Results 1-20 of 273.
((uid:50002968))

Bookmark and Share    
Full Text
See detailEscher Biergarbechtermusék 1920–2020 an d’Bloosmusék zu Létzebuerg
Sagrillo, Damien François UL

Conference given outside the academic context (2021)

Detailed reference viewed: 28 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe Amateur Band Movement in Luxembourg. Membership. Repertoire
Sagrillo, Damien François UL

in Sagrillo, Damien François; Graziano, John; Marshall, Nigel (Eds.) Festschrift in Honour of Raoul F. Camus' Ninetieth Anniversary (2021)

This article is a further development of: http://hdl.handle.net/10993/47768.

Detailed reference viewed: 50 (3 UL)
Full Text
See detailFestschrift in Honour of Raoul F. Camus' Ninetieth Anniversary
Sagrillo, Damien François UL; John, Graziano; Nigel, Marshall

Book published by Lit - LIT (2021)

Detailed reference viewed: 42 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailQuantitative Analysis of EEG in Instrumentalists During Music Reading
Buzás, Zsuzsa; Sagrillo, Damien François UL; Papp, Lilla et al

in Sagrillo, Damien François; Graziano, John; Marshall, Nigel (Eds.) Festschrift in Honour of Raoul F. Camus' Ninetieth Anniversary (2021)

Detailed reference viewed: 32 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailTwo centuries of music education in Luxembourg. 'Learning to teach' in the focus of two traditions
Sagrillo, Damien François UL

Scientific Conference (2021, October 15)

Mit der Teilung Luxemburgs zu Beginn des 19. Jahrhunderts wird das Land einsprachig. Es verbleibt der luxemburgischsprachige (moselfränkische) Teil. Zum besseren Verständnis der kulturellen Entwicklung ... [more ▼]

Mit der Teilung Luxemburgs zu Beginn des 19. Jahrhunderts wird das Land einsprachig. Es verbleibt der luxemburgischsprachige (moselfränkische) Teil. Zum besseren Verständnis der kulturellen Entwicklung Luxemburgs – sie setzt für die musikalische Bildung um die Mitte des 19. Jahrhunderts ein – ist das Wissen um den historischen Kontext unerlässlich. Publikationen erster musikpädagogischer Werke, in der Mehrzahl Liederbücher, werden mit didaktischen Anweisungen eingeleitet, stehen nicht selten unter der Einflussnahme der katholischen Kirche und werden in einschlägigen Publikationsorganen behandelt. Dabei spielt die Bewegung des Cäcilianismus eine herausgehobene Rolle. Der erste spezialisierte Musikunterricht (Instrumentalunterricht und Gesangsunterricht) erfolgt in Privatinitiative, bis im Jahr 1844 der Gemeinderat der Stadt Luxemburg der Gründung der ersten öffentlichen Musikschule im Großherzogtum zustimmt. Die Besetzung von Direktorenposten und Lehrern abwechselnd mit deutsch- und mit französischsprachigen Persönlichkeiten führt zu einem Sonderweg musikpädagogischen Wirkens. Seit dem Jahrhundertwechsel sind die Grundsteine des spezialisierten Musikunterrichts gelegt. Die geographische Nähe zum Pariser bzw. zum Brüsseler Konservatorium führen jedoch überwiegend zur Übernahme der dort vorherrschenden Traditionen. Das Thema des Symposiums 'Das Lehren lernen' bewahrheitet sich hier in der Negation. Angehende Lehrer sind zuerst Musiker, dann Lehrer. Das Erwerben von Expertise erfolgt vielfach durch Lernen in der Praxis. Diese Tendenz setzt sich z.T. bis heute fort. Studiengänge für musikpädagogische Praxis werden in französischsprachigen Ländern sehr spät angeboten und existieren in Luxemburg bis heute nicht. Auf der anderen Seite folgt der Musikunterricht (Gesangunterricht) in Grund- und Sekundarschulen eher der Vorgehensweise in deutschsprachigen Ländern. Die gegenseitige Beeinflussung im Fokus der beiden Traditionen ist in diesem Bereich weniger ausgeprägt. Für meinen Vortrag schlage ich einen historischen Überblick über die Entwicklung der Musikpädagogik in Luxemburg anhand von der Organisation des spezialisierten Musikunterrichts vor. Die Ausbildung der Lehrenden im Bereich der Kirchenmusik gehört als integrativer Bestandteil in den Vortrag mit einbezogen. [less ▲]

Detailed reference viewed: 64 (2 UL)
Full Text
See detailLaurent Menager (1835-1902). Kritische Gesamtausgabe, Abteilung I: Vokalwerke, Band 4, Weltliche Vokalwerke
Anders, Ursula UL; Reuter, Caroline; Sagrillo, Damien François UL et al

Book published by Merseburger (2021)

Detailed reference viewed: 45 (4 UL)
Full Text
See detailOur Music / Our World. Wind Bands and Social Life
Pestana, Maria do Rosário; Granjo, André; Sagrillo, Damien François UL et al

Book published by Edições Colibri, (2021)

https://anossamusica.web.ua.pt/monografias/our_music.pdf

Detailed reference viewed: 55 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBlasmusik und ihre Erforschung. Aspekte und Grundzüge
Sagrillo, Damien François UL

Article for general public (2021)

Detailed reference viewed: 46 (5 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailWind Music during the Nazi occupation in Luxembourg from 1940 to 1944
Sagrillo, Damien François UL

Scientific Conference (2020, December 18)

From 1940 to 1944 Luxembourg was governed by the National Socialist regime. Besides the many human destinies, social life also had to bear the consequences. The keyword is "Gleichschaltung" (co-ordination ... [more ▼]

From 1940 to 1944 Luxembourg was governed by the National Socialist regime. Besides the many human destinies, social life also had to bear the consequences. The keyword is "Gleichschaltung" (co-ordination). In my lecture, I will provide some examples to show how this abusive and arbitrary interference affected the activities of the music associations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 100 (5 UL)
Full Text
See detailLëtzbuerger Musek säit dem 2. Weltkrich
Sagrillo, Damien François UL

Conference given outside the academic context (2020)

An dësem Virtrag gëtt d’Museksliewen zu Lëtzebuerg säit dem Zweete Weltkrich behandelt, den Opschwong vun der Amateurmusik an der kuerz dono, an d’Community Music an eisem haitege Medienzäitalter. Déi ... [more ▼]

An dësem Virtrag gëtt d’Museksliewen zu Lëtzebuerg säit dem Zweete Weltkrich behandelt, den Opschwong vun der Amateurmusik an der kuerz dono, an d’Community Music an eisem haitege Medienzäitalter. Déi folgend Aspekter stinn am Mëttelpunkt: D’”Gläichschaltung” vum Museks- a Kulturliewe während der nationalsozialistischer Besatzungszäit unhand vum Beispill vun der Dikrecher Philharmonie. Heiru gëtt kloer, dass déi un der Muecht sech dacks ouni Erfolleg ëm d’Gonscht vun der musizéierender Bevëlkerung beméit hunn a mat wéi engen drastesche Mëttelen si Veräiner begéint sinn, déi net noginn hunn. Am musekssoziologeschen Deel vun der Konferenz gëtt d’Museksveräinsliewen nom Zweete Weltkrich thematiséiert. Den Neiufank no de Krichsjoren huet de Veräiner eng nei Beléiftheet bruecht, déi souguer déi aus der Grënnungszäit iwwertraff huet. Dozou koum, dass d’Aarbechter aus den Industriegebidder am Süde vum Land an de Museken an de Chéier en intellektuellen Ausgläich zu hirer kierperlecher Aarbecht fonnt hunn. De kënschtlereschen Niveau vun de verschiddene Gesellschafte gouf zu engem iwwerregionale Virbild. D’Enn vun der Stolindustrie an den 1980er Jore war och d’Enn vu ville Museksgesellschaften, wéi zum Beispill der Déifferdenger Harmonie Municipale ënnert der Direktioun vum Asca Rampini. Säitdeem huet sech d’Museksliewen ëmmer méi dezentraliséiert. Et gouf versicht, des batter Erfarung mat enger prononcéierter musikalescher Bildung wettzemaachen, wat dozou gefouert huet, dass souguer an den entleeënsten Ecke vum Land Musekscoursen ugebuede goufen. Des Entwécklung huet eng Dezentraliséierung vum ganze Kulturliewen zu Lëtzebuerg matsechbruecht, e weideren Aspekt, deen dëse Virtrag behandele wäert. [less ▲]

Detailed reference viewed: 144 (14 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailMUSIC EDUCATION IN TIMES OF CORONA. Some Considerations about Music Education and the Content-based Research Programme of the Hungarian Academy of Sciences
Sagrillo, Damien François UL

in Magyar Tudomany: A Magyar Tudomanyos Akademia Ertesitoje (2020), 181(8), 1048-1052

This essay was written at a time when the coronavirus crisis was at its height. For many peo-ple being confined to their homes is a new experience in their lives. There is hardly anyone on the street. The ... [more ▼]

This essay was written at a time when the coronavirus crisis was at its height. For many peo-ple being confined to their homes is a new experience in their lives. There is hardly anyone on the street. The soundscape outside changes, and we experience for the first time what silence means. No one knows how this crisis will end, but among all the negative consequences that humankind will have to face there will be a positive outcome too – it will sharpen the eyesight for new offers and opportunities in delivering knowledge, also for music education [less ▲]

Detailed reference viewed: 434 (12 UL)
Full Text
See detailKongressbericht Wadgassen 2018. Biographies
Sagrillo, Damien François UL

Book published by Lit (2020)

IGEB Biographies, Volume 3 – The present book is the third volume in the IGEB Biographies series. It consists of the written contributions of twelve papers presented during the IGEB conference in ... [more ▼]

IGEB Biographies, Volume 3 – The present book is the third volume in the IGEB Biographies series. It consists of the written contributions of twelve papers presented during the IGEB conference in Wadgassen/Germany in 2018. They deal with personalities and their work in connection with wind music. IGEB-Biographien, Band 3 – Das vorliegende Buch ist der dritte Band der Reihe IGEB-Biographien. Er beinhaltet die Verschriftlichung von zwölf Vorträgen, die während der IGEB-Konferenz in Wadgassen/Deutschland 2018 gehalten wurden. Sie behandeln Persönlichkeiten und ihr Wirken in Zusammenhang mit Blasmusik. [less ▲]

Detailed reference viewed: 298 (6 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe Role of Cultural Heritage in 21st-Century Music Education
Buzás, Zsuzsa; Sagrillo, Damien UL

in Civic Review (2020), 15(2019), 317-328

Cul­tural her­it­age is an in­teg­ral part of Hun­garian music edu­ca­tion. Folk tra­di­tions and folk songs are taught in every school, from the cap­ital city to the smal­lest vil­lages. Thou­sands of ... [more ▼]

Cul­tural her­it­age is an in­teg­ral part of Hun­garian music edu­ca­tion. Folk tra­di­tions and folk songs are taught in every school, from the cap­ital city to the smal­lest vil­lages. Thou­sands of songs were col­lec­ted by Zoltán Kodály and Béla Bartók, who ad­op­ted them in their clas­sical com­pos­i­tions. With this they earned fame for Hun­garian folk music and tra­di­tions. Zoltán Kodály also com­posed a series of music read­ing ma­ter­i­als, mainly based on folk songs, which is cur­rently used on all levels of Hun­garian music edu­ca­tion. Not only the Kodály concept, but the Táncház-method was also se­lec­ted in the Re­gister of Good Safe­guard­ing Prac­tices of UN­ESCO Cul­tural Her­it­age. In our di­gital age, the net-gen­er­a­tion, un­like the pre­vi­ous stu­dent pop­u­la­tions, can have dif­fer­ent habits, which is the reason why stu­dents’ music skills were tested with tech­no­logy-based meth­ods and tools. They are sur­roun­ded by pop­u­lar media; however, the value that folk tra­di­tion of­fers should be in­ev­it­able in their edu­ca­tion. The find­ings of our re­search provides input for the edu­ca­tional sys­tem about Hun­garian stu­dents’s music lit­er­acy, and their fa­mili­ar­ity with its vari­ous ele­ments, es­pe­cially with cer­tain com­pon­ents of their cul­tural her­it­age. [less ▲]

Detailed reference viewed: 137 (12 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailTerminologisch gesichert, musikalisch gerechtfertigt? Das „Sinfonische“ und das „Philharmonische“ im Blasmusikwesen
Sagrillo, Damien UL

in Sagrillo, Damien (Ed.) Kongressbericht Wadgassen, Deutschland 2018 (2020)

Detailed reference viewed: 64 (8 UL)
Full Text
See detailKongressbericht Wadgassen, Deutschland 2018
Sagrillo, Damien UL

Book published by Lit (2020)

Detailed reference viewed: 80 (8 UL)
Full Text
See detailAsca Rampini (1931-1999). Ein "Italiener" in Luxemburg. Dirigent und Komponist
Sagrillo, Damien UL

Book published by Kliment (2020)

Detailed reference viewed: 80 (17 UL)