Results 1-20 of 273.
((uid:50002968))
![]() Sagrillo, Damien François ![]() Conference given outside the academic context (2021) Detailed reference viewed: 28 (5 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() in Sagrillo, Damien François; Graziano, John; Marshall, Nigel (Eds.) Festschrift in Honour of Raoul F. Camus' Ninetieth Anniversary (2021) This article is a further development of: http://hdl.handle.net/10993/47768. Detailed reference viewed: 50 (3 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Book published by Lit - LIT (2021) Detailed reference viewed: 42 (4 UL)![]() ; Sagrillo, Damien François ![]() in Sagrillo, Damien François; Graziano, John; Marshall, Nigel (Eds.) Festschrift in Honour of Raoul F. Camus' Ninetieth Anniversary (2021) Detailed reference viewed: 32 (3 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Article for general public (2021) Detailed reference viewed: 76 (3 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Scientific Conference (2021, October 15) Mit der Teilung Luxemburgs zu Beginn des 19. Jahrhunderts wird das Land einsprachig. Es verbleibt der luxemburgischsprachige (moselfränkische) Teil. Zum besseren Verständnis der kulturellen Entwicklung ... [more ▼] Mit der Teilung Luxemburgs zu Beginn des 19. Jahrhunderts wird das Land einsprachig. Es verbleibt der luxemburgischsprachige (moselfränkische) Teil. Zum besseren Verständnis der kulturellen Entwicklung Luxemburgs – sie setzt für die musikalische Bildung um die Mitte des 19. Jahrhunderts ein – ist das Wissen um den historischen Kontext unerlässlich. Publikationen erster musikpädagogischer Werke, in der Mehrzahl Liederbücher, werden mit didaktischen Anweisungen eingeleitet, stehen nicht selten unter der Einflussnahme der katholischen Kirche und werden in einschlägigen Publikationsorganen behandelt. Dabei spielt die Bewegung des Cäcilianismus eine herausgehobene Rolle. Der erste spezialisierte Musikunterricht (Instrumentalunterricht und Gesangsunterricht) erfolgt in Privatinitiative, bis im Jahr 1844 der Gemeinderat der Stadt Luxemburg der Gründung der ersten öffentlichen Musikschule im Großherzogtum zustimmt. Die Besetzung von Direktorenposten und Lehrern abwechselnd mit deutsch- und mit französischsprachigen Persönlichkeiten führt zu einem Sonderweg musikpädagogischen Wirkens. Seit dem Jahrhundertwechsel sind die Grundsteine des spezialisierten Musikunterrichts gelegt. Die geographische Nähe zum Pariser bzw. zum Brüsseler Konservatorium führen jedoch überwiegend zur Übernahme der dort vorherrschenden Traditionen. Das Thema des Symposiums 'Das Lehren lernen' bewahrheitet sich hier in der Negation. Angehende Lehrer sind zuerst Musiker, dann Lehrer. Das Erwerben von Expertise erfolgt vielfach durch Lernen in der Praxis. Diese Tendenz setzt sich z.T. bis heute fort. Studiengänge für musikpädagogische Praxis werden in französischsprachigen Ländern sehr spät angeboten und existieren in Luxemburg bis heute nicht. Auf der anderen Seite folgt der Musikunterricht (Gesangunterricht) in Grund- und Sekundarschulen eher der Vorgehensweise in deutschsprachigen Ländern. Die gegenseitige Beeinflussung im Fokus der beiden Traditionen ist in diesem Bereich weniger ausgeprägt. Für meinen Vortrag schlage ich einen historischen Überblick über die Entwicklung der Musikpädagogik in Luxemburg anhand von der Organisation des spezialisierten Musikunterrichts vor. Die Ausbildung der Lehrenden im Bereich der Kirchenmusik gehört als integrativer Bestandteil in den Vortrag mit einbezogen. [less ▲] Detailed reference viewed: 64 (2 UL)![]() Anders, Ursula ![]() ![]() Book published by Merseburger (2021) Detailed reference viewed: 45 (4 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() in Daehmen, Michelle; Zahlen, Remy (Eds.) Fanfare Izeg 1920-2020 (2021) Detailed reference viewed: 70 (3 UL)![]() ; ; Sagrillo, Damien François ![]() Book published by Edições Colibri, (2021) https://anossamusica.web.ua.pt/monografias/our_music.pdf Detailed reference viewed: 55 (5 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() in The Wind Music Research Quarterly. Mitteilungsblatt der IGEB (2021), 2(2021), 69-71 Detailed reference viewed: 191 (3 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Article for general public (2021) Detailed reference viewed: 46 (5 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() in Militärmusik im Diskurs (2021), 15 Detailed reference viewed: 66 (4 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Scientific Conference (2020, December 18) From 1940 to 1944 Luxembourg was governed by the National Socialist regime. Besides the many human destinies, social life also had to bear the consequences. The keyword is "Gleichschaltung" (co-ordination ... [more ▼] From 1940 to 1944 Luxembourg was governed by the National Socialist regime. Besides the many human destinies, social life also had to bear the consequences. The keyword is "Gleichschaltung" (co-ordination). In my lecture, I will provide some examples to show how this abusive and arbitrary interference affected the activities of the music associations. [less ▲] Detailed reference viewed: 100 (5 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Conference given outside the academic context (2020) An dësem Virtrag gëtt d’Museksliewen zu Lëtzebuerg säit dem Zweete Weltkrich behandelt, den Opschwong vun der Amateurmusik an der kuerz dono, an d’Community Music an eisem haitege Medienzäitalter. Déi ... [more ▼] An dësem Virtrag gëtt d’Museksliewen zu Lëtzebuerg säit dem Zweete Weltkrich behandelt, den Opschwong vun der Amateurmusik an der kuerz dono, an d’Community Music an eisem haitege Medienzäitalter. Déi folgend Aspekter stinn am Mëttelpunkt: D’”Gläichschaltung” vum Museks- a Kulturliewe während der nationalsozialistischer Besatzungszäit unhand vum Beispill vun der Dikrecher Philharmonie. Heiru gëtt kloer, dass déi un der Muecht sech dacks ouni Erfolleg ëm d’Gonscht vun der musizéierender Bevëlkerung beméit hunn a mat wéi engen drastesche Mëttelen si Veräiner begéint sinn, déi net noginn hunn. Am musekssoziologeschen Deel vun der Konferenz gëtt d’Museksveräinsliewen nom Zweete Weltkrich thematiséiert. Den Neiufank no de Krichsjoren huet de Veräiner eng nei Beléiftheet bruecht, déi souguer déi aus der Grënnungszäit iwwertraff huet. Dozou koum, dass d’Aarbechter aus den Industriegebidder am Süde vum Land an de Museken an de Chéier en intellektuellen Ausgläich zu hirer kierperlecher Aarbecht fonnt hunn. De kënschtlereschen Niveau vun de verschiddene Gesellschafte gouf zu engem iwwerregionale Virbild. D’Enn vun der Stolindustrie an den 1980er Jore war och d’Enn vu ville Museksgesellschaften, wéi zum Beispill der Déifferdenger Harmonie Municipale ënnert der Direktioun vum Asca Rampini. Säitdeem huet sech d’Museksliewen ëmmer méi dezentraliséiert. Et gouf versicht, des batter Erfarung mat enger prononcéierter musikalescher Bildung wettzemaachen, wat dozou gefouert huet, dass souguer an den entleeënsten Ecke vum Land Musekscoursen ugebuede goufen. Des Entwécklung huet eng Dezentraliséierung vum ganze Kulturliewen zu Lëtzebuerg matsechbruecht, e weideren Aspekt, deen dëse Virtrag behandele wäert. [less ▲] Detailed reference viewed: 144 (14 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() in Magyar Tudomany: A Magyar Tudomanyos Akademia Ertesitoje (2020), 181(8), 1048-1052 This essay was written at a time when the coronavirus crisis was at its height. For many peo-ple being confined to their homes is a new experience in their lives. There is hardly anyone on the street. The ... [more ▼] This essay was written at a time when the coronavirus crisis was at its height. For many peo-ple being confined to their homes is a new experience in their lives. There is hardly anyone on the street. The soundscape outside changes, and we experience for the first time what silence means. No one knows how this crisis will end, but among all the negative consequences that humankind will have to face there will be a positive outcome too – it will sharpen the eyesight for new offers and opportunities in delivering knowledge, also for music education [less ▲] Detailed reference viewed: 434 (12 UL)![]() Sagrillo, Damien François ![]() Book published by Lit (2020) IGEB Biographies, Volume 3 – The present book is the third volume in the IGEB Biographies series. It consists of the written contributions of twelve papers presented during the IGEB conference in ... [more ▼] IGEB Biographies, Volume 3 – The present book is the third volume in the IGEB Biographies series. It consists of the written contributions of twelve papers presented during the IGEB conference in Wadgassen/Germany in 2018. They deal with personalities and their work in connection with wind music. IGEB-Biographien, Band 3 – Das vorliegende Buch ist der dritte Band der Reihe IGEB-Biographien. Er beinhaltet die Verschriftlichung von zwölf Vorträgen, die während der IGEB-Konferenz in Wadgassen/Deutschland 2018 gehalten wurden. Sie behandeln Persönlichkeiten und ihr Wirken in Zusammenhang mit Blasmusik. [less ▲] Detailed reference viewed: 298 (6 UL)![]() ; Sagrillo, Damien ![]() in Civic Review (2020), 15(2019), 317-328 Cultural heritage is an integral part of Hungarian music education. Folk traditions and folk songs are taught in every school, from the capital city to the smallest villages. Thousands of ... [more ▼] Cultural heritage is an integral part of Hungarian music education. Folk traditions and folk songs are taught in every school, from the capital city to the smallest villages. Thousands of songs were collected by Zoltán Kodály and Béla Bartók, who adopted them in their classical compositions. With this they earned fame for Hungarian folk music and traditions. Zoltán Kodály also composed a series of music reading materials, mainly based on folk songs, which is currently used on all levels of Hungarian music education. Not only the Kodály concept, but the Táncház-method was also selected in the Register of Good Safeguarding Practices of UNESCO Cultural Heritage. In our digital age, the net-generation, unlike the previous student populations, can have different habits, which is the reason why students’ music skills were tested with technology-based methods and tools. They are surrounded by popular media; however, the value that folk tradition offers should be inevitable in their education. The findings of our research provides input for the educational system about Hungarian students’s music literacy, and their familiarity with its various elements, especially with certain components of their cultural heritage. [less ▲] Detailed reference viewed: 137 (12 UL)![]() Sagrillo, Damien ![]() in Sagrillo, Damien (Ed.) Kongressbericht Wadgassen, Deutschland 2018 (2020) Detailed reference viewed: 64 (8 UL)![]() Sagrillo, Damien ![]() Book published by Lit (2020) Detailed reference viewed: 80 (8 UL)![]() Sagrillo, Damien ![]() Book published by Kliment (2020) Detailed reference viewed: 80 (17 UL) |
||