Results 1-20 of 65.
((uid:50003209))
![]() Tore, Gian Maria ![]() in Klock-Fontanille, Isabelle (Ed.) Transmission en acte(s) (in press) Detailed reference viewed: 67 (3 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Ecran (2022), 7(1), 161-182 This paper consists in the proposition of a systematic extension of the domain of editing. On one hand, it puts forward some leads to link the local level (the film edited shot by shot) together with the ... [more ▼] This paper consists in the proposition of a systematic extension of the domain of editing. On one hand, it puts forward some leads to link the local level (the film edited shot by shot) together with the global level (the film conceived as a whole). On the other hand, it presents the latter as a huge formal problem, which cannot be managed without studying editing with other dimensions: from frames to narration, until spectator’s whole interpretation activity demanded by the film. It is an analytic and synthetic approach, based on articulation and on comparison, in a semiotic and in a historic way – inspired by a certain formalist epistemology that put its mark on Art History. Finally, if editing is not a simple technique but a conceptual issue, it is a matter of taking terminology seriously. Thus, by means of some case studies, the paper discusses the difference between “scene” and “sequence”, “composition” and “montage”, “components” and “fragments”, “parts” and “details”... [less ▲] Detailed reference viewed: 45 (0 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() ![]() Conference given outside the academic context (2021) La seconde guerre mondiale terminée, le procès de Nuremberg ouvre une nouvelle ère : celle des poursuites judiciaires pour « crimes contre l’humanité », mais aussi celle du recours à l’image comme « ... [more ▼] La seconde guerre mondiale terminée, le procès de Nuremberg ouvre une nouvelle ère : celle des poursuites judiciaires pour « crimes contre l’humanité », mais aussi celle du recours à l’image comme « preuve ». La projection de films de la libération des camps nazis pendant les audiences du procès de Nuremberg constitue un moment révolutionnaire et fondamental. Ces films tournés et montés par les Soviétiques, les Anglais et surtout les Américains – qui travaillent alors à Hollywood – semblent être aujourd’hui des documentaires incontournables. En réalité, ils sont souvent plus connus que réellement vus ; la plupart d’entre eux avait même littéralement disparu pendant des décennies. [less ▲] Detailed reference viewed: 58 (6 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Tore, Gian Maria; Colas-Blaise, Marion (Eds.) « Re- ». Répétition et reproduction dans les arts et les médias (2021) Detailed reference viewed: 52 (3 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() Book published by Mimésis (2021) Detailed reference viewed: 134 (8 UL)![]() Fickers, Andreas ![]() ![]() in Signata. Annales des Sémiotiques (2021), 12 Ce numéro de Signata vise à poser la question de l’archive d’un point de vue sémiotique et sémio-pragmatique. On entend ici par « sémiotique » non pas une discipline unique, mais une pluralité de manières ... [more ▼] Ce numéro de Signata vise à poser la question de l’archive d’un point de vue sémiotique et sémio-pragmatique. On entend ici par « sémiotique » non pas une discipline unique, mais une pluralité de manières de questionner le sens, les formes et les valeurs au sein des disciplines historiques, sociologiques, philosophiques, linguistiques, médiatiques, artistiques, etc. Le but du dossier est ainsi la constitution d’une cartographie qui embrasse les différentes approches qui, dans le domaine de l’archive, peuvent faire émerger les questionnements liés au sens. [less ▲] Detailed reference viewed: 83 (4 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in La part de l'oeil (2020), 33-34 Detailed reference viewed: 59 (6 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Tore, Gian Maria; Raus, Tonia (Eds.) Comprendre la mise en abyme. Arts et médias au second degré (2019) Detailed reference viewed: 82 (4 UL)![]() Raus, Tonia ![]() ![]() Book published by Presses Universitaires de Rennes (2019) Detailed reference viewed: 50 (1 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() Book published by Presses Universitaires de Rennes (2019) Detailed reference viewed: 94 (2 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in La part de l'oeil (2018), 32 Detailed reference viewed: 107 (7 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Cahiers Louis-Lumière (2018), 11 Detailed reference viewed: 78 (8 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Semiotica (2017), 219 Detailed reference viewed: 143 (4 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Beyaert-Geslin, Anne; Dondero, Maria Giulia; Moutat, Audrey (Eds.) Les plis du visuel – Réflexivité et énonciation dans l’image (2017) Detailed reference viewed: 97 (1 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Colas, Marion; Perrin, Laurent; Tore, Gian Maria (Eds.) L’énonciation aujourd’hui. Un concept clé des sciences du langage (2016) Detailed reference viewed: 92 (4 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Badir, Sémir; Dondero, Maria Giulia (Eds.) L’image peut-elle nier ? (2016) Detailed reference viewed: 68 (0 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Sens et médiation. Actes de l’Association Française de Sémiotique 2015 (2016) Detailed reference viewed: 66 (1 UL)![]() Colas-Blaise, Marion ![]() ![]() Book published by Lambert-Lucas (2016) Detailed reference viewed: 120 (2 UL)![]() Colas-Blaise, Marion ![]() ![]() in Recherches en Communication (2016) Detailed reference viewed: 131 (20 UL)![]() Tore, Gian Maria ![]() in Ablali, Driss; Badir, Sémir; Ducard, Dominique (Eds.) En tous genres. Normes, textes, médiations (2015) Detailed reference viewed: 81 (0 UL) |
||