![]() Dierendonck, Christophe ![]() ![]() ![]() Report (2023) Detailed reference viewed: 58 (5 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() in European Journal of Education (2023) Although evidence generally suggests that parental involvement is beneficial for children’s academic success, much less is known about the determinants of this involvement. The study examined the ... [more ▼] Although evidence generally suggests that parental involvement is beneficial for children’s academic success, much less is known about the determinants of this involvement. The study examined the associations between parents’ characteristics and beliefs and two types of parental involvement (school-based and home-based) during secondary education in three European countries. Data from 1757 parents from 19 public secondary schools in three European countries (6 in Luxembourg, 6 in France and 7 in Belgium) were analyzed using multiple regression analyses. Models globally predicted significant but relatively low portions of variance in parents’ home- and school-based involvement. Different patterns of results appeared according to the three very diverse samples. When controlling for family background and school environment, parents’ self-efficacy like the place accorded to parents in the school appeared to be central indicators of parental involvement. Results are discussed in terms of research on parental involvement and family-school communication, as well as on school practice with parents. [less ▲] Detailed reference viewed: 83 (0 UL)![]() ; Dierendonck, Christophe ![]() Scientific Conference (2023) Detailed reference viewed: 25 (0 UL)![]() ; Dierendonck, Christophe ![]() Scientific Conference (2023) Detailed reference viewed: 34 (0 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() Presentation (2022, November 23) Detailed reference viewed: 24 (0 UL)![]() ![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() ![]() Scientific Conference (2022, June) Les recherches sur la numératie en contexte familial ont mis en évidence l'influence positive de ce dernier et de l’engagement des parents sur le développement des compétences numériques des jeunes ... [more ▼] Les recherches sur la numératie en contexte familial ont mis en évidence l'influence positive de ce dernier et de l’engagement des parents sur le développement des compétences numériques des jeunes enfants. En outre, les différences significatives de compétences entre élèves observées à l’entrée du préscolaire s'expliquent par le type, la fréquence et la qualité des interactions entre les parents et leur enfant en matière de numératie. Cet article s’inscrit dans l’étude MathPlay qui visait à développer les premières compétences numériques d’enfants du préscolaire au travers d’une intervention basée sur des jeux mathématiques interculturels proposés à l’école et en famille. Les données collectées auprès des parents ont été examinées au départ de l’analyse thématique. [less ▲] Detailed reference viewed: 28 (1 UL)![]() Vlassis, Joëlle ![]() in International Journal of Early Years Education (2022) Detailed reference viewed: 38 (2 UL)![]() ; Dierendonck, Christophe ![]() in Année Psychologique (2022), 122 Detailed reference viewed: 24 (1 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() ![]() in Education & Formation (2021), e-316 Detailed reference viewed: 70 (12 UL)![]() ![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() Scientific Conference (2021, March 18) Detailed reference viewed: 86 (3 UL)![]() Dierendonck, Christophe ![]() in Frontiers in Psychology (2021) Detailed reference viewed: 61 (5 UL)![]() Dierendonck, Christophe ![]() in Journal of Experimental Education (2021) Detailed reference viewed: 89 (11 UL)![]() Milmeister, Paul ![]() ![]() ![]() in Houssemand, Claude (Ed.) Recherches actuelles en psychologie différentielle (2021) Detailed reference viewed: 74 (8 UL)![]() ; ; et al in Early Childhood Research Quarterly (2021), 54 Detailed reference viewed: 175 (13 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() in Revue Internationale de l'Education Familiale (2020), 47(1), 119-149 Detailed reference viewed: 135 (4 UL)![]() Dierendonck, Christophe ![]() ![]() ![]() in International Journal of Behavioral Development (2020), 43(3), 279-286 Detailed reference viewed: 172 (14 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() Presentation (2019, November) Detailed reference viewed: 44 (7 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() ![]() ![]() Scientific Conference (2019, November) Detailed reference viewed: 37 (1 UL)![]() Poncelet, Débora ![]() Presentation (2019, November) Detailed reference viewed: 35 (1 UL)![]() ![]() Milmeister, Marianne ![]() ![]() ![]() Scientific Conference (2019, January 10) L’évaluation par les pairs joue un rôle important dans le monde universitaire et est souvent considérée comme le garant de la qualité scientifique. En même temps, les biais qui existent pour ce type ... [more ▼] L’évaluation par les pairs joue un rôle important dans le monde universitaire et est souvent considérée comme le garant de la qualité scientifique. En même temps, les biais qui existent pour ce type d’évaluation sont multiples (partialité des évaluateurs, divergence de jugement entre évaluateurs, etc.) et bien documentés dans la littérature. Dans le cadre d’un colloque que nous avons organisé en 2018, nous avons mené une analyse exploratoire sur la base de données des évaluations réalisées par les pairs. Le but était d’avoir une idée de la qualité de l’évaluation par les pairs, de voir dans quelle mesure on retrouve les biais relevés par la littérature scientifique et, enfin, de définir des pistes qui pourraient contribuer à améliorer la qualité de ce processus. Dans le cas de notre colloque, l’évaluation par les pairs s’est faite via une plateforme en ligne. Chaque proposition de communication était évaluée de manière anonyme par deux personnes et sur base de neuf critères pour lesquels les évaluateurs pouvaient choisir entre quatre modalités d’appréciation : très faible, faible, bon, très bon. Ensuite, l’évaluateur devait donner sa recommandation pour la contribution analysée : acceptation, acceptation sous réserve d’ajustements ou refus. Une première analyse des données montre notamment qu’il existe des différences plus ou moins importantes tant entre les jugements des évaluateurs qu’entre les décisions d’un même évaluateur. Les résultats détaillés de nos analyses seront présentés lors du colloque et des pistes d’amélioration discutées. [less ▲] Detailed reference viewed: 184 (4 UL) |
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