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See detailInklusives Klassenklima. Zur Bedeutung der sozialen Dimension des Klassenklimas unter Berücksichtigung von Heterogenität
Knickenberg, Margarita; Stöcker, Anne UL; Zurbriggen, Carmen

in Resch, Katharina; Lindner, Katharina-Theresa; Streese, Bettina (Eds.) et al Schule und Inklusive Schulentwicklung. Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und Praxisbeispiele aus Deutschland, Österreich und der Schweiz (2021)

Dem Klassenklima wird eine bedeutsame Rolle sowohl in Bezug auf die soziale Entwicklung als auch auf die Lern- und Leistungsentwicklung von Schülerinnen und Schülern zugesprochen. Dabei wird das ... [more ▼]

Dem Klassenklima wird eine bedeutsame Rolle sowohl in Bezug auf die soziale Entwicklung als auch auf die Lern- und Leistungsentwicklung von Schülerinnen und Schülern zugesprochen. Dabei wird das Klassenklima unter anderem durch das Ausmaß an unterstützenden, lernförderlichen, schätzenden oder anerkennenden Maßnahmen, an denen im Wesentlichen die Schülerinnen, Schüler und Lehrpersonen der Klasse beteiligt sind, sowie deren erzieherisch bedeutsamen kollektiven Einstellungen und Bereitschaften im Klassenraum charakterisiert (u.a. Eder 1996; Grewe, 2017). Vergleichsweise wenig Aufmerksamkeit erhielten bisher soziale Aspekte des Klassenklimas, wie etwa die normative Peerkultur (z.B. Zurbriggen, 2016). Insbesondere im Zuge zunehmender Inklusion jedoch stellt der soziale Aspekt des Klassenklimas einen wesentlichen und aktuellen Indikator für die Qualität inklusiver Beschulung dar, deren zentrales Merkmal eine in Bezug auf verschiedene Dimensionen heterogene Schülerschaft bildet (Wansing, 2015). In Anlehnung an die Theorie der sozialen Vergleichsprozesse von Festinger (1954) kann angenommen werden, dass eine zunehmend heterogenere Schülerschaft zu einer größeren Vielfalt, einer höheren Toleranz und Akzeptanz in der Klasse führt und dementsprechend der Anpassungsdruck und das Risiko der sozialen Ausgrenzung abnimmt (Grewe, 2017). Demgegenüber ist normalismustheoretisch betrachtet selbst bei zunehmend flexiblen Normalitätsgrenzen stets die Möglichkeit einer Rückbindung in starre protonormalistische Grenzen und geringere Akzeptanz von Abweichungen gegeben (Waldschmidt, 2003). In dem Beitrag wird die Bedeutsamkeit des sozialen Aspekts als wesentliche Facette eines inklusiven Klassenklimas theoretisch hergeleitet und verortet, um anschließend die derzeitige Befundlage zum sozialen Klassenklima generell und zur subjektiv wahrgenommenen Qualität sozialer Beziehungen innerhalb einer inklusiven Klassengemeinschaft unter Berücksichtigung verschiedener Heterogenitätsdimensionen (u.a. Behinderung, Leistung, Verhalten) aufzuarbeiten. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPeers als Quelle aktueller Motivation? Wie Jugendliche mit heterogenen Verhaltensweisen Peerinteraktionen in Abhängigkeit des behavioralen Klassenumfeldes erleben
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Schmidt, Philipp

in Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (2020)

The relevance of peers for adolescents' development has already been confirmed in various studies. Among other things, adolescents indicated higher situational motivation and joy as well as less feelings ... [more ▼]

The relevance of peers for adolescents' development has already been confirmed in various studies. Among other things, adolescents indicated higher situational motivation and joy as well as less feelings of stress during social interactions with classmates compared to indi- vidual work settings. However, it turned out that adolescents with behavioural problems have difficulties in making and maintaining social contacts and friendships. While in previous studies behaviour was investigated as dichotomous variable, this study chose a dimensional, person-centered approach to identify adolescents with heterogeneous behaviour. Therefore, this paper aims at analysing effects of social inter- actions at school on emotional experiences of adolescents with heterogeneous behavioural profiles. In addition, a potential moderating effect of the classroom environment regarding behaviour will be tested. The sample comprised N = 719 students of grade five and six. Data were collected using the experience sampling method. In detail, the students completed a short questionnaire concerning their momentary emo- tional experience and their social context two to three times a day on five consecutive days at school. Thus, 8870 snapshots of the adolescents' emotional experiences and situations in class were available. Using teacher ratings regarding the students' behaviour, latent profile analyses were calculated and three different profiles within the sample were identified: students with adaptive, with internalising and with externalising behaviour. Findings of multilevel structural equation models show, first, that students are more motivated and less stressed while interacting with others during lessons (e.g. in partner or group activities) compared to individual working situations. This effect is more pronounced for students with internalising and externalising behavioural profiles. Second, the small differential moderating, but not significant effects indi- cate that the relation between adolescents' emotional experiences and peer interactions is not moderated by the classroom environment regarding prosocial or problem behaviour. The results will be discussed from methodological and content-related perspectives. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAssessing dimensions of inclusion from students’ perspective – measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Venetz, Martin et al

in European Journal of Special Needs Education (2020), 35(3), 187302

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Peer Reviewed
See detailDie Bedeutsamkeit von Peers für Jugendliche in der Sekundarstufe und in der Freizeit
Zurbriggen, Carmen UL; Knickenberg, Margarita

in Hagenauer, Gerda; Raufelder, Diana (Eds.) Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (2020)

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See detailPerceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). Ein Feedback-Instrument für die inklusive Schule
Zurbriggen, Carmen UL; Knickenberg, Margarita

Article for general public (2020)

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See detailApplicability of ESM in school: Quality of students’ social interactions
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Hinni, Chantal et al

Scientific Conference (2019, August)

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See detailPeer interactions in everyday school life versus leisure time of adolescents and their emotional experience
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Hinni, Chantal

Scientific Conference (2019, June)

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See detailErfassung von Merkmalen inklusiven Unterrichts mit der Experience Sampling Method
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL

Poster (2019, June)

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See detailAssessing social interaction quality with the Experience Sampling Method
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Venetz, Martin

Scientific Conference (2019, May)

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See detailStudents with emotional and behavioral problems: Their emotional experience in the classroom during peer interactions
Zurbriggen, Carmen UL; Knickenberg, Margarita; Venetz, Martin

Scientific Conference (2019, March)

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See detailInklusion aus der Sicht von Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen – Überprüfung von Messinvarianz in verschiedenen schulischen Kontexten
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Venetz, Martin

Scientific Conference (2019, February)

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See detailAssessing dimensions of inclusion – Measurement invariance between students with and without learning disabilities.
Knickenberg, Margarita; Zurbriggen, Carmen UL; Venetz, Martin et al

Scientific Conference (2018, September)

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