References of "Neuböck-Hubinger, Brigitte"
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See detailKommunikationsaspekte der Zukunft im Klassenraum
Andersen, Katja Natalie UL; Kihm, Pascal; Neuböck-Hubinger, Brigitte et al

in Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (Ed.) Jahresband GDSU 2022: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht (2023)

A future-oriented science education refers to everyday experiences, (technical) language and current developments in migration and multilingualism (Kahlert 2022). This requires a participatory bringing ... [more ▼]

A future-oriented science education refers to everyday experiences, (technical) language and current developments in migration and multilingualism (Kahlert 2022). This requires a participatory bringing together of all areas of knowledge and experience in the classroom (Stoltenberg 2004). The arti-cle discusses tasks in science teaching from different perspectives (semantics, multilingualism, etc.), using the topic “swimming and sinking”, which appears to be a suitable frame of reference for several reasons: (1) the topic is based on a wide range of research; (2) it refers to a precise content area with the phenomenon of buoyancy and the considerations on force, density, interaction; (3) it connects to the living environment, and (4) follows the discourse of everyday language vs. educational language. Based on these items, the article tackles the question of what impact language in science textbooks has on (multilingual) students’ acquisition of science content. [less ▲]

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See detailHerausforderungen und Zukunftsperspektiven des Sachunterrichts im Fokus von Migration und Mehrsprachigkeit
Andersen, Katja Natalie UL; Peschel, Markus; Neuböck-Hubinger, Brigitte

Scientific Conference (2022, March 11)

Ein zukunftsfähiger Sachunterricht nimmt auf lebensweltliche Erfahrungen, (Fach)Sprache und aktuelle Entwicklungen zu Migration und Mehrsprachigkeit Bezug (Kahlert 2016). Dazu bedarf es einer ... [more ▼]

Ein zukunftsfähiger Sachunterricht nimmt auf lebensweltliche Erfahrungen, (Fach)Sprache und aktuelle Entwicklungen zu Migration und Mehrsprachigkeit Bezug (Kahlert 2016). Dazu bedarf es einer partizipativen Zusammenführung aller Wissens- und Erfahrungsbereiche im Klassenraum (vgl. Stoltenberg 2004). Das Symposium diskutiert Zukunftsperspektiven für die Entwicklung und Umsetzung von Aufgabenstellungen im Sachunterricht, dargestellt anhand des Themenkomplexes „Schwimmen und Sinken“. Aus unterschiedlichen Blickwinkeln wird der Frage nachgegangen, wie zukünftig Aufgaben gestaltet sein müssen, um eine sprachlich heterogener werdende Schülerschaft in der aktiven Auseinandersetzung mit der Sache zu unterstützen. Ausgehend von einer Klärung der fach-sprachlichen Begrifflichkeiten und der fachlichen Anschlussfähigkeit von Phänomenen und Konzepten zum Thema werden Ergebnisse erster explorativer Untersuchungen entsprechender Aufgaben vorgestellt und aus fachlicher und sprachlicher Sicht diskutiert. Auf der Planungsebene wird die Text-Bild-Kommunikation in Schulbuchaufgaben als Ausgangspunkt gewählt, um den Prozess der didaktischen Rekonstruktion von Aufgaben zu erörtern. Auf der Umsetzungsebene wird sich mit dem Problem mangelnder fachinhaltlicher und -methodischer Kompetenzen der Lehrkräfte auseinandergesetzt, um Forderungen für die Qualifizierung zu formulieren – auch im Hinblick auf die wachsende Mehrsprachigkeit der Schüler*innen. Ziel des Symposiums ist es, zukünftige Entwicklungsfelder mit Blick auf Aufgaben und Lehrer*innenbildung – am Beispiel des Themas „Schwimmen und Sinken“ – aufzuzeigen und vor dem Hintergrund aktueller Entwicklungen zu diskutieren. [less ▲]

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See detailSchwimmen oder treiben – Sinken oder untergehen: Die fachliche und semantische Bedeutung von Sprache im naturwissenschaftlich-orientierten Sachunterricht
Peschel, Markus; Neuböck-Hubinger, Brigitte; Andersen, Katja Natalie UL

in Franz, Ute; Haltenberger, Melanie; Hartinger, Andreas (Eds.) et al Sache und Sprache. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts (2021)

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See detailBildsprache als Ausgangspunkt von Sprach- und Facharbeit im Sachunterricht: Empirische Ergebnisse zu Darstellungs- und Sprachebenen in Schulbüchern
Andersen, Katja Natalie UL; Peschel, Markus; Neuböck-Hubinger, Brigitte

in Franz, Ute; Haltenberger, Melanie; Hartinger, Andreas (Eds.) et al Sache und Sprache. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts (2021)

Language is of high importance for solving tasks in science education, as results of international assessments have repeatedly shown (cf. Andersen 2020; OECD, 2019). The empirical study LiST (Language in ... [more ▼]

Language is of high importance for solving tasks in science education, as results of international assessments have repeatedly shown (cf. Andersen 2020; OECD, 2019). The empirical study LiST (Language in Science Tasks) raises the question, which challenges are to be found in terms of language in tasks used in current primary science textbooks. This article presents the results on tasks that activate the pupils’ reflection on basic concepts in science with special focus on pictorial language and the related verbal tasks. It shows examples of tasks that teachers see as supportive for the development of scientific concepts. The results presented here are discussed in the context of an increasing migration and linguistic diversity of primary school classes. On this basis, hypotheses are formulated for the successful conditions of a scientific concepts activating task construction for primary science education. On this basis, hypotheses for a successful task construction that activates scientific concepts in primary science education. [less ▲]

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See detailDas Unterrichtsthema „Dinge im Wasser“ in Österreichs Schulbüchern des Sachunterrichts: Empirische Ergebnisse
Neuböck-Hubinger, Brigitte; Peschel, Markus; Andersen, Katja Natalie UL

in GDSU-Journal (2021), 10(12), 107-118

Textbooks are very complex subjects – with different graphical and textual representations and full of stumbling stones for pupils. This article focuses on Austrian textbooks in science education at the ... [more ▼]

Textbooks are very complex subjects – with different graphical and textual representations and full of stumbling stones for pupils. This article focuses on Austrian textbooks in science education at the primary level, especially on the topic of “objects in water (floating)”. The analysis aims at showing how important this topic is in Austria and which linguistic challenges appear in current textbooks. 148 textbooks between 1900 and 2020 were reviewed, evaluated and compared with another science topic, i.e. “magnetism”. In addition, the text (N=9) are analyzed with regard to linguistic difficulties using the “Wiener Sachtextformel” and criteria according to Bamberger et al. (1989). Throughout the twentieth century, the topic “floating” was increasingly paid attention in Austrian textbooks and the analyzed texts correspond in principle with the primary level. However, a large variance was observed regarding word and sentence length and the frequency of using technical terms. Some exemplary examples illustrate the linguistic challenges. [less ▲]

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