie culturelle et universitaire que les étudiants devront réaliser ensemble à distance, mais également en présentiel lors de deux sessions qui encadrent leur départ (une en amont et l’autre en aval). La mise en place de notre projet suit la logique du schéma d’ingénierie pédagogique ADDIE, utilisé notamment par J. Wang-Szilas (2017) dans le cadre de son projet eTandem sinofrancophone. Ainsi notre projet suit les étapes suivantes : Évaluation (étude préliminaire), Analyse (détermination des besoins des étudiants), Design (détermination du squelette et des principes du cours en ligne), Développement (mise en place des activités du parcours en ligne), Implémentation (phase test/pilote auprès d’étudiants testeurs), Évaluation (collecte de feedbacks 97 de la part des étudiants), Analyse (des feedbacks et réalisation d’un critical report), Design (redesign du cours en ligne en prenant en compte les retours des étudiants testeurs), Développement, Implémentation (phase de lancement). Dans notre communication, nous allons présenter notre dispositif, les tâches à réaliser en tandem et les premiers retours des étudiants sur ces tâches. Nous allons analyser les questionnaires de feedbacks des étudiants. Les questionnaires leur permettront à la fois de mettre en avant ce qu’ils ont apprécié, ce qu’ils ont appris culturellement et linguistiquement, mais également de proposer des pistes d’amélioration pour rendre le parcours plus attractif et surtout le plus adapté possible au public visé. Nous allons également faire un point concret sur la mise en pratique (forum, relecture, workshop etc.) du rôle de co-évaluateur et de collaborateur de réalisation de tâches au sein de notre parcours pédagogique sur Moodle. KH RÉFÉRENCES BIBLIOGRAPHIQUES Carifio, J., Jackson, I. et Dagostino, L. (2001). Effects of Diagnostic and Prescriptive Comments on the Revising Behaviors of Community College Students. Community College Journal of Research and Practice, 25(2), 109-122. Eschenauer, J. (2013). Apprendre une langue en tandem. Réinterprétation des tandems à la lumière d’une approche sociocognitive. Langages, 192(4), 87-99. doi: 10.3917/lang.192.0087 Lewis, T. et Stickler, U. (2007). Les stratégies collaboratives d’apprentissage lors d’un échange en tandem via Internet. Lidil, 36, 163-188. Santos, L. (2012). Projet Télétandem Brésil, trois années d’échanges franco-brésiliens en ligne : le point de vue des étudiants français. Alsic, 15(2). Repéré à http://journals.openedition.org/alsic/2530 Wang-Szilas, J. (2017). Les enjeux de l’intégration de l’eTandem en didactique des langues-cultures étrangères : interactions entre apprenants et dynamique institutionnelle dans un dispositif universitaire sino-francophone. Adjectif.net. Repéré à http://www.adjectif.net/spip/spip.php?article436 [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPréparer les futurs enseignants à l’utilisation stratégique des TICE: Une approche par projet
Busana, Gilbert UL; Reuter, Robert UL

Scientific Conference (2018, November 23)

Étant donné (1) le besoin d'enseignants désireux et capables de concevoir et de mettre en œuvre de façon fondée et réfléchie des pratiques techno-pédagogiques dans les écoles et (2) la rareté actuelle des ... [more ▼]

Étant donné (1) le besoin d'enseignants désireux et capables de concevoir et de mettre en œuvre de façon fondée et réfléchie des pratiques techno-pédagogiques dans les écoles et (2) la rareté actuelle des utilisations stratégiques des TIC dans les écoles au Luxembourg, le manque de compétences déclarées et la faible confiance des enseignants lorsqu'il s'agit d'enseigner avec les TIC (Reuter, Busana & Linckels, 2016), nous avons conçu, mis en œuvre et testé, dans la formation initiale des futurs enseignants de l’enseignement fondamental, une approche par projet pour le développement de compétences TICE. Nous demandons aux étudiants (1) d'explorer activement des problèmes pédagogiques réels, (2) de passer en revue les solutions pédagogiques existantes et les technologies potentiellement utiles, (3) de développer un scénario pédagogique original enrichi par les TIC et ayant une valeur ajoutée projetée selon le modèle SAMR (Puentedura, 2013), (4) de le mettre en œuvre dans un contexte scolaire réel, (5) de documenter, analyser et évaluer les activités d'apprentissage et d'enseignement mises en pratique, (6) de réfléchir sur base de connaissances scientifiques et de sagesses pédagogiques existantes et (7) de rapporter, par écrit et oralement, leurs expériences à un public authentique de pairs et de membres de la communauté scolaire. L'ensemble du processus a pour but d'engager les étudiants, de les faire travailler sur un projet dont ils sont les auteurs, de favoriser la collaboration, de mettre en place des apprentissages authentiques et orientés vers la pratique professionnelle et de leur permettre d'appliquer concrètement des concepts théoriques, comme la taxonomie des objectifs d'apprentissage de Bloom (Anderson & Krathwohl, 2001), la taxonomie des événements d'apprentissage et d'enseignement (Verpoorten, Poumay & Leclercq, 2008) et les stratégies d'intégration technologique (Roblyer & Doering, 2012). [less ▲]

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See detailBeneficiaries of international protection travelling to their country of origin: Challenges, Policies and Practices in the EU Member States, Norway and Switzerland
Jacobs, Sarah UL; Sommarribas, Adolfo UL; Nienaber, Birte UL

Report (2018)

The main objectives of this study of the European Migration Network are to provide objective and reliable information about beneficiaries of international protection who travel to their country of origin ... [more ▼]

The main objectives of this study of the European Migration Network are to provide objective and reliable information about beneficiaries of international protection who travel to their country of origin or come into contact with national authorities of their country of origin, and information on cases where international protection statuses were ceased leading to, for example, the status being ended, revoked or not renewed (as per Article 45 and 46 of the recast Asylum Procedures Directive) and, ultimately, the permission to stay withdrawn. For the Luxembourgish case, it is firstly important to note that beneficiaries of the refugee status and of the status of subsidiary protection are not subject to the same restrictions with regard to travel to the country of origin or contact with national authorities. While refugees are in principle not permitted to travel to the country of origin, beneficiaries of subsidiary protection are not subject to this restriction. In this context, the phenomenon of beneficiaries of the refugee status travelling to their country of origin is currently not considered a policy priority in Luxembourg. While it does occur, there are no statistics providing information on how many refugees undertake this journey or contact the national authorities, on the reasons for travel to the country of origin, nor is there any case law on the cessation of the refugee status for reasons of travel to the country of origin. Luxembourg’s authorities are not systematically informed of such events by the authorities of other Member States. Luxembourg has no external borders with the exception of the international airport of Luxembourg, from where only an extremely limited number of flights to third countries depart. Thus, it is extremely difficult to capture the extent of the phenomenon in Luxembourg. Luxembourg’s Asylum Law establishes the re-availment of the protection of the country of origin and the voluntary re-establishment in the country of origin as grounds for cessation of the refugee status. Travel to the country of origin or contact with its national authorities are not explicitly forbidden by legislation. In principle, refugees are not permitted to travel back to the country of origin. They are provided with this information on multiple occasions: for instance at the moment of the introduction of their application, as well as when they are issued the decision granting them protection. Their travel document also clearly states the restriction. There is no notification or authorisation procedure that would authorise such travel in Luxembourg. When the Directorate of Immigration has the information that a refugee travelled back to the country of origin, it will proceed to an in-depth analysis of the personal situation of the individual. Determining that this travel is proof of the voluntary re-establishment in the country of origin is however considered extremely difficult, as it is nearly impossible to ascertain the reasons for which the refugee returned. Furthermore, a short stay in the country of origin is not necessarily considered like the (permanent) establishment in the country of origin or a proof thereof. This is also due to the fact that the Luxembourgish authorities cannot contact the authorities of the country of origin and have no tools to undertake an investigation there in order to verify that the refugee has re-established him/herself. The travel and the surrounding circumstances can be taken into account if the minister decides to re-examine the validity of the status, which could potentially lead to a withdrawal. The Directorate of Immigration has never considered ceasing protection because a refugee contacted the authorities of the country of origin. Proving that this contact occurred in the first place, and next, proving that it constitutes a re-availment of the protection of the country of origin, is considered nearly impossible. In addition, it is a fact that certain administrative procedures require the production of official documents and that the substitution of these documents with affidavits are in practice not always feasible. As previously mentioned, beneficiaries of subsidiary protection are authorised to travel back to their country of origin and are permitted to contact the authorities of their country of origin. They are even encouraged to contact the national authorities in order to obtain a national passport. These actions can thus not lead to the cessation of the status of subsidiary protection. If the decision to cease the status is taken, the beneficiary is notified of this decision in writing. The decision can be appealed before the First instance Administrative Court. If the decision of the Court is negative, the individual can file an appeal before the Second instance Administrative Court. In principle, the decision to cease international protection carries a return decision. However, the individual can apply for another residence permit if s/he fulfils the conditions established in the Immigration Law. The same is true for family members who got a residence permit through family reunification with the concerned person: the family members will lose their right to stay unless they can gain access to another residence permit under the Immigration Law. [less ▲]

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See detailThe non-restraint: a case-study into (trans)national knowledge circulation
Andersen, Eva UL

Scientific Conference (2018, November 22)

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See detailNetzWerkTreffen Lerncoaching 2018
Böwen, Petra UL

Conference given outside the academic context (2018)

Die Netzwerktreffen richten sich an Absolventen des Studienganges Zertifikat LernCoaching. Das PraxisBüro organisiert diese Treffen, um das Netzwerk der Absolventen zu fördern. Momente der Rückkehr an die ... [more ▼]

Die Netzwerktreffen richten sich an Absolventen des Studienganges Zertifikat LernCoaching. Das PraxisBüro organisiert diese Treffen, um das Netzwerk der Absolventen zu fördern. Momente der Rückkehr an die Universität laden dabei zu anregenden Gesprächen, weiterführendem Austausch und zukünftigen gemeinsamen Projekten ein [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (2 UL)
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Peer Reviewed
See detailThe Microbiome Modeling Toolbox: from microbial interactions to personalized microbial communities
Baldini, Federico UL; Heinken, Almut Katrin UL; Heirendt, Laurent UL et al

in Bioinformatics (2018)

The application of constraint-based modeling to functionally analyze metagenomic data has been limited so far, partially due to the absence of suitable toolboxes. To address this gap, we created a ... [more ▼]

The application of constraint-based modeling to functionally analyze metagenomic data has been limited so far, partially due to the absence of suitable toolboxes. To address this gap, we created a comprehensive toolbox to model i) microbe-microbe and host-microbe metabolic interactions, and ii) microbial communities using microbial genome-scale metabolic reconstructions and metagenomic data. The Microbiome Modeling Toolbox extends the functionality of the COBRA Toolbox. The Microbiome Modeling Toolbox and the tutorials at https://git.io/microbiomeModelingToolbox. [less ▲]

Detailed reference viewed: 280 (8 UL)
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Peer Reviewed
See detailTaking Their Place: Educational Expansion and Inequality of Educational Opportunities—A Gendered Perspective
Bar-Haim, Eyal UL; BLANK, Carmel; Rotman, Assaf

in Higher Education Policy (2018)

Educational expansion and gender differences in educational attainment have both been studied in various contexts, but their interdependence has rarely been examined, and even then, yielded conflicting ... [more ▼]

Educational expansion and gender differences in educational attainment have both been studied in various contexts, but their interdependence has rarely been examined, and even then, yielded conflicting results. We focus on the expansion of tertiary education in Israel resulting from several reforms introduced in the mid-1990s and ask two questions: (a) How did educational expansion affect inequality of opportunity (IEO)? (b) Did the effect of educational expansion differ between men and women? Based on the Israeli census, we examine changes in IEO between 1995 and 2008 across all levels of education. We find that women from lower socioeconomic background were the main beneficiaries of the expansion, especially at the MA+ level. Several explanations for these findings are discussed. [less ▲]

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See detailInclusive Practice: The influence of teachers´ attitudes and competence
Pit-Ten Cate, Ineke UL

Presentation (2018, November 21)

Following the global drive toward more equity in educational systems in general, and inclusive education in particular (UN, 2006), research has focused increasingly on the extent to which teachers are or ... [more ▼]

Following the global drive toward more equity in educational systems in general, and inclusive education in particular (UN, 2006), research has focused increasingly on the extent to which teachers are or can be prepared to accommodate students with diverse special educational needs (SEN) in their classrooms. Teachers play a key role in creating inclusive learning environments (Borg, Hunter, Sigurjonsdottir, & D’Alessio, 2011) and for the successful implementation of inclusive practice (Meijer, Soriano, & Watkins, 2003). However, whilst teachers are faced with increasingly heterogeneous classrooms, relatively little is known about teachers´ perceived competence and willingness to accommodate a heterogeneous student population in relation to the characteristics of the school environment and demands of the educational system. In addition, it is important to consider teachers´ attitudes toward students with SEN and related behavioural intentions that may facilitate or hinder inclusion. More specifically, decisions concerning the interaction with and educational instruction of students with SEN may be affected by teachers´ perceived competence as well as by general stereotypes and associated attitudes, as attitudes can elicit positive or negative expectations and judgments, which, in turn, can enhance or limit the inclusion of students with SEN in mainstream schools. The presentation will outline findings of the INCLUS project, funded by the Luxembourgish National research Foundation (FNR), concerning teacher variables associated with the successful implementation of inclusive practice. The project investigated teachers´ attitudes and perceived competence concerning the inclusion of children with special educational needs, and evaluated intervention modules aiming to support teachers in implementing inclusive practice. Findings and their implications will be discussed in terms of theory and their implications for teacher training programs. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe influence of fracture geometry variation on non-Darcy flow in fractures under confining stresses
Chen, Yuedu; Lian, Haojie UL; Liang, Weiguo et al

in International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences (2018), 113

To investigate the influence of geometric characteristics of deformable rough fractures under confining stresses on the behaviors of non-Darcy flow, four fractured sandstone specimens were used for ... [more ▼]

To investigate the influence of geometric characteristics of deformable rough fractures under confining stresses on the behaviors of non-Darcy flow, four fractured sandstone specimens were used for hydraulic tests in the experiments. According to the experimental results of the relationships between the hydraulic gradient and the flow rate, it is demonstrated that the Forchheimer's equation can offer a good description of the non-Darcy flow in rough fractures. In addition, the coefficients A and B in Forchheimer's equation are sensitive to the fracture geometric characteristics, and their values also increase as the confining stress rises, mainly owing to the reduction of the hydraulic aperture and the heterogeneous distribution of the interconnected void areas with the confining stress rising. Then, the surface and interior geometric properties of rough fractures were quantitatively characterized with the peak asperity height and the box-counting fractal dimension of the heterogeneous distribution of the interconnected void areas, respectively. Furthermore, an empirical relationship between the fractal dimension D and the fracture apertures was constructed according to the experimental results. Lastly, a quantitative model was proposed to represent the relationship between the fracture geometric characteristics and the non-Darcy coefficient . This model was further used to link the non-linear coefficient of Forchheimer's equation and the critical Reynold number with the fracture geometric characteristics. The proposed models were validated by the experimental data and would be helpful to characterize the non-Darcy flow behavior in rough fractures under various confining stresses. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (0 UL)
See detailAlles anders? Was Digital Natives vom Arbeitsmarkt erwarten
Samuel, Robin UL

Speeches/Talks (2018)

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See detailIntegration of omics data for biotechnology-relevant microbial communities
Herold, Malte UL

Doctoral thesis (2018)

Naturally occurring and artificial bacterial communities play an import role in many biotechnological processes. To elucidate bacterial interactions that are important for potential optimized ... [more ▼]

Naturally occurring and artificial bacterial communities play an import role in many biotechnological processes. To elucidate bacterial interactions that are important for potential optimized biotechnological applications, high-throughput measurements of biomolecules, metagenomics, metratranscriptomics,metaproteomics, and meta-metabolomics provide a detailed snapshot of mixed microbial consortia. Integration of multiple layers of omics data allows to reconstruct structure and function of complex microbial communities and is demonstrated for two different model systems. The first chapter focuses on synthetic communities consisting of strains representing key species found in biomining operations and acid mine drainage and that are of economical interest for copper production. A high-quality closed reference genome for L. ferriphilum was obtained by DNA sequencing and was subsequently used to integrate functional omics data, i.e. transcriptomic and proteomic profiling. The combination of genomics, genome annotation, and functional omics data allowed an in-depth characterization of L. ferriphilum in culture medium and in the presence of the iron sulfide mineral chalcopyrite, an economically relevant copper ore. Subsequently, analyses were performed for co-cultures of up to three organisms highlighting specific interaction mechanisms. The cultures without L. ferriphilum showed higher copper solubilisation rates, as the highly efficient iron oxidiser might raise the redox potential above the optimal range. For in situ studies, reference-based analyses are of limited use, e.g. due to a lack in reference genomes of culturable isolates. Hence, the second chapter focuses on an approach to study mixed microbial communities independent of prior knowledge and available reference genomes. A timeseries of oleaginous floating sludge samples that spans over one and a half years was analysed by integrating metagenomic, metatranscriptomic, metaproteomic, and meta-metabolomic data. This allowed the reconstruction of population level genomes and the characterization of the niches of the respective populations. The functional potential was assessed, as well as expression profiles over time, yielding a detailed view on lifestyle strategies and the potential impact of abiotic factors. Understanding the niche ecology of the predominant lipid accumulators in the system could lead towards optimized biofuel production. [less ▲]

Detailed reference viewed: 168 (26 UL)
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Peer Reviewed
See detailSwitchable dissociation of excitons bound at strained CdTe/CdS interfaces
Enders, Florian; Budweg, Arne; Zeng, Peng et al

in Nanoscale (2018)

Detailed reference viewed: 115 (10 UL)
See detailLa confrontation Est-Ouest: une analyse d’images de la guerre froide
Mouton, Victoria UL

Presentation (2018, November 19)

Ce séminaire s’est focalisé sur l’examen des problématiques posées par la confrontation Est-Ouest et proposait une analyse critique d’images de la guerre froide à l’aide d’un outil numérique.

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See detailThe viability of C-tests: Which place do they have among other language tests?
Reichert, Monique UL

Presentation (2018, November 17)

C-tests are language tests that consist of a small number of short texts. In each one of those texts, and starting with the second sentence, the second half of each second word is omitted, and test takers ... [more ▼]

C-tests are language tests that consist of a small number of short texts. In each one of those texts, and starting with the second sentence, the second half of each second word is omitted, and test takers are asked to provide the missing word parts. In addition to their appealing characteristic as language measurement instruments which are easy to create, administer and score, they generally yield highly objective and reliable results. These features might explain why C-tests have in the meantime been used for a multitude of purposes and languages. However, the recurrent question about the validity of C-tests makes aware that caution needs to be exercised with regard to the contexts in which these language tests can ideally be used. The presentation will give an introduction about the process(es) of c-test development, and highlight different purposes for which C-tests can be used by placing them in the context of other, more “classical” language tests. [less ▲]

Detailed reference viewed: 64 (2 UL)