![]() Miessen, Markus ![]() Book published by Merve (2020) Para-Platforms investigates the social, spatial, and material reality of right-wing populism. Three case studies—presented in a symposium organized by Markus Miessen at the Gothenburg Design Festival in ... [more ▼] Para-Platforms investigates the social, spatial, and material reality of right-wing populism. Three case studies—presented in a symposium organized by Markus Miessen at the Gothenburg Design Festival in November 2017—form the core of this collection of essays: journalist Hannes Grassegger on Trump and Brexit; architectural theorist Stephan Trüby on spaces of right-wing extremism in Germany; and Christina Varvia on Forensic Architecture’s investigation of the murder of Halit Yozgat, a young German man of Turkish descent, at the hands of a far-right group in 2006. The presentations are reproduced along with the ensuing conversations with Miessen and the audience members. An essay by design scholar Mahmoud Keshavarz opening the book discusses the capacity of design to create conditions for certain politics to occur. Among the other theoretical, artistic, and historical contributions in the reader, editor Zoë Ritts interviews artist Wolfgang Tillmans regarding his pro-EU poster series, the ongoing project truth study centre, and guest-edited volume What Is Different? The volume concludes with a comic by artist Liam Gillick animating a block of granite—culled from the Swedish quarry responsible for extracting the red granite intended for the Third Reich’s architectural ambitions—as the messiah of spatial and material politics. [less ▲] Detailed reference viewed: 37 (0 UL)![]() ; ; et al in Arch + (2019), 235 Geradezu seismografisch scheint die Architektur Entwicklungen vorwegzunehmen, die wir gemeinhin mit dem Erstarken der Neuen Rechten in den letzten Jahren in Verbindung bringen, die jedoch so neu nicht ist ... [more ▼] Geradezu seismografisch scheint die Architektur Entwicklungen vorwegzunehmen, die wir gemeinhin mit dem Erstarken der Neuen Rechten in den letzten Jahren in Verbindung bringen, die jedoch so neu nicht ist, wie Stephan Trüby, der das Projekt „Rechte Räume“ initiiert hat, in seinem Grundlagenbeitrag herausarbeitet. Die architekturpolitische Ideologisierung mit der nationalkonservativen Wende der sogenannten Berlinischen Architektur, auf die ARCH+ bereits 1994 mit dem Heft Von Berlin nach Neuteutonia aufmerksam gemacht hat (siehe auch ARCH+ 219: Klaus Heinrich: Dahlemer Vorlesungen – Karl Friedrich Schinkel / Albert Speer, 2015), geht der neurechten Entwicklung in der Gesellschaft Jahrzehnte voraus. Neu ist an der Neuen Rechten allenfalls die strategische und qualitative Veränderung, die den Rechtsextremismus normalisiert. In ihrem Triumphzug führt die Neue Rechte als Beute die Baukultur als identitätspolitisches Programm mit. Damit dringt sie tief in die bürgerliche Mitte ein, schließlich ist niemand gleich rechts, nur weil er oder sie Rekonstruktionen schön findet. Deswegen war auch unser Aufruf zu einem Rekonstruktions-Watch im Sinne einer ideologischen Wachsamkeit gegenüber dem politischen Subtext solcher Projekte auf heftige Kritik gestoßen von Leuten, die sich nicht dem rechten Milieu zuordnen. Doch damit gehen sie den Rattenfängern auch schon auf dem Leim, die mit Begriffen wie „Schönheit“ und „europäische Stadt“ wirkungsvolle Nebelkerzen zünden. In diesem Zusammenhang wird deutlich, dass das nebulöse Label der europäischen Stadt von Anfang an anschlussfähig für das identitäre Programm der Neuen Rechten war. Was tun? Die Aufgabe ist es, mit Walter Benjamin gesprochen, „die Geschichte gegen den Strich zu bürsten.“ Das ist das Ziel dieser Ausgabe. [less ▲] Detailed reference viewed: 30 (2 UL)![]() ; Miessen, Markus ![]() Book published by Birkhäuser (2006) When the World Trade Centers Twin Towers collapsed into a heap of rubble and ash, the United States government created the Department of Homeland Security. Its primary task is to keep the terrorist threat ... [more ▼] When the World Trade Centers Twin Towers collapsed into a heap of rubble and ash, the United States government created the Department of Homeland Security. Its primary task is to keep the terrorist threat in permanent view. To do this, it developed a five-stage warning system based on the colors green, blue, yellow, orange, and red: 5 codes. The hypnotic character of this system prompted the editors of this book to conceive a history of architecture based on these 5 codes. For the fifth anniversary of September 11, the book gazes spellbound into the abyss of the indissoluble entanglements and connections between culture and fear, which determine our lives more than ever today. Urban and regional planning, urbanism, and architecture are more and more powerfully marked by this culture of fear throughout the world. With a fascinating collection of texts by noted authors and spectacular architectural projects, 5 Codes presents a vivid and informative account of the light and shadow sides of our collective paranoia. [less ▲] Detailed reference viewed: 15 (0 UL) |
||