References of "Ugen, Sonja 50003233"
     in
Bookmark and Share    
Peer Reviewed
See detailFaut-il lire, et que faut-il lire, pour mieux savoir lire?
Reichert, Monique UL; Krämer, Charlotte UL; Rivas, Salvador UL et al

Scientific Conference (2018, January)

Detailed reference viewed: 96 (8 UL)
Full Text
See detailLEARN Newsletter - Editioun 2018
Georges, Carrie UL; Hoffmann, Danielle UL; Hornung, Caroline UL et al

Book published by LEARN (2018)

Detailed reference viewed: 94 (6 UL)
See detailBildungsverläufe, Mehrsprachigkeit und ein Ausblick auf die Zukunft. Der zweite Bildungsbericht für Luxemburg.
Lenz, Thomas UL; Baumann, Isabell Eva UL; Ugen, Sonja UL et al

in Lucet; Script (Eds.) Nationaler Bildungsbericht Luxembourg 2018 (2018)

Detailed reference viewed: 113 (13 UL)
See detailParcours éducatifs, multilinguisme et perspectives. Le deuxième rapport national sur l'éducation.
Lenz, Thomas UL; Baumann, Isabell Eva UL; Ugen, Sonja UL et al

in LUCET; SCRIPT (Eds.) Rapport National sur L'Éducation au Luxembourg 2018 (2018)

Detailed reference viewed: 103 (12 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe Effect of Morphosyntactic Training on Multilingual Fifth-Graders' Spelling in French
Bilici, Natalia UL; Ugen, Sonja UL; Fayol, Michel UL et al

in Applied Psycholinguistics (2018), 39(6), 1319-1343

Detailed reference viewed: 196 (11 UL)
Full Text
See detailLEARN Newsletter - Édition 2018
Georges, Carrie UL; Hoffmann, Danielle UL; Hornung, Caroline UL et al

Book published by LEARN (2018)

Detailed reference viewed: 93 (2 UL)
Full Text
See detailÉvolution en compréhension écrite en allemand et en mathématiques entre la classe de 3e et la classe de 9e
Sonnleitner, Philipp UL; Krämer, Charlotte UL; Gamo, Sylvie UL et al

Report (2018)

Avec les tests ÉpStan de l’automne 2016, une série de données qui donne une vue de l’évolution des compétences scolaires entre le grade 3 (cycle 3.1) et le grade 9 (5e ou 9e) est disponible pour la ... [more ▼]

Avec les tests ÉpStan de l’automne 2016, une série de données qui donne une vue de l’évolution des compétences scolaires entre le grade 3 (cycle 3.1) et le grade 9 (5e ou 9e) est disponible pour la première fois. Le présent chapitre donne de premiers éléments sur l’évolution longitudinale des compétences dans les domaines de la compréhension écrite en allemand et des mathématiques. Pour cela, les résultats des tests des cohortes d’élèves des ÉpStan 2010 du grade 3 (cycle 3.1) seront comparés aux performances au grade 9 (5e ou 9e) au cours de l’année 2016. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (3 UL)
Peer Reviewed
See detailZusammenhänge zwischen Zahlenstrahlschätzfähigkeit, Mathematikleistung und Schülercharakteristika: Eine Vollerhebung mit 6484 Luxemburgischen Neuntklässlern
Nurayadin, Sevim; Ugen, Sonja UL; Martin, Romain et al

Scientific Conference (2017, September)

In der Zahlenstrahlschätzaufgabe sehen die Probanden eine Zahl und einen leeren Zahlenstrahl, bei dem nur die erste und die letzte Position markiert und mit ihrem Wert beschriftet sind. Die Aufgabe der ... [more ▼]

In der Zahlenstrahlschätzaufgabe sehen die Probanden eine Zahl und einen leeren Zahlenstrahl, bei dem nur die erste und die letzte Position markiert und mit ihrem Wert beschriftet sind. Die Aufgabe der Probanden besteht darin, die Position der Zahl auf dem Strahl anzugeben. Der vorherrschende Ansatz in der Literatur geht davon aus, dass diese Aufgabe die Qualität der mentalen Repräsentation numerischer Größen erfasst. Diese gibt Lernen ein Verständnis von numerischen Größen und ihren Interrelationen, das eine wichtige Grundlage für den Erwerb anspruchsvollerer mathematischer Kompetenzen z.B. in Arithmetik oder Algebra darstellt. Zahlreiche Studien fanden positive Korrelationen zwischen der Zahlenstrahlschätzfähigkeit und der Mathematikleistung. Daher bietet es sich an, die Zahlenstrahlschätzaufgabe zur Diagnostik mathematischer Leistung und Entwicklung zu nutzen. Jedoch ist zum einen noch unklar, wie die Zahlstrahlschätzfähigkeit in der Population ausgeprägt und verteilt ist. Zum anderen ist offen, inwieweit die Korrelation mit der Mathematikleistung eine Scheinkorrelation darstellt, die auf den Einfluss anderer Personeneigenschaften zurückgeht. Um diese Punkte zu klären, analysierten wir Daten aus einer Vollerhebung aller Neuntklässler in Luxemburg (N = 6484). Die Schüler lösten die Zahlenstrahlschätzaufgabe mit ganzen Zahlen sowie Brüchen, absolvierten einen standardisierten Mathematikleistungstest und beantworteten zahlreiche Fragen zu domänenspezifischen (Matheängstlichkeit, Selbstkonzept, Interesse, Testmotivation) und domänenübergreifenden (Geschlecht, Immigrationsstatus, Gewissenhaftigkeit und elterlicher sozioökonomischer Status) Personenmerkmalen. Wir dokumentierten Mittelwerte und Verteilungseigenschaften der Zahlenstrahlschätzfähigkeit für diverse Subpopulationen (Jungen, Mädchen, Migranten, Schulformen etc.). Die Ergebnisse von Mehrebenenregressionsmodellen zeigten, dass die Zahlenstrahlschätzfähigkeit erheblich enger als alle anderen erhobenen Personeneigenschaften mit der Mathematikleistung zusammenhing. Der Zusammenhang war stärker für das Schätzen von Brüchen als ganzen Zahlen. Die Ergebnisse bestätigen die Annahme, dass die Zahlenstrahlschätzfähigkeit eine zentrale Komponente mathematischen Vorwissens erfasst, die weiteres Lernen leitet. In Anbetracht der einfachen Handhabung kann die Aufgabe vielfältig eingesetzt werden, um die mathematische Leistung in der Schule zu messen oder vorherzusagen. Zukünftige Studien sollten verstärkt die Nutzung der Aufgabe in Interventionen erproben. [less ▲]

Detailed reference viewed: 128 (6 UL)
Peer Reviewed
See detailThe effect of training morphosyntactic markers in German and in French on multilingual fifth-graders' spelling.
Bilici, Natalia UL; Ugen, Sonja UL; Fayol, Michel UL et al

Scientific Conference (2017, June 26)

Many studies focussing on spelling in French and German languages show that, even by the end of the primary school, pupils have difficulties to encode morphosyntactic information in their writing ... [more ▼]

Many studies focussing on spelling in French and German languages show that, even by the end of the primary school, pupils have difficulties to encode morphosyntactic information in their writing. Particularly problematic are, for instance, capitalisation of nouns in German (Betzel 2014) or plural markers in French (Fayol et al. 2006), because they are inaudible and require knowledge that goes beyond simple phoneme-grapheme correspondences. Our paper presents how multilingual learners deal with silent morphosyntactic markers in French and German and shows the effects of an intervention training on children's spelling performance. In total our study included 228 multilingual fifth graders (mean age 11 years) with four years instruction in German and two years instruction in French. They were assigned to an intervention (n=137) and to a control group (n=91) based on the results of a spelling test in French and German. This was done by creating performance groups that were, in a second step, attributed to one of the experimental groups taking their performance into account (quasi-randomised procedure). The French test consisted of three word categories of different difficulty (nouns, verbs, adjectives). For adjectives only, position (pre- vs. post-nominal) was also manipulated. The German test focussed on three lexical-semantic characteristics (concrete nouns, abstract nouns, nominalizations) and four syntactical positions (determinant+noun, determinant+adjective+noun, adjective+noun, noun) frequent words and pseudo-words. Additionally, word frequency was manipulated within each language (frequent words vs. pseudowords). These difficulty levels have been based on the literature published on monolingual learners (French: Totereau et al. (2014), German: Funke (2005); Guenther (2007); Betzel (2014)). The children participated in 12 intervention sessions of 20 minutes each (six in German and six in French, the order was counterbalanced). Children of the intervention group were trained to improve their morphosyntactic awareness and thus spelling performance of French plurals and German capitalization. The control group received the same amount of language input than the intervention group, but they were trained on another aspect of language i.e. listening comprehension. Results from the pre-test show that multilingual children acquiring German and French show similar difficulty patterns as German or French monolinguals. The post-test shows that the intervention group improved significantly in both their German and French spelling in comparison to the control group in all word and pseudo-word categories and positions. The intervention group's performance increased especially on pseudo-words, indicating that the training had an effect on children's spelling according to syntactic regularities. The study results are specifically important to better understand the learning processes of morphosyntactic spelling in primary school. The implications on the teaching methods will be discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 223 (19 UL)
See detailFërderung bei Lies- a Rechtschreifschwieregkeeten: Beispiller aus der Praxis
Ugen, Sonja UL; Keipes, Brigitte

Presentation (2017, May 24)

Wéi weisen sech Lies- a Rechtschreifschwieregkeeten am Schoulalldag a wéi kann e domadder ëmgoen? Mir weisen iech Beispiller aus der Praxis vu Schrëftproduktiounen a vun Observatioune vu Kanner am Ëmgang ... [more ▼]

Wéi weisen sech Lies- a Rechtschreifschwieregkeeten am Schoulalldag a wéi kann e domadder ëmgoen? Mir weisen iech Beispiller aus der Praxis vu Schrëftproduktiounen a vun Observatioune vu Kanner am Ëmgang mat der Alphabetiséierungssprooch. Unhand vun dëse Praxisbeispiller illustréiere mir wéi eng Hürden d’Kanner mat Lies- a Rechtschreifschwieregkeeten ze meeschteren hunn. Mir proposéieren iech eng detailléiert Analys vun dëse Schrëftproduktiounen a Reaktioune vun de Schüler baséiert op wëssenschaftlech Erkenntnisser aus der der Orthophonie an der Psycholinguistik. Mir thematiséieren och phonologesch Bewosstheet als Basiskompetenz déi sech mam Erléiere vun der Schrëftsprooch weiderentwéckelt. Mir weise Pisten op wéi een d’Kanner kann ënnerstëtzen a fërdere bei der Weiderentwécklung vun hire Lies-a Schreifkompetenzen. [less ▲]

Detailed reference viewed: 88 (2 UL)
Full Text
See detail15 Jahre PISA: Eine Bilanz für Luxemburg
Ugen, Sonja UL; Fischbach, Antoine UL

Article for general public (2017)

Detailed reference viewed: 151 (18 UL)
Full Text
See detailVers une démarche d’assurance-qualité pour les Épreuves Standardisées
Dierendonck, Christophe UL; Milmeister, Marianne UL; Milmeister, Paul UL et al

in Ugen, Sonja; Martin, Romain; Fischbach, Antoine (Eds.) Les Épreuves Standardisées : Comment sont-elles perçues par les acteurs concernés  ? (2017)

Detailed reference viewed: 106 (11 UL)
Full Text
See detailLEARN Newsletter - Éditioun 2017: Multilinguisme
Hoffmann, Danielle UL; Hornung, Caroline UL; Martin, Romain UL et al

Book published by LEARN (2017)

Detailed reference viewed: 117 (10 UL)
Full Text
See detailLEARN Newsletter - Editioun 2017: Méisproochegkeet
Hoffmann, Danielle UL; Hornung, Caroline UL; Martin, Romain UL et al

Book published by LEARN (2017)

Detailed reference viewed: 126 (11 UL)
Full Text
See detailLes Épreuves Standardisées : Comment sont-elles perçues par les acteurs concernés  ?
Ugen, Sonja UL; Martin, Romain UL; Fischbach, Antoine UL

Book published by University of Luxembourg: LUCET (2017)

Detailed reference viewed: 166 (19 UL)
Full Text
See detailSproochepolitik: Et gëtt keng einfach Léisungen
Ugen, Sonja UL

Speeches/Talks (2016)

Detailed reference viewed: 82 (3 UL)