References of "Psychologie Française"
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Peer Reviewed
See detailApprendre à résoudre des problèmes en favorisant la construction d’une représentation alternative chez des élèves scolarisés en éducation prioritaire
Gamo, Sylvie UL; Nogry, Sandra; Sander, emmanuel

in Psychologie Française (2014), 59(3), 215-229

In arithmetic problems solving, the representation of the problem spontaneously induced by the content of the statement is not always compatible with the solving strategy. This study evaluates a learning ... [more ▼]

In arithmetic problems solving, the representation of the problem spontaneously induced by the content of the statement is not always compatible with the solving strategy. This study evaluates a learning approach designed to lead pupils to build an alternative representation to the one spontaneously induced. In this paper, we evaluate the efficiency of this learning approach with children with learning difficulties enrolled in a priority education network. This learning by semantic recoding is a process based on an analogy between the problems and a comparison of strategies. The results show that after learning, the pupils built alternative representations. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailModèles pour le contenu des tâches d’assemblage de faces géométriques et difficulté des items
Dickes, Paul; Houssemand, Claude UL; Reuter, Monique

in Psychologie Française (1996), 41

Deux modèles théoriques pour décrire l'univers des configurations à quatre faces et deux couleurs dans une tâche d'assemblage de type Kohs sont proposés. Le premier se base sur les relations qui existent ... [more ▼]

Deux modèles théoriques pour décrire l'univers des configurations à quatre faces et deux couleurs dans une tâche d'assemblage de type Kohs sont proposés. Le premier se base sur les relations qui existent entre les faces et le second sur les caractéristiques distinctives entre les items. L'isomorphisme entre les deux modèles est souligné. Le modèle relationnel explique 49% et le modèle en saillance 42% de la variance de la difficulté des 1296 items de l'univers, déterminée par une recherche empirique avec des enfants et des étudiants. L'utilité des deux modèles est discutée. [less ▲]

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