![]() Powell, Justin J W ![]() in Bittlingmayer, Uwe; Bauer, Ullrich; Scherr, Albert (Eds.) Handbuch Bildungs- und Erziehungssoziologie (2023) In diesem Beitrag wird aus der Perspektive der Bildungssoziologie ein kritischer Blick auf die sonderpädagogischen Förderschulsysteme, die Sonderpädagogik und die Folgen von Sonderbeschulung für ... [more ▼] In diesem Beitrag wird aus der Perspektive der Bildungssoziologie ein kritischer Blick auf die sonderpädagogischen Förderschulsysteme, die Sonderpädagogik und die Folgen von Sonderbeschulung für Schülergruppen mit Behinderungen und Benachteiligungen entwickelt. Dazu werden Kennzeichen sonderpädagogischer Förderung zusammengefasst und in historischer Perspektive wichtige Entwicklungen sonderpädagogischer Fördersysteme nachgezeichnet. Hierzu werden Ergebnisse ländervergleichender Studien dargestellt sowie Erkenntnisse macht- und diskursanalytischer Forschung zur Sonderpädagogik präsentiert, die die Persistenz schulischer Segregation erklären. Abschließend wird eine lebensverlaufs- bzw. biografieanalytische Perspektive auf die Folgen schulischer Segregation eingenommen und ein Fazit gezogen. [less ▲] Detailed reference viewed: 278 (9 UL)![]() Traue, Boris ![]() Book published by Springer - 1st (2022) Die Subjektivierungsanalyse verbindet gesellschafts- und sozialtheoretische Reflektionen moderner Selbst- und Weltverhältnisse mit empirischen Analysen zur Wechselwirkung von Subjekten und ihren ... [more ▼] Die Subjektivierungsanalyse verbindet gesellschafts- und sozialtheoretische Reflektionen moderner Selbst- und Weltverhältnisse mit empirischen Analysen zur Wechselwirkung von Subjekten und ihren Subjektivierungsinstanzen. Im Zentrum steht die Frage, wie die von der Gesellschaft hervorgebrachten Subjekte auf das gegenwärtige Subjektivierungsgeschehen einwirken und es bestimmen (können). Der Band führt in theoretische Grundlagen ein, stellt methodische Ansätze vor und diskutiert Potentiale empirisch begründeter Theoriebildung zur Subjektivierung in Gegenwartsgesellschaften. Subjectivation research explores the relationship amongst social theory, reflections of the modern self, and empirical analyses of subject formations. Drawing on these empirical analyses of interactions between subjects and instances of subjectivation, this volume highlights how subjects can ‘talk back’. Readers are introduced to theoretical foundations, methodological approaches as well as empirically based theories on subjectivation in contemporary societies. [less ▲] Detailed reference viewed: 38 (1 UL)![]() ![]() ; ; et al in Bosančić, Saša; Brodersen, Folke; Pfahl, Lisa (Eds.) et al Following the Subject Grundlagen und Zugänge empirischer Subjektivierungsforschung - Foundations and Approaches of Empirical Subjectivation Research (2022) Detailed reference viewed: 69 (2 UL)![]() ![]() ; Traue, Boris ![]() in Bosancic, Sasa; Brodersen, Folke; Pfahl, Lisa (Eds.) et al Following the Subject Grundlagen und Zugänge empirischer Subjektivierungsforschung - Foundations and Approaches of Empirical Subjectivation Research (2022) Detailed reference viewed: 40 (1 UL)![]() Traue, Boris ![]() in Bosancic, Sasa; Brodersen, Folke; Pfahl, Lisa (Eds.) et al Following the subject. Grundlagen und Zugänge empirischer Subjektivierungsforschung - Foundations and Approaches of Empirical Subjectivation Research (2022) The concept of ‘subjectivation’ is commonly used in the social sciences and humanities, but its meaning is often less than clear. The paper disambiguates different uses of subjectivation in ... [more ▼] The concept of ‘subjectivation’ is commonly used in the social sciences and humanities, but its meaning is often less than clear. The paper disambiguates different uses of subjectivation in poststructuralist sociology and interpretative sociology by showing how they draw from the terminologies of subjectivity subjection, and subjectness. A relational framework for the study of subjectivation is introduced, highlighting conceptual concerns in subjectivation research: affectivity, materiality, and agency, which together allow the authors to focus on a concept of the “subject of rights”. [less ▲] Detailed reference viewed: 110 (1 UL)![]() ; ; Traue, Boris ![]() in Alter – Journal of Disability Research (2021), 15(4), 363-374 The article elaborates on the emergence of a new social category: the “worker incapable of working”, which has not yet been recognized in the scientific literature. In Germany, people excluded from the ... [more ▼] The article elaborates on the emergence of a new social category: the “worker incapable of working”, which has not yet been recognized in the scientific literature. In Germany, people excluded from the labour market are increasingly employed in workshops for people with disabilities due to what is defined as a total incapacity to work. In addition to the objective of labour market participation of people with disabilities, these workshops assume the aim of (re)establishing their performance and monitoring their reintegration into the general labour market. Changes in the profiles of people working in the workshops and their recent expansion are described, as well as the transformation of working processes and conditions, especially through digitalisation. The consequences of these transformations are studied within the framework of “activating” policies. [less ▲] Detailed reference viewed: 35 (1 UL)![]() Traue, Boris ![]() in Zeitschrift für Diskursforschung / Journal for Discourse Studies (2020), 2(7), 163-189 This paper traces how the endeavour to influence welfare state addressees’ sense of self through ›activating‹ labor market policies is reflected in the biographical action and account of self of a long ... [more ▼] This paper traces how the endeavour to influence welfare state addressees’ sense of self through ›activating‹ labor market policies is reflected in the biographical action and account of self of a long-term unemployment benefits recipient. It is based on a qualitative longitudinal case study using a combination of discourse, institutional and biographical analysis (›subjectivation analysis‹). The exem- plary case study explores the shift away from the type of the social democratic welfare citizen towards the type of the liberal ›enterprising‹ subject demanded by the interpellations of the activating welfare state. The analysis demonstrates the methodological potential of subjectivation analysis by proving that while the subjects addressed by such interpellations do make the institutional demands and require- ments their own, this form of appropriation does not conform to the aims of active labour market pol- icy; it remains selective and can lead to a ›de-moralisation‹ of the individual’s relationship with the state, a loss of societal solidarity, and to social withdrawal. [less ▲] Detailed reference viewed: 412 (9 UL)![]() ![]() Traue, Boris ![]() in Jule-Marie, Lorenzen; Lisa-Marian, Schmidt; Zifonun, Dariuš (Eds.) Methodologien & Methoden der Bildungsforschung. Quantitative und qualitative Verfahren & ihre Verbindungen (2020) Detailed reference viewed: 141 (13 UL)![]() ; ; Powell, Justin J W ![]() in Dietze, Torsten; Gloystein, Dietlind; Moser, Vera (Eds.) et al Inklusion – Partizipation – Menschenrechte: Transformationen in die Teilhabegesellschaft? (2020) In Deutschland ist, wie in den meisten anderen Ländern Europas, eine Debatte über die Auflösung der traditionellen Dichotomie von Sonder- versus Regelschule zu beobachten. Diese Debatten reflektieren ... [more ▼] In Deutschland ist, wie in den meisten anderen Ländern Europas, eine Debatte über die Auflösung der traditionellen Dichotomie von Sonder- versus Regelschule zu beobachten. Diese Debatten reflektieren, dass die derzeitige Lage im deutschen Schulsystem keineswegs einer Realisierung des Menschenrechts auf inklusive Bildung entspricht, wie es in Artikel 24 der UN-BRK verankert ist. Inklusive Bildung wird hier als gemeinsames Lernen an allgemeinen Schulen in allen Bildungsstufen definiert. Inklusion ist demnach weder vereinbar mit Sonderbeschulung (Segregation), Unterricht in separaten Klassen und Lerngruppen an allgemeinen Schulen (Separation) noch mit Unterricht, wel- cher zwar größtenteils gemeinsam stattfindet, jedoch nicht auf Vielfalt jeglicher Art ausgerichtet ist (etwa Schicht, Geschlecht, Migrationshintergrund, Behinderung) (Integration) (Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 2016, S. 3). Die Institutionalisierung inklusiver Bildung setzt also eine De-Institutionalisierung segregierter und separierter Schulsysteme voraus (Biermann & Powell, 2014). Auf Grundlage dieses Verständnisses hat der UN Ausschuss für die Rechte von Menschen mit Behinderungen im Rahmen des Staatenberichtsverfahrens im Jahr 2015 auch die Entwicklungen in Deutschland kritisiert (Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 2015, S. 8). Eine Transformation hin zu einem inklusiven Bildungssystem, in dem alle Schüler*innen möglichst lange gemeinsam lernen, hat es bisher nur regional bedingt gegeben (Autorengruppe Bildungsberichterstattung, 2014, 2016, 2018; Blanck, Edelstein & Powell, 2013). Obwohl sonderpädagogische Förderung je nach Bundesland und Kreis an sehr unterschiedlichen Lernorten bereitgestellt wird, ist im Aggregat dennoch die Persistenz der Sonderbeschulung nicht zu verleugnen (Autorengruppe Bildungsberichterstattung, 2014, 2016, 2018; Blanck, Edelstein & Powell, 2013). In den verschiedenen Regionen Deutschlands kommt es daher weder zu einer allgemeinen Angleichung der Lebensbedingungen noch zu einer Konvergenz in den Bildungschancen. Dies hat weitreichende Folgen für die gegenwärtige Schüler*innengeneration und nimmt negativen Einfluss auf individuelle Bildungskarrieren. Die Frage, mit welcher wir uns in diesem Beitrag beschäftigen, lautet daher: Welche Wirkung hat der völkerrechtlich anerkannte Auftrag, inklusive Bildung zu gewährleisten, auf das deutsche Schulsystem? [less ▲] Detailed reference viewed: 408 (5 UL)![]() Traue, Boris ![]() in Zeitschrift für Pädagogik (2020), 66(1), 36-47 Detailed reference viewed: 139 (9 UL)![]() Powell, Justin J W ![]() in Becker, Rolf (Ed.) Research Handbook in Sociology of Education (2019) Inclusive education has become a global norm, supported by the recognition of human rights, and now affects education policymaking and system development worldwide. While important contributions in ... [more ▼] Inclusive education has become a global norm, supported by the recognition of human rights, and now affects education policymaking and system development worldwide. While important contributions in sociological research on education, disability, and inequality exist, those in life course perspective and international comparative perspectives are rarer. Studies of educational opportunities of children and youth with disabilities and disadvantages over the past several decades underscore the lack of systematic approaches to facilitate educational and social inclusion. Within the educational research field, sociological approaches to disability, to special educational needs, and to inclusive education emphasize such dimensions as exclusion/inclusion, segregation/integration, learning opportunities, in/equality, institutionalization, stigma, risk, and certification or credentials. To recognize and understand the causes and consequences of disability-related inequality requires in-depth dialogue and benefits from results of studies on different levels and within diverse cultural contexts. This article provides insights into disability and inequality in educational opportunities across Europe and an overview of research topics, results, and gaps. The sociology of education would increase its contribution were it to be more inclusive in analyzing the processes that affect educational opportunities and life chances of those who experience disablement in schooling. [less ▲] Detailed reference viewed: 445 (45 UL)![]() Powell, Justin J W ![]() in Gertz, SunHee Kim; Huang, Betsy; Cyr, Lauren (Eds.) Diversity and Inclusion in Higher Education and Societal Contexts: International and Interdisciplinary Approaches (2018) Universities are among the most durable and successful institutions globally. However, inclusive higher education remains an elusive goal, despite the worldwide ratification of the UN Convention on the ... [more ▼] Universities are among the most durable and successful institutions globally. However, inclusive higher education remains an elusive goal, despite the worldwide ratification of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities that mandates inclusive education throughout the life course—and thus increased access to universities. In many countries, universities attempt to implement elements of a universal design university, built to serve diverse student bodies, that will be more fully inclusive. To do so, universities must implement principles of universal design and inclusive education. Enhancing accessibility requires the removal of myriad cultural and structural barriers and reduced ableism in the academy itself. In embracing social and political paradigms of disability, especially through the multidisciplinary field of dis/ability studies, universities can give voice to diverse participants as they engage and change awareness and attitudes. This contribution addresses both activities that facilitate the development of dis/ability studies and barriers that hinder its (multi)disciplinary flourishing. In contemporary developments in the German-speaking countries—Austria, Germany, Luxembourg, and Switzerland—this multidisciplinary field engages intellectuals and activists to subversively cross disciplinary, institutional, and political divides. Relying on collaboration among members of the disability (rights) movement, advocates, and academics to develop its subversive status, the field emphasizes the subversive status necessary to realize inclusive higher education in the universal design university. [less ▲] Detailed reference viewed: 401 (22 UL)![]() ![]() ; ; Traue, Boris ![]() in Bosančić, Sasa; Keller, Reiner (Eds.) Perspektiven wissenssoziologischer Diskursforschung II (2018) Detailed reference viewed: 17 (0 UL)![]() ![]() Traue, Boris ![]() in Akremi, Leila; Baur, Nina; Knoblauch, Hubert (Eds.) et al Handbuch Interpretativ Forschen (2018) Detailed reference viewed: 14 (1 UL)![]() ![]() Traue, Boris ![]() in Anhom, Roland; Balzereit, Markus (Eds.) Handbuch Soziale Arbeit und Therapeutisierung (2016) Detailed reference viewed: 15 (0 UL)![]() ; Powell, Justin J W ![]() in Zeitschrift für Pädagogik (2016), 62(Beiheft 62), 58-74 Despite legal commitments to inclusion in education systems, the category learning disability is maintained almost “naturally” and hardly questioned, even by students. Yet, for decades, the purpose and ... [more ▼] Despite legal commitments to inclusion in education systems, the category learning disability is maintained almost “naturally” and hardly questioned, even by students. Yet, for decades, the purpose and relevance of this and other categories and classifications of “special educational needs” and student disabilities have been fiercely discussed. Controversy is driven by the frequent stigmatization and abasement that follows classification, exacerbated by the persistent segregation practiced in Germany’s school system. This contribution investigates medical-pedagogical classifications that draw symbolic and social boundaries between individual students and groups even as they stabilize disciplinary and professional boundaries between “special” and “regular” education. These processes are investigated on the basis of a self-description given by a school-leaver who considers herself to have a “learning disability”. She positions herself very low in social hierarchies and has grave doubts regarding her life chances, and those of her potential children, as she transitions from schooling to the labor market. This perspective illustrates the biographical consequences of (negative) educational classification and emphasizes the need for a debate on classification practices in inclusive approaches to education reform. [less ▲] Detailed reference viewed: 921 (24 UL)![]() ![]() Traue, Boris ![]() in Fegter, Susann; Kessl, Fabian; Langner, Antje (Eds.) et al Diskursanalytische Zugänge zu Bildungs- und Erziehungsverhältnissen (2015) Detailed reference viewed: 16 (0 UL)![]() ; ; Traue, Boris ![]() in Zeitschrift für Inklusion (2015), 2 Mit dem Begriff des Ableismus und der Forschung im Umfeld dieses Terminus wird eine thematische Erweiterung und Perspektivenverschiebung in den Disability Studies vorgenommen: Behinderung wird nicht mehr ... [more ▼] Mit dem Begriff des Ableismus und der Forschung im Umfeld dieses Terminus wird eine thematische Erweiterung und Perspektivenverschiebung in den Disability Studies vorgenommen: Behinderung wird nicht mehr nur als abweichende Differenz zur Normalität verstanden, sondern als intersubjektives und gesellschaftliches Verhältnis, das in der Bestimmung von Fähigkeiten seinen Ausdruck findet. In diesem Zusammenhang wird Behinderung auf ihr Verhältnis zur Fähigkeit als grundlegender gesellschaftlicher Anforderung bezogen. Dabei sollen auch sozialwissenschaftliche und philosophische Grundannahmen über Autonomie, Fähigkeit und Leistung auf den Prüfstand gestellt werden: Wer gilt unter welchen Bedingungen als fähig? Was ist die Einheit der Fähigkeit, Individuen oder Kollektive? Auf welchem Zusammenhang mit gesellschaftlichen Verhältnissen und lokalen Relationen beruht die Wahrnehmung von Behinderungen und Fähigkeiten? Wie Rassismus, Sexismus, Klassismus fällt Ableismus unter den Zuständigkeitsbereich einer radikalen Kritik. Anders als jene unterliegt der Ableismus allerdings nicht einer fundamentalen Ablehnung, die vom Ziel der kompletten Abschaffung von jeglichen Fähigkeitszuschreibungen getragen ist. Anschauungen und Vorstellungen von Fähigkeiten können schwerlich abgeschafft werden, können sie doch als basaler Modus der Anerkennung von Anderen und der Organisation gesellschaftlicher Arbeitsteilung gelten. Problematisiert und kritisiert werden sollen dagegen irrationale, verletzende, grausame und unplausible Konzeptionen von Fähigkeit (und damit auch Behinderung), die eng mit Vorstellungen der Leistungsgesellschaft, Leistungsgerechtigkeit und insgesamt einem liberalistischen Gesellschaftsbild verknüpft sind. [less ▲] Detailed reference viewed: 581 (0 UL)![]() ; Powell, Justin J W ![]() in Disability Studies Quarterly (2014), 34(2), What activities facilitate the development of disability studies (DS)? What barriers hinder its (multi)disciplinary flourishing? We address these questions focusing on contemporary DS in Germany, Austria ... [more ▼] What activities facilitate the development of disability studies (DS)? What barriers hinder its (multi)disciplinary flourishing? We address these questions focusing on contemporary DS in Germany, Austria, and Switzerland—vibrant but challenging locales for DS. This multidisciplinary field engages intellectuals, activists, and stakeholders to subversively cross disciplinary, institutional, and political divides. Critical DS scholarship relies on collaboration among members of the disability (rights) movement, advocates, and academics to develop its subversive status. Within the academy, despite general barriers to transdisciplinary fields of study and persistent disability discrimination, more positions have been devoted to research and teaching in DS. Intersectionality debates thrive and further disciplines discover the richness that the complex subject of dis/ability offers. The field, recognizing its subversive status and engaging insights from DS worldwide—across language and disciplinary boundaries—could better focus and unfold its critical powers. The potential of DS in the German-speaking countries continues to grow, with diverse conferences, teaching, and publications bolstering the exchange of ideas. [less ▲] Detailed reference viewed: 563 (29 UL)![]() ![]() Traue, Boris ![]() in Baur, Nina; Blasius, Jörg (Eds.) Methoden der empirischen Sozialforschung (2014) Detailed reference viewed: 11 (0 UL) |
||