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Peer Reviewed
See detailPourquoi les enseignants décident-ils de s'ouvrir aux familles ? résultats issus d'une consultation nationale au Grand-Duché du Luxembourg
Poncelet, Débora UL; Tinnes, Mélanie UL; Dierendonck, Christophe UL

Scientific Conference (2022, July 01)

En décembre 2021, une enquête, intitulée « Consultation des acteurs de l’école fondamentale. Une étude scientifique participative » a permis la collecte de données auprès des enseignants de l’école ... [more ▼]

En décembre 2021, une enquête, intitulée « Consultation des acteurs de l’école fondamentale. Une étude scientifique participative » a permis la collecte de données auprès des enseignants de l’école fondamentale et des éducateurs gradués. La thématique des relations école-famille a constitué un des aspects investigués dans l’étude. Depuis une vingtaine d’années, un intérêt croissant pour la thématique est observé. Une revue de la littérature récente (par exemple, Axford et al., 2019 ; Englund et al., 2004 ; Kim, Mok & Seidel, 2020, Roy & Giraldo-García, 2018 ; Huat See & Gorard, 2015), a montré à quel point les relations école-famille ainsi que l’engagement parental dans la scolarité de l’enfant pouvaient avoir une influence significative et positive à la fois sur les performances scolaires mais aussi sur des variables conatives (motivation scolaire, engagement ou adoption de comportements scolairement attendus). En outre, étant donné la grande diversité culturelle et socioéconomique des parents dont les enfants fréquentent l’école fondamentale comme la place accordée au partenariat avec les familles dans la loi scolaire, cette thématique est apparue comme incontournable pour le recueil de données. La théorie du comportement planifié (TCP) a été retenue comme un des modèles théorique et d’analyse des données collectées (voir exemple à ce sujet, Ajzen, 1991 ; Armitage et Conner, 2001). Ce modèle théorique vise à prédire et à expliquer un comportement au départ d’un processus cognitif et émotionnel incluant quatre éléments distincts : (1) les attitudes envers le comportement cible, (2) les normes subjectives en lien avec ce comportement, (3) le contrôle comportemental perçu et (4) l’intention d’adopter le comportement cible. Nous chercherons par conséquent à mettre en évidence l’intention des acteurs interrogés d’adopter des comportements propices à l’ouverture et à la communication envers les familles sur la base de leurs attitudes explicites. C’est ainsi que les conceptions et attitudes spécifiques, instrumentales comme affectives, ont été étudiées au départ de 6 items dont cinq sont originaux et un issu de l’instrument de Cárcamo-Vásquez & Rodríguez-Garcés (2015). En ce qui concerne les pratiques relatives à la relation école-famille, elles ont été observées par le biais de deux aspects : 1) la qualité des relations école-famille actuelles telles que perçues par les répondants (Vickers & Mincke, 1995 ; Dawson & Wymbs, 2016) et 2) les actions mises en œuvre pour susciter l’engagement des parents dans l’éducation scolaire de leur enfant soit à domicile, soit à l’école, soit par le biais des communications avec l’école (Hoover-Dempsey & Sandler, 2005 ; Manz, Fantuzzo & Power, 2004). Après avoir décrit la population interrogée et fournit des informations importantes sur le contexte de l’institution scolaire luxembourgeoise en matière d’hétérogénéité des publics, nous présenterons les premiers résultats de l’enquête en ce qui concerne la thématique des relations école-famille selon la théorie du comportement planifié. Bibliographie Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211. https://doi: 10.1016/0749-5978(91)90020-T Armitage, C. & Conner, M. (2001). Efficacy of the Theory of Planned Behaviour: A meta-analytic review. British Journal of Social Psychology, 40, 471-499. https://doi.org/10.1348/014466601164939 Axford, N., Berry, V., Lloyd, J., Moore, D., Rogers, M., Hurst, A., Blockley, K., Durkin,H. and Minton, J. (2019). How Can Schools Support Parents’ Engagement in their Children’s Learning? Evidence from Research and Practice. London: Education Endowment Foundation. Report available from: https://educationendowmentfoundation.org.uk/evidence-summaries/evidence-reviews/parental-engagement/ (retrieved February 2022). Cárcamo-Vásquez, H., Rodríguez-Garcés, C. (2015). Rol parental educativo: aproximación a las percepciones que poseen los futuros profesores. Educ., 18(3), 456-470. https://DOI: 10.5294/edu.2015.18.3.5 Dawson, A. E., & Wymbs, B. T. (2016). Validity and Utility of the Parent–Teacher Relationship Scale–II. Journal of Psychoeducational Assessment, 34(8), 751–764. https://doi.org/10.1177/0734282915627027   Englund, M. M., Luckner, A. E., Whaley, G. J. L., & Egeland, B. (2004). Children's Achievement in Early Elementary School: Longitudinal Effects of Parental Involvement, Expectations, and Quality of Assistance. Journal of Educational Psychology, 96(4), 723–730. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.4.723 Hoover-Dempsey, K.V., & Sandler, H.M. (2005). Final Performance Report for OERI Grant # R305T010673. The Social Context of Parental Involvement: A Path to Enhanced Achievement. Presented to Project Monitor, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education, March 22, 2005. Huat See, B., & Gorard, S. (2015). The role of parents in young people’s education—a critical review of the causal evidence. Oxford Review of Education, 41, 346-366. Kim, Y., Mok, S.Y., & Seidel, T. (2020). Parental influences on immigrant students' achievement-related motivation and achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 30, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100327 Manz, P. H., Fantuzzo, J. W., & Power, T. J. (2004). Multidimensional assessment of family involvement among urban elementary students. Journal of School Psychology, 42(6), 461–475. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2004.08.002 Roy, M., & Giraldo-García, R. (2018). The role of parental involvement and social/emotional skills in academic achievement: Global perspectives. The School Community Journal, 28(2), 29–46. Vickers, H. S., & Minke, K. M. (1995). Exploring parent-teacher relationships: Joining and communication to others. School Psychology Quarterly, 10(2), 133–150. https://doi.org/10.1037/h0088300 [less ▲]

Detailed reference viewed: 204 (48 UL)
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Peer Reviewed
See detailInvestigating the dimensionality of early numeracy using the bifactor exploratory structural equation modeling framework
Dierendonck, Christophe UL; de Chambrier, Anne-Françoise; Fagnant, Annick et al

in Frontiers in Psychology (2021)

Detailed reference viewed: 52 (4 UL)
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Peer Reviewed
See detailPratiques éducatives parentales et premières compétences en numératie des enfants d’âge préscolaire selon le niveau socio-économique et culturel des familles
Poncelet, Débora UL; de Chambrier, Anne-Françoise; Tinnes-Vigne, Mélanie UL et al

in Revue Internationale de l'Education Familiale (2020), 47(1), 119-149

Detailed reference viewed: 124 (3 UL)
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Peer Reviewed
See detailDeveloping early number competencies through games played in school and at home
Tinnes-Vigne, Mélanie UL; Poncelet, Débora UL; de Chambrier, Anne-Françoise et al

in Bergqvist, Ewa; Österholm, Magnus; Granberg, Carina (Eds.) et al Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2018, July 07)

Most research studies show that initial number knowledge constitutes the basis for understanding several major principles of mathematics. Moreover, early number competencies are considered as strong ... [more ▼]

Most research studies show that initial number knowledge constitutes the basis for understanding several major principles of mathematics. Moreover, early number competencies are considered as strong predictors of mathematics outcomes at the end of the first grade and even later on (Jordan, Kaplan, Ramineni & Locuniak, 2009). In preschool, the development of these competencies should obviously not give rise to formal learning but is developed through significant activities. However, while everyday situations offer significant contexts, they are still not sufficient to develop the basic number competencies necessary for first grade children (Cannon & Ginsburg, 2008). Adults have to create opportunities to learn mathematical competencies. Mathematical games can meet this requirement. The MathPlay project aims to develop early number competencies through games implemented in school and/or at home. According to the literature, early number competencies consist in counting, conservation ability, magnitude comparison, and (de)composition of numbers. To develop these competencies, we decided to adapt 8 well-known family games. To evaluate the effect of this play-based approach on the development of number competencies, an instrument was created and validated. A quasi-experimental research design (pre/post-test) was implemented in four countries: Luxembourg, Belgium, France and Switzerland. Seven hundred and twenty-five children from all these countries participated in this study. They were divided into one control group and one experimental group with two treatment conditions, X1 (with games at school), and X2 (with games both at school and at home). The post-test was administrated at two moments: just after the intervention and eight weeks later. Data is currently being analysed. This communication will present the first outcomes and will answer our research question: what is the immediate and deferred effect of this play-based approach (X1-X2) on students’ number competencies? [less ▲]

Detailed reference viewed: 136 (8 UL)
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Peer Reviewed
See detailParent's attitudes towards mathematics, home math-related activities and their effect on preschoolers'skills in early numeracy
Poncelet, Débora UL; Tazouti, Youssef; Baye, Ariane et al

in Berqvist, Ewa; Österholm, Magnus; Granberg, Carina (Eds.) et al Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2018, July 07)

Detailed reference viewed: 46 (5 UL)
Peer Reviewed
See detailA test to measure early number skills progress among 4 to 6 years old children
De Chambrier, Anne-Françoise; Fagnant, Annick; Giauque, Nadine et al

Scientific Conference (2018, July)

Detailed reference viewed: 78 (10 UL)
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Peer Reviewed
See detailMesurer les croyances des enseignants du préscolaire à propos des mathématiques
Vlassis, Joëlle UL; Dierendonck, Christophe UL; Tinnes-Vigne, Mélanie UL et al

in Demeuse, Marc; Milmeister, Marianne; Weis, Christiane (Eds.) L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines. Actes du 30e colloque de l'Admée-Europe (2018, January)

Detailed reference viewed: 93 (9 UL)
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Peer Reviewed
See detailDéveloppement d’un test de compétences numériques précoces destiné à mesurer les effets d’une intervention mise en place auprès d’élèves de 4 à 6 ans
de Chambrier, Anne-Françoise; Vlassis, Joëlle UL; Fagnant, Annick et al

in Demeuse, Marc; Milmeister, Marianne; Weis, Christiane (Eds.) L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines. Actes du 30e colloque de l'Admée-Europe (2018, January)

Detailed reference viewed: 110 (15 UL)