References of "Kirsch, Claudine 50002094"
     in
Bookmark and Share    
Peer Reviewed
See detailTranslanguaging in frühkindlichen Bildungseinrichtungen in Luxemburg – mehrsprachiges Handeln von Kindern und Pädagoginnen
Kirsch, Claudine UL; Mortini, Simone; Kemp, Valérie UL

in Meier, Jörg; İnci, Dirim; Blaschitz, Verena (Eds.) Handbuch Mehrsprachigkeit (in press)

Detailed reference viewed: 36 (3 UL)
Full Text
See detailChildren’s perspectives on their learning experiences during the pandemic
Kirsch, Claudine UL

in Journal of Developmental and Adolescent Health (in press)

Detailed reference viewed: 35 (1 UL)
See detailLuxembourg. ECEC Workforce profile
de Moll, Frederick UL; Kemp, Valérie UL; Simoes Lourêiro, Kevin UL et al

Report (in press)

Detailed reference viewed: 28 (2 UL)
See detailForschungsergebnisse und Forschungslücken zu Mehrsprachigkeit in der non-formalen Bildung in Luxemburg
Neumann, Sascha; Kirsch, Claudine UL

Scientific Conference (2022, November 17)

Detailed reference viewed: 22 (0 UL)
See detailLiteracy mit Kleinkindern mit Erzieher*Innen und Eltern in Kindertagestätten
Kirsch, Claudine UL

Scientific Conference (2022, October 14)

In 2017 führte Luxemburg ein mehrsprachiges Programm in der frühkindlichen Bildung ein: kleine Kinder lernen Luxemburgisch und machen sich mit Französisch vertraut, außerdem werden ihre Familiensprachen ... [more ▼]

In 2017 führte Luxemburg ein mehrsprachiges Programm in der frühkindlichen Bildung ein: kleine Kinder lernen Luxemburgisch und machen sich mit Französisch vertraut, außerdem werden ihre Familiensprachen wertgeschätzt. Literacy Aktivitäten in mehreren Sprachen sowie eine enge Zusammenarbeit mit Eltern sollen dies gewährleisten. Eine Umfrage sowie Beobachtungen im Rahmen des Forschungsprojekts „Zusammenarbeit mit Eltern und Multiliteracies“ (COMPARE) zeigen, dass viele Erzieher*Innen Kindern in mehreren Sprachen vorlesen, dass die Qualität der Interaktionen aber sehr unterschiedlich ist. Eine Umfrage mit Eltern verdeutlicht zudem, dass etwa die Hälfte der Teilnehmer ihren Kindern in der Familiensprachen vorlasen. Dieser Beitrag wird Einblicke in die ersten Ergebnisse der Studie COMPARE geben mit besonderem Fokus auf die Literacy Aktivitäten, die Eltern gemeinsam mit Erzieher*Innen in drei Kindertagesstätten in 2020-2021 durchführten. Wir zeigen, dass die gemeinsamen Aktivitäten mit den Eltern zur Entwicklung von Multiliteracy Praktiken und der Wertschätzung von Familiensprachen führen kann, wenn die Erzieher*Innen ein gutes Verständnis von Literacy haben, in Bildungspartnerschaften investieren und sich Sprachhierarchien bewusst sind. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detail„Ich will mein altes Leben zurück“ – Einblicke in die veränderten Beziehungen, Aktivitäten und das Wohlbefinden luxemburgischer Kinder in der Pandemie
Kirsch, Claudine UL; Neumann, Sascha

in Diskurs Kindheits- und Jugendforschung (2022)

The Covid-19 pandemic has changed children's lives. This paper presents the changes during the pandemic of children’s well-being, relationships and everyday activities from the perspective of six to ... [more ▼]

The Covid-19 pandemic has changed children's lives. This paper presents the changes during the pandemic of children’s well-being, relationships and everyday activities from the perspective of six to twelve-year-olds in Luxembourg. The data draw on interviews carried out in 2020 and standardised surveys in 2020 and 2021. The results show that all children were affected by the pandemic but experienced it differently. Many children expressed fears and worries right at the beginning of the pandemic and these emotions intensified over time. Their leisure time activities shifted from more outside to more domestic activities during the pandemic which in our view corresponds to an intermediate “domestication of childhood”. The survey in the summer of 2021 confirms that many of these changes remained or intensified. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (0 UL)
See detailChildren’s perspectives on their learning experiences during the pandemic
Kirsch, Claudine UL

Scientific Conference (2022, October)

Detailed reference viewed: 19 (2 UL)
Peer Reviewed
See detailDeveloping collaborative practices in ECE in Luxembourg 
Kirsch, Claudine UL

Scientific Conference (2022, July 22)

Detailed reference viewed: 13 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailInteractions in joint multiliteracies activities in three day care centres in Luxembourg
Kirsch, Claudine UL

Scientific Conference (2022, June 12)

Several countries have implemented multilingual programmes in early childhood education, trilingual Luxembourg being one of them. Since 2017 professionals in formal and non-formal (e.g. crèches ... [more ▼]

Several countries have implemented multilingual programmes in early childhood education, trilingual Luxembourg being one of them. Since 2017 professionals in formal and non-formal (e.g. crèches) institutions have to develop language skills in Luxembourgish /French, familiarise children with French/ Luxembourgish and value their home languages, for instance through literacy activities and common activities with parents. Many practitioners, however, are unsure of how to develop literacy in one, let alone multiple languages, and many rarely collaborate with parents. The longitudinal mixed-method research project COMPARE therefore aims to develop and explore multiliteracy and collaborative practices in the non-formal ECEC sector. The paper presents the literacy events in which parents and educators collaboratively engaged three-year-olds in three crèches in 2020-2021. The analysis of the video-recorded observations shows that the range and number of activities as well as the parents’ language use depended on the crèches. Parents tended to read and tell stories, frequently in a (prestigious) home language, and sing songs. The parent-led activities in these crèches reflected, to some extent, the pedagogical practices that 452 professionals reported in an online questionnaire completed in 2020 (Kirsch & Aleksić, 2021). We argue that collaboration with parents can propel the use of home languages in crèches and develop multiliteracy practices, but educators need to be aware of language hierarchies and have a good understanding of literacy. [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (0 UL)
See detailCinq films du projet COMPARE : 1. Introduction ; 2. Literacy – Qu’est-ce que c’est ?; 3. Développer la literacy – Comment et avec qui ?; 4. Visite des parents – un enrichissement ; 5. Vers un partenariat avec les parents
Kirsch, Claudine UL; Colucci, Laura; Lutgen, Pit et al

Learning material (2022)

Introduction Introduction aux films du projet COMPARE Dans cette série de vidéos, nous vous montrerons comment développer la “literacy” avec de jeunes enfants et comment la collaboration avec les parents ... [more ▼]

Introduction Introduction aux films du projet COMPARE Dans cette série de vidéos, nous vous montrerons comment développer la “literacy” avec de jeunes enfants et comment la collaboration avec les parents et les bibliothèques vous aident à cet effet. Film 1 Literacy – Qu’est-ce que c’est ? Les expériences précoces de « literacy » ont une incidence sur les compétences linguistiques et narratives des enfants, sur leur processus d'apprentissage de la lecture et de l'écriture, et sur leurs résultats scolaires futurs. La première vidéo introduit le concept de “literacy” et présente des situations productives. Film 2 Développer la literacy – Comment et avec qui ? Dans ce film, nous vous montrons comment développer la « literacy » avec les parents et les bibliothèques. Film 3 Visite des parents – un enrichissement Cette vidéo vous montre deux exemples de collaboration. Une éducatrice et des parents expliquent ce que la collaboration apporte aux enfants, aux parents et aux éducatrices. Film 4 Vers un partenariat avec les parents Dans cette crèche, les éducatrices cuisinent régulièrement avec les enfants et parfois avec les parents. Des situations de « literacy » en plusieurs langues apparaissent spontanément. Des parents ainsi que la chargée de la crèche partagent leurs visions sur les effets de la collaboration. [less ▲]

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
See detailFive Films of the project COMPARE: 1. Introduction; 2. Literacy – What is it?; 3. Developing literacy – How and with whom?; 4. Developing literacy – How and with whom?; 4. Parent visits – an enrichment Towards a partnership with parents
Kirsch, Claudine UL; Colucci; Lutgen, Pit et al

Learning material (2022)

Introduction Introduction to the films of the project COMPARE In this series of videos, we show you how to develop literacy with young children and how collaboration with parents and libraries can help ... [more ▼]

Introduction Introduction to the films of the project COMPARE In this series of videos, we show you how to develop literacy with young children and how collaboration with parents and libraries can help you do this. Film 1 Literacy – What is it? Early literacy experiences positively influence children's language and narrative skills, their learning to read and write, and future school achievements. The first video introduces the concept of literacy and presents productive situations. Film 2 Developing literacy – How and with whom? In this movie we show you how to develop Literacy with the help of parents and libraries. Film 3 Parent visits – an enrichment This video shows you two examples of collaboration. An educator and parents explain the benefits of collaboration for the children, the parents and the educators. Film 4 Towards a partnership with parents In this day-care centre, the educators regularly cook with the children and sometimes with the parents. Literacy events in several languages occur spontaneoulsy. Parents and the head of the day-care centre present the effects of collaboration. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (0 UL)
See detailAacht Filmer vum Projet COMPARE: 1. Aféierung; 2. Literacy – Wat ass dat?: 3. Literacy entwéckelen – Wéi a mat weem?; 4. Elterebesuch – Eng Beräicherung; 5. Um Wee zum Partenariat mat den Elteren
Kirsch, Claudine UL; Colucci, Laura; Lutgen, Pit et al

Learning material (2022)

Aféierung Aféierung an d’Filmer vum Projet COMPARE An dëser Serie vu Videoe weise mir iech wéi dir Literacy mat klenge Kanner entwéckelen kennt a wéi Zesummenaarbescht mat Elteren a Bibliothéiken iech ... [more ▼]

Aféierung Aféierung an d’Filmer vum Projet COMPARE An dëser Serie vu Videoe weise mir iech wéi dir Literacy mat klenge Kanner entwéckelen kennt a wéi Zesummenaarbescht mat Elteren a Bibliothéiken iech heibäi hëllefen. Film 1 Literacy – Wat ass dat? Fréi Erfarunge mat Literacy beaflossen de Kanner hir sproochlech Fähegkeeten, hir Erzielfähegkeet, de Prozess vum Liesen- a Schreiweléieren an hir spéider Leeschtunge an der Schoul. Den éischte Video stellt d'Konzept vu Literacy vir a presentéiert produktiv Situatiounen. Film 2 Literacy entwéckelen – Wéi a mat weem? An dësem Film weise mir iech wéi Dir Literacy zesumme mat Elteren a Bibliothéike kennt entweckelen. Film 3 Elterebesuch – Eng Beräicherung Dëse Video weist iech zwee Beispiller vun Zesummenaarbecht. Eng Educatrice an Elteren erklären de Benefice vun der Zesummenaarbecht fir d’Kanner, d’Elteren an d’Educatricen. Film 4 Um Wee zum Partenariat mat den Elteren An dëser Crèche kachen d’Educatrice reegelméisseg mat de Kanner an heiansdo mat den Elteren. Situatiounen vu Literacy a verschiddene Sprooche komme spontan op. Elteren an d’Chargée vun der Crèche presentéieren d'Auswierkunge vun der Zesummenaarbecht. [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPartenariats éducatifs et literacy : premiers résultats du projet COMPARE
Kirsch, Claudine UL

in Service National de la Jeunesse (Ed.) Collaboration avec les parents et littératies plurilingues (2021)

Detailed reference viewed: 22 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBildungspartnerschaften und Literacy: Erste Ergebnisse aus dem Projekt COMPARE
Kirsch, Claudine UL

in Service National de la Jeunesse (Ed.) Zusammenarbeit mit Eltern und Literacy im mehrsprachigen Kontext (2021)

Detailed reference viewed: 47 (2 UL)
See detailD´Wuelbefanne vu Kanner a Pandemie-Zäiten. Resultater a Perspektiven
Kirsch, Claudine UL; Engel de Abreu, Pascale UL

Presentation (2021, November 18)

Das internationale Forschungsprojekt „COVID-Kids“ der Universität Luxemburg untersuchte die Erfahrungen und das Wohlbefinden von Kindern und Jugendlichen zwischen 6 und 16 Jahren während der ersten Welle ... [more ▼]

Das internationale Forschungsprojekt „COVID-Kids“ der Universität Luxemburg untersuchte die Erfahrungen und das Wohlbefinden von Kindern und Jugendlichen zwischen 6 und 16 Jahren während der ersten Welle der Pandemie. Die Forscherinnen boten Teilnehmern eine Umfrage von Mai bis Juli 2020 an und führten Interviews mit 22 Kindern aus Luxemburg durch. In diesem Vortrag werden die Hauptergebnisse der Studie vorgestellt. Die Pandemie führte zu einschneidenden Veränderungen im Alltag der Kinder, von denen viele Lebensbereiche betroffen waren. Schon zu Beginn der Pandemie äußerten die Teilnehmer ausgeprägte Ängste und Sorgen, die je nach Alter, Geschlecht und sozioökonomischen Status variierten. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (2 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEngaging in and creatively reproducing translanguaging practices with peers: a longitudinal study with three-year-olds in Luxembourg
Kirsch, Claudine UL; Mortini, Simone

in International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (2021)

The increasing societal and linguistic diversity in schools challenge traditional teaching approaches and call for pedagogies that cater to the growing number of multilingual pupils. Translanguaging ... [more ▼]

The increasing societal and linguistic diversity in schools challenge traditional teaching approaches and call for pedagogies that cater to the growing number of multilingual pupils. Translanguaging pedagogies can offer multilinguals a productive learning environment that helps them leverage their resources for learning. Translanguaging studies in early childhood education are still scant, especially those that involve emergent multilinguals, focus on adult–child and peer interactions, and examine children’s agency. The present paper from multilingual Luxembourg examines the engagement of two three-year-olds in adult-led and child-led activities in two early childhood education settings as well the ways in which they creatively reproduced translingual activities and strategies in peer interactions. The data of the qualitative study stem from 128 excerpts, video-recorded over the course of a year. The findings show that the children’s language use and active engagement depended on the pedagogy and the practitioners’ language-supportive strategies. In peer interactions, they creatively reproduced routine activities, thereby transforming formulaic speech, as well as the practitioners’ strategy use. The findings can guide curriculum developers and practitioners when implementing inclusive translanguaging practices in early childhood education. [less ▲]

Detailed reference viewed: 56 (2 UL)