![]() Tröhler, Daniel ![]() Report (2014) Detailed reference viewed: 103 (11 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Ritzi, Christian (Ed.) Jean-Jacques Rousseaus "Émile": Erziehungsroman, philosophische Abhandlung, historische Quelle (2014) Nicht nur der tragische Ausgang der Geschichte des Ehepaars Émile und Sophie oder die deutlich anders gelagerte Erziehungskonzeption in Rousseaus „Lettre à M. d’Alembert“ lassen erhebliche Zweifel ... [more ▼] Nicht nur der tragische Ausgang der Geschichte des Ehepaars Émile und Sophie oder die deutlich anders gelagerte Erziehungskonzeption in Rousseaus „Lettre à M. d’Alembert“ lassen erhebliche Zweifel aufkommen, ob das Werk „Émile“ in der Tat eine neue Begründung der Pädagogik geliefert hat. Bereits die historiographische Einsicht, dass Schriften immer in zeitgenössische Diskussionen eingreifen, und dass sie deshalb, um verstanden zu werden, vor dem Hintergrund dieser Diskussion rekonstruiert, d.h. kontextualisiert werden müssen, werfen ein anderes Licht auf den „Émile“. Rousseaus unterschiedliche normative Einschätzung von Genf und Paris und seine jeweils unterschiedlichen Erziehungskonzepte mit ihren divergierenden Erfolgsprognosen verweisen – und das ist die hier vertretene These – auf einen übergeordneten politisch-ideologischen Konflikt, der sich in Europa schon vor Rousseaus Geburt, d.h. seit Ende des 17. Jahrhunderts entwickelt hatte. Dieser Konflikt kann mit Entwicklungen in Zusammenhang gebracht werden, die sich – etwas pauschal gesagt – als „Kommerzialisierung der Gesellschaft“ bezeichnen lassen. Nicht zufälligerweise erhielt dieser Prozess, in welchem Rousseaus Werk zu verorten ist, nach 1750 im protestantischen Milieu der Schweiz eine pädagogische Wendung. Allerdings waren dabei nicht jene den allgemeinen Entwicklungen stark oppositionellen pädagogischen Konzepte erfolgreich (die eigentlich nur in der späteren Rhetorik der pädagogischen Reformdiskussion eine wichtige Rolle spielten), sondern Ansätze, die versuchten, den von Rousseau monierten Konflikt zwischen wirtschaftlichen Entwicklungen auf der einen Seite („Kommerzialisierung der Gesellschaft“) und politischer Ideologie (kommerzkritische Tugendrepublik) auf der anderen Seite über die pädagogische Entwicklung der (protestantisch interpretierten) Seele zu harmonisieren. [less ▲] Detailed reference viewed: 250 (3 UL)![]() ; Tröhler, Daniel ![]() in Holzhey, Helmut; Mudroch, Vilem (Eds.) Die Philosophie des 18. Jahrhunderts 5/1+2: Heiliges Römische Reich Deutscher Nation. Schweiz. Nord- und Osteuropa (2014) Detailed reference viewed: 141 (3 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Zeitschrift für Pädagogik (2014), 60(1), 9-31 The author interprets the most recent secessionist movements within the GERA as the manifestation of a fundamental problem that had already been virulent at the time of the associationʼs foundation (1964 ... [more ▼] The author interprets the most recent secessionist movements within the GERA as the manifestation of a fundamental problem that had already been virulent at the time of the associationʼs foundation (1964) and that had not been utterly new, even then. The primary thesis states that the guiding ideology of the GERA at that time was bound to a concept of future primarily nourished by the idealist tradition. Thus, the association ostracized mainly extramural actors of educational reform who were committed to an expertocratic concept of the future, developed mainly in the United States, and who, in this, relied on specific psychology models. When, after the end of the Cold War, the OECD was able to enforce its vision of school policy and educational reform, this ideology of pedagogical planning, supposedly unimpeded by any traditions, managed to establish itself within the GERA, too. This, however, created a blatant polarity with the traditional concept of education – a field of tension that can only be dissolved constructively through historical-comparative analyses. [less ▲] Detailed reference viewed: 188 (14 UL)![]() ![]() Tröhler, Daniel ![]() in Pinar, William F. (Ed.) International Handbook of Curriculum Research. 2nd edition. (2014) Detailed reference viewed: 221 (13 UL)![]() ![]() Tröhler, Daniel ![]() in Caruso, Marcelo; Koinzer, Thomas; Mayer, Christine (Eds.) et al Zirkulationen und Transformationen. Pädagogische Grenzüberschreitungen in historischer Perspektive (2014) Detailed reference viewed: 84 (2 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Tröhler, Daniel (Ed.) Volksschule um 1800. Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête 1799 (2014) Detailed reference viewed: 103 (1 UL)![]() ![]() Tröhler, Daniel ![]() in Biesta, Gert; Julie, Allan; Richard, Edwards (Eds.) Making a difference in theory. The theory question in education and the education question in theory (2014) Detailed reference viewed: 109 (2 UL)![]() ![]() Tröhler, Daniel ![]() in Tröhler, Daniel; Kaenel, Philippe (Eds.) Léonard et Gertrude. Un livre pour le peuple (2014) Detailed reference viewed: 63 (2 UL)![]() ![]() Tröhler, Daniel ![]() in Meyer, Heinz-Dieter; Benavot, Aaron (Eds.) PISA, Power, and Policy. The emergence of global educational governance (2013) In this article, the Cold War is understood as an encompassing cultural agenda according to which an enduring global peace and welfare under the leadership either of the United States or the Soviet Union ... [more ▼] In this article, the Cold War is understood as an encompassing cultural agenda according to which an enduring global peace and welfare under the leadership either of the United States or the Soviet Union was being promised. In the West the notion of ‘One World’ had become popular; it indicated the idea of a safe and united world based on the security and well-being of common people throughout the world, provided by US world leadership. However, when one of the former allies, the Soviet Union, started to express similar ambitions on its own agenda it became an increasingly distracting factor for the global vision of ‘One World’ under the leadership of the United States. As much as the 'Weltanschauungen' and the political legitimation rhetoric between the two competitors for world peace differed, many of its means and measures – especially in the field of education – were surprisingly similar. This chapter demonstrates this thesis, taking the example of the genealogy of PISA, understanding it as a tool whose roots have been developed ideologically and methodologically in the course of the Cold War. [less ▲] Detailed reference viewed: 614 (10 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() ![]() ![]() Report (2013) Detailed reference viewed: 328 (138 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Éducation et Sociétés: Revue Internationale de Sociologie de l'Éducation (2013) Detailed reference viewed: 99 (12 UL)![]() ; Tröhler, Daniel ![]() in Reiling, Jesko; Tröhler, Daniel (Eds.) Zwischen Vielfalt und Imagination. Praktiken der Jean-Jacques Rousseau-Rezeption. Entre hétérongénité et imagination. Practiques de la reception de Jean-Jacques Rousseau (2013) Detailed reference viewed: 61 (0 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Bühler, Patrick; Bühler, Thomas; Osterwalder, Fritz (Eds.) Zur Inszenierungsgeschichte pädagogischer Erlöserfiguren (2013) Detailed reference viewed: 104 (3 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Journal of Educational Media, Memory, and Society (2013), 5(2), 1-19 This article investigates the development of new teaching ideologies in the context of the technocratic ideology of the Cold War. These ideologies did not simply vanish after 1989. The catchwords were ... [more ▼] This article investigates the development of new teaching ideologies in the context of the technocratic ideology of the Cold War. These ideologies did not simply vanish after 1989. The catchwords were “programmed instruction” and “teaching machines”, accompanied by the promise that all students would make effi cient learning progress. Although Eastern and Western states fought the Cold War over political ideologies, their teaching ideologies (perhaps surprisingly) converged. This may explain why neither the apparent failure of these educational ideologies nor the end of the Cold War led to the modifi cation of the ideologies themselves, but rather to the modifi cation of devices serving the ideologies. [less ▲] Detailed reference viewed: 181 (12 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in Horlacher, Rebekka; Tröhler, Daniel (Eds.) Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 5. August 1817-1820 (2013) Detailed reference viewed: 60 (0 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() Book published by Octaedro (2013) Review (Jon Igelmo Zaldívar): La lectura detenida de este trabajo deja el poso de una contradicción que se presenta, a su vez, como un estigma histórico en la noción moderna de educación y su ... [more ▼] Review (Jon Igelmo Zaldívar): La lectura detenida de este trabajo deja el poso de una contradicción que se presenta, a su vez, como un estigma histórico en la noción moderna de educación y su configuración como campo de conocimiento. Este estigma muestra que al tiempo que el cristianismo no es la religión dominante en el mundo y el número de protestantes no representan siquiera el 10% de la población mundial, el discurso – la langue – expertocrático, que se basa históricamente en ideas religiosas calvinistas y presbiterianas, es el fundamento de las aspiraciones educativas globales de instituciones y agencias internacionales como el Banco Mundial y la OCDE y sus informes PISA. ¿Cómo es esto posible? ¿Cómo se ha llegado a configurar globalmente este discurso educativo globalizado? ¿Dónde se encuentra su orígenes? ¿Cuáles son los procesos históricos que explican este fenómeno? Las respuestas a estas cuestiones son las que hacen del libro Daniel Tröhler Los lenguajes de la educación. Los legados protestantes de la pedagogización del mundo, las identidades nacionales y las aspiraciones globales – traducido al castellano por Roc Filella para Octaedro (2013)– un libro de gran valor para el estudio histórico de los lenguajes que han contribuido a la pedagogización del mundo. Baste mencionar que la versión en inglés publicada bajo el título Languages of Education. Protestant Legacies, National Indentities, and Global Aspitations (Routledge, 20011) fue premiada en 2012 por la sección de Curriculum History de la American Educational Research Association (AERA). [less ▲] Detailed reference viewed: 178 (3 UL)![]() ; Tröhler, Daniel ![]() Book published by Slatkine (2013) Detailed reference viewed: 179 (1 UL)![]() Tröhler, Daniel ![]() in IJHE Bildungsgeschichte (2013), 3(1), 60-77 The following paper analyzes phenomena of standardization describing a process of educational policy in the aftermath of the Second World War and in the middle of the Cold War – that is, around 1960. The ... [more ▼] The following paper analyzes phenomena of standardization describing a process of educational policy in the aftermath of the Second World War and in the middle of the Cold War – that is, around 1960. The concept of standardization is used to describe a successful historical process in which previous different existing patterns of thoughts or institutional behaviors were being replaced by one prevailing model. The European standardization process observable in the early 1960s triggered by the OECD affected the organization of the educational policies on a ministerial level designed to influence the national school systems according to a specific ideology. This ideology was transported and disseminated by a specific rhetoric that bypassed political taboo themes and that covered up the clear strategies. This paved the way for the process of standardization and the implementation of not only formal adaptation of the organization of education but also and in particular specific ways of educational planning, such as statistics, and with them specific ideologies of how society and its citizens should be shaped. [less ▲] Detailed reference viewed: 271 (16 UL)![]() ![]() Tröhler, Daniel ![]() in Fuchs, Thorsten; Jehle, May; Krause, Sabine (Eds.) Normativität und Normative (in) der Pädagogik (2013) Die Transformation von „Wert und Norm“ in „Theorie und Praxis“ ist zwar populär, erfüllt aber, so die These dieses Artikels, nicht den wissenschaftli-chen Anspruch, Praktiken – das können auch diskursive ... [more ▼] Die Transformation von „Wert und Norm“ in „Theorie und Praxis“ ist zwar populär, erfüllt aber, so die These dieses Artikels, nicht den wissenschaftli-chen Anspruch, Praktiken – das können auch diskursive Praktiken sein – in ihren Normativitäten zu beschreiben und dazu Theorien zu formulieren, son-dern stellt sich in den Dienst dominanter Wertvorstellungen, statt diese mit Distanz zu reflektieren. Die Pädagogik als Wissenschaft stellte sich überwiegend in den Dienst der Werte, d.h. des vermeintlich Guten, und entwickelte dadurch Normvorstellungen. Diese sind oft diffus und schwer umzusetzen, sicher aber nicht empirisch abgesichert, und sie lassen die tatsächlich beobachtbaren und gemessenen Normen als stets defizitär erscheinen. Eine Kulturgeschichte des Berufsstands der Lehrer könnte über die Auswirkungen dieses Wissenschafts-verzichts – d.h. keine Distanz zu den Werten aufzubringen und sich fraglos in deren Dienst zu stellen – der Erziehungswissenschaft eindrücklich Auskunft geben. [less ▲] Detailed reference viewed: 159 (1 UL) |
||