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See detailTable ronde sur "Gesellschaftliche Partizipation und die Realisierung der Demokratie heute"
Heuschling, Luc UL

Scientific Conference (2014, November 28)

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See detailTable Ronde «Zesumme mat de Kanner duerch Corono-Zaiten»
Kirsch, Claudine UL; Engel de Abreu, Pascale UL

Scientific Conference (2021, March 30)

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See detailTable ronde: Das Theaterfestival in der Großregion
Bloch, Natalie UL

Conference given outside the academic context (2014)

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See detailTableau comparatif des droits fondamentaux tels qu’ils sont reconnus dans la CEDH et dans l’ordre juridique de l’Union européenne
Mihaescu, Bucura Catalina UL

in Romanian Journal of European Law (2012)

Depuis l’entrée en vigueur du Traité de Lisbonne, la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne (la Charte) a acquis force juridique obligatoire ayant, conformément à l’article 6, paragraphe 1 ... [more ▼]

Depuis l’entrée en vigueur du Traité de Lisbonne, la Charte des droits fondamentaux de l’Union européenne (la Charte) a acquis force juridique obligatoire ayant, conformément à l’article 6, paragraphe 1 TUE, « la même valeur juridique que les traités ». Il lui est ainsi attribué le statut de « source primaire » des droits fondamentaux dans l’ordre juridique de l’Union européenne. Considérée par certains comme étant un véritable “Bill of rights” de l’Union européenne, elle se rajoute et supplémente à certains égards la Convention européenne des droits de l’homme , jusqu’alors le seule véritable catalogue des droits fondamentaux dans l’ordre juridique européen. Toutefois, bien que l’Union européenne vienne que récemment de se revêtir d’un tel catalogue , la protection des droits fondamentaux à l’ échelon de l’Union a été incontestablement assurée par la Cour de justice depuis plus de trois décennies via le vecteur des « Principes Généraux du Droit » (PGD) et son homologue strasbourgeois n’a pas hésité à constater et reconnaître la validité d’une véritable présomption de « protection équivalente » des droits fondamentaux assurée par le juge de l’Union. Depuis que la Charte a acquis force juridique obligatoire, de nombreux débats, parfois très polémiques, ont vu le jour quant à sa place dans la « hiérarchie des normes » et surtout quant à son « champs d’application ». Pour ce qui est du premier débat, une partie de la doctrine estime que, en énumérant en trois paragraphes différents les sources des droits fondamentaux dans l’ordre juridique de l’Union européenne, l’article 6 TUE procède, en réalité, à une hiérarchisation des sources, privilégiant ainsi la Charte des droits fondamentaux en tant que « norme de référence » . De l’autre côté, dans la mesure où l’Article 6 TUE renvoie explicitement aux principes généraux du droit, il n’y a pas de véritable raison de penser que la Cour de justice ne va plus y faire recours, au moins en tant que source «complémentaire » pour combler les éventuelles lacunes de la Charte . À mon sens, la référence aux principes généraux du droit a une importance primordiale, étant donné que ces derniers constituent un outil précieux et indispensable pour le juge de l'Union, qui lui permettra d'aller plus loin dans sa démarche protectrice, en interprétant les droits énumérés dans la Charte à la lumière des besoins effectifs d’une Union en continue évolution et, si cela s’avère nécessaire, en reconnaissant de nouveaux droits fondamentaux . Pour ce qui est du deuxième débat, il faut avant tout renvoyer à l’article 51 de la Charte , dont le premier paragraphe délimite le périmètre d’application de cette dernière, en indiquant que les dispositions de la Charte s’adressent aux institutions, organes et organismes de l’Union dans le respect du principe de subsidiarité, ainsi qu’aux États membres « uniquement lorsqu’ils mettent en œuvre le droit de l’Union ». Il est important de noter que la formule utilisée dans les Explications apportées par le Présidium de la Convention européenne à l’article 51 de la Charte est plus large que celle utilisée dans le corps de cet article, lesdites Explications renvoyant à l’obligation des Etats membres de respecter les droits fondamentaux définis dans le cadre de l'Union « lorsqu’ils agissent dans le champ d’application du droit de l’Union ». Par ailleurs, la jurisprudence à laquelle il est fait référence dans les Explications de l’article 51 va dans le sens d’une formule plus large que celle figurant à l’article 51. Ainsi, bien que dans l’arrêt de principe en la matière Wachauf , la Cour ait statué que les exigences découlant de la protection des droits fondamentaux dans l’ordre juridique communautaire lient les Etats membres lorsqu’ils mettent en œuvre des réglementations communautaires , dans l’arrêt ERT la Cour est allée plus loin, en indiquant que les Etats membres doivent également respecter les droits fondamentaux dont la Cour assure le respect, lorsqu’ils souhaitent bénéficier d’une dérogation aux libertés de circulation . Par ailleurs, la Cour a fait valoir qu’elle est compétente pour juger de la conformité d’une réglementation nationale avec les droits fondamentaux dont la Cour assure le respect, dès lors que la réglementation en question entre dans « le champ d’application du droit communautaire ». Cette dernière interprétation va bien au-delà de la simple mise en œuvre du droit de l’Union par les Etats membres, telle que prévue à l’article 51, paragraphe 1 de la Charte. Il s’avère ainsi difficile de concilier la formule restrictive de cet article avec l’approche, bien plus large, développée par la Cour de justice dans sa jurisprudence antérieure à l’entrée en vigueur de la Charte. L’association de l’UE des experts indépendants sur les droits fondamentaux fait valoir, quant à la formule de l’article 51 de la Charter, que: « Cette formule restrictive pourrait constituer simplement une restitution malhabile de la jurisprudence de la Cour de justice relative aux droits fondamentaux reconnus en tant que principes généraux de droit de l’Union. C’est ce que suggèrent les Explications du Présidium, qui évoquent la jurisprudence de la Cour dont il résulterait ‘sans ambiguïté’ que ‘l’obligation de respecter les droits fondamentaux définis dans le cadre de l’Union ne s’impose aux Etats membres que lorsqu’ils agissent dans le cadre du droit communautaire ou (dans la mise à jour des explications relatives à la Charte préparée dans le cadre de la Convention européenne) ‘dans le champ d’application du droit de l’Union’ ». Que ce soit une restitution malhabile ou une véritable intention restrictive de la part des rédacteurs de la Charte , cette formule a donné lieu à de nombreuses opinions divergentes tant dans la doctrine que parmi les membres même de la Cour de justice de l’Union européenne et par ailleurs, étant donné que la Cour n’a pas encore été invitée à trancher de manière définitive cette question, la jurisprudence elle-même est fluctuante sur ce point. Dans le contexte d’une matière particulièrement bien fournie quant à la hiérarchie des normes ou encore le champ d’application de la Charte par rapport au périmètre d’application d’autres sources des droits - parmi lesquelles les principes généraux du droit dont les droits énumérés dans la CEDH font partie intégrante -, il est surprenant de remarquer que personne ne se soit délivré jusqu’à présent à faire une comparaison effective des droits fondamentaux, tels qu’ils sont protégés, d’un côté, dans l’ordre juridique de l’Union européenne, et de l’autre côté, dans l’ordre juridique européen. En présence d’un vide juridique quant à une telle analyse comparative des droits fondamentaux tels qu’ils sont reconnus dans ces deux ordres juridiques respectifs et étant donné que nous sommes à la veille d’un événement majeur pour la protection des droits fondamentaux en Europe – l’adhésion de l’Union européenne à la CEDH - l’objet de ma démarche ci-dessous est de constituer un tableau comparatif des droits fondamentaux, tels qu’ils sont protégés d’une part, dans la CEDH et dans la jurisprudence de la Cour de Strasbourg et d’autre part, dans la Charte des droits fondamentaux de l’UE et via le vecteur des principes généraux du droit dans la jurisprudence de la Cour de Luxembourg. Mon analyse sera divisée en quatre parties. En prenant comme point de référence les Explications apportées à la Charte par le Présidium de la Convention européenne, les deux premières parties vont renvoyer, dans un premier temps, aux « Articles de la Charte dont le sens et la portée sont les mêmes que ceux des articles correspondants dans la CEDH » (I) et dans un deuxième temps, aux « Articles de la Charte dont le sens est le même que celui des articles correspondants dans la CEDH, mais dont la portée est plus étendue » (II). Les deux dernières parties vont en quelque sorte mettre en valeur la supériorité, du moins quantitative, de la protection des droits fondamentaux dans l’ordre juridique de l’Union européenne par rapport à l’ordre juridique européen. Ainsi, la troisième partie sera consacrée aux « Articles de la Charte qui n’ont pas d’équivalent dans la CEDH » (III), pour finalement procéder à une analyse d’ « Autres droits qui ont été reconnus dans la jurisprudence de la Cour de justice de l’Union européenne, comme faisant partie intégrante des Principes Généraux du Droit, mais qui n’ont pas été repris dans la Charte et qui ne sont pas identifiés dans la CEDH ou les Protocoles additionnels à cette dernière » (IV). La conclusion implicite de la présente étude met en lumière la nécessité impérative pour le juge de l’Union de continuer à faire référence aux droits fondamentaux ainsi qu’ils découlent des principes généraux du droit afin, d’un côté, d’assurer une certaine continuité avec la jurisprudence antérieure à l’entrée en vigueur de la Charte et de l’autre côté, pour continuer à se munir d’un outil juridique tel que les PGD qui lui fournit la possibilité de recourir à une certaine flexibilité, indispensable dans un ordre juridique d’une extrême complexité et caractérisé d’une perpétuelle évolution, tel que l’ordre juridique de l’Union européenne. [less ▲]

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See detailTableau des délais d'action en matière de garantie des immeubles vendus ou construits
Ravarani, Georges UL

in Pasicrisie Luxembourgeoise: Recueil Trimestriel de la Jurisprudence Luxembourgeoise (1992), 28

Detailed reference viewed: 227 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailLes tableaux de filiation dans l’œuvre de Jean Rouaud
Freyermuth, Sylvie UL

in Di Pede, Elena (Ed.) Génération(s) et filiation(s), regards croisés (2012)

Detailed reference viewed: 93 (8 UL)
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See detailTablet-based visuo-spatial training tool for preschoolers
Cornu, Véronique UL; Pazouki, Tahereh; Martin, Romain UL

Poster (2015)

In the context of numerical development, visuo-spatial skills are are assumed to provide an early foundation for later mathematical learning. First evidence for positive effects of visuo-spatial training ... [more ▼]

In the context of numerical development, visuo-spatial skills are are assumed to provide an early foundation for later mathematical learning. First evidence for positive effects of visuo-spatial training on numerical performance in children has recently been provided (Cheng & Mix, 2014). In sum, visuo-spatial training can be considered as being a promising approach for enhancing young children’s early math performance and providing them with a sound foundation for later mathematical learning. Nevertheless, rarely any visuo-spatial training material is currently available for the preschool setting. Based on this, we have developed a tablet-based visual-spatial intervention tool for preschoolers. This tool has been specifically designed for the school setting and should be administered by a teacher to a whole classroom or a small group of children. In terms of design, the tablet workspace is conceptualized as an electronic blackboard being used in combination with external material such as booklets. A multitude of tasks targeting different levels of visual-spatial abilities have been developed and will be presented. This tool is currently being scientifically evaluated in the context of a first classroom based intervention study in Luxembourgish kindergartens (N=125). In a pretest-posttest design, we are evaluating changes in visuo-spatial abilities and potential transfer effects on numerical abilities in the intervention group (n=68) compared to a “teaching as usual” control group (n=57). The intervention is carried out twice per week (20 minutes per session) over a period of 10 weeks. Only near transfer effects could be observed, but no further transfer to non-trained transformation skills and early math abilities. Training effects were thus restricted to skills that have been specifically targeted during training sessions. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailA Tablet-Computer-Based Tool to Facilitate Accurate Self-Assessments in Third- and Fourth-Graders
Villanyi, Denise UL; Martin, Romain UL; Sonnleitner, Philipp UL et al

in International Journal of Emerging Technologies in Learning (2018), 13(10), 225-251

Although student self-assessment is positively related to achievement, skepticism about the accuracy of students’ self-assessments remains. A few studies have shown that even elementary school students ... [more ▼]

Although student self-assessment is positively related to achievement, skepticism about the accuracy of students’ self-assessments remains. A few studies have shown that even elementary school students are able to provide accurate self-assessments when certain conditions are met. We developed an innovative tablet-computer-based tool for capturing self-assessments of mathematics and reading comprehension. This tool integrates the conditions required for accurate self-assessment: (1) a non-competitive setting, (2) items formulated on the task level, and (3) limited reading and no verbalization required. The innovation consists of using illustrations and a language-reduced rating scale. The correlations between students’ self-assessment scores and their standardized test scores were moderate to large. Independent of their proficiency level, students’ confidence in completing a task decreased as task difficulty increased, but these findings were more consistent in mathematics than in reading comprehension. We conclude that third- and fourth-graders have the ability to provide accurate self-assessments of their competencies, particularly in mathematics, when provided with an adequate self-assessment tool. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe tacit knowledge of entrepreneurial design: interrelating theory, practice and prescription in entrepreneurship research’
Selden, Paul; Fletcher, Denise Elaine UL

in Journal of Business Venturing Insights (2019), 11

An important challenge facing entrepreneurship researchers is the “three-body” knowledge problem of how to use “theoretical knowledge” to produce “prescriptive knowledge” that communicates the “practical ... [more ▼]

An important challenge facing entrepreneurship researchers is the “three-body” knowledge problem of how to use “theoretical knowledge” to produce “prescriptive knowledge” that communicates the “practical knowledge” of situated practice to students and practitioners of entrepreneurship. We argue that a contribution can be made to solving this problem by theorizing practical knowledge as the “know-how” to do a situated entrepreneurial practice. “Know-how” is a cognitive “capacity to act” that prescribes for a practitioner how to produce a type of outcome in a range of circumstances. This “know-how” can potentially, therefore, be reconstructed theoretically as explicit micro-prescriptive guidelines for third-party practice. To exploit this connection between practical knowledge and prescriptive knowledge, however, we first need to overcome the problem that “know-how” is largely tacit in the moment of real-time forward-looking practice. In other words, the practitioner is not directly aware of their tacit “know-how”, or “tacit knowledge”, at the time of practice. In this article, we explore the contribution design theory can make to empirically eliciting, and conceptually inferring, the real-time “tacit knowledge” of entrepreneurial practice as a precursor to producing micro-prescriptive knowledge. [less ▲]

Detailed reference viewed: 53 (0 UL)
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Peer Reviewed
See detailTackling Complex Discrimination in International Taxation
Haslehner, Werner UL

in British Tax Review (2012), (5), 596-622

The article examines instances of "complex discrimination" in tax laws and proposes a solution for these cases on the basis of a normative understanding of the common non-discrimination provision in ... [more ▼]

The article examines instances of "complex discrimination" in tax laws and proposes a solution for these cases on the basis of a normative understanding of the common non-discrimination provision in bilateral tax treaties as a specific equality standard, which suggets the combined sequential application of the various non-discrimination rules typically contained in that provision. The result of this approach is a readily available solution for taxpayers who are subjected to 'complex' forms of discrimination that would not otherwise appear to be addressed in Article 24 of the OECD Model Tax Convention (and the tax treaties based on this model), without the need to amend the existing legal framework. [less ▲]

Detailed reference viewed: 285 (10 UL)
Peer Reviewed
See detailTackling educational inequalities using school effectiveness measures
Levy, Jessica UL; Mussack, Dominic UL; Brunner, Martin et al

Scientific Conference (2020, November 11)

Detailed reference viewed: 82 (12 UL)
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Peer Reviewed
See detailTackling Large-Scale and Combinatorial Bi-Level Problems With a Genetic Programming Hyper-Heuristic
Kieffer, Emmanuel UL; Danoy, Grégoire UL; Brust, Matthias R. UL et al

in IEEE Transactions on Evolutionary Computation (2020), 24(1), 44--56

Detailed reference viewed: 96 (16 UL)
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Peer Reviewed
See detailTackling Large-Scale and Combinatorial Bi-level Problems with a Genetic Programming Hyper-heuristic
Kieffer, Emmanuel UL; Danoy, Grégoire UL; Bouvry, Pascal UL et al

in IEEE Transactions on Evolutionary Computation (2019)

Combinatorial bi-level optimization remains a challenging topic, especially when the lower-level is a NP-hard problem. In this work, we tackle large-scale and combinatorial bi-level problems using GP ... [more ▼]

Combinatorial bi-level optimization remains a challenging topic, especially when the lower-level is a NP-hard problem. In this work, we tackle large-scale and combinatorial bi-level problems using GP Hyper-heuristics, i.e., an approach that permits to train heuristics like a machine learning model. Our contribution aims at targeting the intensive and complex lower-level optimizations that occur when solving a large-scale and combinatorial bi-level problem. For this purpose, we consider hyper-heuristics through heuristic generation. Using a GP hyper-heuristic approach, we train greedy heuristics in order to make them more reliable when encountering unseen lower-level instances that could be generated during bi-level optimization. To validate our approach referred to as GA+AGH, we tackle instances from the Bi-level Cloud Pricing Optimization Problem (BCPOP) that model the trading interactions between a cloud service provider and cloud service customers. Numerical results demonstrate the abilities of the trained heuristics to cope with the inherent nested structure that makes bi-level optimization problems so hard. Furthermore, it has been shown that training heuristics for lower-level optimization permits to outperform human-based heuristics and metaheuristics which constitute an excellent outcome for bi-level optimization. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailTackling the equivalent mutant problem in real-time systems: the 12 commandments of model-based mutation testing
Basile, Davide; Ter Beek, Maurice; Cordy, Maxime UL et al

in SOFTWARE PRODUCT LINE CONFERENCE (2020, October)

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See detailTackling the global challenge of dementia
Leist, Anja UL

Speeches/Talks (2016)

The talk gives an overview of the current activities of the World Young Leaders in Dementia and the newly formed World Dementia Council, along with recent findings in research on dementia (1) from a ... [more ▼]

The talk gives an overview of the current activities of the World Young Leaders in Dementia and the newly formed World Dementia Council, along with recent findings in research on dementia (1) from a social epidemiological and life course perspective, (2) with regard to societal and economic costs of dementia, and (3) with regard to delaying onset and progression of dementia. [less ▲]

Detailed reference viewed: 91 (0 UL)
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Peer Reviewed
See detailTackling the IFP Problem with the Preference-Based Genetic Algorithm
Nielsen, Sune Steinbjorn UL; Ferreira Torres, Christof UL; Danoy, Grégoire UL et al

in Proceedings of the Genetic and Evolutionary Computation Conference 2016 (2016)

Detailed reference viewed: 191 (29 UL)
Peer Reviewed
See detailTackling violence in school: a report from Luxembourg
Steffgen, Georges UL; Russon, Claire UL

in http://www.goldsmiths.ac.uk/connect/ (2001)

Detailed reference viewed: 58 (2 UL)
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Peer Reviewed
See detailTactile Tools for Teaching: Implementing Knuth's Algorithm for Mastering Mastermind
Perucca, Antonella UL; Fiore, Tom; Lang, Alexander

in College Mathematics Journal (2018)

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