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See detailDie frühe Kindheit als Herausforderung der Kindheitsforschung
Honig, Michael-Sebastian UL

in Braches-Czyrek, Rita; Röhner, Charlotte; Sünker, Heinz (Eds.) Kindheiten. Gesellschaften. Interdisziplinäre Zugänge zur Kindheitsforschung (2012)

Detailed reference viewed: 161 (0 UL)
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Peer Reviewed
See detailFrühe Korrespondenzen: Mittelalterliche Literatur- und Sprachbeziehungen im deutsch-französischen Kulturraum
Sieburg, Heinz UL

in Zeitschrift für Interkulturelle Germanistik (2013), 4(2), 41-59

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See detailFrüherkennung und Förderung von Problemen im Umgang mit Zahlen bei Kindern von 5-6 Jahren Psychomotorik in Deutschland: Bewegung in Bildung und Gesundheit
Wantz, Marc UL

in Fischer, Klaus; Knab, Eckhart; Behrens, Melanie (Eds.) Früherkennung und Förderung von Problemen im Umgang mit Zahlen bei Kindern von 5-6 Jahren (2006)

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See detailFrüherkennung und Prävention von Entwicklungsstörungen. Medizinisierung und Pädagogisierung der frühen Kindheit aus praxisanalytischer Perspektive.
Bollig, Sabine UL; Kelle, Helga

in Behnisch, Michael; Winkler, Michael (Eds.) Soziale Arbeit und Naturwissenschaft. Einflüsse, Diskurse, Perspektiven (2009)

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See detailFrühes Fremdsprachenlernen aus der Sicht der Sprachökologie
Ehrhart, Sabine UL

in Kierepka, Adelheid; Klein, Eberhard; Renate, Krüger (Eds.) Fortschritte im frühen Fremdsprachenunterricht: Auf dem Weg zur Mehrsprachigkeit (2008)

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Peer Reviewed
See detailFrühes Fremdsprachenlernen aus der Sicht der Sprachökologie
Ehrhart, Sabine UL

in Kierepka, Adelheid; Klein, Eberhard; Krüger, Renate (Eds.) Fortschritte im frühen Fremdsprachenunterricht: Auf dem Weg zur Mehrsprachigkeit (2007)

Detailed reference viewed: 42 (0 UL)
See detailFrühfranzösisch im Saarland - ein Erfahrungsbericht
Ehrhart, Sabine UL

Presentation (2002, September 12)

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See detailFrühfranzösisch im Saarland ein Erfahrungsbericht
Ehrhart, Sabine UL

in Hammes di Bernardo, Eva (Ed.) Frühes Lernen: Bildung im Kindergarten. Dokumentation der Vorträge und Foren bei der Fachtagung am 12. September 2002 in der Universität Saarbrücken (2003)

Detailed reference viewed: 55 (0 UL)
See detailFrühkindliche Bildung
Honig, Michael-Sebastian UL

in Ministère de l'Education nationale, de l'Enfance et de la Jeunesse, SCRIPT; Université du Luxembourg, FLSHASE (Eds.) Bildungsbericht Luxembourg 2015. Band 2: Analysen und Befunde (2015)

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See detailDer frühmittelalterliche Leihe- und Schenkungsbesitz der Klöster Gorze und Weißenburg (661 - ca. 860)
Kasten, Brigitte; Schäfer, Jens; Pauly, Michel UL et al

E-print/Working paper (2011)

In der mittelalterlichen Welt kommen dem Kloster vielfältige Bedeutungen zu. An erster Stelle war es ein Ort geistlichen Lebens, wo die Klostergemeinschaft nach den strengen Idealen der Regel – im ... [more ▼]

In der mittelalterlichen Welt kommen dem Kloster vielfältige Bedeutungen zu. An erster Stelle war es ein Ort geistlichen Lebens, wo die Klostergemeinschaft nach den strengen Idealen der Regel – im Frühmittelalter zumeist nach der Regel des hl. Benedikt von Nursia – lebte, betete und arbeitete. Schulen, Bibliotheken und Skriptorien, in denen Handschriften kopiert und teilweise kunstvoll bemalt wurden, machten es aber auch zu einem Zentrum von Bildung und Wissenstradierung. Weiterhin waren die Klöster einer der größten Grundherren des Mittelalters und ihre Äbte nicht bloß Vorsteher religiöser Gemeinschaften, sondern auch Leiter großer Wirtschaftsbetriebe. Umfangreichen Besitz erhielten die Klöster durch die Gründungsausstattung sowie durch Schenkungen des Königtums oder des Adels. Dieser Besitz war keineswegs eine zusammenhängende Masse, die in der Nähe des Klosters lag, sondern verteilte sich über große Entfernungen. Die Klöster Weißenburg und Gorze sind aufgrund der erhaltenen Urkundenbücher geeignet, die Klosterökonomie genauer zu untersuchen. [less ▲]

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See detailFrühpädagogik als institutionelle Praxis
Honig, Michael-Sebastian UL

in Müller, Hans-Rüdiger; Bohne, Sabine; Thole, Werner (Eds.) Erziehungswissenschaftliche Grenzgänge. Markierungen und Vermessungen. Beiträge zum 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. (2013)

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Peer Reviewed
See detailFrühpädagogik. Erziehung und Bildung kleiner Kinder. Ein dialogischer Ansatz.
Honig, Michael-Sebastian UL

in Erziehungswissenschaftliche Revue (2013), 5

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See detailFrühste Indikatoren für hohe Begabung.
Baudson, Tanja Gabriele UL

Article for general public (2012)

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See detailFrühstückgewohnheiten / Habitudes du petit déjeuner
Residori, Caroline UL; van Duin, Claire UL; Kern, Matthias Robert UL et al

E-print/Working paper (2018)

In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler gefragt, ob sie an allen Schultagen frühstücken. Tägliches Frühstücken nimmt mit dem Alter ab: Während im Alter von 11-12 rund zwei Drittel der Schüler täglich ... [more ▼]

In der HBSC-Studie 2014 wurden die Schüler gefragt, ob sie an allen Schultagen frühstücken. Tägliches Frühstücken nimmt mit dem Alter ab: Während im Alter von 11-12 rund zwei Drittel der Schüler täglich frühstücken, sind es weniger als die Hälfte der Schüler im Alter von 17-18. Im Alter von 11-16 ist tägliches Frühstücken bei Jungen häufiger verbreitet als bei Mädchen, in der Altersgruppe 17-18 gibt es keine Unterschiede. Die befragten Schüler frühstücken umso eher täglich, je höher der Wohlstand der Familie ist, in der sie aufwachsen. Tägliches Frühstücken ist bei Schülern im Fondamental häufiger verbreitet als bei Schülern an Sekundarschulen. Innerhalb der Sekundarschulen ist tägliches Frühstücken am weitesten verbreitet im Enseignement secondaire und am seltensten im Modulaire. [less ▲]

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See detailFrustration and anger regulation in children with autism spectrum disorder
Pinto Costa, Andreia UL; Steffgen, Georges UL

Poster (2014, July)

Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by impairments in social interaction, communication and difficulties regulating emotions. Emotion regulation is an important aspect of children’s emotional ... [more ▼]

Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by impairments in social interaction, communication and difficulties regulating emotions. Emotion regulation is an important aspect of children’s emotional and social development. It maximizes learning and allows the development of trusting relationships. In the present study we aimed at studying how children with ASD regulate frustration and anger. Participants were 17 children diagnosed with ASD aged between 5 and 12 years old (14 boys and 3 girls) and their parents. Emotion regulation was assessed by parents’ reports of their child’s emotion regulation (Emotion Regulation Checklist, Shields & Cicchetti, 1998) and through the observation of children during the episode “Attractive toy placed behind a barrier”. The purpose of this episode was to elicit frustration and anger by placing a toy, with which the child had been playing, behind a barrier. Anger was coded as verbal and physical action against the barrier or persons present. Results revealed that children with more autistic symptoms were evaluated by their parents as having more difficulties regulating their emotions. Furthermore, parents’ evaluations of their child’s emotion regulation were positively correlated to the expression of anger during the frustration and anger regulation episode. However, no significant differences were observed in terms of autistic symptoms during the frustration and anger regulation episode. In conclusion, results show that children with more autistic symptoms are seen by their parents as having more difficulties regulating their emotions but do not show differences in terms of their emotion regulation during a frustration and anger eliciting episode. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFrustration between syn- and anticlinicity in mixtures of chiral and non-chiral tilted smectic-c-type liquid crystals
Lagerwall, Jan UL; Heppke, Gerd; Giesselmann, Frank

in European Physical Journal E. Soft Matter (2005), 18(1), 113-121

We study the effects of mixing ferroelectric and antiferroelectric liquid-crystal compounds (FLCs and AFLCs) when the former are strictly synclinic and the latter strictly anticlinic, i.e. one mixture ... [more ▼]

We study the effects of mixing ferroelectric and antiferroelectric liquid-crystal compounds (FLCs and AFLCs) when the former are strictly synclinic and the latter strictly anticlinic, i.e. one mixture component exhibits only SmC* and the other only SmCa* as tilted phase. Three different paths between syn- and anticlinicity were detected: transition directly between SmC* and SmCa*, transition via the SmCβ* and SmCγ* subphases, or by “escaping” the clinicity frustration by reducing the tilt to zero, i.e. the SmA* phase is extended downwards in temperature, separating SmC* from SmCa* in the phase diagram. The most common path is the one via the subphases, demonstrating that these phases appear as a result of frustration between syn- and anticlinic and, consequently, between syn- and antipolar order. For assessing the role of chirality, we also replaced the FLC with non-chiral synclinics. With one of the AFLCs, the route via supbhases was detected even in this case, suggesting that chirality —although necessary— does not have quite the importance that has previously been attributed to the appearance of the subphases. The path chosen in the mixture study seemed to be determined mainly by the synclinic component, the subphase induction occurring only when the SmA*-SmC* transition was second order. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFrustration inducing tasks as tools for assessing adolescent emotion regulation
Battistutta, Layla UL; Steffgen, Georges UL

Scientific Conference (2018, November)

Adolescents can be at risk for the development of mental health symptoms which can be exacerbated by emotion regulation problems. Hence, empirically validated tools to assess emotion regulation among ... [more ▼]

Adolescents can be at risk for the development of mental health symptoms which can be exacerbated by emotion regulation problems. Hence, empirically validated tools to assess emotion regulation among adolescents in experimental settings are needed, but so far potential differences between already existing frustration inducing tasks are not well understood. The aim of the present study was thus to compare the efficacy of two non-verbal distress tolerance tasks – the Behavioural Indicator of Resiliency to Distress (BIRD, Lejuez et al.), and the Mirror Tracing Persistence Task (MPTP; Strong et al., 2003), in inducing frustration in a sample of 72 adolescents between the ages of 11 and 16. Adolescents’ subjective, physiological and behavioural emotion responses were assessed via self-report (PANAS-C; Laurent et al., 1999), heart rate monitoring and persistence on the task respectively, and associated with their self-reported emotion regulation difficulties (DERS-SF, Gullone & Taffe, 2012) as well as strategy use during the task (ERQ-state; Egloff et al., 2006). Both tasks were found to be subjectively frustrating, as evidenced by significant differences between pre- and post- reported negative affect. Beyond the similar self-reported psychological distress for both tasks, stronger negative physiological and behavioural reactions were however found for the BIRD task with higher heart rates as well as a tendency towards a shorter persistence on this task. The emotional responses were found to be correlated with adolescents reported difficulties, above all with their reported impulsiveness. Adolescents’ strategy use of reappraisal and suppression did not differ between tasks. Due to the similar self-reported negative affect after both tasks, these findings validate the use of both tasks in an adolescent population. In addition, they highlight potential differences between tasks in terms of emotion responses. These discrepancies should be taken into account in further studies due to their implications for the interpretation of findings. [less ▲]

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