![]() ; Powell, Justin J W ![]() in Wsi‐Mitteilungen : Zeitschrift des Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Instituts des Deutschen Gewerkschaftsbundes GmbH (2017), 2017(05), 340-347 Dieser Beitrag analysiert, wie sich institutionelle Durchlässigkeitsstrukturen zwischen Berufs- und Hochschulbildung auf der Ebene von Regelungen in Deutschland und Frankreich in den Jahren 2000 bis 2013 ... [more ▼] Dieser Beitrag analysiert, wie sich institutionelle Durchlässigkeitsstrukturen zwischen Berufs- und Hochschulbildung auf der Ebene von Regelungen in Deutschland und Frankreich in den Jahren 2000 bis 2013 geändert haben. Er diskutiert zudem die Relevanz der Thematik vor dem Hintergrund von Fragen sozialer Durchlässigkeit nicht nur für das Hochschul-, sondern auch das Wissenschaftssystem. Da der Studienabschluss als Voraussetzung für den Eintritt in die Wissenschaft gilt, ist Durchlässigkeit zwischen beruflicher und Hochschulbildung auch verknüpft mit der Frage, wer Zugang zum Wissenschaftssystem bekommt und inwiefern durch größere Offenheit die soziale Selektivität der Studierenden und Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler verringert werden kann. Durchlässigkeit wird als mehrdimensionales Konzept verstanden und es wird gezeigt, dass in beiden Ländern eine Entwicklung in Richtung größerer Durchlässigkeit festzustellen ist. Infolge der unterschiedlichen Strukturen der Hochschulsysteme ist in Deutschland ein größeres Potenzial, z. B. zur Verringerung sozialer Selektivität beizutragen, zu erkennen als in Frankreich. [less ▲] Detailed reference viewed: 248 (5 UL)![]() ; Powell, Justin J W ![]() in Journal of Studies in International Education (2017), 21(2), 156169 Dual study programs are hybrid forms of work-based higher education that have expanded very rapidly in Germany—a country traditionally considered a key model in both higher education (HE) and vocational ... [more ▼] Dual study programs are hybrid forms of work-based higher education that have expanded very rapidly in Germany—a country traditionally considered a key model in both higher education (HE) and vocational education and training (VET). The continued expansion of these hybrid programs increasingly raises questions if, how, and why they may be internationalized. Although comparative research suggests that this could be challenging due to the uniqueness of the German education and training system, strong forces support internationalization. This study examines the current state and the future prospects of internationalization of such innovative dual study programs by focusing on student mobility, a key dimension of internationalization. We find growing interest in but still relatively little mobility related to dual study programs, whether among German (outgoing) or international (incoming) students. Based on expert interviews and document analysis, we extend existing typologies of student mobility regarding specific features of work-based HE programs. Furthermore, we discuss opportunities—at home and abroad—for increasing student mobility in this rapidly expanding sector. [less ▲] Detailed reference viewed: 167 (18 UL)![]() ; Powell, Justin J W ![]() in Faßhauer, Uwe; Severing, Eckart (Eds.) Verzahnung beruflicher und akademischer Bildung: Duale Studiengänge in Theorie und Praxis (2016) Die derzeitig rasante Expansion dualer Studiengänge wirft zunehmend die Frage nach deren systematischer Internationalisierung auf. Unsere explorative Studie beschäftigt sich deshalb mit Stand und ... [more ▼] Die derzeitig rasante Expansion dualer Studiengänge wirft zunehmend die Frage nach deren systematischer Internationalisierung auf. Unsere explorative Studie beschäftigt sich deshalb mit Stand und Zukunftsperspektiven der Internationalisierung des dualen Studiums. Dabei erläutern wir Gründe für die noch relativ geringe Mobilität deutscher (Outgoing) und international Studierender (Incoming) sowie institutionellen Gelingensbedingungen zur Förderung derselben. Welche Modelle der Internationalisierung von dualen Studiengängen gibt es? Was sind die spezifischen Barrieren bezüglich der Internationalisierung dualer Studiengänge und wie können diese überwunden werden? Experteninterviews mit Akteuren aus dem Berufsbildungs- und Hochschulbereich sowie Firmenvertreter/ -innen stehen im Zentrum der vorliegenden institutionellen Analyse. [less ▲] Detailed reference viewed: 247 (12 UL)![]() ; Graf, Lukas ![]() ![]() in Dietzen, Agnes; Powell, Justin J W; Bahl, Anke (Eds.) et al Soziale Inwertsetzung von Wissen, Erfahrung und Kompetenz in der Berufsbildung (2015) Detailed reference viewed: 314 (5 UL)![]() Graf, Lukas ![]() ![]() Book published by DAAD (2014) This exploratory study is devoted in equal measure to the status quo and the future perspectives of the internationalisation of dual study programmes, a special hybrid form of vocational training and ... [more ▼] This exploratory study is devoted in equal measure to the status quo and the future perspectives of the internationalisation of dual study programmes, a special hybrid form of vocational training and higher education developed in Germany. Building on the earlier DAAD studies ‘Sachstand: Duales Studium als Exportmodell’ (Maschke 2012) and ‘Modelle und Szenarien für den Export deutscher Studienangebote ins Ausland’ (Schreiterer and Witte 2001; see also DAAD/HRK 2012), the authors examine both the degree of internationalisation of existing dual study programmes in Germany (with special emphasis on students’ geographical mobility) and the possibilities and limits of systematically transferring this emergent educational model to selected countries. Two recent trends have helped put issues of internationalisation and the transfer of German education concepts higher up on the policy agenda again: first, the current economic situation in Germany, which has remained robust despite the recent financial and economic turmoil, reflected most importantly in comparatively low levels of youth unemployment. Dual vocational education and training models are seen as a key factor contributing to this success. Second, the concept of dual studies reflects an emergent model of skill formation at the nexus of initial vocational training and tertiary education. This innovative hybrid form is seen as having the potential to play a crucial role in the development of competencies for twenty-first-century occupations, not least against the backdrop of the pressing skills gap. [less ▲] Detailed reference viewed: 406 (19 UL)![]() Graf, Lukas ![]() ![]() in Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis (2014), 6/2014 Dem dualen Studium wird das Potenzial zugesprochen, eine wichtige Rolle bei der Kompetenzentwicklung für Berufe des 21. Jahrhunderts zu spielen. Bislang sind duale Studiengänge vor allem ein deutsches ... [more ▼] Dem dualen Studium wird das Potenzial zugesprochen, eine wichtige Rolle bei der Kompetenzentwicklung für Berufe des 21. Jahrhunderts zu spielen. Bislang sind duale Studiengänge vor allem ein deutsches Phänomen. Derzeit trifft dieses Studienmodell jedoch vermehrt auf das Interesse von ausländischen Bildungsakteuren, die gezielt nach Modellen zur besseren Verknüpfung akademischer und berufspraxisbezogener Lernerfahrungen suchen. Anhand der Länder Frankreich und Brasilien werden allgemeine Bedingungen für einen erfolgreichen Transfer dieses Studienmodells und Möglichkeiten der binationalen Kooperation analysiert. [less ▲] Detailed reference viewed: 276 (22 UL)![]() Graf, Lukas ![]() ![]() Scientific Conference (2014) Germany, along with Switzerland and Austria, has a long tradition in the provision of dual apprenticeship training. However, since the late 1960s we see a new development with the rise of hybrid dual ... [more ▼] Germany, along with Switzerland and Austria, has a long tradition in the provision of dual apprenticeship training. However, since the late 1960s we see a new development with the rise of hybrid dual study programs located at the nexus of vocational training and higher education. In recent years, this innovative training model has received increasing attention by policy makers in Germany – and abroad. In this context, our study first analyses the degree of internationalization of dual study programs in Germany. Secondly, we examine institutional conditions for the transfer of these programs to other countries: France, the US, Mexico, Brazil, and Qatar. The explorative analysis is based on a range of expert and stakeholder interviews in all six countries. We apply a neo-institutional comparative-historical approach. [less ▲] Detailed reference viewed: 320 (19 UL)![]() ; Graf, Lukas ![]() ![]() in Amos, Karin; Schmid, Josef; Schrader, Josef (Eds.) et al Europäischer Bildungsraum. Europäisierungsprozesse in Bildungspolitik und Bildungspraxis (2013) Detailed reference viewed: 225 (13 UL)![]() ; Graf, Lukas ![]() ![]() in Soeffner, Hans-Georg (Ed.) Transnationale Vergesellschaftungen. Verhandlungen des 35. Kongresses der DGS (2013) Die europäischen Bildungsminister beschlossen 1999 einen einheitlichen europäischen Hochschulraum zu schaffen; der so genannte Bologna Prozess wurde in Gang gesetzt. Mit der Unterzeichnung der ... [more ▼] Die europäischen Bildungsminister beschlossen 1999 einen einheitlichen europäischen Hochschulraum zu schaffen; der so genannte Bologna Prozess wurde in Gang gesetzt. Mit der Unterzeichnung der Kopenhagener Erklärung nur drei Jahre später entschlossen sich die Nationalstaaten, auch im Bereich der beruflichen Bildung stärker zusammenzuarbeiten. Vor allem soll die nationale wie internationale Vergleichbarkeit von Bildungsabschlüssen verbessert werden. Beide Prozesse zielen darauf ab, Durchlässigkeit zwischen den organisatorischen Feldern berufliche Bildung und Hochschulbildung zu erhöhen, und zwar mit Hilfe von gemeinsam entwi- ckelten Standards wie dem Europäischen und Nationalen Qualifikationsrahmen, einem System zur Validierung und Anerkennung unterschiedlicher Lernformen, der Ermöglichung flexibler Bildungswege und der Einführung von Kreditpunkte- systemen (Powell/Solga 2008, 2010, 2011). Heute, nach einem Jahrzehnt seit Beginn dieser Prozesse stellt sich die Frage, wie diese in den europäischen Nationalstaaten bisher schon gewirkt und wie sie das Verhältnis von Hochschul- und Berufsbildung verändert haben – Veränderungen, die mit vielfältigen Implikationen für die Bildungs- und soziale Mobilität einherge- hen können (Bernhard/Powell/Graf 2010): Die Frage nach Durchlässigkeit zwi- schen beruflicher und Hochschulbildung ist dabei insbesondere deswegen wichtig, da stratifizierte (Aus-)Bildungssysteme ohne Brücken zwischen einzelnen Bildungs- sektoren den möglichst gleichen Zugang zu Bildungs- und Beschäftigungsopportu- nitäten behindern. [less ▲] Detailed reference viewed: 358 (22 UL)![]() Powell, Justin J W ![]() ![]() in Sociology of Education (2012), 85(3), 240-258 Proposing an alternative to the American model, intergovernmental reform initiatives in Europe have developed and promote a comprehensive European model of skill formation. What ideals, standards, and ... [more ▼] Proposing an alternative to the American model, intergovernmental reform initiatives in Europe have developed and promote a comprehensive European model of skill formation. What ideals, standards, and governance are proposed in this new pan-European model? This model responds to heightened global competition among “knowledge societies” as it challenges national systems to improve. The authors thus compare this emergent European model with the historically influential models of Germany, France, Great Britain, and the United States. To what extent does the European model resemble these traditionally influential national models? The authors report findings of a theory-guided content analysis of official European policy documents in higher education and vocational training from 1998 to 2010. They find that while the European model is a bricolage that integrates diverse characteristics of influential models, the ambitious goals and standards codified in the twin Bologna and Copenhagen processes in higher education and vocational training offer a new model to compete internationally. Dozens of countries now seek to implement these principles. This comparative analysis finds different visions for the future of skill formation on both sides of the Atlantic. [less ▲] Detailed reference viewed: 216 (16 UL)![]() Powell, Justin J W ![]() ![]() in Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (2012), 52 Die USA, Deutschland, Frankreich und Großbritannien stehen für jeweils unterschiedliche sowie international viel beachtete Modelle der Hochschul- und Berufsbildung. Es gibt keinen globalen Konsens darüber ... [more ▼] Die USA, Deutschland, Frankreich und Großbritannien stehen für jeweils unterschiedliche sowie international viel beachtete Modelle der Hochschul- und Berufsbildung. Es gibt keinen globalen Konsens darüber, welche Kriterien für den Erfolg nationaler Bildungssysteme gelten oder welchem Vorbild gefolgt werden soll. Gegenwärtige europäische Reformen, wie die Bologna- und der Kopenhagen-Prozesse, sollen die Wettbewerbsfähigkeit Europas im Vergleich zu den USA erhöhen. Doch auf welchen zentralen Vorstellungen basiert das in diesen Prozessen verbreitete, im Entstehen begriffene europäische Bildungsmodell? Mit einer Inhaltsanalyse europäischer Dokumente (Deklarationen und Kommuniqués) gehen wir der Frage nach, ob die Ideale, Ziele, Legitimationen und Standards dieses Modells eher auf eine Amerikanisierung oder auf eine bricolage verschiedener aus Europa stammender Modelle hindeuten. [less ▲] Detailed reference viewed: 264 (12 UL)![]() Powell, Justin J W ![]() ![]() in European Journal of Education (2012), 47(3), 405-423 For decades, the skill formation systems in France and Germany have been analysed as contrasting cases because of institutionalised differences in educational values, norms, and governance, as well as in ... [more ▼] For decades, the skill formation systems in France and Germany have been analysed as contrasting cases because of institutionalised differences in educational values, norms, and governance, as well as in labour markets. This comparison follows the logic of difference, comparing dissimilar skill formation systems in centralist France and federalist Germany. Cross-national variance has often been explained in terms of the institutionalization of vocational education, but higher education also differs considerably. Many typologies of vocational education and training (VET) and higher education (HE) summarise these differences. However, not only are national skill formation systems affected by the emerging European model of education via the Bologna and Copenhagen Processes, but the French and German political economies have also been greatly reconfigured in the last two decades. Comparing the present situation, we ask whether traditional education and training typologies continue to be valid. While they have served as useful heuristic devices, they may hinder recognition of contemporary institutional changes, especially incremental changes that may nevertheless be transformational because of endogenous reforms and exogenous pressures due to Europeanisation. Do these typologies continue to reflect these systems as they evolve? To what extent have the key characteristics of skill formation systems in France and Germany changed, exemplified in the relationship between VET and HE? Have these countries converged? [less ▲] Detailed reference viewed: 301 (7 UL)![]() ; Graf, Lukas ![]() ![]() in WZB-Mitteilungen (2010), 130 The permeability between vocational education and training and higher education is viewed as key to enhancing social mobility. Large scale European initiatives in skill formation, the Bologna and ... [more ▼] The permeability between vocational education and training and higher education is viewed as key to enhancing social mobility. Large scale European initiatives in skill formation, the Bologna and Copenhagen processes, aim to standardize education and increase mobility. They support national reforms towards enhanced permeability. While the cases of Germany, France and Austria show that skill formation systems are responding to Europeanization, none has thus far departed from its developmental path, questioning popular notions of European convergence. [less ▲] Detailed reference viewed: 441 (11 UL)![]() ![]() Powell, Justin J W ![]() ![]() E-print/Working paper (2009) A number of European initiatives aim to create a European educational space, including vocational training and higher education. Following the logic of difference, we ask whether, despite their different ... [more ▼] A number of European initiatives aim to create a European educational space, including vocational training and higher education. Following the logic of difference, we ask whether, despite their different institutionalization, these two sectors in France and Germany react similarly to the Europe-wide Copenhagen and Bologna processes. We compare the relationship between vocational education and training (VET) and higher education (HE), contrasting a number of influential typologies. Analyzing the current situation, we ask whether these differences in postsecondary education and training systems continue to exist. [less ▲] Detailed reference viewed: 159 (7 UL) |
||