References of "Kortenkamp, Ulrich"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detaili2g Common File Format Final Version
Egido, Santiago; Hendriks, Maxim; Kreis, Yves UL et al

Report (2010)

Detailed reference viewed: 51 (2 UL)
See detailTechnical Aspects of Intergeo
Kreis, Yves UL; Kortenkamp, Ulrich

Scientific Conference (2010, July 02)

• Formal Descriptions of Constructions, Exercises and other Digital Content in Mathematics • Data Exchange in Mathematics and Mathematics Education • Comparison of Interactive Geometry Tools • Mathematics ... [more ▼]

• Formal Descriptions of Constructions, Exercises and other Digital Content in Mathematics • Data Exchange in Mathematics and Mathematics Education • Comparison of Interactive Geometry Tools • Mathematics Education and Social Networks/Web 2.0 • Integration of Digital Content in the Classroom • Innovative Uses of ICT in Teaching Mathematics [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (6 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailInteroperable Interactive Geometry for Europe - First Technological and Educational results and future challenges of the Intergeo project
Kortenkamp, Ulrich; Blessing, Axel M.; Dohrmann, Christian et al

in Durand-Guerrier, Viviane; Soury-Lavergne, Sophie; Arzarello, Ferdinando (Eds.) Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (2010)

In this overview article we describe the manifold achievements and challenges of Intergeo, a project co-funded within the eContentplus programme of the European Union.

Detailed reference viewed: 30 (6 UL)
Full Text
See detailKonstruktionsbeschreibungen und DGS
Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL

in Lindmeier, Anke M.; Ufer, Stefan (Eds.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2010 (2010)

Die Fähigkeit zur Formalisierung von Konstruktionsbeschreibungen ist ein Ziel im Mathematikunter-richt. Oft mangelt es Schülerinnen und Schülern an der notwendigen Strenge. Dabei ist unklar, wie genau ... [more ▼]

Die Fähigkeit zur Formalisierung von Konstruktionsbeschreibungen ist ein Ziel im Mathematikunter-richt. Oft mangelt es Schülerinnen und Schülern an der notwendigen Strenge. Dabei ist unklar, wie genau eigentlich eine solche Beschreibung sein muss. Aus der Entwicklung eines gemeinsamen Dateiformates für DGS heraus stammt eine Betrachtungs-weise, die die mathematische Beschreibung von Konstruktionen vereinfacht. Eine klare Trennung von Objekten und ihren Beziehungen zueinander hilft nicht nur dem Computer, sondern sowohl Lehrper-sonen als auch Lernenden, den Kerngedanken einer Konstruktion zu verstehen. Dies hat nicht nur Einfluss auf die Verschriftlichung von Konstruktionen, sondern auch auf den Umgang mit DGS all-gemein (Konstruktionsreihenfolge, Umkehrung von Konstruktionen, freie/abhängige Elemente). Wir stellen zudem vor, wie das neue i2g-Format, welches im Intergeo-Projekt (http://i2geo.net) entwi-ckelt wurde, den Datenaustausch zwischen verschiedenen Geometrie-Programmen ermöglicht (hier: GeoGebra und Cinderella). [less ▲]

Detailed reference viewed: 54 (7 UL)
Full Text
See detailReport on Implementations of the Common File Format
Hendriks, Maxim; Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL et al

Report (2009)

Detailed reference viewed: 33 (7 UL)
Full Text
See detaili2g Common File Format Draft v2
Hendriks, Maxim; Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL et al

Report (2009)

Detailed reference viewed: 29 (4 UL)
Peer Reviewed
See detailIntergeo: fostering the use of Dynamic Geometry Software in Europe
Kortenkamp, Ulrich; Abánades, Miguel; Botana, Francisco et al

Scientific Conference (2009, July 13)

Detailed reference viewed: 34 (4 UL)
Full Text
See detailI2G API Specification
Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL; Libbrecht, Paul et al

Report (2009)

Detailed reference viewed: 25 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUsing the Intergeo Platform for Teaching and Research
Kortenkamp, Ulrich; Dohrmann, Christian; Kreis, Yves UL et al

in Bardini, Caroline; Fortin, Philippe; Oldknow, Adrian (Eds.) et al Proceedings of the 9th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (2009)

The main objective of the Intergeo Project (http://i2geo.net) is to make digital content for mathematics teaching in Europe more accessible, usable and exploitable. So far, Intergeo provides an Internet ... [more ▼]

The main objective of the Intergeo Project (http://i2geo.net) is to make digital content for mathematics teaching in Europe more accessible, usable and exploitable. So far, Intergeo provides an Internet platform that offers content in a searchable and metadata-tagged form. In particular, teachers can search for suitable content based on the key concepts and themes of their curriculum. Once found, the content can be used either directly on the web or using the software of choice. Another very important aspect is that all material used in the classroom should adhere to certain pedagogical and mathematical quality standards. Intergeo facilitates the evaluation of material by means of a quality-testing framework that aids teachers and researchers in assessing the educational value of the digital content. The questionnaire used for this can be answered both quickly as well as in depth. In this workshop we will show how to use the platform and how to participate in the project as a user or by becoming an associate partner. Also, we will help software and tool authors to be able to read and write the new standard format for interactive geometry, i2g. [less ▲]

Detailed reference viewed: 43 (9 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe Intergeo File Format in Progress
Abánades, Miguel; Botana, Francisco; Escribano, Jesús et al

in Davenport, James H. (Ed.) Proceedings of the 22nd OpenMath Workshop (2009)

In this paper we describe the ongoing effort to specify a common file format for Interactive or Dynamic Geometry Systems (DGS). Our approach is based on the OpenMath standard, and uses its flexible ... [more ▼]

In this paper we describe the ongoing effort to specify a common file format for Interactive or Dynamic Geometry Systems (DGS). Our approach is based on the OpenMath standard, and uses its flexible extension mechanisms like Content Dictionaries. We discuss the various design decisions, the Content Dictionaries that have been defined, as well as open questions to be resolved. [less ▲]

Detailed reference viewed: 40 (8 UL)
Full Text
See detailCommon File Format v1
Hendriks, Maxim; Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL et al

Report (2008)

Detailed reference viewed: 25 (4 UL)
Peer Reviewed
See detailIntergeo - Interoperable Interactive Geometry for Europe
Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL; Laborde, Jean-Marie

Poster (2008, July 09)

Detailed reference viewed: 30 (4 UL)
Full Text
See detailStatus quo report on DGS usage
Hendriks, Maxim; Ippersiel, Mathieu; Kortenkamp, Ulrich et al

Report (2008)

Detailed reference viewed: 32 (2 UL)
Full Text
See detailIntergeo - Interoperable Interactive Geometry for Europe
Kortenkamp, Ulrich; Kreis, Yves UL

in Vásárhelyi, Éva (Ed.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2008 (2008)

Das von der EU ko-finanzierte Projekt Intergeo möchte den Gebrauch von DGS im Unterricht in ganz Europa vorantreiben. Dazu werden die 10 Projektpartner -- Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd (D ... [more ▼]

Das von der EU ko-finanzierte Projekt Intergeo möchte den Gebrauch von DGS im Unterricht in ganz Europa vorantreiben. Dazu werden die 10 Projektpartner -- Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd (D), Université Montpellier II (F), Deutsches Forschungszentrum für künstliche Intelligenz (Saarbrücken,D), Cabrilog S.A.S. (Grenoble, F), Universität Bayreuth (D), Université du Luxembourg (LUX), Universidad de Cantabria (Santander, ES), TU Eindhoven (NL), Maths for More (Barcelona, ES), Jiho?eská Univerzita v ?eských Bud?jovicích (Budweis, CZ) - drei Hauptprobleme lösen: * Bereits vorhandene Inhalte werden in einer einfach zu durchsuchenden Datenbank gesammelt und mit klaren Lizenzbedingungen zur Verfügung gestellt * Es wird ein gemeinsames Dateiformat für Geometriesoftware entwickelt, so dass die Nutzung im Unterricht nicht mehr an inkompatibler Software scheitert * Konstruktionen und Aufgaben werden in Schulen getestet und die Ergebnisse werden mit in der Datenbank veröffentlicht. Im Vortrag wird das Projekt vorgestellt, erste Ergebnisse präsentiert und über die möglichen Beteiligungen als Benutzer oder assozierter Partner informiert. [less ▲]

Detailed reference viewed: 172 (6 UL)