References of "Weis, Christiane 50003319"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailMise en place d’une démarche qualité pour le dispositif ÉpStan
Dierendonck, Christophe UL; Milmeister, Marianne UL; Milmeister, Paul UL et al

in Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (2015)

Detailed reference viewed: 167 (34 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailHow can Evidence-based Policy Emerge from Empirical Data?
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Youth Voice Journal (2014), 4

Over the last three decades knowledge driven governance in the youth field has gained in importance. A conditional prerequisite is that evidence-based policy making emerges from empirical data analysis ... [more ▼]

Over the last three decades knowledge driven governance in the youth field has gained in importance. A conditional prerequisite is that evidence-based policy making emerges from empirical data analysis. This does not happen by magic. The following article starts from an in-depth analysis of a surprising indicator value, concerning young people’s electoral participation in Luxembourg and finally, develops a view on how evidence could ideally be produced. Measuring a concept is obviously not enough; evidence should namely be firmly grounded in a new role of the researcher, a reflective professionalization going beyond traditional confines and embedded organizational structures allowing a fruitful interaction between social research and decision making. [less ▲]

Detailed reference viewed: 164 (48 UL)
See detailLes Épreuves Standardisées vues par les acteurs du terrain. Étude exploratoire.
Milmeister, Marianne UL; Milmeister, Paul UL; Weis, Christiane UL

Report (2013)

Afin de dépasser le stade des hypothèses, il a été décidé de récolter des informations quantitatives (au moyen d'un questionnaire à large échelle) et qualitatives (au travers de focus groups) quant à la ... [more ▼]

Afin de dépasser le stade des hypothèses, il a été décidé de récolter des informations quantitatives (au moyen d'un questionnaire à large échelle) et qualitatives (au travers de focus groups) quant à la façon dont sont perçues et utilisées les Épreuves Standardisées. Le but en est de mieux comprendre comment les différents acteurs concernés (directeurs, inspecteurs, enseignants, élèves et parents) perçoivent le dispositif des Épreuves Standardisées et tiennent compte des informations qui leur sont envoyées en retour (rapport NATIONAL, rapport ECOLE, rapport CLASSE, rapports ELEVE). Une attention particulière est portée à la compréhension et l'usage des rapports mis à disposition ainsi qu'aux éventuelles pistes d'amélioration de l'outil proposées par les acteurs concernés. Le présent document synthétise la phase exploratoire de l'étude qualitative (menée en 2013) en présentant (1) les guides d'entretien utilisés (et leur modification) et (2) une première analyse quant aux contenus développés par les personnes interrogées. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (12 UL)
See detailSuperdiversität in Luxemburg?
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Sieburg, Heinz (Ed.) Vielfalt der Sprachen - Varianz der Perspektiven. Zur Geschichte und Gegenwart der Luxemburger Mehrsprachigkeit (2013)

Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Übertragung von Stephen Vertovecs Superdiversitätskonzept auf die Luxemburger Situation. Nach einer knappen Erläuterung des Begriffs werden unterschiedliche ... [more ▼]

Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Übertragung von Stephen Vertovecs Superdiversitätskonzept auf die Luxemburger Situation. Nach einer knappen Erläuterung des Begriffs werden unterschiedliche Aspekte auf Luxemburg bezogen und kritisch auf ihre Angemessenheit geprüft: historischer und politischer Kontext, demografische Entwicklung, Sprachensituation, Kultur und Religion, Vervielfältigung von Migrantenstatuten. Als vorläufiges Ergebnis kann man festhalten, dass man weder in politischer noch in pädagogischer Hinsicht in Luxemburg an einer Superdiversitätsdebatte vorbeikommt und dass damit auch die sozial- und erziehungswissenschaftliche Forschung an der Universität vor einer entscheidenden Herausforderung steht. [less ▲]

Detailed reference viewed: 245 (12 UL)
See detailLearning mobility in the youth field: Starting to set a framework
Berg, Charles UL; Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Friesenhahn, Günter J.; Schild, Hanjo; Wicke, Hans-Georg (Eds.) et al Learning mobility and non-formal learning in European contexts. Policies approaches and examples (2013)

This contribution presents an overture to future EPLM (European Platform on Learning Mobility) debates from a researcher's perspective. It describes three possible entries: the European youth research ... [more ▼]

This contribution presents an overture to future EPLM (European Platform on Learning Mobility) debates from a researcher's perspective. It describes three possible entries: the European youth research landscape, the changing concepts of mobility and learning as well as considerations regarding innovation in research methods. One of the conclusions is that EPLM is related to an in-depth transformation of social science. [less ▲]

Detailed reference viewed: 105 (21 UL)
See detailNeeds analysis report for Luxembourg
Berg, Charles UL; Joachim, Patrice UL; Kneip, Nico et al

in Berg, Charles; Kneip, Nico; Sahr, Romain (Eds.) et al Changing educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project (2011)

Detailed reference viewed: 60 (2 UL)
See detailChanging educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project
Berg, Charles UL; Kneip, Nico; Sahr, Romain UL et al

Book published by University of Luxembourg (2011)

Detailed reference viewed: 79 (7 UL)
See detailPréface
Berg, Charles UL; Weis, Christiane UL

in Berg, Charles; Kneip, Nico; Sahr, Romain (Eds.) et al Changing educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project (2011)

Detailed reference viewed: 53 (1 UL)
See detailThe national adaptation in Luxembourg
Berg, Charles UL; Joachim, Patrice UL; Kneip, Nico et al

in Berg, Charles; Kneip, Nico; Sahr, Romain (Eds.) et al Changing educational competences in a context of language diversity: Luxembourg related outcomes from a European project (2011)

Detailed reference viewed: 110 (9 UL)
Peer Reviewed
See detailTeacher Education Partnerships (TEPs): New structures for an innovative teacher education in Europe
Duarte, Joana; Roth, Hans-Joachim; Weis, Christiane UL

in Masson, Philippe; Baumfield, Vivienne; Otrel-Cass, Kathrin (Eds.) et al (Re)thinking Partnership in Education / (Re)penser le partenariat en éducation (2010)

Detailed reference viewed: 80 (0 UL)
See detailNeeds analysis report for Luxembourg in the frame of the EUCIM-TE-project
Berg, Charles UL; Joachim, Patrice UL; Kneip, Nico et al

Report (2009)

Detailed reference viewed: 69 (1 UL)
See detailPour le développement d'une approche sociologique du climat scolaire
Weis, Christiane UL

Dissertation and these (2008)

Detailed reference viewed: 63 (2 UL)
Peer Reviewed
See detailÜberlegungen zur Reform des Sprachenunterrichts in Luxemburg
Berg, Charles UL; Weis, Christiane UL

in Hofman, Bernhard; Valtin, Renate (Eds.) Checkpoint Literacy. Tagungsband 2 zum 15. Europäischen Lesekongress 2007 in Berlin (2008)

Detailed reference viewed: 59 (3 UL)
See detailVon der praktischen Problemartikulation über diverse Theorieansätze zum dynamischen Modellversuch
Berg, Charles UL; Ferring, Dieter UL; Kneip, Nico et al

in Berg, Charles; Ferring, Dieter; Weis, Christiane (Eds.) Sprachförderung in der frühen Kindheit: Ergebnisse eines INSIDE-Workshops (2008)

Detailed reference viewed: 49 (3 UL)
See detailDiversität, Infrastrukturen und Risiken von Jugendfreizeit
Milmeister, Marianne UL; Weis, Christiane UL

in Milmeister, Marianne (Ed.) Aspects de la recherche jeunesse: Les jeunes et leurs loisirs. Documents de la séance académique célébrant le dixième anniversaire de la fondation du CESIJE le 24 novembre 2005 et de la Journée CESIJE du 25 novembre 2005 (2007)

Detailed reference viewed: 61 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailFostering social inclusion through a change of language education policies: Lessons from Luxembourg
Weis, Christiane UL

in Colley, Helen; Boetzelen, Philipp; Hoskins, Bryony (Eds.) et al Social inclusion for young people: Breaking down the barriers (2007)

Detailed reference viewed: 70 (1 UL)