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See detailPsychologie des apprentissages et didactique des mathématiques
Vlassis, Joëlle UL

in Éducation et Formation (2013)

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See detailDie Psychologie des Widerstands: Sozialpsychologische Mechanismen im AfD-Wahlprogramm erkennen
Emslander, Valentin UL; Bolli, Swantje; Leistikow, Helen et al

Presentation (2018, May)

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See detailPsychologie du sport
Steffgen, Georges UL; Touré, Alioune

in Steffgen, Georges; Michaux, Gilles; Ferring, Dieter (Eds.) Psychologie in Luxemburg - Ein Handbuch (2014)

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See detailPsychologie in der Arbeitswelt
Steffgen, Georges UL; Meis, Markus UL; Bollendorff, Claude UL

Book published by Promoculture (1998)

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See detailPsychologie in Luxemburg - Ein Handbuch
Steffgen, Georges UL; Michaux, Gilles UL; Ferring, Dieter UL

Book published by University of Luxembourg/Société Luxembourgeoise de Psychologie A.s.b.l. - Editions Guy Binsfeld (2014)

Psychologie in Luxemburg: Ein Handbuch stellt das Fachgebiet der Psychologie in seinen vielfältigen Facetten vor. Neben dem Blick auf die historische Entwicklung des Fachs und der Beschreibung der ... [more ▼]

Psychologie in Luxemburg: Ein Handbuch stellt das Fachgebiet der Psychologie in seinen vielfältigen Facetten vor. Neben dem Blick auf die historische Entwicklung des Fachs und der Beschreibung der nationalen Psychologenverbände liefert das Buch einen umfassenden Ueberblick der aktuellen Anwendungsfelder sowie der schulischen und universitären Aus- und Weiterbildung in Psychologie. Vervollständigt wird das Handbuch durch die Darstellung der international vernetzten, wissenschaftlichen psychologischen Forschung in Luxemburg. Das Handbuch erlaubt es, sich ein fundiertes Bild über die vielfältigen aktuellen Angebote der Psycholgie in Luxemburg zu verschaffen. [less ▲]

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See detailPsychologie und die Seelen des Protestantismus: Wege zur Pädagogik des 20. Jahrhunderts
Tröhler, Daniel UL

in Pädagogische Rundschau (2008), 62

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See detailPsychologische Ambivalenz in Eltern-Kind-Beziehungen: Entwicklung und Teststatistische Überprüfung eines Instrumentes zur direkten Konstruktabbildung
Michels, Tom UL; Albert, Isabelle UL; Ferring, Dieter UL

in Focus Diagnostica (2011), 57(1), 39-51

Besides the intergenerational solidarity paradigm, the concept of psychological ambivalence has emerged as a key dimension for the description of intergenerational relations. Psychological ambivalence is ... [more ▼]

Besides the intergenerational solidarity paradigm, the concept of psychological ambivalence has emerged as a key dimension for the description of intergenerational relations. Psychological ambivalence is defined as the concomitant occurrence of contradictory motives, emotions, and action tendencies towards one person. The present study aimed at the development of a Questionnaire for the Measurement of Ambivalence in Parent-Child-Relations in Adulthood. It comprises k = 23 items that are available in a maternal and in a paternal version. Exploratory and confirmatory analyses were carried out on a sample of N = 210 young and middle-aged adults, and showed different two-factor structures for the two versions. Further, a short version of the questionnaire was developed that allows for comparisons between parental relationships. Examination of the psychometric properties of the scales revealed sound reliability. Further, first substantive evidence for the criterion validity of the scales is reported. [less ▲]

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See detailPsychologische Ansätze zur Prävention und Gesundheitsförderung im Kontext chronischer Erkrankungen
Hoffmann, Martine UL; Recchia, Sophie UL; Ferring, Dieter UL

in Handbuch der sozialen und erzieherischen Arbeit in Luxemburg / Manuel de l'intervention sociale et éducative au Grand-Duché de Luxembourg (2009)

Dieses Handbuch gibt einen Überblick über die vielfältigen Felder der sozialen und erzieherischen Arbeit in Luxemburg, über Konzeptionen, Theorien und Methoden der sozialen Arbeit in den jeweiligen ... [more ▼]

Dieses Handbuch gibt einen Überblick über die vielfältigen Felder der sozialen und erzieherischen Arbeit in Luxemburg, über Konzeptionen, Theorien und Methoden der sozialen Arbeit in den jeweiligen Bereichen sowie über internationale theoretische Einflüsse. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPsychologische Interventionsverfahren zur Modifikation von Ärger und Ärgerausdruck
Steffgen, Georges UL; Schwenkmezger, Peter

in Hodapp, V.; Schwenkmezger, P. (Eds.) Ärger und Ärgerausdruck (1993)

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See detailPsychologische Operationsvorbereitung Erwachsener
Vögele, Claus UL

in Hygiene & Medizin (1999), (24), 184-188

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See detailPsychologische Schuldfähigkeitsbegutachtung bei sogenannter schwerer anderer seelischer Abartigkeit - eine Begutachtungsheuristik auf empirischer Grundlage
Schmidt, Alexander F. UL

Book published by Centaurus - Studien und Materialien zum Straf- und Massregelvollzug (2008)

Angesichts der Häufigkeit und Tragweite der Schuldfähigkeitsbegutachtung bei sogenannter schwerer anderer seelischer Abartigkeit (SASA) ist eine wissenschaftlich fundierte Methodenentwicklung ... [more ▼]

Angesichts der Häufigkeit und Tragweite der Schuldfähigkeitsbegutachtung bei sogenannter schwerer anderer seelischer Abartigkeit (SASA) ist eine wissenschaftlich fundierte Methodenentwicklung Grundvoraussetzung psychowissenschaftlicher Sachverständigentätigkeit. Das Fehlen empirisch fundierter Schuldfähigkeitsmerkmale für das vierte Eingangsmerkmal führt in der Praxis häufig dazu, dass auf in beliebiger Form kombinierte, idiosynkratisch geprägte Lehrmeinungen und Erfahrungswerte zurückgegriffen wird. Dies beeinträchtigt die Rechtssicherheit in einem Feld, in dem Menschen weitreichenden Entscheidungen bezüglich der ihnen zuzumutenden Maßnahmen unterworfen sind. Vor diesem Hintergrund ist es Anliegen dieses Buches, ein empirisch basiertes gutachterliches Vorgehen der psychologischen Schuldfähigkeitsbegutachtung bei SASA vorzustellen, das mit der forensischen Praxis vereinbar ist. Dabei wird zunächst einführend auf die rechtlichen Rahmenbedingungen, bisher entwickelte entscheidungsorientierte Begutachtungsheuristiken sowie Mindeststandards eingegangen. Das neu vorgestellte Vorgehen zur Schuldfä-higkeitsbegutachtung bei SASA wird dabei über ein Vulnerabilitäts-Stress-Modell konzipiert, innerhalb dessen Bewältigungsfähigkeiten eine zentrale Rolle spielen. Dies wird aus einer persönlichkeitspsychologischen Rahmentheorie im Spannungsfeld von Saluto- und Pathoge-nese abgeleitet und anhand entsprechender Hypothesen überprüft. Auf der konkreten Begu-tachtungsebene wird ein zwei-axiales Begutachtungssystem vorgestellt, das sowohl situati-onsübergreifende als auch tatbezogene Erlebens- und Verhaltensweisen berücksichtigt. Proto-typen schuld- und vermindert schuldfähiger Straftäter sowie eine zugehörige Begutachtungs-heuristik auf empirischer Grundlage werden dargestellt. Das Buch stellt in Fortführung der Forschungstätigkeit zu diesem Thema umfassendes empiri-sches Material zur Überprüfung und Absicherung der vorgestellten Heuristik für die Schuld-fähigkeitsbegutachtung bei SASA zur Verfügung. Es stellt ein hilfreiches forensisches Arbeits- und Forschungsmittel für Psychologen, Psychiater und Juristen dar. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPsychologische Trainigs für die Praxis - Darstellung zweier Verfahren
Steffgen, Georges UL

in Psychologie und Sport -Schorndorf- (1995), 2(3), 1-5

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See detailPsychologische und sozialwissenschaftliche Kurzskalen für Wissenschaft und Praxis - Eine Einführung
Kemper, Christoph UL; Brähler, E.; Zenger, M.

in Kemper, Christoph; Brähler, E.; Zenger, M. (Eds.) Psychologische und sozialwissenschaftliche Kurzskalen – Standardisierte Erhebungsinstrumente für Wissenschaft und Praxis (2013)

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See detailPsychologische und sozialwissenschaftliche Kurzskalen – Standardisierte Erhebungsinstrumente für Wissenschaft und Praxis
Kemper, Christoph UL; Brähler, E.; Zenger, M.

Book published by Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft (2013)

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Peer Reviewed
See detailPsychologists and neoliberal school reforms: Multi-faceted problems calling for multi-faceted interventions
Boll, Thomas UL

in Integrative Psychological & Behavioral Sciences (2018), 52(3), 425-437

This paper extends on six aspects of an article on neoliberal school reforms, their possible influences on schools and school psychologists, and options for dealing with these challenges (Szulevicz ... [more ▼]

This paper extends on six aspects of an article on neoliberal school reforms, their possible influences on schools and school psychologists, and options for dealing with these challenges (Szulevicz, Integrative Psychological and Behavioral Sciences 2018). First, the reductions implied in the neoliberal view of the student as homo economicus and of an ideal student as self-regulated learner are described and alternative views of the student as a person (e.g., homo moralis) and of the ideal student (e.g., as intentional self-developer) are presented. Secondly, several promoting and inhibiting influences on neoliberal school reforms are discussed: competence-based school education, output-oriented school governance, and standardized school performance testing on the one hand, and critical discourses about these phenomena on the other. Third, attention is directed towards impending disadvantages of the aforementioned reforms (e.g., insufficient preparation of students for the fullness of life). Fourth, goals for interventions are discussed (e.g., reducing neoliberal influences on schools, creating an awareness of the disadvantages of neoliberal reforms, forming coalitions to promote alternatives to these reforms). Fifth, some intervention approaches for reaching these goals are considered with special emphasis on different system levels and stakeholders at which these interventions may be targeted (e.g., education policy makers, teachers and parents associations). Sixth, evaluations of the interventions are called for to monitor their effects and to refine the guiding goals, problem analyses, and strategies. In closing, some transferable principles of the preceding approach are highlighted that could be used to better understand and manage other educational problems as well. [less ▲]

Detailed reference viewed: 137 (23 UL)
See detailPsychology as the science of human being
Valsiner, Jaan UL; Marsico, Giuseppina; Chaudhary, Nandita et al

Book published by Springer (2015)

Detailed reference viewed: 71 (2 UL)
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See detailPsychology at point zero: Guilty or not guilty?
Valsiner, Jaan UL

in Klempe, Sven Hroar (Ed.) Kierkegaard and the rise of modern psychology (2014)

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See detailPsychology in Luxembourg: Developments in Academic and Applied
Steffgen, Georges UL; Michaux, Gilles UL

in European Psychologist (2006), 11

Tracing back to the early stages of scientific psychology in Luxembourg, past and recent developments in the academic and applied fields of psychology are chronicled for one of the smallest member states ... [more ▼]

Tracing back to the early stages of scientific psychology in Luxembourg, past and recent developments in the academic and applied fields of psychology are chronicled for one of the smallest member states of the European Union. In addition, the institutionalization of psychology with regard to professional associations and in the context of the newly created University of Luxembourg is depicted. Based on survey data, the major occupational fields and the present situation of professional psychologists are described. Reflections concerning the future perspective of psychology as an academic discipline as well as a profession and an overview of the legal regulations concerning psychology in Luxembourg complete the report. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved) [less ▲]

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See detailThe psychology of childhood obesity
Vögele, Claus UL

in Agro Food Industry Hi Tech (2009), 5(20), 34-37

The prevalence of obesity in children and adolescents has been increasing worldwide at an alarming rate. Childhood obesity is not only associated with significant risks for chronic physical conditions ... [more ▼]

The prevalence of obesity in children and adolescents has been increasing worldwide at an alarming rate. Childhood obesity is not only associated with significant risks for chronic physical conditions, but also impacts negatively on self-esteem, body-image and quality of life. Psychological factors may contribute to the development and maintenance of overweight and obesity through the family environment, dieting behaviour, stress and negative affect. Among the psychological consequences of obesity in childhood are reduced quality of life, social seclusion and an increased risk for psychopathology, especially anxiety and depression. In addition, psychological factors significantly predict outcome of obesity treatment. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe psychology of eating. Speciality Grand Challenge article.
Meule, Adrian; Vögele, Claus UL

in Frontiers in Psychology (2013), 4

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