Results 81-100 of 149.
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailInégalités de formation lors de l’accès à l’enseignement supérieur selon le sexe et le contexte migratoire: résultats de l’analyse des situations suisse, allemande et française
Griga, Dorit; Hadjar, Andreas UL

in Schweizerische Zeitschrift fur Bildungswissenschaften = Rivista Svizzera di Scienze dell'Educazione = Revue Suisse des Sciences de l'Education (2013), 35(3), 493-513

The paper deals with the transition to Higher Education focusing on educational inequalities at the intersection of gender and migrant background. At the core of the analyses, theorized referring to ... [more ▼]

The paper deals with the transition to Higher Education focusing on educational inequalities at the intersection of gender and migrant background. At the core of the analyses, theorized referring to decision theory, is a comparison of Switzerland (TREE), Germany (HIS-Studienberechtigte 2002) and France (Panel d’élèves du second degré 1995). Results indicate increased transition rates to Higher Education for second-generation males from some socially disadvantaged migrant groups for Switzerland and Germany, if controlled for social origin. Evidence confirming a female disadvantage for second generation females originating from countries characterised by a rather patriarchal culture were not found in any of the countries under consideration. [less ▲]

Detailed reference viewed: 128 (6 UL)
See detailGeschlechterungleichheiten als fortwährende Herausforderung des Bildungssystems
Hadjar, Andreas UL

in Becker, Rolf; Bühler, Patrick; Bühler, Thomas (Eds.) Bildungsungleichheit und Gerechtigkeit. Wissenschaftliche und gesellschaftliche Voraussetzungen (2013)

Detailed reference viewed: 135 (1 UL)
See detailSchulerfolg, Schulentfremdung und das Verhalten der Lehrkräfte
Hadjar, Andreas UL; Backes, Susanne UL

Article for general public (2013)

Detailed reference viewed: 269 (25 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailMigration Background and Subjective Well-Being A Multilevel Analysis Based on the European Social Survey
Hadjar, Andreas UL; Backes, Susanne UL

in Comparative Sociology (2013), 12

Contributing to the debate on the integration of migrants in Europe, this study focuses on Subjective Well-Being (SWB) of people with migration backgrounds compared to people without a migration ... [more ▼]

Contributing to the debate on the integration of migrants in Europe, this study focuses on Subjective Well-Being (SWB) of people with migration backgrounds compared to people without a migration background – specifying SWB in terms of successful integration. The analyses employ a multilevel perspective (data base: European Social Survey). On the macro level, gross domestic product (GDP), welfare regime, xenophobia and the migrant integration policy index (MIPEX) are considered; on the micro level, social origin, education, unemployment, income deprivation, relationship status, health status and controls. Findings indicate a disadvantage in SWB of first-generation migrants that goes beyond deficits regarding well-studied SWB determinants. The SWB gap between migrants and nonmigrants is larger in countries with a high GDP and smaller in countries with a high MIPEX score. [less ▲]

Detailed reference viewed: 473 (27 UL)
See detailGeschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg
Hadjar, Andreas UL; Hupka-Brunner, Sandra

Book published by Juventa (2013)

Detailed reference viewed: 179 (9 UL)
Peer Reviewed
See detailBildungsungleichheiten beim Hochschulzugang nach Geschlecht und Migrationshintergrund. Befunde aus der Schweiz und aus Frankreich
Griga, Dorit; Hadjar, Andreas UL

in Hadjar, Andreas; Hupka-Brunner, Sandra (Eds.) Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg (2013)

Detailed reference viewed: 450 (7 UL)
See detailÜberschneidungen von Bildungsungleichheiten nach Geschlecht und Migrationshintergrund. Eine theoretische und empirische Hinführung
Hadjar, Andreas UL; Hupka-Brunner, Sandra

in Hadjar, Andreas; Hupka-Brunner, Sandra (Eds.) Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg (2013)

Detailed reference viewed: 228 (6 UL)
Full Text
See detail„Bildung ist Bürgerrecht“: Was ist aus der Dahrendorfschen Forderung geworden?
Köthemann, Dennis; Hadjar, Andreas UL

in Dippelhofer-Stiem, Barbara; Dippelhofer, Sebastian (Eds.) Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO), Fachgebiet Erziehungs- und Bildungssoziologie (2013)

Detailed reference viewed: 154 (13 UL)
See detailGesellschaftliche Kontexte, Bildungsverläufe und Bildungschancen
Becker, Rolf; Hadjar, Andreas UL

in Becker, Rolf; Schulze, Alexander (Eds.) Bildungskontexte Strukturelle Voraussetzungen und Ursachen ungleicher Bildungschancen (2013)

Detailed reference viewed: 170 (4 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailTraditionelle Geschlechterrollen und der geringere Schulerfolg der Jungen. Quantitative und qualitative Befunde aus einer Schulstudie im Kanton Bern (Schweiz)
Hadjar, Andreas UL; Grünewald-Huber, Elisabeth; Gysin, Stefanie et al

in Schweizerische Zeitschrift für Soziologie = Revue Suisse de Sociologie (2012), 38(3), 375-400

Detailed reference viewed: 257 (7 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailParent-child value similarity and subjective well-being in the context of migration: An exploration
Hadjar, Andreas UL; Boehnke, Klaus; Knafo, Ariel et al

in Family Science (2012), 3(1), 55-63

Intergenerational value similarity has a different meaning for migrants and minorities compared to the majority society. Whereas high parent-child value similarity among majority families more likely ... [more ▼]

Intergenerational value similarity has a different meaning for migrants and minorities compared to the majority society. Whereas high parent-child value similarity among majority families more likely indicates successful internalization of societal values, high intergenerational similarity among migrants may indicate a lack of social integration into the host society. The present paper links parent-adolescent value similarity among migrant/minority and majority families to subjective well-being in two societies, Germany and Israel (Total N = 977 families). Analyses assess intergenerational similarity on all values from the Schwartz value circumplex. Among majority groups intergenerational value similarity is a predictor of life satisfaction. In minority groups it is more so a low distance of a family’s value preferences to the modal values of the majority group that predicts life satisfaction – but only in Israel. [less ▲]

Detailed reference viewed: 213 (4 UL)
See detailGeschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten
Hadjar, Andreas UL

Book published by VS Verlag für Sozialwissenschaften (2011)

Die öffentliche Diskussion um geschlechtsspezifische Ungleichheiten hat sich - parallel zur Reduktion struktureller Benachteiligungen von Frauen - in den letzten Jahren stark gewandelt. Während ... [more ▼]

Die öffentliche Diskussion um geschlechtsspezifische Ungleichheiten hat sich - parallel zur Reduktion struktureller Benachteiligungen von Frauen - in den letzten Jahren stark gewandelt. Während traditionell die geringere Bildungs- und Erwerbsbeteiligung von Frauen in den Blick genommen wurde, ist nun der geringere Bildungserfolg von Jungen - im Hinblick auf Bildungsabschlüsse, Schulnoten oder Leistungstests - zum viel beachteten Thema geworden. Ziel dieses Buches ist es, auf Basis aktueller empirischer Studien geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten und mögliche Ursachenfaktoren zu beleuchten, wobei verschiedene - teilweise kontroverse Sichtweisen - aufgezeigt werden. Am Beginn steht eine Bestandsaufnahme zu Geschlechterunterschieden, dann werden einige Erklärungsansätze detailliert untersucht und schließlich die gesellschaftlichen und wissenschaftlichen Debatten nachgezeichnet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 283 (5 UL)
See detailEinleitung
Hadjar, Andreas UL; Hadjar, Andreas UL

in Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten (2011)

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
See detailDeterminanten des Geschlechterunterschieds im Schulerfolg. Ergebnisse einer quantitativen Studie aus Bern
Lupatsch, Judith; Hadjar, Andreas UL

in Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten (2011)

Detailed reference viewed: 154 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailGeschlechterunterschiede im Schulerfolg: Spielt die Lehrperson eine Rolle?
Hadjar, Andreas UL; Lupatsch, Judith

in Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization (2011), 31(1), 79-94

Detailed reference viewed: 392 (3 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailZur sozialen Lage von Landwirten in Europa. Eine empirische Analyse
Haunberger, Sigrid; Hadjar, Andreas UL; Hegi, Urs

in Schweizerische Zeitschrift für Soziologie = Revue Suisse de Sociologie (2011), 37(3), 395-418

Detailed reference viewed: 101 (2 UL)
See detailLebenszufriedenheit im Zeitverlauf in Ost- und Westdeutschland: Eine A-P-K-Analyse der Entwicklungstendenzen zwischen 1990 und 2008
Hadjar, Andreas UL; Berger, Joël

in Krause, Peter; Ostner, Ilona (Eds.) Leben in Ost- und Westdeutschland: Eine sozialwissenschaftliche Bilanz der deutschen Einheit 1990-2010 (2010)

Detailed reference viewed: 87 (0 UL)
See detailPhD and Career - Is a Doctoral Degree Worth It?
Engelage, Sonja; Hadjar, Andreas UL

in Claes, David; Preston, Tom Seth (Eds.) Frontiers in Higher Education. At the Interface/Probing the Boundaries, The Idea of Education, volume 72 (2010)

Detailed reference viewed: 197 (6 UL)