References of "Wrobel, Gina 40060243"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailKompetenzunterschiede aufgrund des Schülerhintergrundes
Muller, Claire UL; Reichert, Monique UL; Gamo, Sylvie UL et al

in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015)

Kapitel 3 befasst sich mit dem Einfluss von Merkmalen des Schülerhintergrundes auf die in den ÉpStan gemessenen Kompetenzen. Diskrepanzen in den erfassten Kompetenzbereichen werden dabei im Hinblick auf ... [more ▼]

Kapitel 3 befasst sich mit dem Einfluss von Merkmalen des Schülerhintergrundes auf die in den ÉpStan gemessenen Kompetenzen. Diskrepanzen in den erfassten Kompetenzbereichen werden dabei im Hinblick auf folgende vier Hintergrundvariablen untersucht: sozioökonomischer Status, Migrationshintergrund, Sprachhintergrund, sowie das Geschlecht der Schülerinnen und Schüler. Bestehende Unterschiede werden vergleichend für die Jahre 2011, 2012 und 2013 aufgeführt (Zyklus 3.1 und Ve/9e). Das einflussreichste Merkmal ist dabei der sozioökonomische Status, gefolgt von der zuhause gesprochenen Sprache. Der Migrationshintergrund wirkt sich in geringerem Maße bis gar nicht auf die Kompetenzen aus. Der Einfluss des Geschlechtes zeigt sich konform mit einer großen Anzahl von Befunden aus der Forschung: Mädchen erzielen im Durchschnitt bessere Ergebnisse in den Sprachen, während Jungen in Mathematik besser abschneiden. [less ▲]

Detailed reference viewed: 258 (31 UL)
Peer Reviewed
See detailDo cognitive processes involved in solving reading comprehension items differ in students with differing language background?
Sonnleitner, Philipp UL; Wrobel, Gina UL; Reichert, Monique UL

Scientific Conference (2014, July)

One major global challenge of educational assessment that has to be addressed on a local level is the increasing number of students with immigration background usually speaking a different language at ... [more ▼]

One major global challenge of educational assessment that has to be addressed on a local level is the increasing number of students with immigration background usually speaking a different language at home compared to their native peers (OECD, 2012). Especially in large-scale contexts, however, individual and tailored testing responding to their specific (language) needs is not possible. Although DIF-analyses are common practice in current large-scale assessments, they only indicate whether and to what extent an item is biased but provide no information on which cognitive processes might cause that bias – crucial information when evaluating school systems. The current study goes beyond traditional DIF-analyses by using the IRT based linear logistic test model (LLTM; Fischer, 1973) that allows for modeling cognitive demands and therefore processes involved in each item. Specifically, we draw on a sample of more than 5000 Luxembourgish 3rd graders and analyze whether cognitive and linguistic item attributes (e.g., kind of inference that is needed to solve the item, textual coherence; Sonnleitner, 2008) of a large-scale reading comprehension test do possess different difficulty for students with varying language background. We do this by determining a cognitive model including such attributes that adequately describe item difficulty parameters in native students. Subsequently, we will cross validate this model in several sub-samples with varying language background. Results not only show if cognitive and linguistic item attributes do differ with regard to difficulty in the different samples but also if some cognitive processes do compensate each other in certain samples. It will be discussed how these results can be used to complement common DIF-analyses and to obtain more fine-grained information on students’ performance differences in reading comprehension. [less ▲]

Detailed reference viewed: 133 (10 UL)
Full Text
See detailKompetenzerwerb in Bezug auf das sozioökonomische und kulturelle Umfeld
Reichert, Monique UL; Muller, Claire UL; Wrobel, Gina UL et al

in SCRIPT; EMACS (Eds.) PISA 2012. Nationaler Bericht Luxemburg (2013)

Detailed reference viewed: 117 (15 UL)
Full Text
See detailZusammenfassung der Ergebnisse von PISA 2012 / Synthèse des résultats de PISA 2012
Wrobel, Gina UL; Dierendonck, Christophe UL; Fischbach, Antoine UL et al

in SCRIPT; EMACS (Eds.) PISA 2012. Nationaler Bericht Luxemburg (2013)

Detailed reference viewed: 204 (22 UL)