![]() ; ; Vögele, Claus ![]() in Kirschbaum, C. (Ed.) 45. Jahrestagung Psychologie und Gehirn - Abstractband (2019) Nach dem Perception-Filter-Modell der somatoformen Störungen (Rief & Barsky, 2005) könnte verstärkte Signalübermittlung von Körperorganen zur Symptomentstehung beitragen. Dabei wurden insbesondere das ... [more ▼] Nach dem Perception-Filter-Modell der somatoformen Störungen (Rief & Barsky, 2005) könnte verstärkte Signalübermittlung von Körperorganen zur Symptomentstehung beitragen. Dabei wurden insbesondere das sympathische Nervensystem und die HPA-Achse als primäre physiologische Stressachsen diskutiert. Aufgrund hoher Heterogenität somatoformer Störungen ist die Befundlage zu beiden Achsen jedoch gemischt, was dafürspricht, größere Populationen ohne Multi-Komorbidität zu untersuchen. Bei einer studentischen Stichprobe (N=217; 113 w; Alter: 18-33 [M=23.0; SD=2.9] Jahre; BMI=22.2 [SD=2.8]) wurden selbstberichteter chronischer Stress (Trierer Inventar für Chronischen Stress/TICS) und somatoforme Symptome (Screening für Somatoforme Störungen/SOMS-2) erhoben. Alle Probanden lieferten Cortisol- Aufwachreaktionen (Erwachen, +15,+30,+45,+60 Min.) an zwei aufeinanderfolgenden Tagen, sowie ein Cortisol-Tagesprofil. Zusätzlich wurde im Labor in einer 10-minütigen Ruhemessung EKG zur Bestimmung der Ruhe-Herzratenvariabilität (RMSSD, pNN50, SDNN; Low- und High-Frequency) als Indikatoren des zentralen sympathischen und parasympathischen Tonus erfasst. Diejenigen TICS-Skalen, die psychosozialen Stress reflektieren, sowie „Chronische Besorgnis“ waren zwischen r=.16 und .26 mit somatoformen Symptomen korreliert. Die Skala „Chronische Besorgnis“ korrelierte außerdem positiv mit dem Tagescortisolspiegel (r=.19), sowie negativ mit SDNN (r=-.20), RMSSD (r=-.17), pNN50 (r=-.17), LF-Power (r=-.19) und HF-Power (r=-.16; alle ps < .05). Somatoforme Symptome korrelierten hingegen nicht mit Indikatoren der physiologischen Stressachsen. In einem Regressionsmodell mit Somatisierungsindex als Kriterium zeigte sich nur für die TICS-Skalen „Mangel an sozialer Anerkennung“ (b=.19) und „Chronische Besorgnis“ (b=.25), sowie LF-HRV (b=.20) signifikante Vorhersagekraft. Die Annahmen des Perception-Filter-Modells konnten nur hinsichtlich des sympathischen Nervensystems bestätigt werden, was daher als Frühindikator für somatoforme Störungen betrachtet werden könnte. Dennoch sind selbstberichteter chronischer Stress, vor allem „Besorgnis“, bei gesunden Probanden die stärksten Prädiktoren für somatoforme Symptome. [less ▲] Detailed reference viewed: 71 (4 UL)![]() ; ; et al in Biological Psychology (2016), 119(1), 112-121 The hypothalamus-pituitary-adrenal (HPA) axis is a crucial endocrine system for coping with stress. A reliable and stable marker for the basal state of that system is the cortisol awakening response (CAR ... [more ▼] The hypothalamus-pituitary-adrenal (HPA) axis is a crucial endocrine system for coping with stress. A reliable and stable marker for the basal state of that system is the cortisol awakening response (CAR). We examined the influence of variants of four relevant candidate genes; the mineralocorticoid receptor gene (MR), the glucocorticoid receptor gene (GR), the serotonin transporter gene (5-HTT) and the gene encoding the brain-derived neurotrophic factor (BDNF) on CAR and self-perceived stress in 217 healthy subjects. We found that polymorphisms of GR influenced both, the basal state of the HPA axis as well as self-perceived stress. MR only associated with self-perceived stress and 5-HTT only with CAR. BDNF did not affected any of the investigated indices. In summary, we suggest that GR variants together with the CAR and supplemented with self reports on perceived stress might be useful indicators for the basal HPA axis activity. [less ▲] Detailed reference viewed: 178 (0 UL)![]() Schulz, André ![]() ![]() in Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences (2016), 371(1708), Current approaches to assess interoception of respiratory functions cannot differentiate between the physiological basis of interoception, i.e. visceral-afferent signal processing, and the psychological ... [more ▼] Current approaches to assess interoception of respiratory functions cannot differentiate between the physiological basis of interoception, i.e. visceral-afferent signal processing, and the psychological process of attention focusing. Furthermore, they typically involve invasive procedures, e.g. induction of respiratory occlusions or the inhalation of CO2 enriched air. The aim of the current study was to test the capacity of startle methodology to reflect respiratory-related afferent signal processing, independent of invasive procedures. Forty-two healthy participants were tested in a spontaneous breathing and in a 0.25 Hz paced breathing condition. Acoustic startle noises of 105 dB(A) intensity (50 ms white noise) were presented with identical trial frequency at peak and on-going inspiration and expiration, based on a new pattern detection method, involving the online processing of the respiratory belt signal. The results show the highest startle magnitudes during on-going expiration compared to any other measurement points during the respiratory cycle, independent of whether breathing was spontaneous or paced. Afferent signals from slow adapting phasic pulmonary stretch receptors may be responsible for this effect. The current study is the first to demonstrate startle modulation by respiration. These results offer the potential to apply startle methodology in the non-invasive testing of interoception-related aspects in respiratory psychophysiology. [less ▲] Detailed reference viewed: 264 (18 UL)![]() ; Schulz, André ![]() in Neurobiology of Learning and Memory (2014), 109(C), 74-81 Detailed reference viewed: 162 (4 UL) |
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