Results 1-20 of 214.
((uid:50030545))

Bookmark and Share    
See detailSurprising Sources
Schafer, Valerie UL

Presentation (2023, May 11)

Do the historians gathered in the Tensions of Europe network have a particular relationship to archives, to sources, and to their research materials? What does being a historian of technologies ... [more ▼]

Do the historians gathered in the Tensions of Europe network have a particular relationship to archives, to sources, and to their research materials? What does being a historian of technologies, infrastructures, or networks imply, and is there a singularity regarding sources and archives? It is this relationship to the archives, to the sources, to the historical material at large, to the spatialities, and materialities as well, that this conference invites us to question. The issue of “Surprising Sources” can be understood in two ways: first by reflecting on a source that is surprising in its form (use of a series of stamps, unpublished data, a natively digital archive, material traces like abandoned factory, pipes, etc.), and second by presenting a source that is surprising in its content, such as an unexpected discovery in a source that alters the meaning of the research, adds substance to it, or modifies it. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (0 UL)
See detailPourquoi les femmes ont quitté l'informatique et pourquoi ce n’est pas une fatalité…
Schafer, Valerie UL

Presentation (2023, April 27)

Notre défi sera de mieux comprendre l'évolution historique qui, depuis les années 1950, a conduit à la désaffection progressive des femmes pour les études d'informatique. Cette tendance n'est pas sans ... [more ▼]

Notre défi sera de mieux comprendre l'évolution historique qui, depuis les années 1950, a conduit à la désaffection progressive des femmes pour les études d'informatique. Cette tendance n'est pas sans conséquence sur les usages, les pratiques, les produits et applications numériques. Elle est manifeste dans les représentations, les métiers, les programmes ou encore les algorithmes. Qu’est-il arrivé aux « Computer Girls » enthousiastes des origines ? [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL'animal médiatique
Fantin, Emmanuelle; Schafer, Valerie UL; Sécail, Claire

in Temps des Medias: Revue d'Histoire (2023), (40),

L’animal est au cœur d’interrogations politiques, sociales, écologiques et ontologiques qui éclairent le passé de manière profondément contemporaine. Si une « question animale » a bien émergé à l’âge ... [more ▼]

L’animal est au cœur d’interrogations politiques, sociales, écologiques et ontologiques qui éclairent le passé de manière profondément contemporaine. Si une « question animale » a bien émergé à l’âge classique et aux Lumières, inspirant de nombreux travaux, traités et autres publications, les recherches académiques des dernières décennies ont cependant connu une évolution fondamentale dans le champ historique. Qualifiées d’animal turn, elles sont caractérisées par le passage d’une vision de l’animal comme « objet » à celle d’un animal agissant, véritable acteur silencieux et souvent discret au cœur de multiples processus sociaux. Dans ce paysage prolifique qui cherche à produire une histoire des animaux, avec les animaux, ou par les animaux, la place et le rôle des médias sont quant à eux assez peu interrogés, du moins rarement spécifiquement. Les animaux occupent pourtant une place de choix sur la scène médiatique, des affiches illustrées et grands quotidiens du XIXe siècle à la circulation de mèmes et gifs sur les réseaux socio-numériques au XXIe siècle, en passant par les magazines TV animaliers ou les films et les albums jeunesse du XXe siècle. Ils apparaissent sous l’angle des représentations, des interactions avec les hommes, de leurs rôles et fonctions dans les sociétés, dans l’espace politique comme public. La question animale peut surgir dans les médias à l’occasion d’un détournement, d’une information, d’arguments commerciaux, d’enjeux de protection ou encore à travers ces animaux vedettes qui peuplent notre quotidien. Que nous apprend l’histoire de la diversité de ses fonctions, de ses usages et de ses imaginaires déployés dans les médias ? Ce dossier du Temps des médias invite à penser les animaux dans le temps long de l’histoire des médias. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailHarlem Shake à la BnF … À la recherche d’un phénomène viral dans les archives du Web
Pailler, Fred UL; Faye, Alexandre; Aubry, Sara et al

Scientific Conference (2023, April 05)

Le 30 janvier 2013, George Kusunoki Miller, un étudiant australo-japonais résidant aux États-Unis, publie une vidéo où il danse dans sa chambre sur une musique de DJ Baauer accompagné de trois amis vêtus ... [more ▼]

Le 30 janvier 2013, George Kusunoki Miller, un étudiant australo-japonais résidant aux États-Unis, publie une vidéo où il danse dans sa chambre sur une musique de DJ Baauer accompagné de trois amis vêtus de combinaisons zentai. Trois jours plus tard, un collectif de skateboarders australiens répond à cette publication en imitant la vidéo et y ajoutant une construction en deux temps : un personnage casqué danse seul dans un environnement où les autres sont absorbés par des tâches quotidiennes, et lorsque la musique s’intensifie, tout le monde se trouve subitement déguisé et emporté en une transe intense. La vidéo devient virale au cours du mois de février 2013, elle est remixée et rejouée par des milliers de personnes, et ce largement au-delà de l’Australie, et notamment en France. Ce phénomène viral est devenu une référence pour en décrire d’autres. Il présente à lui seul une mise en abyme de la contagion virale (Marino, 2014). Il combine des caractéristiques telles que la dimension mondiale, transculturelle et translinguistique, des circulations trans-plateformes, ainsi qu’un caractère démesuré et éphémère à la fois. Dans le cadre du projet Hivi, dédié à l’histoire de la viralité en ligne et du projet BUZZ-F, plus particulièrement consacré aux phénomènes viraux en France, mené avec le soutien du BnF Datalab sur l’année académique 2021-2022, il a servi d’exemple saillant de viralité et d’étude de cas pour analyser sa préservation et sa recherchabilité dans les archives du Web. Ce cas d’étude présente en effet au regard de l’archivage du Web plusieurs enjeux intéressants : - d’abord sa date de démarrage, en 2013, à une période où l’archivage des réseaux sociaux-numériques et des plateformes vidéos est moins développé qu’aujourd’hui (outre que le Harlem Shake se déploie notamment sur YouTube, mais la plateforme n’est pas encore en position dominante et se voit concurrencer par d’autres plateformes de vidéos ou par la création de sites dédiés à ce phénomène Internet) - sa représentation dans les archives du Web, de la BnF comme de l’Ina, dont il convient de déterminer les formes numériques archivées (contenus html et vidéos, traces sous forme de liens) - l’absence de recherchabilité en plein texte sur cette période dans la collecte large des archives de la BnF. L’écho du phénomène est par contre immédiatement palpable dans la presse nationale comme régionale, accessible via la collecte BnF de la presse en ligne. Son interrogation révèle la présence dans les archives de multicaptures ou doublons, qui peuvent éventuellement être des marqueurs de la viralité - la nécessité d’articuler lecture qualitative et quantitative pour saisir le phénomène dans sa complexité (participants, audience (Ashon, 2013), circulation (Jenkins, 2009), usages (Soha et Zachary, 2016), etc.) - son insertion dans une tradition des vidéos de performances collectives, qui invitait à se pencher par exemple sur des phénomènes viraux plus anciens comme le lipdub. Cette présentation est revenue sur le travail commun mené pour identifier le Harlem Shake au sein des archives de la BnF, identifier, créer et documenter des jeux de données utiles et représentatifs, les contextualiser, en proposer des visualisations. Elle éclaire les apports mais aussi les biais et limites identifiés, les stratégies de recherche mises en place (via les URL, le calcul de la viralité à partir des doublons représentant des valeurs extrêmes et ses difficultés d’interprétation, etc.). Elle envisage les perspectives ouvertes pour la recherche mais aussi pour l’archivage du Web (notamment en terme d’indexation de la page web entière plutôt que du seul texte, de repérage des vidéos disparues du web vivant, de dédoublonnage, etc.). Cette communication, présentée par Alexandre Faye et Fred Pailler, articule plusieurs aspects de l’appel à communication : présentations de projets scientifiques mobilisant les corpus web et les humanités numériques ; présentations de retours d’expérience de projets de recherche utilisant le web comme source : obstacles rencontrés, “success stories” ; présentation d’expérimentations et de dispositifs favorisant l’accès aux archives numériques et aux corpus web. Elle est à l’intersection des axes 2 (Politiques, pratiques et techniques archivistiques et archives web : du document aux corpus) et 3 (Relations entre dispositif technique et données scientifiques : l’archive web en réseau). [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAbstractions and Embodiments: New Histories of Computing and Society ed. by Janet Abbate and Stephanie Dick (review)
Schafer, Valerie UL

in Technology and Culture (2023), 64(2), 611-613

Book review of bstractions and Embodiments: New Histories of Computing and Society ed. by Janet Abbate and Stephanie Dick

Detailed reference viewed: 45 (0 UL)
See detailWomen, Gender and Computing
Schafer, Valerie UL; Höfer, Matthias Simon UL; Noguera, Carmen UL

Book published by infoclio (2023)

The book "Women, Gender and Computing (from the 1940s to today)" analyses how the role of women in computing has evolved in the US and Europe. It studies how this field became more and more a masculine ... [more ▼]

The book "Women, Gender and Computing (from the 1940s to today)" analyses how the role of women in computing has evolved in the US and Europe. It studies how this field became more and more a masculine domain. This anthology is structured in three parts. The first one focused on (In)Visibility through time, highlighting women's important role in the early years of computing. It enlightens the evolution of their role, first as human computers or punch cards operators, until the strong professionalization of the sector, and showcases their invisibility through time. The second part, on users and gendered representations, shows how the field of computing has been clearly centered around men, may it be through advertising or national policies. The third part is focused on empowerment, appropriation, and activism, starting with the first pioneering women in the software industry, such as Elsie Shutt in the 1950s and Stephanie "Steve" Shirley in the 1960s. On the most actual trends, this part includes different initiatives to encourage women into coding, gaming, and computing as a whole. This Living book mixes historical, sociological, and anthropological approaches, abandoning restrictive outlooks on computing science as a solely programming-centered field. The selected materials provide an overview of practices and representations of experts, computer workers, and users. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (6 UL)
Full Text
See detailConference Virality, platforms and influence
Schafer, Valerie UL; Pailler, Fred UL

Scientific Conference (2023, March 30)

Within the framework of the HIVI project, related to the history of online virality and supported by the Luxembourg National Research Fund (FNR) (C20/SC/14758148), this conference, organised by Fred ... [more ▼]

Within the framework of the HIVI project, related to the history of online virality and supported by the Luxembourg National Research Fund (FNR) (C20/SC/14758148), this conference, organised by Fred Pailler and Valérie Schafer (C²DH, University of Luxembourg), will analyse the role that platforms and diverse stakeholders (i.e., celebrities, entrepreneurs, companies, politicians, NGO, journalists, activists, users, etc.) play in the spread, diffusion, circulation or moderation and invisibilisation of digital content. It will intertwine case study based approach and more theoretical ones, and question methods, audiences, formats, discourses, reception, etc. to better unfold the complexity of viral contents and the key notion of influence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (5 UL)
See detailMédias sociaux en politique
Schafer, Valerie UL

Conference given outside the academic context (2023)

Co-organisatrice et modératrice de la table ronde. Résumé: Des personnalités politiques, des professionnel-le-s de la communication et des scientifiques discuteront de l’utilisation et de l’impact des ... [more ▼]

Co-organisatrice et modératrice de la table ronde. Résumé: Des personnalités politiques, des professionnel-le-s de la communication et des scientifiques discuteront de l’utilisation et de l’impact des réseaux sociaux numériques dans le monde politique. Quels sont les avantages, mais aussi les risques pour les hommes et femmes politiques d’utiliser les réseaux sociaux ? Quelles sont les pratiques, notamment le choix des plateformes de communication et l’audience visée? Comment sont modérés les échanges et retours et comment sont évalués et mesurés l’impact et la réussite de cette communication en ligne? Autant de questions qui seront abordées lors de cette rencontre croisant les regards, les retours d’expérience et les expertises autour d’un enjeu démocratique et citoyen. [less ▲]

Detailed reference viewed: 64 (3 UL)
See detailStocker par, dans et pour les médias
Niemeyer, Katharina; Schafer, Valerie UL

Presentation (2023, March 20)

Avant de constituer une ‘archive’ ou ‘collection’ se déroule une pratique en apparence banale : celle du stockage. C'est à la fois une pratique triviale et technique, qui relève d’usages individuels ... [more ▼]

Avant de constituer une ‘archive’ ou ‘collection’ se déroule une pratique en apparence banale : celle du stockage. C'est à la fois une pratique triviale et technique, qui relève d’usages individuels (stockage de musique, de photos personnelles, de données…) mais aussi collectifs (stockage par les médias eux-mêmes, les institutions patrimoniales…). Katharina Niemeyer et Valérie Schafer reviendront sur le numéro spécial qu’elles ont récemment coordonné et qui analyse la question du stockage dans une perspective historique, médiatique et matérielle. La problématique de la rencontre entre l’analogique et le numérique est ici au cœur de la réflexion : quelles répercussions de ce contexte renouvelé du stockage pour les usagers, pour les industries médiatiques, pour les institutions patrimoniales ou encore pour l’écriture de cette histoire ? Quels défis se présentent aux archivistes ? Comment se négocie le passage entre analogique et numérique, entre continuités et ruptures ? En présentant des exemples (CD-Rom, stockage pair-à-pair, etc.) qui couvrent le stockage par, dans et pour les médias, la rencontre souhaite également engager un échange sur une pratique transversale aux médias et usages médiatiques et sur un sujet inépuisable. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (2 UL)
See detailContinuer à faire réseau : le regard d’une chercheuse sur le projet Respadon (conclusion de la journée).
Schafer, Valerie UL

Scientific Conference (2023, March 13)

L’équipe de ResPaDon organise une journée d’échange autour des résultats et des perspectives de ce projet débuté en mars 2021. Des conditions d’accès aux collectes collaboratives, des enjeux juridiques à ... [more ▼]

L’équipe de ResPaDon organise une journée d’échange autour des résultats et des perspectives de ce projet débuté en mars 2021. Des conditions d’accès aux collectes collaboratives, des enjeux juridiques à la coopération entre acteurs nationaux et établissements de proximité, le Réseau de Partenaires pour l’exploration et l’analyse de données numériques (ResPaDon) propose de partager les résultats de sa démarche pour développer les usages scientifiques de la collection des archives du dépôt légal du web. [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailInternet histories second early career researcher award
Schafer, Valerie UL; Brügger, Niels; Goggin, Gerard et al

in Internet Histories: Digital Technology, Culture and Society (2023), 6(4),

This special issue is the result of our second call for the Internet Histories Early Career Researcher Award. For the second time, in 2021, the journal Internet Histories has invited any interested early ... [more ▼]

This special issue is the result of our second call for the Internet Histories Early Career Researcher Award. For the second time, in 2021, the journal Internet Histories has invited any interested early career researchers (masters students, doctoral students, and post-doctoral researchers) whose research focuses on the history of the Internet and/or the Web, and histories of digital cultures — or any historical topic within the scope of the Internet Histories journal, to apply for the award and to submit an original article. [less ▲]

Detailed reference viewed: 48 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe CD-Rom, une histoire à graver
Schafer, Valerie UL

in Temps des Medias: Revue d'Histoire (2022), 39

This article looks back at the history of the CD-ROM in France by replacing it in the context of the development of optical disks in the 1980s-1990s. It enlightens the convergence between media and ... [more ▼]

This article looks back at the history of the CD-ROM in France by replacing it in the context of the development of optical disks in the 1980s-1990s. It enlightens the convergence between media and information technology and underlines its role as a missing link in the history of the digital, at a time of transition from Minitel to the Web. The CD-Rom has received less historiographical interest than other technological artefacts. Its multimedia character, the new forms of digital writing it induces, and the issues its use raised (piracy, copyright, etc.) remind us that the CD-Rom occupies a place in a history that goes beyond data and information storage. It also sheds light on the computerization and digitalization of both individual and professional practices in France. [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBetween marginal and mainstream. Communities and ecosystems at stake
Clavert, Frédéric UL; Schafer, Valerie UL

in Internet Histories: Digital Technology, Culture and Society (2022)

The three research articles in this special issue and the interview with Ronda Hauben are partly the result of the 4th RESAW conference, that brought together through the RESAW network a community of ... [more ▼]

The three research articles in this special issue and the interview with Ronda Hauben are partly the result of the 4th RESAW conference, that brought together through the RESAW network a community of researchers, web archivists and professionals, united around a common interest, namely web history and web archives. The 4th RESAW conference, organised on 17 and 18 June 2021 by the C2DH (Centre for contemporary and digital history) at the University of Luxembourg, sought to examine the tension between marginal and mainstream in web history, and to go beyond this binary view. The aim was to study all the nuances, shifts in meaning, difficulties in defining and measuring audiences, as well as the evolution over the course of history of digital practices, content, producers, and communities, from the fringes and peripheries to the centre and the core of the Web. The RESAW conference was also an opportunity to launch the HIVI research project , hosted at the C2DH, and the topics that were addressed at the conference were also related to virality. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (22 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detail« Never gonna give you up ». Historiciser la viralité numérique
Pailler, Fred UL; Schafer, Valerie UL

in Revue d'histoire culturelle du XVIIIe-XXIe siècles (2022), 5

Les « phénomènes Internet » (mèmes, challenges, etc.), qu’ils s’incarnent dans des figures célèbres, des animaux, des manifestations de peoplelisation rapides, ou encore des anonymes sont difficiles à ... [more ▼]

Les « phénomènes Internet » (mèmes, challenges, etc.), qu’ils s’incarnent dans des figures célèbres, des animaux, des manifestations de peoplelisation rapides, ou encore des anonymes sont difficiles à saisir dans le temps, même court, de l’histoire du Web, qu’ils traversent pourtant dès l’origine. Sous l’effet des évolutions rapides du Web, des pratiques numériques (de production comme de consommation des contenus), ces phénomènes comptent des déclinaisons multiples et deviennent des artefacts culturels reconnus, faisant l’objet d’une patrimonialisation. Des plateformes dédiées entreprennent un travail d’inventaire, de contextualisation, de conservation, d’éditorialisation et de publication (une des plus célèbres est Know Your Meme), tandis qu’en parallèle les acteurs institutionnels de l’archivage du Web se trouvent aussi confrontés à la difficulté de préserver ces traces. Étudier les phénomènes de viralité offre l’occasion d’observer l’évolution des plateformes et les circulations trans-plateformes et transmédiatiques, tout autant que les continuités de pratiques telles que le trolling, la participation et le remix. Cela permet aussi de penser l’interdisciplinarité nécessaire à son étude, ainsi que les sources, méthodologies, outils et périmètres à convoquer, et ce afin de rendre compte d’un phénomène total, à la fois technique, médiatique, culturel, économique et politique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 88 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailStocker
Niemeyer, Katharina; Schafer, Valerie UL

in Temps des Medias: Revue d'Histoire (2022), 39

La mémoire et l’archive ont fait l’objet d’un intérêt certain et transdisciplinaire depuis quelques décennies dans le domaine des études médiatiques et de communication. Des recherches, colloques et ... [more ▼]

La mémoire et l’archive ont fait l’objet d’un intérêt certain et transdisciplinaire depuis quelques décennies dans le domaine des études médiatiques et de communication. Des recherches, colloques et publications ont vu le jour, de The Audible Past : Cultural Origins of Sound Reproduction ou Technologies of memory : Practices of remembering in analogue and digital photography à L’invention de la mémoire : Écrire, enregistrer, numériser ou plus récemment l’ouvrage en ligne Le goût de l’archive à l’ère numérique, en passant par de nombreux autres travaux. Certes, le stockage – de contenus médiatiques, d’informations, de données, de documents et d’objets, mais aussi l’usage de ces stocks médiatiques, a bénéficié d’une attention en lien avec ces préoccupations relatives à la mémoire et l’archive. Cependant il est finalement assez peu abordé pour lui-même, comme y invite au contraire ce dossier. [less ▲]

Detailed reference viewed: 23 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFrench National Paths Within a Global Computing Market
Schafer, Valerie UL; Thierry, Benjamin

in Van Lente, Dick (Ed.) Prophets of Computing: Visions of Society Transformed by Computing (2022)

In her book The radiance of France, Gabrielle Hecht has shown how France sought to carve out a distinctive role for itself by means of major technological projects (and especially nuclear power). She ... [more ▼]

In her book The radiance of France, Gabrielle Hecht has shown how France sought to carve out a distinctive role for itself by means of major technological projects (and especially nuclear power). She demonstrates how an American system was adapted in order to “make it French” and incorporate political and cultural issues. The same may be emphasized regarding computing in France: there was a desire to play a distinctive role in a market and field which were dominated by the USA. French leaders attempted to pursue a national and creative path, rather than focusing on adoption and appropriation. This chapter aims to shed light on some of the milestones and highlights of French policy by providing a technical, economic and political analysis of the co-construction of computer R&D and industry and the visions of the present and the future that accompanied it. These visions were often embedded in geopolitics and industrial strategies, but the foresight and imaginaries of decision-makers and engineers also played a role in these decades when it came to designing a route to the computerization of society, whether via educational uses or by means of online services and telematics. Based on sources from the French National Institute for Research on Information Technology and Automation (INRIA) and reports from the country’s telecommunications authority as well as material from the press, radio and television and oral interviews, this chapter mostly adopts a top-down approach related to national plans and policies. Such an approach is relatively unusual in this book, as most authors have opted for a more user- or media-oriented analysis or a hybrid method combining several layers of understanding and both top-down and bottom-up perspectives. Although societal visions were debated, especially in the 1980s when Minitel and telematics were developing, and although the Plan Informatique pour Tous had a tangible influence on schools and was also highly visible in the media and society at large, our choice to focus on political, engineering and industrial visions aims to shed light on the role of pragmatism, negotiations, tensions and geopolitics in French policies. The latter have rarely been interpreted as “visions of the future” or imaginaries but they may encourage us to view the multiple plans and performative discourses adopted in France (and in other countries ) as useful mirrors (albeit sometimes offering a distorted reflection) that had a real influence on digital strategies. The first part covers the period from the implementation of the Plan Calcul, which aimed to facilitate the development of national research and industry, and the debates over European cooperation to the end of the Plan Calcul. The second section looks at the period from the second half of the 1970s to the beginning of the 1990s, when French authorities and industry developed some highly original national projects such as Minitel and tried to “computerize society” in a French way. Although the interventionist approach pursued by a government that viewed proactive industrial policy as vital for independence and competitiveness was fiercely criticized at the time, and especially from the 1990s onwards, the withdrawal of the state and the siren calls of deregulation pointed, as we will demonstrate, to a loss of values, projects and even visions for the future, especially regarding a long-term geopolitical strategy for France. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPréservation et distorsion : l’espace-temps des réseaux socio-numériques et du web archivé
Clavert, Frédéric UL; Schafer, Valerie UL; Mahroug, Sophia UL

in Revue d'Histoire Culturelle (2022), (5),

Massive data, also known as Big Data - originating from websites and digital social networks, in the form of text, images, videos or metadata -, constitute significant sources for recent and future ... [more ▼]

Massive data, also known as Big Data - originating from websites and digital social networks, in the form of text, images, videos or metadata -, constitute significant sources for recent and future research in cultural history. These “digital traces”, collected by researchers or institutions, require further methodological thoughts - from their archiving to their development, in order to analyse them at different scales (scalable reading). Indeed, they allow researchers to identify new spatiotemporal boundaries, but also asymmetries and distortions between the theoretical scope of Big Data (from the millisecond to the long term, from the meter to the globe) and its practical scope (regional inequalities in collection, noise and silences within the archives). Based on several research projects and institutional initiatives, this article aims at thinking about the space-time of born-digital heritage, from the standpoint of data, collections and research, in order to grasp both the consequences of this massive archiving on the shaping of history and the profession of historian, and to identify the ongoing issues of these historical sources for academic research. [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (8 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailInternet histories second early career researcher award
Milligan, Ian; Brügger, Niels; Goggin, Gerard et al

in Internet Histories: Digital Technology, Culture and Society (2022)

This special issue is the result of our second call for the Internet Histories Early Career Researcher Award. For the second time, in 2021, the journal Internet Histories has invited any interested early ... [more ▼]

This special issue is the result of our second call for the Internet Histories Early Career Researcher Award. For the second time, in 2021, the journal Internet Histories has invited any interested early career researchers (masters students, doctoral students, and post-doctoral researchers) whose research focuses on the history of the Internet and/or the Web, and histories of digital cultures — or any historical topic within the scope of the Internet Histories journal, to apply for the award and to submit an original article. [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (3 UL)
Full Text
See detailRoundtable : (Digital) Cultural Heritage at risk. Lessons learned for future preservation strategies
Schafer, Valerie UL

Presentation (2022, November 23)

www.c2dh.uni.lu The Russian invasion of Ukraine on the 24th of February 2022 shattered long held beliefs and certainties including the idea that all things digital exist in an ephemeral sphere outside of ... [more ▼]

www.c2dh.uni.lu The Russian invasion of Ukraine on the 24th of February 2022 shattered long held beliefs and certainties including the idea that all things digital exist in an ephemeral sphere outside of the grim realities of the physical world. Instead, the war emphasized the fragility of servers,data and critical infrastructure to physical threats and their exposure to online attacks. At the same time and thanks to social networks and digital communication tools, new forms of ad-hoc support emerged that gave rise to the agency of individuals in supporting and safeguarding Ukrainian (digital) Cultural Heritage. This round table aims to reflect upon the challenges imposed on these efforts from multiple perspectives – be it from the technical point of view on providing backups and fallback infrastructures up to the impact of data protection regulations and coordination strategies for volunteers. In a discussion between internationally renowned experts we want to take stock in the lessons learned and to understand how to make (digital) cultural heritage more resilient. [less ▲]

Detailed reference viewed: 53 (4 UL)
Peer Reviewed
See detail“Challenge accepted”. The many sources to catch the history of virality and memes
Schafer, Valerie UL

Scientific Conference (2022, October 20)

Gifs and memes (Kaplan and Nova, 2016), “buzz” on the Web and social networks are inherent to digital cultures since the very first steps of the Web (i.e., Godwin’s Law, Dancing babies, Hamster Dance, cf ... [more ▼]

Gifs and memes (Kaplan and Nova, 2016), “buzz” on the Web and social networks are inherent to digital cultures since the very first steps of the Web (i.e., Godwin’s Law, Dancing babies, Hamster Dance, cf. McGrath, 2019). Virality has developed and changed over time, may it be related to forms (macro images, videos, etc.) and platforms (YouTube, 4Chan, Twitter, TikTok, etc.), audiences, curation and dissemination (with features encouraging spreadability within social platforms), etc., while relying on some patterns that were identified by Shifman (2014), Milner (2018), Jenkins (2009) and others. However, history and diachronic approaches still remain underrepresented in studies of online virality, although Finn Brunton’s Spam, Jason Eppink’s visual history of gifs (2014), or the Memes entry in The Sage Handbook of Web History (McGrath, 2019) can be mentioned. Historicizing virality through times, spaces and platforms is at the heart of the Hivi project at C2DH, University of Luxembourg (https://hivi.uni.lu). While starting to historicize these “Internet phenomena”, may it be Numa Numa Guy, Leave Britney Alone, Grumpy Cat, the Harlem Shake, Distracted Boyfriends, etc., challenges related to sources become more and more obvious: researchers have to deal with ephemerality as well as data overload, with several spaces of heritagization on the live and archived web, with gaps, silences and noises, issues of searchability in web archives, etc. This presentation focused on a case study, the Harlem Shake, to first demonstrate the variety of sources and spaces (physical and digital) that may be used to retrieve and rebuild this phenomenon (i.e., press, audiovisual content, archived web in several institutions, live web and platforms, etc.). It then presented the challenges related to this kind of reconstruction that is also strongly intertwining vernacular and commercial cultures; sound, video, textual contents; local as well as international spaces, etc. [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (1 UL)