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See detailUne vie pour l'idéal européen
Danescu, Elena UL

Article for general public (2016)

Pierre Werner (29 décembre 1913 – 24 juin 2002) fut une personnalité aux multiples talents qui a traversé le XXe siècle. Ministre d’État, Premier Ministre et ministre des Finances pendant de longues ... [more ▼]

Pierre Werner (29 décembre 1913 – 24 juin 2002) fut une personnalité aux multiples talents qui a traversé le XXe siècle. Ministre d’État, Premier Ministre et ministre des Finances pendant de longues dé¬cennies, cet intellectuel chrétien et démocrate résolu fut l’un des rares hommes d’État à avoir pris part à l’unification européenne depuis l’après-guerre jusqu’au milieu des années 1980. Il fait de l’intégration européenne l’axe central de la politique luxembourgeoise. Sur le plan intérieur, il joue un rôle majeur dans la modernisation de la société. Le dénouement de la crise sidérurgique, la promotion du Luxembourg au rang de place financière internationale, le développement du secteur audiovisuel à travers le projet des satellites, la culture de la concertation sociale font partie des initiatives. [less ▲]

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See detailVieillesse et Vieillissement, Vulnérabilité et Ressources : Regards Croisés.
Bouisson, Jean; Brisset, Camille; Tournier, Isabelle UL et al

Book published by Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine (2011)

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See detailVielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit! oder: Ist Powerpoint böse?
Hesse, Markus UL

in Rundbrief Geographie (2010), (222), 22-24

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See detailVielfalt betreuter Kindheiten. Ethnographische Fallstudien zu den Bildungs- und Betreuungsarrangements 2-4jähriger Kinder
Bollig, Sabine UL; Honig, Michael-Sebastian UL; Nienhaus, Sylvia UL

Report (2016)

Kinder werden gemeinhin als Adressaten, aber weniger als Akteure von institutionellen Angeboten der Bildung und Betreuung in früher Kindheit wahrgenommen – und das obwohl sie ein komplexes Leben zwischen ... [more ▼]

Kinder werden gemeinhin als Adressaten, aber weniger als Akteure von institutionellen Angeboten der Bildung und Betreuung in früher Kindheit wahrgenommen – und das obwohl sie ein komplexes Leben zwischen Familie, Kindertagesbetreuung und Vorschule führen. Das Forschungsprojekt "CHILD - Children in the Luxembourgian Day Care System" hat das Feld der frühen Bildung und Betreuung von der Position der Kinder aus betrachtet und in kindheitstheoretischer und praxisanalytischer Perspektive nach der Vielfalt betreuter Kindheiten gefragt. Vom Standpunkt der Kinder aus differenziert sich das Luxemburger Feld von Bildung und Betreuung in früher Kindheit in vielfältige Bildungs- und Betreuungsarrangements aus. Sie bestimmen nicht nur die Erfahrungen, die Kinder mit nichtfamilialer Bildung und Betreuung machen – und man muss hinzufügen: die nur Kinder machen –, sondern sie bedingen auch die strukturelle Position der Kinder als Mitgestalter von Bildungs- und Betreuungslandschaften früher Kindheit. Bildungs- und Betreuungsarrangements sind eine Domäne der Kinder, obwohl sie sich in einem Zusammenspiel vieler aufeinander bezogener Orte, Kontexte und Akteure realisieren. In diesem Forschungsbericht werden acht ethnographische Fallstudien präsentiert, welche die Multilokalität, Multikontextualität und Multiperspektivität der Bildungs- und Betreuungsarrangements zwei- bis vierjähriger Kinder im Lichte der Alltagspraxis der Kinder analysieren. Die acht Fallstudien zeigen daher nicht nur, dass und wie Kinder zur täglichen Herstellung des Feldes früher Bildung und Betreuung beitragen, sie machen auch die Vielfalt betreuter Kindheiten in Luxemburg sichtbar. [less ▲]

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See detailDie Vielfalt der Sozialen Arbeit in Luxemburg und die Arbeitsmarktzahlen 2021
Böwen, Petra UL; Flammang, Manou Laure

E-print/Working paper (2022)

Dieser Newsletter beschreibt den Arbeitsmarkt der Sozialen Arbeit in Luxemburg 2021, gibt einen Überblick über die Berufsqualifikationen und die Vielfalt der Praxisfelder und spezifischen Arbeitsbereiche.

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Peer Reviewed
See detailVier Kurzskalen zur Messung des Persönlichkeitsmerkmals „Sensibilität für Ungerechtigkeit“
Beierlein, C.; Baumert, A.; Schmitt, M. et al

in Methoden, Daten, Analysen (mda) (2013), 7(2), 279-310

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See detailEine Vier-Item-Skala zur Erfassung von internaler und externaler Kontrollüberzeugung (IE-4)
Kovaleva, A.; Beierlein, C.; Kemper, Christoph UL et al

Report (2012)

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See detailDie vierhundert Streiche der Adoleszenz. An Beispielen des Films "les quatre cents Coups von François Truffaut
Weber, Jean-Marie UL; Goldszstaub, Liliane

in Weber Jean-Marie; Zahn, Manuel; Pazzini, Karl-Josef (Eds.) Lehre im Kino. Psychoanalytische und pädagogische Lektüren von Lehrerfilmen (2018)

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Peer Reviewed
See detailVierte Reinigungsstufe für kleine und mittlere Kläranlagen
Hansen, Joachim UL

in Wasserwirtschaft Wassertechnik (2019), (4), 6-7

Detailed reference viewed: 65 (4 UL)
Peer Reviewed
See detailVierzig Jahre Deutsche Mark – Diskussionsschwerpunkte und Ergebnisse der Währungsreformforschung
Klump, Rainer UL

in Klump, Rainer (Ed.) Vierzig Jahre Deutsche Mark. Die politische und ökonomische Bedeutung der westdeutschen Währungsreform von 1948 (1989)

Detailed reference viewed: 39 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailVietnam in transition: Market-creating institutions and private entrepreneurship
Klump, Rainer UL

in Kopp, Herst (Ed.) Area Studies, Business and Culture: Results of the Bavarian Research Network Forarea (2003)

Detailed reference viewed: 31 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailVietnam: The financial system of an economy in transition
Klump, Rainer UL

in Menkhoff, Lukas; Reszat, Beate (Eds.) Asian Financial Markets – Structures, Policy Issues and Prospects (1998)

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See detailThe view from anywhere: A better orientation towards public justification?
Burks, Deven UL

Scientific Conference (2019, September 05)

If reasoning proceeds from perspectives, from which perspective should one reason when pursuing the ideal of public justification (acceptability (Lister 2013) or justifiability (Vallier 2018) of statutes ... [more ▼]

If reasoning proceeds from perspectives, from which perspective should one reason when pursuing the ideal of public justification (acceptability (Lister 2013) or justifiability (Vallier 2018) of statutes or policy to different perspectives)? Although recent debate focuses on the relative merits of consensus (Quong 2011) or convergence (Gaus and Vallier 2009), public justification may require both consensus and convergence, suitably understood. Accordingly, I survey two broad orientations towards public justification: the views “from nowhere” (Nagel 1986) and “from everywhere” (Muldoon 2016). I argue that neither is adequate to socio-political complexity and privilege instead the “view from anywhere”. I first take up individually the views from nowhere and from everywhere. The former consists in the individual ideal of a neutral perspective between preferences and beliefs, attained through following an impartial procedure. In political morality, Rawls’s original position and its associated standpoints are prominent examples (Rawls 1999). Yet this view underestimates the conceptual difficulties of navigating decisions from an alien perspective and avoiding prejudging what is and is not morally relevant. The latter is an epistemic-moral social orientation which aggregates individual perspectives in collective deliberation in order to evaluate proposals via evidentiary support from different perspectives (Muldoon 2016). Such support frames “economic” bargaining between persons and groups over local, fixed-term social contracts. Though both impartial and epistemically feasible, this view likewise encounters conceptual difficulties: a.) underestimating the importance of some uniformity in bargaining and the risks of epistemic bubbles and alternative facts (Frazer 2017); b.) reifying perspectives as insulated standpoints. Consequently, a distinct orientation to public justification is needed to secure impartiality and epistemic feasibility, to build disagreement into the orientation and to allow for perspectives and their transformation. The view from anywhere does so in two ways. First, it extends McMahon’s (2009) “moral nominalism” to show how perspectives inhere in a shared use-history of prescriptive terms in evaluative judgments. Because judgments constitutive of a perspective are susceptible to extension and novel use which may be challenged by others sharing those terms, perspectives may undergo considerable negotiation. Disagreeing parties may come to agree on certain matters or to see their differences. Deliberative conversions remain possible. Second, it fosters a “social picture of reasoning” (Laden 2012) whereon reasonableness consists in issuing one another invitations to alter certain elements of one’s perspective or judgment history to reach the point where each authorizes each to speak for her on some shared concern. Public reasons are not merely accessible in form and content but via their history of mutual invitation and response. The view from anywhere thus makes more sense of public justification’s perspectival character and provides a better picture of how public justification should proceed and public reasons develop in contemporary democracies by allowing that the person may start from anywhere in the justificatory landscape and, potentially, arrive at a conclusion anywhere therein. To Rawls’s reminder to heed “where we are and whence we speak” (Rawls 2005: 382), I add that one may be and speak from anywhere, with enough time, effort and good will. [less ▲]

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