References of "Diverse speeches and writings"
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See detail"Mir wëlle bleiwe wat mir sinn" - mee ween ass "mir"?
Kmec, Sonja UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailÀ propos...
Scuto, Denis UL

Article for general public (2018)

Detailed reference viewed: 63 (2 UL)
See detailLiebe - Krankheit - Wahn: Lyrische Spielarten im Minnesang
Bendheim, Amelie UL

Speeches/Talks (2018)

„Die Liebe verwundet, die Liebe fesselt, die Liebe macht krank, die Liebe lässt schwach werden.“ Dieser ursprünglich theologisch geprägte Gedanke über die Gewalt der Liebe, lässt sich – auf seinen ... [more ▼]

„Die Liebe verwundet, die Liebe fesselt, die Liebe macht krank, die Liebe lässt schwach werden.“ Dieser ursprünglich theologisch geprägte Gedanke über die Gewalt der Liebe, lässt sich – auf seinen bildlichen Kern reduziert – in zahllosen Varianten in der Weltliteratur aufspüren. Eine besonders auffällige Form scheinen dabei jene Texte zu bieten, die Liebe nicht allein als Auslöser, sondern gar selbst als Krankheit darstellen – zumindest implizit, insofern der Zustand des Verliebtseins mit dem Zustand der Krankheit gleichgesetzt wird. Wohl bekannt sind die körperlichen Symptome dieses Liebeszustandes, die in ihrer klassischen Ausprägung im Erbleichen, Erröten, Zittern, in Sprachlähmung sowie im Bluten aus der Nase bestehen und im Mittelalter als minnesiech bezeichnet werden. Erscheint die Liebeskrankheit im Minnesang noch vornehmlich in metaphorischem Gebrauch (s. das gequälte Herz als Beispiel für den Schmerz der Minne), weisen spätere Wörterbucheinträge (vgl. hierzu die Lemmata ‚Liebesfieber’ oder ‚Jungfernkrankheit’) wiederum auf ein stärker körperlich-physiologisches und auch sexuell-erotisches Verständnis von Liebe hin. Krank macht die Minne nun vor allem – und dem mittelalterlichen medizinischen Duktus der Humoralpathologie folgend – dann, wenn das körperliche Begehren nicht befriedigt werden kann. Der hier skizzierte Vortrag will die Vorstellung von Krankheit in einem größeren semantischen Beziehungsgeflecht in den Blick nehmen, das sich in der mhd. Lyrik in bedeutender Weise hervortut: der Verbindung Liebe – Krankheit – Wahn. Der wân als zentrales Symptom der Minnekrankheit löst – so die hier zu erprobende These –den Geist vom versehrten Körper und definiert damit den Übergang von der körperlichen Krankheit(smetapher) zu einer seelischen Zustandsbeschreibung. Die sprachhistorische Herleitung von mhd. wân vermag diese Beobachtung weiter zu untermauern, insofern der Begriff ein zunächst wertneutrales, semantisch vielfältiges Bedeutungsspektrum impliziert, und sich mit ‚Hoffnung, Zuversicht oder Einbildungskraft’ ins Nhd. übertragen ließe. Im krankhaften Minne-wân öffnen sich Denkräume, denen der Minnesang eine literarische Ausgestaltung verleiht; Minne-wân führt damit nicht nur zu körperlicher Versehrtheit, sondern ist eben auch guoter wân, lieber wân, saelden wân – und damit einer der ersten ‚Testräume’ für die Erprobung gedanklicher Spielarten des lyrischen Ichs in der deutschen Dichtung überhaupt. [less ▲]

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See detailNetzWerkTreffen Lerncoaching 2018
Böwen, Petra UL

Conference given outside the academic context (2018)

Die Netzwerktreffen richten sich an Absolventen des Studienganges Zertifikat LernCoaching. Das PraxisBüro organisiert diese Treffen, um das Netzwerk der Absolventen zu fördern. Momente der Rückkehr an die ... [more ▼]

Die Netzwerktreffen richten sich an Absolventen des Studienganges Zertifikat LernCoaching. Das PraxisBüro organisiert diese Treffen, um das Netzwerk der Absolventen zu fördern. Momente der Rückkehr an die Universität laden dabei zu anregenden Gesprächen, weiterführendem Austausch und zukünftigen gemeinsamen Projekten ein [less ▲]

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See detailAlles anders? Was Digital Natives vom Arbeitsmarkt erwarten
Samuel, Robin UL

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 92 (3 UL)
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See detailPersistent Identifiers. What? Why? How?
Park, Beth Anne UL

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 83 (16 UL)
See detailLa sortie de guerre au pays de Malmedy 1918-1920
Brüll, Christoph UL

Conference given outside the academic context (2018)

Avec l’armistice en novembre 1918, la région de Malmedy s’apprête à sortir de la guerre. Comme dans de nombreuses autres régions européennes, le passage de la guerre à la paix ne s’identifie pas au ... [more ▼]

Avec l’armistice en novembre 1918, la région de Malmedy s’apprête à sortir de la guerre. Comme dans de nombreuses autres régions européennes, le passage de la guerre à la paix ne s’identifie pas au silence des canons et des armes, mais prend la forme d’un processus lent. Toutefois, la région devient également l’objet des négociations diplomatiques qui commencent à Versailles au printemps 1919. Finalement, Malmedy ne sortira pas seulement de la guerre, mais aussi de l’Allemagne pour être rattachée à la Belgique. La conférence se propose de jeter un regard serré sur les deux ans qui séparent l’armistice et l’aval du transfert de souveraineté par la Société des Nations en septembre 1920. Sur base de publications récentes, elle se livre à une analyse à plusieurs niveaux : vie quotidienne de la population sous l’Occupation britannique, arrivée des troupes belges en été 1919, débuts du Gouvernement Baltia en janvier 1920 et « consultation populaire » y trouveront tout autant leur place que les regards des autorités belges et les regards étrangers sur l’espace frontalier belgo-allemand durant cette période. [less ▲]

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See detailLost&Found: Russische Kriegsgefangene in Luxemburg in 1914-1918
Ganschow, Inna UL

Speeches/Talks (2018)

Russian prisoners of war and their survival mechanisms in Luxemburg are treated among other topics dedicated to the end of Great war in the radio report of RTL.

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See detailJoseph Fox, Joseph Klomann, Gustave Verdun: Mémoires d'hommes oubliées
Scuto, Denis UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 53 (11 UL)
See detailForum Z - Lost Memories of World War I
Scuto, Denis UL; Camarda, Sandra UL; Lucchesi, Anita UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 64 (11 UL)
See detailMehrsprachigkeit im Fokus - Eröffnungsvortrag
Wealer, Cyril UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailPhotography and Public History: Facing New Challenges
Duval, Cécile UL

Speeches/Talks (2018)

Photography, together with written material, is one of the traditional communication channels of public history. Written material on its own, especially in our predominantly visual era, can often fail to ... [more ▼]

Photography, together with written material, is one of the traditional communication channels of public history. Written material on its own, especially in our predominantly visual era, can often fail to convey the desired message; but images on their own can be misunderstood if no text is added to place them in the context. The scientific use of photograph requires the contextualisation of images by verified data. With the growth of sources in the field of public history, it is vital to constantly check and compare any available data about images because it could be tempted to play on the emotions generated by some photographs to elicit a stronger reaction from the public. This is ignoring the fact that reinterpreting a photo in this way is essentially the same as rewriting history. [less ▲]

Detailed reference viewed: 89 (17 UL)
See detailEducational assessment and its prospects in the 21st century
Greiff, Samuel UL

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 41 (1 UL)
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See detailLa concurrence croissante entre banques et institutions de microfinance
Leon, Florian UL; Baraton, Pierrick

Article for general public (2018)

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See detailStudying Borders
Wille, Christian UL

Article for general public (2018)

Die Border Studies durchlaufen auch in der Großregion eine spürbare Institutionalisierung. Allerdings hier mit der Besonderheit, dass Fragen der Grenze und die damit verbundenen Phänomene nicht nur ... [more ▼]

Die Border Studies durchlaufen auch in der Großregion eine spürbare Institutionalisierung. Allerdings hier mit der Besonderheit, dass Fragen der Grenze und die damit verbundenen Phänomene nicht nur untersucht und gelehrt werden, sondern dass dies selbst grenzüberschreitend stattfindet. Hier haben sich Grenzforscher_innen der Universitäten des Saarlandes, Kaiserslautern, Trier, Lothringen, Luxemburg und Lüttich im Jahr 2014 unter dem Dach der Universität Großregion (UniGR) zusammengeschlossen. Mit dem grenzüberschreitenden Netzwerk „UniGR-Center for Border Studies“ haben sie sich eine Plattform gegeben, um Grenzforschungen enger abzustimmen, an die internationale Fachdebatte besser anzuschließen und Erkenntnisse der Grenzforschung in die universitäre Lehre zu tragen. Grenzforschung, wie sie sich aktuell in der Großregion formiert und künftig entwickeln wird, ist hier an die Erfahrung der Grenze geknüpft und bleibt ein kollektives Unterfangen der UniGR-Grenzforscher_innen. [less ▲]

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See detailJustice spatiale - Poser la question du "Grand Luxembourg" en terme éthique
Evrard, Estelle UL

Article for general public (2018)

Detailed reference viewed: 117 (21 UL)
See detailA la rechercher de soutien émotionnel : Femmes entrepreneurs et réseaux féminins
Bourdil, Maryline; Geraudel, Mickaël UL

Article for general public (2018)

Detailed reference viewed: 83 (1 UL)
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See detailGrenzüberschreitende Umwelten
Schulz, Christian UL

Article for general public (2018)

Detailed reference viewed: 68 (4 UL)
See detailGood Business: The Economic Case for Protecting Human Rights
Baglayan, Basak UL; Landau, Ingrid; McVey, Marisa et al

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailDe la "grande" à la "petite" histoire. Les chartes des souverains de la Maison de Luxembourg pour le convent de Marienthal
Pettiau, Hérold UL

Article for general public (2018)

This article aime at a general audience, presents three charters held in the National Archive in Luxembourg, in the Fonds Weimar. Commenting on several features, it provides a context to the writing of ... [more ▼]

This article aime at a general audience, presents three charters held in the National Archive in Luxembourg, in the Fonds Weimar. Commenting on several features, it provides a context to the writing of these three charters and illustrantes the involvement of high ranking aristocrate (indeed, sovereigns), in the affairs of a small convent. This article was written as part of a series of short pièces on the occasion of the XXth Journées Lotharingiennes, an international conference held from 24 to 26 October at the University of Luxembourg, on the topic "Re-reading the history of territorial principalities". [less ▲]

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See detailThemenabend "Tambow"
Ganschow, Inna UL

Conference given outside the academic context (2018)

Nach der Einführung findet ein Dokumentarfilm über das Gefangenenlager Tambow statt; eine erste Diskussion wird über die Manipulation von Quellen und die Rolle der audiovisuellen Quellen in der aktuellen ... [more ▼]

Nach der Einführung findet ein Dokumentarfilm über das Gefangenenlager Tambow statt; eine erste Diskussion wird über die Manipulation von Quellen und die Rolle der audiovisuellen Quellen in der aktuellen Historiographie führen. Anschließend, bieten wir Ihnen an eine Diskussion zu verfolgen zwischen einem Überlebenden des Gefangenenlagers Tambow, Herrn Jos Steichen und der Forscherin Inna Ganschow. [less ▲]

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See detailGründerzeit à Dudelange - un nouveau regard sur l'histoire du Luxembourg
Scuto, Denis UL

Article for general public (2018)

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See detailHome Movie Day 2018: van smalfilm tot selfie
van der Heijden, Tim UL

Speeches/Talks (2018)

Home Movie Day at Eye Filmmuseum is an international tribute to the amateur film. This year, Home Movie Day highlights the history of amateur film which spans more than 100 years: from film strips to ... [more ▼]

Home Movie Day at Eye Filmmuseum is an international tribute to the amateur film. This year, Home Movie Day highlights the history of amateur film which spans more than 100 years: from film strips to selfies. How has the making and screening of amateur films and home movies changed in the past century? Who was filming? How and what did they film? And what role did the changing media landscape play? Eye celebrates the Home Movie Day on 20 October. The worldwide tribute to the amateur film has been organised every year since 2002, in countries such as the United States, Argentina and Japan. This edition, through the use of special objects and historical archive material, Home Movie Day zooms in on a number of drastic changes in amateur film. There was the rise of home video in the 1970s and 80s, and the transition from analogue to digital. The amateur and family filmer first filmed on a narrow film or Super8. After these transitions, there were plenty of new possibilities to capture daily life. On October 20 at 15.00 there is a lecture and presentation (90', in Dutch) in Eye in cooperation with Stichting Amateurfilm and the Netherlands Institute for Sound and Vision. The lecture will be held by Tim van der Heijden, media historian and board member of Stichting Amateurfilm. After the presentation, there is an opportunity to exchange information, ask questions and view the exhibited equipment. [less ▲]

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See detailErgebnisse der Zukunftswerkstatt im Rahmen des Praxis- und Kontakttages 2018
Flammang, Manou Laure UL

Article for general public (2018)

Im Rahmen des vom PraxisBüro der Universität Luxemburg organisierten Praxis- und Kontakttages 2018, haben ca. 300 Professionelle der Sozialen Arbeit an einer Zukunftswerkstatt mit dem Thema "Was sind die ... [more ▼]

Im Rahmen des vom PraxisBüro der Universität Luxemburg organisierten Praxis- und Kontakttages 2018, haben ca. 300 Professionelle der Sozialen Arbeit an einer Zukunftswerkstatt mit dem Thema "Was sind die Bedürfnisse der Akteure der Sozialen Arbeit?" teilgenommen. Die Ergebnisse wurden gesammelt und von der Autorin analysiert. Der Artikel beschreibt die Ergebnisse der Zukunftswerkstatt sowie ihre Bedeutung für die Soziale Arbeit in Luxemburg. [less ▲]

Detailed reference viewed: 94 (14 UL)
See detailOral History under scrutiny in München; a multidisciplinary workshop with interview data
Scagliola, Stefania UL; Corti, Louise

in Scagliola, Stefania (Ed.) Oral History under scrutiny in München; a multidisciplinary workshop with interview data (2018)

The challenge that we have taken up as a multidisciplinary group of scholars interested in strengthening the position of interview data in the Digital Humanities realm, is to encourage scholars to use ... [more ▼]

The challenge that we have taken up as a multidisciplinary group of scholars interested in strengthening the position of interview data in the Digital Humanities realm, is to encourage scholars to use technology to handle their interview data, and to engage with practices of fellow scholars in adjacent disciplines. Coming from distinctive disciplines such as oral history, ethnography, sociology, media studies, speech technology, computational linguistics, socio-linguistics, phonetics, human media interaction, information - and computer science, we all have a different interest in human expression, the modalities in which it is conveyed - written text, speech, gestures, sounds - and the ways in which it can be structured in order to be studied. Technology is now able to facilitate processes that used to be cumbersome, such as transcription and its alignment with audio, but it also offers ways of venturing into other disciplines or teaming up with a scholar from a different discipline to compare each others analytical approaches and results. [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (7 UL)
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See detailPraxis- und Kontakttag 2018, Was sind die Bedürfnisse der Akteure der Sozialen Arbeit?
Böwen, Petra UL

Conference given outside the academic context (2018)

Jährlich findet unter dem Motto "Wissenschaft trifft Praxis, Politik und Oeffentlichkeit" Vernetzung und Kooperation unter allen Akteuren der Sozialen Arbeit statt. Das Programm bietet eine Praxis-Messe ... [more ▼]

Jährlich findet unter dem Motto "Wissenschaft trifft Praxis, Politik und Oeffentlichkeit" Vernetzung und Kooperation unter allen Akteuren der Sozialen Arbeit statt. Das Programm bietet eine Praxis-Messe mit Informationsständen der Organisationen, Fachvorträge, Workshops und Diskussionsrunden [less ▲]

Detailed reference viewed: 74 (8 UL)
See detailTo Google or not to Google, have a look at Ranke2!
Scagliola, Stefania UL

in Scagliola, Stefania (Ed.) To Google or not to Google, have a look at Ranke2! (2018)

Ranke 2 is a platform for digital source criticism with lessons in a variety of time effort and complexity. It is meant to lecturers and students to deal with critically questioning sources that can be ... [more ▼]

Ranke 2 is a platform for digital source criticism with lessons in a variety of time effort and complexity. It is meant to lecturers and students to deal with critically questioning sources that can be found on the web. [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (4 UL)
See detailL’iconographie, support documentaire à double tranchant
Gabellini, Marco UL; Duval, Cécile UL

Speeches/Talks (2018)

L’atelier se propose, à travers des exemples concrets, d'analyser l'utilisation de l'image, support documentaire qu'il convient de décrypter préalablement à son utilisation à des fins éducatives.

Detailed reference viewed: 65 (12 UL)
See detailKulturgeschicht Lëtzebuerg: Lëtzebuerger Identitéit ass méi wéi just Sprooch
Glesener, Jeanne UL; Pauly, Michel UL

Article for general public (2018)

Also published on http://www.tageblatt.lu/meinung/forum/kulturgeschicht-letzebuerg-letzebuerger-identiteit-ass-mei-wei-just-sprooch/

Detailed reference viewed: 144 (14 UL)
See detailMigration and integration – some aspects of migration in Europe and in Luxembourg
Nienaber, Birte UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 67 (3 UL)
See detailIdentifier, contrôler, réprimer. L'impact de 14-18 sur la circulation des personnes
Scuto, Denis UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 46 (7 UL)
See detailDie Geschichte des Radios im Osten Belgiens (1920-1980)
Sproten, Vitus UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 53 (1 UL)
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See detailAlternative Food Networks in Luxembourg
Reckinger, Rachel UL

Speeches/Talks (2018)

Dr. Rachel Reckinger is a food sociologist and anthropologist at the University of Luxembourg. She is the principal investigator of Sustainable Food Practices, spanning Luxembourg’s foodscape from ... [more ▼]

Dr. Rachel Reckinger is a food sociologist and anthropologist at the University of Luxembourg. She is the principal investigator of Sustainable Food Practices, spanning Luxembourg’s foodscape from production, governance, distribution to consumption. Her research focuses on policy gaps and changes of everyday practices within the transition towards a more circular economy (https://food.uni.lu). During this lunch debate, she will critically discuss a few emerging alternative food networks in Luxembourg: currently still a heterodox minority, they contribute to a cultural shift with the creation of resourcefulness for biodiversity, environmental and social justice. [less ▲]

Detailed reference viewed: 141 (8 UL)
See detailForum Z: Soziale Ungleichheiten in Luxemburg?
Majerus, Benoît UL; Tatarinov, Juliane UL; Santana, Dominique UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 104 (12 UL)
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See detailLes mensonges populistes
Scuto, Denis UL; Grasser, Fabien

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 76 (4 UL)
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See detailPeer review for "International Journal of Sports Science & Coaching"
Bund, Andreas UL

Diverse speeches and writings (2018)

Detailed reference viewed: 52 (2 UL)
See detailEupen et Malmedy, la Belgique s'agrandit
Brüll, Christoph UL

Article for general public (2018)

Lorsque la S.D.N. entérine le 20 septembre 1920 les résultats d’une « consultation populaire » organisée à Eupen-Malmedy, elle consacre le transfert de ce territoire de l’Allemagne à la Belgique. Ce ... [more ▼]

Lorsque la S.D.N. entérine le 20 septembre 1920 les résultats d’une « consultation populaire » organisée à Eupen-Malmedy, elle consacre le transfert de ce territoire de l’Allemagne à la Belgique. Ce modeste agrandissement posera toutefois de grands problèmes d’intégration. Pourquoi ? [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (7 UL)
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Peer Reviewed
See detailL'université, entre connaissance et intérêt.
Vomacka, Eloïse UL

Article for general public (2018)

Detailed reference viewed: 55 (5 UL)
See detailSozialpsychologie und die AfD – Wieviel Psychologie steckt im Wahlprogramm?
Emslander, Valentin UL; Bolli, Swantje; Schellen, Guido

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 39 (0 UL)
See detailAline Mayrisch an d'sozial Froen aus hirer Zäit
Santana, Dominique UL

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 56 (9 UL)
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See detailMerde alors!
Scuto, Denis UL

Article for general public (2018)

Detailed reference viewed: 95 (10 UL)
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See detailMobile, Playful and Collaborative Learning with TellYourTown: Empirical Results from Field Studies in Trier and Esch
Reuter, Robert UL

Conference given outside the academic context (2018)

In the context of the transnational development and research project "Language Learning - Promoting Integration", a mobile app (TellYourTown) was developed together with school classes of the Kurfürst ... [more ▼]

In the context of the transnational development and research project "Language Learning - Promoting Integration", a mobile app (TellYourTown) was developed together with school classes of the Kurfürst-Balduin-Realschule (Trier, Germany) and the Brill Schule (Esch-sur-Alzette, Luxembourg), which tells fictional stories at real locations in Trier and Esch. The stories were developed during the 2016/2017 school year in collaboration with the students and their teachers. These stories were then used as a basis for the development of the routes. The Esch route focuses on the history of Luxembourg's mining industry and its miners. The route Trier is about a race between Karl-Marx and Nero through Trier. In this game, the player is accompanied by Karl-Marx and thus gets to know well-known places from Trier. The users should discover the city "per pedes" and at the same time learn a lot about the history of the city, which is conveyed to them by the fictional travel guide in the interactive dialogues. The geolocation function of the smartphone is used to guide the users to places of interest, where interactive mini-games or dialogues with the fictional travel guide take place. To thoroughly test the app in practice, two field trials were organised, one in Trier and one in Esch. These field trials were documented by researchers from the University of Luxembourg and were scientifically analysed with regard to the social interactions and learning processes that took place. Based on this analysis, suggestions for improvement were made to the developers and possible scenarios for a meaningful use of the app in pedagogical contexts were developed. During the first field trial certain technical issues were identified. Observational data showed that the app has great potential to initiate a relatively autonomous exploration of both cities and also allowed the local students to perceive their city more consciously with new eyes. But there were also certain limitations as to the learning, social and motivational effects that the use of the app had. We will try to address these in future iterations of the app. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (11 UL)
See detailScience and Innovation Centers – bringing a new dimension to the internationalization of higher education, research and innovation
Epping, Elisabeth UL

Article for general public (2018)

n times of increasing pressures to compete on an international level, the need for internationalization of higher education, research and innovation is still unquestioned and more important than ever. In ... [more ▼]

n times of increasing pressures to compete on an international level, the need for internationalization of higher education, research and innovation is still unquestioned and more important than ever. In the past, countries devised and funded internationalization strategies for higher education and research that focused on topics as e.g., international mobility, research cooperation and collaborations. With the rise of ‘science and innovation centers’ (SIC), a new policy instrument targeting internationalization and international competitiveness in higher education, research and innovation has entered the scene. To date, however, only little research has shed light on these new institutions that bring internationalization efforts to a new level. [less ▲]

Detailed reference viewed: 109 (18 UL)
See detailWissenschaftskommunikation
Baudson, Tanja Gabriele UL; Hellmann, Jens Hinrich

Diverse speeches and writings (2018)

Detailed reference viewed: 85 (1 UL)
See detailAttracting and Retaining Researchers: Good Practices and Challenges in Luxembourg
Baglayan, Basak UL

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 46 (1 UL)
See detailHochbegabung: verstehen, erkennen, fördern
Baudson, Tanja Gabriele UL

Diverse speeches and writings (2018)

Detailed reference viewed: 186 (3 UL)
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See detailPeer review for the journal "International Journal of Sports Science & Coaching"
Bund, Andreas UL

Diverse speeches and writings (2018)

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
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See detailWWII: Zwischen den Fronten
Ganschow, Inna UL

Article for general public (2018)

Paul Hamtiaux landete als Zwangsrekrutierter in der sowjetischen Gefangenschaft in einer Propaganda-Abteilung und war an der Front als Radio-Sprecher eingesetzt. Über seine Gefangenschaft ist ein ... [more ▼]

Paul Hamtiaux landete als Zwangsrekrutierter in der sowjetischen Gefangenschaft in einer Propaganda-Abteilung und war an der Front als Radio-Sprecher eingesetzt. Über seine Gefangenschaft ist ein schriftliches Dokument geblieben – das Tagebuch des russischen Hauptmanns Georgij Nemkow, der über seinen neuen Mitarbeiter relativ ausführlich berichtet. Die alten Freunde haben sich 50 Jahre später gefunden... [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (4 UL)
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See detailMaschinen nach menschlichem Vorbild
Leyers, Pierre; Schommer, Christoph UL

Article for general public (2018)

Die Forschung im Bereich der künstlichen Intelligenz (KI) hat sich seit den Anfängen Mitte der 1950er-Jahre des vorigen Jahrhunderts erst schleppend entwickelt. Heutzutage schaffen Hochleitungsrechner ... [more ▼]

Die Forschung im Bereich der künstlichen Intelligenz (KI) hat sich seit den Anfängen Mitte der 1950er-Jahre des vorigen Jahrhunderts erst schleppend entwickelt. Heutzutage schaffen Hochleitungsrechner, die riesige Datenmengen blitzschnell verarbeiten, kombiniert mit künstlicher Intelligenz neuartige und spannende Perspektiven. Prof. Dr. Christoph Schommer beschäftigt sich an der Universität Luxemburg mit der Entwicklung von KI-Systemen, insbesondere im Bereich des maschinellen Lernens. KISysteme zeichnen sich dadurch aus, dass sie lernen und sich selbst und andere programmieren und weiterentwickeln können. Der Informatik-Experte ist überzeugt, dass die Menschen auch künftig die digitale Schlüsseltechnologie, die sie erschaffen, beherrschen können. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (6 UL)
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See detailWWII: Zu jung zum Erschießen
Ganschow, Inna UL

Article for general public (2018)

Der Generalstreik am 31. August 1942 war die Reaktion auf die Zwangsrekrutierung von Luxemburgern in die deutsche Wehrmacht. Beides sind Ereignisse, die das Leben Tausender auf ewig prägten – zu ihnen ... [more ▼]

Der Generalstreik am 31. August 1942 war die Reaktion auf die Zwangsrekrutierung von Luxemburgern in die deutsche Wehrmacht. Beides sind Ereignisse, die das Leben Tausender auf ewig prägten – zu ihnen gehört auch Jos Steichen, deren Jugend aus einer Reihe von Gefängnissen, Lager und Camps verbracht wurde. [less ▲]

Detailed reference viewed: 55 (5 UL)
See detailPhotography, a potent yet complex medium for Public History
Duval, Cécile UL

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 47 (3 UL)
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See detailDer Patient-als-Partner-Ansatz in der Gesundheitsversorgung (APPS -Approche Patient Partenaire de Soins): ein interregionales Forschungsprogramm, um zu verstehen, wie man von der Theorie zur Praxis übergehen kann
Baumann, Michèle UL

Article for general public (2018)

Das Projekt „ Der Ansatz vom Patienten als Partner im Gesundheitswesen“ (APPS INTERREG) möchte die Qualität der Krankenpflege in Nachsorge und Vorbeugung durch den Aufbau einer Kultur der Partnerschaft ... [more ▼]

Das Projekt „ Der Ansatz vom Patienten als Partner im Gesundheitswesen“ (APPS INTERREG) möchte die Qualität der Krankenpflege in Nachsorge und Vorbeugung durch den Aufbau einer Kultur der Partnerschaft zwischen Patienten und Fachkräften aus dem Gesundheitswesen in der Großregion verbessern. Das Projekt hat sich also zum Ziel gesetzt den„Ansatze vom Patienten als Partner im Gesundheitswesen“ zu hinterfragen und zu fördern. Hierbei sollen Lösungen entwickelt werden, die insbesondere sozio-kulturelle Aspekte, die Organisationen und die jeweiligen Regeln der verschiedenen Ebenen (micro, meso, macro) des Gesundheitssystems berücksichtigen. Konkret bedeutet dies, dass die Gruppenleiter der vier Territorien (Luxemburg, Belgien, Frankreich) wissenschaftliche Forschung betreiben, Verbände und Patientenkomitees mobilisieren, Fachkräfte aus dem Gesundheitswesen sensibilisieren und die Anwendung neuer Technologien bei den Praktiken des APPS bewerten werden. Das Projekt wird folgendes hervorbringen: • Eine Definition der Funktionsweise, sowie ein gemeinsamer konzeptueller Rahmen des APPS in der Großregion. • Empfehlungen, um die Einführung des APPS möglich zu machen. • Eine Analyse der Aktivitäten des APPS, sowie der bereits existierenden Maßnahmen in der Großregion. • Ein grenzüberschreitendes Netzwerk der Patientenkomitees. • Innovative Lösungen, die neue Technologien nutzen (z.B. E-Gesundheit, M-Gesundheit), um die Einführung der Praktiken des APPS zu erleichtern. • Ein berufliches Weiterbildungsprogramm, um die Fachkräfte aus dem Gesundheitswesen für den APPS zu sensibilisieren. [less ▲]

Detailed reference viewed: 91 (1 UL)
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See detailApproche Patient Partenaire de Soins (APPS) : un programme de recherche interrégional pour comprendre comment passer de la théorique à la pratique
Baumann, Michèle UL

Article for general public (2018)

Le projet « Approche Patient Partenaire de Soins » (APPS INTEEREG) vise à améliorer la qualité des soins dans le suivi et la prévention de la maladie par la mise en place d’une culture de partenariat ... [more ▼]

Le projet « Approche Patient Partenaire de Soins » (APPS INTEEREG) vise à améliorer la qualité des soins dans le suivi et la prévention de la maladie par la mise en place d’une culture de partenariat patients-professionnels de santé dans la Grande Région. Il a pour but de questionner et de promouvoir l’Approche du Patient Partenaire de Soins en développant des solutions qui intègrent, notamment les aspects socioculturels, les organisations et les réglementations respectives des différents niveaux (micro, meso, macro) du système de santé. Concrètement, les responsables des équipes des quatre territoires (Luxembourg, Belgique, France) procéderont à des recherches scientifiques, mobiliseront les associations et les comités de patients, sensibiliseront les professionnels de santé et évalueront la place des nouvelles technologies dans les pratiques d’APPS. Le projet produira : • Une définition des principes de fonctionnement ainsi qu’un cadre conceptuel de l’APPS communs aux pays de la Grande Région. • Des recommandations pour rendre possible l’implémentation de l’APPS. • Une analyse des activités d’APPS ainsi que des interventions existantes dans la Grande Région. • Un réseau-transfrontalier des associations et des comités de patients. • Des solutions innovantes, utilisant les nouvelles technologies (ex : e-santé, m-santé), pour faciliter le développement durable des pratiques de l’APPS. • Un programme d’études et de formations professionnels pour sensibiliser les professionnels de santé à l’APPS. [less ▲]

Detailed reference viewed: 241 (1 UL)
See detailHochbegabung und Verantwortung
Baudson, Tanja Gabriele UL

Speeches/Talks (2018)

Detailed reference viewed: 76 (3 UL)
See detailStandpunkt: Raus aus dem Hamsterrad
Baudson, Tanja Gabriele UL

in Forschung und Lehre (2018)

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See detailInteractions croissantes
Leon, Florian UL; Baraton, Pierrick

Article for general public (2018)

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See detailFlows and mobilities in the Greater Region
Pigeron-Piroth, Isabelle UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detail"Français de coeur parce que Luxembourgeois"
Scuto, Denis UL

Article for general public (2018)

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See detailÊtre Luxembourgeois en France durant la Première Guerre mondiale. Le cas des engagés volontaires dans la Légion étrangèretre Luxembourgeois en France durant la Première Guerre mondiale. Le cas des engagés volontaires dans la Légion étrangère
Sauer, Arnaud UL

Speeches/Talks (2018)

À la suite de l’«appel aux étrangers vivant en France» lancé le 29 juillet par Ricciotto Canudo et Blaise Cendrars et largement repris par la presse dès le début du mois d’août, des centaines de ... [more ▼]

À la suite de l’«appel aux étrangers vivant en France» lancé le 29 juillet par Ricciotto Canudo et Blaise Cendrars et largement repris par la presse dès le début du mois d’août, des centaines de Luxembourgeois sont autorisés à signer à partir du 22 août 1914, comme de très nombreux étrangers de France, un engagement volontaire pour la durée de la guerre au sein de la Légion étrangère. Bien d’autres sujets luxembourgeois le feront encore durant les quatre années d’une guerre que personne n’aurait pu imaginer aussi longue et meurtrière. La conférence d’Arnaud Sauer, fruit de l’exploitation de nouvelles sources et du croisement de différents types d’archives de part et d’autre de la frontière, sera l’occasion de comprendre les origines, motivations, parcours et destins de ces volontaires que rien ne prédisposait à participer à la guerre dans les rangs de l’Armée française. Ce sera également l'occasion de revenir par petites touches sur l’histoire migratoire du pays avec son voisin français entre la fin du 19e et le début du 20e siècle, phénomène moteur du choix fait par de nombreux Luxembourgeois, résidant en France durant la guerre, de combattre aux côtés de la France. [less ▲]

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See detailChair “Testing in the workplace”
Greiff, Samuel UL

Diverse speeches and writings (2018)

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See detailInnovations in computer-based assessment
Greiff, Samuel UL

Speeches/Talks (2018)

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See detail"Rien n'est possible sans les hommes, rien n'est durable sans les institutions"
Danescu, Elena UL

Article for general public (2018)

Le 19 juin 1983, au Conseil européen de Stuttgart, le Premier Ministre, Pierre Werner, signe la Déclaration solennelle sur l'Union européenne. Ce document programmatique affirme la nécessité de « ... [more ▼]

Le 19 juin 1983, au Conseil européen de Stuttgart, le Premier Ministre, Pierre Werner, signe la Déclaration solennelle sur l'Union européenne. Ce document programmatique affirme la nécessité de « progresser vers une union toujours plus étroite entre les peuples et les États membres » et considère l’amélioration des institutions communautaires et la coopération politique comme clé de voûte pour plus d’Europe. Trente-cinq ans plus tard, ces desiderata trouvent un ample écho dans l’actualité. [less ▲]

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See detailDesign according to Eurocode 4 and special aspects
Schäfer, Markus UL; Fodor, Jovan UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailWorkshop and hands on session: Luxembourg and the European Institutions - where all began
Lessing, Guido; Gabellini, Marco UL

Diverse speeches and writings (2018)

The Treaty establishing the European Coal and Steel Community (ECSC) signed in Paris on 18 April 1951, set up a number of institutions to carry out its activities: a High Authority, assisted by a ... [more ▼]

The Treaty establishing the European Coal and Steel Community (ECSC) signed in Paris on 18 April 1951, set up a number of institutions to carry out its activities: a High Authority, assisted by a Consultative Committee; a Common Assembly; a Special Council of Ministers; a Court of Justice. After the signing of the ECSC Treaty, an interim committee instructed to submit proposals concerning seats of the institutions, was unable to reach agreement. Many cities were suggested, such as Liège, Strasbourg, Turin or Saarbrücken. To break the deadlock in the negotiations, during the night of 24 to 25 July 1952 the Luxembourg Foreign Minister, Joseph Bech, made the proposal that the ECSC High Authority be provisionally located in Luxembourg. ‘Provisional’ became ‘definitive’, and the seat of the High Authority remained in Luxembourg until the Merger Treaty combined the executive bodies in 1965. On 10 August 1952, with the inaugural session of the High Authority, Luxembourg was the place where it all began. During our lecture at the Maison Robert Schuman, birthplace of Robert Schuman, one of the founding fathers of the European Union, we will present the country’s role in the European integration process during the 1950’s. The workshop is dedicated to discuss the different narratives on Europe’s history from a non-European perspective. The fieldtrip goes from the Maison Robert Schuman in Clausen to the Court of Justice of the European Union, which constitutes the judicial authority of the EU and, in cooperation with the courts and tribunals of the Member States, ensures the uniform application and interpretation of EU law. [less ▲]

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See detailNetzWerkTag 2018, Berufsidentiät(en)
Böwen, Petra UL

Conference given outside the academic context (2018)

Der NetzWerkTag richtet sich an Absolventen der Studiengänge der Sozialen Arbeit. Das PraxisBüro organisiert diese Treffen, um das Netzwerk der Absolventen zu fördern. Momente der Rückkehr an die ... [more ▼]

Der NetzWerkTag richtet sich an Absolventen der Studiengänge der Sozialen Arbeit. Das PraxisBüro organisiert diese Treffen, um das Netzwerk der Absolventen zu fördern. Momente der Rückkehr an die Universität laden dabei zu anregenden Gesprächen, weiterführendem Austausch und zukünftigen gemeinsamen Projekten ein. [less ▲]

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See detailMänner in der non-formalen Bildung von Kindern in Luxemburg
Böwen, Petra UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detail6th Luxembourg Workshop on Household Finance and Consumption
Von Lilienfeld-Toal, Ulf UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailWie Luxemburg weiter wachsen kann
Irmen, Andreas UL

Article for general public (2018)

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See detailUn spectre hante le monde...
Scuto, Denis UL

Article for general public (2018)

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See detailLa mobilité transfrontalière des travailleurs est-elle une ressource pour la Grande Région
Pigeron-Piroth, Isabelle UL; Belkacem, Rachid

Conference given outside the academic context (2018)

La Grande Région est l’un des espaces transfrontaliers les plus concernés par les flux de travail frontalier. Face aux nombreux défis (économiques, démographiques, environnementaux, etc.) auxquels elle se ... [more ▼]

La Grande Région est l’un des espaces transfrontaliers les plus concernés par les flux de travail frontalier. Face aux nombreux défis (économiques, démographiques, environnementaux, etc.) auxquels elle se trouve confrontée, peut-on considérer la mobilité transfrontalière comme une ressource pour les territoires frontaliers ? [less ▲]

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See detailWissenschaft und Wahrheit
Baudson, Tanja Gabriele UL; Küpper, Tassilo; Ewald, Reinhold

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailEventually everything connects
Lallemand, Carine UL

Speeches/Talks (2018)

If you are reading these lines, you are probably curious about the type of experience that you would have as an attendee of this talk. You might wonder whether the topic would match your interests ... [more ▼]

If you are reading these lines, you are probably curious about the type of experience that you would have as an attendee of this talk. You might wonder whether the topic would match your interests, whether the speaker will be good enough to satisfy your expectations, whether you will feel inspired, exhilarated, or whether you will have concrete tools to bring back to your work. While you are usually the ones shaping people’s experiences, you are striving for nice experiences as well. Designing for human experiences is one of the most challenging yet fascinating activities. It is a responsibility that we should embrace with humility and dedication. To face the complexity of our mission, we need to draw on theoretical knowledge, methodological skills and of course on our shared professional expertise, as a community. While UX practitioners are working hard at the front lines to design better products or services, scientists work in the shadows to develop and consolidate a myriad of novel and highly valuable UX methods. During this talk, you will discover the ever-growing UX toolbox that could greatly support you in collecting richer, insightful and more valid data. From scientific theories to pragmatic methods, from academia to industry, from Luxembourg to Puerto Rico… Eventually everything connects. [less ▲]

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See detailLuxembourg Proposals for Large Scale Architectures for Data Science
Varrette, Sébastien UL

Speeches/Talks (2018)

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See detailHaunted Europe. Theatre as a site of evocation and invocation?
Tropper, Elisabeth UL

Speeches/Talks (2018)

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See detailThe persistence of the gender earnings gap: cohort trends and the role of education in twelve countries
Bar-Haim, Eyal UL; Chauvel, Louis UL; Gornick, Janet et al

in Inequality Matters - LIS newsletter, Issue No. 6 (2018)

Studying twelve countries over 30 years, we examine whether women’s educational expansion has translated into a closing gender earnings gap. As educational attainment is cohort-dependent, an Age-Period ... [more ▼]

Studying twelve countries over 30 years, we examine whether women’s educational expansion has translated into a closing gender earnings gap. As educational attainment is cohort-dependent, an Age-Period-Cohort analysis is most appropriate in our view. Using the Luxembourg Income Study (LIS) data, we show that while in terms of attainment of tertiary education women have caught up and often even outperform men, substantial gender differences in earnings persist in all countries. These results are consistent with the composition of the top earnings decile. Using Blinder-Oaxaca decomposition methods, we demonstrate that the role of education in explaining the gender earnings gap has been limited and even decreased over cohorts. Contrary, employment status as well as occupation explain a more substantial part in all countries. We conclude that earnings differences at levels far from gender equality likely also persist in the future, even if the “rise of women” in terms of education continues. [less ▲]

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See detailRéfugiés juifs et football luxembourgeois dans les années 1930
Scuto, Denis UL

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailJugendliche mit erhöhtem Förderbedarf in den Projekten von Erasmus+: Jugend in Aktion - Beschreibung und Effekte
Meyers, Christiane UL; Mayerl, Martin

Conference given outside the academic context (2018)

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