References of "de Saint-Georges, Ingrid 50001528"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailIntroduction/Einführung
de Pietro, Jean-François; de Saint-Georges, Ingrid UL; Gnach, Aleksandra et al

in Bulletin Suisse de linguistique appliquée (2011), 94(hiver), 1-25

Detailed reference viewed: 215 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRon Scollon (1939-2009): An academic in the wild
Norris, Sigrid; Castillo-Ayometzi, Cecilia; de Saint-Georges, Ingrid UL et al

in Discourse and Society (2011), 22(2), 209-216

Detailed reference viewed: 126 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailMediated Discourse Analysis
Scollon, Suzanne; de Saint-Georges, Ingrid UL

in Gee, James Paul; Handford, Michael (Eds.) The Routledge Handbook of Discourse Analysis (2011)

Detailed reference viewed: 286 (7 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes dynamiques langagières de l'accompagnement
de Saint-Georges, Ingrid UL

in Langage et Société (2011), 137

Detailed reference viewed: 152 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSprachkompetenzen in Ausbildung und Beruf - Übergänge und Transformationen/Les compétences langagières dans la formation et dans la vie professionnelle - Transitions et transformations
Wyss, Eva; Stotz, Daniel; Gnach, Aleksandra et al

in Bulletin Suisse de linguistique appliquée (2011), 2(Winter), 1-202

Detailed reference viewed: 104 (3 UL)
See detailLes objets dans la formation Usages, rôles et significations
de Saint-Georges, Ingrid UL; Adé, David

Book published by Octares Editions (2010)

Quels rôles jouent les objets et les dispositifs techniques dans les activités de formation et d'apprentissage ? Comment rendent-ils l'activité collective viable, ou contribuent-ils à la construction des ... [more ▼]

Quels rôles jouent les objets et les dispositifs techniques dans les activités de formation et d'apprentissage ? Comment rendent-ils l'activité collective viable, ou contribuent-ils à la construction des apprentissages ? Le présent ouvrage tente de répondre à ces questions tout en reprenant à nouveaux frais quelques-unes des problématiques actuelles les plus fascinantes des sciences sociales et de l'éducation : la question de l'articulation entre activité individuelle et collective, la négociation collective du sens, la saisie dynamique du cours de l'activité, les réflexions sur les dimensions situées, instrumentées et dynamiques de l'apprentissage. A travers l'analyse d'une dizaine de situations de formation empiriquement attestées, allant de l'école au monde du travail, les contributions analysent les objets dans la dynamique de leur usage. Elles font le point sur les recherches récentes menées à propos des objets dans diverses disciplines et sont autant d'illustrations de la manière dont des approches variées (psychodynamique du travail, approche cours d'action, sociolinguistique interactionnelle, anthropologie cognitive, approches multimodales du discours) peuvent contribuer à illuminer notre compréhension des situations de formation. L'ouvrage s'adresse à toute personne qui s'interroge sur le rôle des objets et du monde matériel dans la vie sociale, l'apprentissage, la formation ou le développement. De manière plus ciblée, il intéresse également les formateurs, chercheurs et/ou praticiens engagés dans la formation des enseignants, dans la formation professionnelle, ou dans la formation des formateurs. Avec les contributions de : David Adé, Bernard Blandin, Christian Brassac, Laurent Filliettaz, Isabelle Fristalon, Nathalie Gal-Petitfaux, Annie Goudeaux, Benoît Huet, Myriam Meuwly-Bonte, Cécile Rossard, Fabrice Roublot, Ingrid de Saint-Georges, Jacques Saury, Carole Sève, Kim Stroumza, Philippe Veyrunes, Olivier Vors. [less ▲]

Detailed reference viewed: 373 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSkiing, cheese fondue and Swiss watches: analogical discourse in vocational training interactions
Filliettaz, Laurent; de Saint-Georges, Ingrid UL; Duc, Barbara

in Vocations and Learning (2010), 3(2), 117-140

When trainers or teachers in the field of initial vocational education explain abstract notions, refer to technical objects or emphasize the specificities of technical skills, they often call forth ... [more ▼]

When trainers or teachers in the field of initial vocational education explain abstract notions, refer to technical objects or emphasize the specificities of technical skills, they often call forth concepts and practices different from those that are directly salient in the training situations in which they engage. The aim of this paper is to contribute to a better understanding of the empirical realities associated with such phenomena by promoting a discursive and interactional approach of what we propose to term “analogical discourse”. Considering that analogies are performed and shared trough language and speech, we propose that concepts and methodological tools borrowed from the field of linguistics can be profitably applied to the analysis of analogical discourse. Not only can they reveal the dynamic and collective nature of analogies as they are performed, disseminated and sometimes negotiated amongst participants, but they can also help reflect about the complexities of vocational learning as it takes place in specific material, practical and socio-cultural environments. From that standpoint, the paper proposes to see analogies not only as related to conceptual development and cognitive dimensions of learning, but as a substantial contribution to the social, cultural and relational dimensions of it. [less ▲]

Detailed reference viewed: 133 (1 UL)
Full Text
See detailReformulation, resémiotisation et trajectoires d‘apprentissage en formation professionnelle initiale: l‘enseignement du giclage du mortier en maçonnerie
Filliettaz, Laurent; de Saint-Georges, Ingrid UL; Duc, Barbara

in Rabatel, Alain (Ed.) Les reformulations pluri-sémiotiques en contexte de formation (2010)

Detailed reference viewed: 99 (1 UL)
Full Text
See detailAgir avec des objets: penser la part des objets et de l’environnement matériel dans les situations de formation
Adé, David; de Saint-Georges, Ingrid UL

in Adé, David; de Saint-Georges, Ingrid (Eds.) Les objets dans la formation: Usages, rôles et significations (2010)

Detailed reference viewed: 167 (1 UL)
See detailL’accompagnement en formation professionnelle : quels défis ?
de Saint-Georges, Ingrid UL

Conference given outside the academic context (2009)

Detailed reference viewed: 66 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFrancophone research on language and work
Filliettaz, Laurent; de Saint-Georges, Ingrid UL

in Bargiela-Chiappini, Francesca (Ed.) The Handbook of Business Discourse (2009)

Detailed reference viewed: 69 (2 UL)
See detailInteractions et dynamiques de participation en formation professionnelle initiale.
Filliettaz, Laurent; de Saint-Georges, Ingrid UL; Duc, Barbara

in Durand, Marc; Filliettaz, Laurent (Eds.) Travail et formation des adultes (2009)

Detailed reference viewed: 72 (1 UL)