References of "Tröhler, Daniel 50003224"
     in
Bookmark and Share    
See detailPhilosophie der Erziehung. Mead, George Herbert
Biesta, Gert UL; Tröhler, Daniel UL

Book published by Verlag Julius Klinkhardt (2008)

Detailed reference viewed: 49 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailTête, crœur main. Pestalozzi et la découverte de la Méthode vers 1800
Tröhler, Daniel UL

in Tröhler, Daniel; Soëtard, Michel (Eds.) Johann Heinrich Pestalozzi. Écrits sur la Méthode, 1 (2008)

Detailed reference viewed: 48 (0 UL)
See detailJohann Heinrich Pestalozzi
Tröhler, Daniel UL

Book published by Haupt/UTB (2008)

Pestalozzi ist es maßgeblich zu verdanken, dass heute alle westlichen Gesellschaften die Ansicht teilen, ihre sozialen Probleme seien über Erziehung und Schulbildung zu lösen und so eine bessere Zukunft ... [more ▼]

Pestalozzi ist es maßgeblich zu verdanken, dass heute alle westlichen Gesellschaften die Ansicht teilen, ihre sozialen Probleme seien über Erziehung und Schulbildung zu lösen und so eine bessere Zukunft zu erwarten. Der beispiellose Ausbau der westlichen Schulsysteme in den letzten 200 Jahren wäre ohne diese Überzeugung undenkbar gewesen. Daniel Tröhler erklärt den intellektuellen Werdegang des berühmten Schweizers im Kontext seiner Zeit. [less ▲]

Detailed reference viewed: 110 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailPolitische Bildung im Untergrund Zürich 1762-1767
Tröhler, Daniel UL

in Link, Jörg-W.; Tosch, Frank (Eds.) Bildungsgeschichte(n) in Quellen. Hanno Schmitt zum 65. Geburtstag (2007)

Detailed reference viewed: 134 (0 UL)
See detailVolksschule im 18. Jahrhundert Die Schulumfrage auf der Zürcher Landschaft 1771/72: Quellen und Studien
Schwab, Andrea; Tröhler, Daniel UL

Book published by Klinkhardt (2007)

Detailed reference viewed: 76 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPhilosophical Arguments, Historical Contexts, and Theory of Education
Tröhler, Daniel UL

in Educational Philosophy and Theory (2007), 39(1), 10-19

This paper argues that many philosophical arguments within the education discourse are too little embedded in their own historical contexts. Starting out from the obvious fact that philosophers of ... [more ▼]

This paper argues that many philosophical arguments within the education discourse are too little embedded in their own historical contexts. Starting out from the obvious fact that philosophers of education use sources from the past, the paper asks how we can deal with the arguments that these sources contain. The general attitude within philosophy of education, which views arguments as timeless, is being challenged by the insight that arguments always depend upon their own contexts. For this reason, citing past authors, heroes, or enemies without respecting the context says more about our interest at the present time than it does about the times of the authors examined. Conversely, the contextual approach helps us to avoid believing that ‘timeless truths’ are to be found in different texts of different ages. However, the present contribution in no way advocates a total relativization of statements. Quite the contrary; it claims that the contextual approach helps us to understand the traditions and contexts within which we ourselves, as researchers, are positioned. And this self-awareness is believed to be the proper starting position for theoretical statements about education. [less ▲]

Detailed reference viewed: 145 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailBildung, Markt und Wissen. Die gegenwärtige Bildungsdiskussion aus historischer Sicht
Tröhler, Daniel UL

in Bohlken, Eike; Peetz, Siegbert (Eds.) Bildung – Subjekt – Ethik. Bildung und Verantwortung im Zeitalter der Biotechnologie (2007)

Detailed reference viewed: 59 (0 UL)
See detailPädagogische Volksaufklärung im 18. Jahrhundert im europäischen Kontext: Pestalozzi und Rochow im Vergleich
Tröhler, Daniel UL; Schmitt, Hanno; Horlacher, Rebekka

Book published by Haupt (2007)

Detailed reference viewed: 82 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailAutobiographie als kulturgeschichtliche Quelle. Die pragmatische Selbstinterpretation des Pragmatisten James Hayden Tufts (1862-1942)
Tröhler, Daniel UL

in Zeitschrift für Pädagogische Historiographie (2007), 13(2), 119-124

Detailed reference viewed: 150 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailDie Zürcher Schulsynode: Ein demokratisches Kuckucksei in der liberalen Ära Zürichs im 19. Jahrhundert
Tröhler, Daniel UL

in Crotti, Claudia; Gonon, Philipp; Herzog, Walter (Eds.) Pädagogik und Politik. Historische und aktuelle Perspektiven (2007)

Detailed reference viewed: 57 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailRépublicanisme classique et idéalisme allemand les réflexions de Pestalozzi sur la République française et sur ses conséquences
Tröhler, Daniel UL

in Tröhler, Daniel; Soëtard, Michel (Eds.) Johann Heinrich Pestalozzi. Oui ou non? Considérations sur l’humeur politique de l’humanité européenne dans les hautes et les basses classes par un homme libre (2007)

Detailed reference viewed: 55 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailReform und Persistenz im Bildungssystem: Entwicklungen, Erklärungen und Forschungsdesiderate
Tröhler, Daniel UL

in Casale, Rita; Horlacher, Rebekka (Eds.) Bildung und Öffentlichkeit (2007)

Detailed reference viewed: 53 (1 UL)
Peer Reviewed
See detailWirtschaft, Leidenschaft, Bürgerschaft und Wissenschaft
Tröhler, Daniel UL

in Dollinger, Bernd; Müller, Carsten; Schröer, Wolfgang (Eds.) Die sozialpädagogische Erziehung des Bürgers (2007)

Detailed reference viewed: 84 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailPädagogische Volksaufklärung, Ernst und Propaganda: Rochow, Iselin, Pestalozzi
Tröhler, Daniel UL

in Schmitt, Hanno; Horlacher, Rebekka; Tröhler, Daniel (Eds.) Pädagogische Volksaufklärung im 18. Jahrhundert im europäischen Kontext: Pestalozzi und Rochow im Vergleich, 10 (2007)

Detailed reference viewed: 49 (3 UL)
See detailSchule und Demokratie: Die notwendige Re-Politisierung der Pädagogik
Tröhler, Daniel UL

in PH Akzente (2007), 14(1), 36-37

Detailed reference viewed: 66 (0 UL)
Peer Reviewed
See detailHistorische Bildungsforschung zwischen narrativer Fiktion und lokaler Persistenz Kommentar zu Axel Oberschelps 'Ausstrahlung und Gravitation von Franckes Schulen'
Tröhler, Daniel UL

in Jacobi, Juliane (Ed.) Zwischen christlicher Tradition und Aufbruch in die Moderne. Das Hallesche Waisenhaus im bildungsgeschichtlichen Kontext (2007)

Detailed reference viewed: 40 (0 UL)
See detailTheorie versus Praxis? Perspektiven auf ein Missverständnis
Tröhler, Daniel UL; Nakumura, Yuka; Böckelmann, Christine

Book published by Pestalozzianum (2006)

Detailed reference viewed: 77 (0 UL)