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Peer Reviewed
See detail„Methode“ um 1800: Ein Zauberwort als kulturelles Phänomen und die Rolle Pestalozzis
Tröhler, Daniel UL

in Tröhler, Daniel; Zurbuchen, Simone; Oelkers, Jürgen (Eds.) Der historische Kontext zu Pestalozzis „Methode“: Konzepte und Erwartungen im 18. Jahrhundert (2002)

Detailed reference viewed: 49 (0 UL)
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Peer Reviewed
See detailMethodik und situative Interdisziplinarität
Wille, Christian UL

in Wille, Christian; Reckinger, Rachel; Kmec, Sonja (Eds.) et al Räume und Identitäten in Grenzregionen. Politiken – Medien – Subjekte (2014)

Detailed reference viewed: 85 (13 UL)
See detailMethodisch Handelen in Beroep en Opleiding.
Biesta, Gert UL

in Gamma. (1989), 39(4), 102-105

Detailed reference viewed: 158 (0 UL)
See detailMethodisch handelen. Over de betekenis voor de radiologische beroepspraktijk.
Biesta, Gert UL

in Gamma. (1991), 41(2), 42-49

Detailed reference viewed: 56 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailMethodische Bemerkungen zu Kontextualisierung und Wirkungsgeschichte in der pädagogischen Historiographie
Tröhler, Daniel UL

in Neue Pestalozzi-Blätter : Zeitschrift für pädagogische Historiographie (1997), 3(2), 28-29

Detailed reference viewed: 19 (0 UL)
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Peer Reviewed
See detailMethodische Herausforderungen bei der Erfassung der interozeptiven Genauigkeit im Vorschulalter
Opdensteinen, K.; Schaan, L.; Pohl, A. et al

in Kirschbaum, C. (Ed.) 45. Jahrestagung Psychologie und Gehirn - Abstractband (2019)

Im Vorschulalter entwickeln sich zentrale Fähigkeiten in Kognition, Sprache und Emotion. Dennoch ist wenig über das bewusste Erleben innerer Körperempfindungen bei Vorschulkindern bekannt, da es an ... [more ▼]

Im Vorschulalter entwickeln sich zentrale Fähigkeiten in Kognition, Sprache und Emotion. Dennoch ist wenig über das bewusste Erleben innerer Körperempfindungen bei Vorschulkindern bekannt, da es an altersangepassten Paradigmen zu Erfassung der interozeptiven Genauigkeit (IG) mangelt. Das Jumping Jack Paradigma (JJP) (Schaan et al., 2019) ist das erste explizite IG-Paradigma für Vorschulkinder, das eine Veränderung des Herzschlages durch eine körperliche Übung in die Erfassung integriert. Aufgrund methodischer Herausforderungen wurde das JJP modifiziert und an einer Stichprobe von 40 Kindern (22 Jungen, 4–6 Jahre) erprobt. Die Wahrnehmung des Herzschlags wurde zu sechs Zeitpunkten (3 Ratings in Ruhephasen und 3 nach Hampelmannsprüngen mit aufsteigender Sprungdauer je 15, 20 und 25s) auf einer 5-stufigen Ratingskala erfasst. Die Berechnung des IG-Wertes erfolgte durch Korrelationen zwischen der selbstberichteten und der objektiv-aufgezeichneten Herzrate. Die objektiv-gemessene Herzrate erhöhte sich in Abhängigkeit der Sprungdauer (F(2;78)=9.19, p<.001; pη²=0.19), während die selbstberichtete Herzrate nach dem zweiten Durchgang am höchsten eingeschätzt wurde (F(2;78)=9.37, p<.001; pη²=.19). Vorschulkinder variierten in ihrer IG (M=0.07, SD=0.37, Range:-0.74–0.88). Es zeigten sich keine signifikanten Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen hinsichtlich der IG. Ältere Jungen zeigten eine höhere IG, verglichen mit jüngeren Jungen (χ²(2)=5.61, p=.05), während bei Mädchen kein Alterseffekt auftrat. Anhand des modifizierten JJP konnte gezeigt werden, dass einige Kinder bereits im Vorschulalter in der Lage sind, Veränderungen körpereigener Empfindungen wahrzunehmen. Die Induktion körperlichen Arousals scheint die Wahrnehmung des Herzschlages mit zunehmendem Alter vor allem bei Jungen zu erleichtern, da ältere Jungen sensitiver waren. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass es im Vorschulalter Geschlechtsunterschiede bei der Körperwahrnehmung geben könnte. [less ▲]

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See detailMethodische Herausforderungen zur Untersuchung privatwirtschaftlicher Kinderbetreuung als Organisation und Lernumwelt
Schmitz, Anett UL; Wiltzius, Martine UL

in GÖhlich, Michael (Ed.) Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik (in press)

Detailed reference viewed: 44 (6 UL)
See detailMethodische Standards der Kompetenzmessung in Large Scale Assessments
Greiff, Samuel UL

Presentation (2011, May 30)

Detailed reference viewed: 37 (1 UL)
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See detailMethodological Aspects of Software Engineering, Assurance, Quality, and Reliability Engineering (MAS/AQR) 2019 Welcome from the Minitrack Co-Chairs
Tenbergen, Bastian; Ries, Benoît UL

in Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (2019, January)

Detailed reference viewed: 43 (1 UL)
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Peer Reviewed
See detailA Methodological Framework to Design a Machine-Readable Privacy Icon Set
Palmirani, Monica; Rossi, Arianna UL; Martoni, Michele et al

in Schweighofer, Erich (Ed.) Data Protection / LegalTech Proceedings of the 21st International Legal Informatics Symposium IRIS 2018 (2018)

The GDPR suggests icons to convey data practices in a more straightforward way. Although vi- sualizations to represent legal terms have many benefits, there is fear that they could be misrep- resented by ... [more ▼]

The GDPR suggests icons to convey data practices in a more straightforward way. Although vi- sualizations to represent legal terms have many benefits, there is fear that they could be misrep- resented by designers and misinterpreted by individuals, thus hindering instead of facilitating the comprehension. In order to solve these issues, we present a methodology to generate legal visual representations that is based on an analysis of legal requirements, on an ontological representation of the legal knowledge, and on an iterative, multi-stakeholder design approach, followed by empirical evaluation. [less ▲]

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See detailMethodological Issues in Value-Added Modeling: An International Review from 26 Countries
Levy, Jessica UL; Brunner, Martin; Keller, Ulrich UL et al

in Educational Assessment, Evaluation and Accountability (2019), 31(3), 257-287

Value-added (VA) modeling can be used to quantify teacher and school effectiveness by estimating the effect of pedagogical actions on students’ achievement. It is gaining increasing importance in ... [more ▼]

Value-added (VA) modeling can be used to quantify teacher and school effectiveness by estimating the effect of pedagogical actions on students’ achievement. It is gaining increasing importance in educational evaluation, teacher accountability, and high-stakes decisions. We analyzed 370 empirical studies on VA modeling, focusing on modeling and methodological issues to identify key factors for improvement. The studies stemmed from 26 countries (68% from the USA). Most studies applied linear regression or multilevel models. Most studies (i.e., 85%) included prior achievement as a covariate, but only 2% included noncognitive predictors of achievement (e.g., personality or affective student variables). Fifty-five percent of the studies did not apply statistical adjustments (e.g., shrinkage) to increase precision in effectiveness estimates, and 88% included no model diagnostics. We conclude that research on VA modeling can be significantly enhanced regarding the inclusion of covariates, model adjustment and diagnostics, and the clarity and transparency of reporting. [less ▲]

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See detailMethodological Lessons learned from the Luxembourgish Safety Survey
Heinz, Andreas UL

Scientific Conference (2016, September 23)

In 2011, the European Commission submitted a proposal to the European Parliament to conduct the “European Safety Survey” (SASU) in 2013, to gather EU-wide data regarding victimization, fear of crime, and ... [more ▼]

In 2011, the European Commission submitted a proposal to the European Parliament to conduct the “European Safety Survey” (SASU) in 2013, to gather EU-wide data regarding victimization, fear of crime, and other crime related experiences and opinions. The SASU questionnaire was pretested using an adjusted and shortened version of the International Crime Victims Survey questionnaire. However, the European Parliament rejected the proposal because of concerns over the survey’s costs and questions regarding its “added value”, given that some member states already were conducting their own victimization surveys. Because the EU-wide approach had failed and Luxembourg had no victimization survey of its own, the “Institut national de la statistique et des études économiques” (STATEC) decided to conduct the “Luxembourgish Safety Survey” to obtain updated data using the Safety Survey questionnaire. This paper presents the main methodological findings from the “Luxembourgish Safety Survey”: Why is Computer Assisted Telephone Interviewing problematic? Does the order of questions matter? Which questions didn’t work? [less ▲]

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See detailLa méthodologie du card-sorting dans l’accompagnement d’un processus de restructuration de sites web
van de Leemput, Cécile; Koenig, Vincent UL; Alban, Amiel et al

in Zouinar, Moustafa; Vallery, Gérard; Leport, Marie-Christine (Eds.) Ergonomie des produits et des services (2007)

La méthodologie du card-sorting a été utilisée dans le cadre d’un processus de restructuration de multiples sites Internet et Intranet d’une grande entreprise en vue d’élaborer un portail unique. Cette ... [more ▼]

La méthodologie du card-sorting a été utilisée dans le cadre d’un processus de restructuration de multiples sites Internet et Intranet d’une grande entreprise en vue d’élaborer un portail unique. Cette méthodologie offre la possibilité d’investiguer la structure des informations indépendamment des comportements de navigation. La complémentarité des approches des tests d’utilisabilité et du card-sorting permet de se distancier, lors de la phase du card sorting, des difficultés d’utilisabilité liées à l’interface qui est présentée à l’utilisateur pour se focaliser sur des problèmes structurels sous-jacents. L’analyse structurelle des résultats permet d’appréhender les représentations mentales et les catégorisations cognitives qu’effectuent les utilisateurs lorsqu’ils sont eux-mêmes amenés à structurer l’interface. [less ▲]

Detailed reference viewed: 40 (1 UL)
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See detailMéthodologie et interdisciplinarité
Kmec, Sonja UL; Majerus, Benoît UL

in Majerus, Benoît; Kmec, Sonja; Margue, Michel (Eds.) et al Dépasser le cadre national des 'lieux de mémoire'. Innovations méthodologiques, approches comparatives, lectures transnationales (2009)

Detailed reference viewed: 102 (4 UL)
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Peer Reviewed
See detailMethodology and Situative Interdisciplinarity
Wille, Christian UL

in Wille, Christian; Reckinger, Rachel; Kmec, Sonja (Eds.) et al Spaces and Identities in Border Regions. Politics – Media – Subjects (2016)

Detailed reference viewed: 120 (11 UL)